LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sleutels "verduisterd", welke stappen kan/mag ik ondernemen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Fleurtjuh666

Sleutels "verduisterd", welke stappen kan/mag ik ondernemen?

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Beste mede-radarleden, ik hoop dat een of meerderen van jullie me misschien zouden kunnen bijstaan met wat advies.
De situatie: mijn ex-vriend heeft de sleutels van mijn voordeur, en van de gezamelijke poort. Meer dan een maand geleden heb ik de zijne teruggestuurd (dit heb ik aangetekend gedaan, plus hij heeft per e-mail bevestigd dat ze aangekomen zijn).
Nu heb ik hem, na hem een maand de tijd te hebben gegeven, per e-mail (i.v.m. bewijs) gevraagd of hij mijn sleutels op wil sturen. Deze e-mails heb ik bewust zo zakelijk en formeel mogelijk gehouden, omdat 'ruzie' het laatste is waar ik op zit te wachten, zelfs de e-mails na laten lezen door een neutraal persoon. Geen reactie. Na nog een paar e-mails gestuurd te hebben (tsja, na een paar weken wordt je toch ongeduldig), krijg ik een reactie 'dat het niet zijn eerste prioriteit heeft', en dat ik daar 'respect' voor moet hebben, en 'als je dat niet kunt opbrengen, dan gaat het hele zooitje deze week de prullenbak in'.

Ik heb nu, met behulp van een goede vriend, eergisteren nog eenmaal een vrij formele e-mail aan hem verzonden, met daarin het dringende verzoek om mij uiterlijk a.s. zaterdag (9 november) een track-and-trace nummer op te sturen. Ikzelf vond dit een redelijke termijn, omdat ik intussen al langer dan een maand op mijn spullen wacht (sleutels plus nog wat persoonlijke spullen). Mijn geduld begint behoorlijk op te raken.

Nu is mijn 'angst' dat hij zijn 'dreigement' om mijn spullen (waaronder dus de sleutels) in de prullenbak te kieperen daadwerkelijk uitvoert, behoorlijk groot. In de praktijk zie ik hem er niet voor aan om in te komen breken (hij woont in Lelystad, ik in Nijmegen), maar ik vind het geen prettig idee dat hij de sleutels zomaar weg zou gooien of zelf zou houden, omdat ik dan geen inzicht heb in wat er mee gebeurt.

In mijn optiek lijkt het mij het meest verstandige dat ik, als ik de sleutels niet terugkrijg, de sloten van zowel voordeur als gezamelijke poort laat vervangen (ook toegang tot gezamelijke berging waar ook waardevolle spullen (dure racefiets van de buurvrouw) staan, omdat er, lijkt mij, toch een rare situatie ontstaat als mijn sleutels 'ergens' rondzwerven. Ik raak een beetje in de war van alles wat ik op internet vindt, maar ik zou heel graag willen weten of ik de kosten voor het vervangen van de sloten op hem zou kunnen verhalen, omdat hij weigert (tot nu toe) om de sleutels terug te geven (dit voelt voor mij als een vorm van verduistering).

Heb ik een juridische poot om op te staan in dit verhaal? Of zal ik, als ik de sleutels niet terugkrijg (en ik heb de e-mailwisseling uiteraard bewaard) zélf de kosten moeten dragen voor het vervangen van de sloten? En wat zouden de beste stappen zijn die ik kan ondernemen, als ik enig recht van spreken heb?

weetnietveel

Re: Sleutels "verduisterd", welke stappen kan/mag ik ondernemen?

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Dit is volgens mij geen consumentenkwestie omdat het iets is tussen jou en je ex-vriend.

Maar ik zou hem bellen en zeggen: "ik kom de sleutels en div. (bijv. zaterdagmiddag") halen, ben je dan thuis? Want nu vraag je hem in actie te komen en ik vind dat jij in actie moet komen. Want ik denk je hebt hem die sleutels in zijn handen gelegd dan zul je ze ook weer uit zijn handen moeten halen. (beetje rare zin, maar je snapt wel wat ik bedoel)

Weet je overigens dat Nijmegen de mooiste en oudste stad van Nederland is?

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

Of je een juridische poot om op te staan zou ik niet weten maar ik denk dat je het beste rustig kunt blijven, hem ondanks alles toch nog wat tijd geven en wellicht lost het dan vanzelf op. Je zult natuurlijk ook je eigen veiligheid in het oog moeten houden en als je werkelijk denkt dat die sleutels niet terugkomen en je misbruikt vreest zul je alle sloten moeten veranderen. Een kostbare klus die volgens mij niet zomaar te verhalen is op hem.Achteraf gepraat, maar je had gelijk moeten oversteken maar wie weet dat van te voren. Nare situatie waarmee ik je veel wijsheid en succes wens.

flipo

Ongelezen bericht door flipo »

Er blijft ook nog de mogelijkheid over, dat jouw vriend sleutels heeft laten bijmaken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik zou zelf nieuwe sloten er in laten zetten door iemand, is vast iemand in
je omgeving die je even kan voorzien van nieuwe sloten, sloten kan je
kopen bij de bouwmarkt.

Ik zou toch altijd het idee hebben van wat als hij sleutels heeft bij laten
maken....

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Helemaal eens met Choco, nieuwe sloten er in, ben je overal vanaf.

trail46

bprosman schreef:Helemaal eens met Choco, nieuwe sloten er in, ben je overal vanaf.
Ik ben het in principe wel met jou en Choco eens maar je wilt niet weten wat dat kost.Zelf raakte ik bijna een jaar geleden een complete sleutelbos kwijt en omdat er een politie-keurmerk op de woning zit en ik dus overal 3 sterren cilinders heb was ik voor dat geintje inclusief een boxs-sleutel ruim €400.- kwijt en daar kwam voor mij nog €148.- voor het openmaken door de sleutelmaker van mijn huisdeur.Natuurlijk deed ik dat voor mijn eigen veiligheids-gevoel maar daar hing een fors prijskaartje aan.Vandaar mijn voorstel het nog eenmaal netjes te proberen,Soms vang je meer met stroop dan met azijn.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ja en volgens fleurtje is die man gewoon te vertrouwen. Dus niet inbreken en ik denk ook niet haar lastigvallen. En ik neem toch aan dat ze hem goed genoeg kent.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lelystad-Nijmegen is niet echt om de hoek. Is er niemand die je in Lelystad kent, die alvast de sleutels voor je op kan halen? Dan zijn ze in ieder geval 'veilig'.

Je kunt inderdaad overwegen om andere sloten op de deur te zetten. De oude hoef je niet weg te gooien; als je ooit zou gaan verhuizen zet je de oude er weer in, en de nieuwe (je eigen dus) neem je mee en doe je in de deuren van je nieuwe woning. Heb je ook daar de zekerheid dat de vorige bewoner niet ineens naast je staat als je lekker koffie zit te leuten of iets dergelijks.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@fleurtjuh666, als het zo moeizaam verloopt als je omschrijft zou ik inderdaad nieuw slot voor deur en poort (laten) plaatsen. Het is wel duur, althans, als je cilinderslot (aanbevolen door Politie) koopt. Want je hebt natuurlijk nooit enige zekerheid dat, als je de sleutels wel terugkrijgt, hij geen duplicaten heeft laten maken. Zelf verwacht je totaal geen andere (re)actie zijnerzijds doch daar zou ik uit gewone veiligheidsredenen niet vanuit gegaan. Better safe then sorry. Soms doen mensen die je goed denkt te kennen toch dingen die je nooit achter hem/haar gezocht zou hebben. Dus gewoon uit simpele voorzorg (en ja, dat kost geld, helaas).

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

@Tenormin ,en dan voor de medegebruikers van de poort ook nieuwe sleutels moeten betalen?
Ik raad TS aan een aan haarzelf geadresseerde gefrankeerde bubbeltjes-enveloppe te sturen en te hopen dat ex dan wel bereid is de boel terug te sturen.

tenormin

marnix schreef:@Tenormin ,en dan voor de medegebruikers van de poort ook nieuwe sleutels moeten betalen?
Ik raad TS aan een aan haarzelf geadresseerde gefrankeerde bubbeltjes-enveloppe te sturen en te hopen dat ex dan wel bereid is de boel terug te sturen.
Nou, dan laat fleurtjuh de poort toch voor wat het is; nieuw slot op voordeur is dan de zekerheid dat hij voor een dichte deur staat. Maar ik mag ook mijn idee aandragen, net zo goed als u het uwe. Dat is aan de TS om wat dan ook, te beslissen.

trail46

marnix schreef: Ik raad TS aan een aan haarzelf geadresseerde gefrankeerde bubbeltjes-enveloppe te sturen en te hopen dat ex dan wel bereid is de boel terug te sturen.
Dat raad u aan, prima toch. O.a tenormin heeft een andere mening en dan kan TS zelf wel uitmaken wat voor haar van toepassing is.U mening is ook maar gewoon een mening, tenormin haar hulp is net zo welkom.

Fleurtjuh666

Dank voor de vele bruikbare reacties, en ik moet toegeven dat ik inderdaad wat moeite heb om 'helder' te denken, omdat het me ook persoonlijk raakt (logisch). En ja, natuurlijk heb ik hem zelf die sleutels gegeven (net zoals ik die van hem heb gekregen), die van hem heb ik (aangetekend) opgestuurd, en ik zou het ook fijn vinden als die van mij aangetekend verstuurd worden. Weet niet of het mogelijk is een envelop op te sturen die aan mezelf aangetekend terug kan :lol:

Een goede vriend heeft ook al aangeboden om samen daarheen te gaan, en als ik zaterdag nog steeds niets gehoord heb, zal ik dat ook gaan voorstellen. Heb ik de garantie dat mijn sleutels niet bijgemaakt zijn? Nee, en daar had ik inderdaad nog niet eens aan gedacht. Nu wil ik sowieso mijn overige spullen ook terughebben, en ik denk dat ik daarna inderdaad maar naar de bouwmarkt ga voor een nieuw voordeurslot, kan ik bij verhuizing (en dat gaat in de toekomst zeker gebeuren) er altijd weer uithalen.

Bedankt voor het meedenken, ik zal nog even melden wat de uiteindelijke afloop is, wel zo netjes.

Fleurtjuh666

Eigenlijk te triest voor woorden. Meneer moest eerst bijna 1 maand wachten tot zijn salaris binnen was, omdat hij anders het aangetekend versturen niet kon betalen. Vervolgens heeft hij het pakje als 'gewoon' pakketje verstuurd, ondanks de afspraak dat het aangetekend verstuurd zou worden. Inmiddels wel andere sloten in de deur gezet, en heb er verder ook geen woorden meer aan vuil gemaakt dat meneer het pakketje niet aangetekend verstuurd had, maar het valt me enorm tegen dat mensen zo tegen je kunnen liegen, en zó kinderachtig kunnen doen. Gelukkig had mijn vader nog een goed slot liggen, dus dat scheelde in de kosten. Want na dit gedoe vertrouw ik er niet echt meer op dat hij geen misbruik zou maken van de sleutels. Kreeg ook nog een paar e-mails waar de honden geen brood van lusten (zoals het verwijt dat het idioot was dat hij nu kosten zou maken....nee, voor mij is aangetekend versturen gratis....), maar ik ben, wijselijk, nergens op ingegaan, en ik ben blij dat het hele gedoe nu achter de rug is. Al moet ik zeggen, mocht iemand ooit iets aan willen knopen met DB uit Lelystad....niet doen :lol:
Bedankt voor de tips in ieder geval!

tenormin

Al moet ik zeggen, mocht iemand ooit iets aan willen knopen met DB uit Lelystad....niet doen :lol:
Bedankt voor de tips in ieder geval![/quote]

Wijs besluit hoor. Dat je na lange tijd je sleutels dan terug hebt, zegt niet dat ie er niet een paar van heeft laten bijmaken. En nu, met het andere slot dat je vader nog had, ben je er in ieder geval zeker van dat ie er niet inkomt. Althans, niet op de legale manier. En "zijn lieve e-mails", daar is de prullenbak goed genoeg voor, toch. Wees maar blij dat je niet getrouwd was, dat wat zeker een vechtscheiding geworden. Nou kind, weer een lesje geleerd, lijkt me. Fijne dag verder en bedankt voor het ons laten weten van de afloop.

Gesloten