LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onwettige praktijken www.Energiedirect.nl / energiedirect

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LightNside

Onwettige praktijken www.Energiedirect.nl / energiedirect

Ongelezen bericht door LightNside »

www.energiedirect.nl

Ik begrijp ik nu ook energie direct en hoe dat bedrijft winst maakt, er staat nog 1900 euro van de 3700 euro open bij hun open van een jaarafrekening... Ze deden heeeeeeeeeel erg moeilijk met een betalingsregeling maar ik heb 1 gekregen maar als ik 1 euro van de 437 termijnbetaling te laat overmaak gooit men er 337 euro BOVENOP VOOR dat het naar het incassobureau gaat die dan ook de incassokosten gaan berekenen... dat is trouwens totaal onwettig via de nieuwe incasso wet van 1 juli 2012 (dubbele incassokosten) maar nu begrijp ik waarom ze ''de goedkoopste'' zijn... ze rekenen expres te weinig en met de jaarafrekening doen ze dan zeer moeilijk met een betalingsregeling, hun maken winst over hun incassoproject... forums staan vol van hoge jaarafrekeningen en dan problemen om een regeling te krijgen...

Ook rekent men 25 euro aan administratiekosten voor de betalingsregeling...

Ik vraag me af hoe dat ook wettelijk is geregeld, mijn maandbetaling is 100 euro per maand en men aflossing jaarafrekening is 336 euro... men zegt als 1 van beiden niet op tijd betaald is vervalt de regeling en gooit men er zo maar 337 bovenop en stuurt men alles naar het incassobureau...

Mag dit wel? Als men het uiteindelijk naar het incassobureau stuurt wat mag men wel en niet...

als ik mijn 100 euro termijnbetaling niet betaal maar de betalingsregeling wel van 336 mag men dan alles naar het incassobureau sturen.

Als men naar het incasso stuurt op een bedrag van 1900 euro wat mag er maximaal bovenop in totaal (inclusief de 25 admin kosten voor de betalingsregeling)?

sjohie

Re: Onwettige praktijken www.Energiedirect.nl / energiedirect

Ongelezen bericht door sjohie »

LightNside schreef:http://www.energiedirect.nl

Ik begrijp ik nu ook energie direct en hoe dat bedrijft winst maakt, er staat nog 1900 euro van de 3700 euro open bij hun open van een jaarafrekening... Ze deden heeeeeeeeeel erg moeilijk met een betalingsregeling maar ik heb 1 gekregen maar als ik 1 euro van de 437 termijnbetaling te laat overmaak gooit men er 337 euro BOVENOP VOOR dat het naar het incassobureau gaat die dan ook de incassokosten gaan berekenen... dat is trouwens totaal onwettig via de nieuwe incasso wet van 1 juli 2012 (dubbele incassokosten) maar nu begrijp ik waarom ze ''de goedkoopste'' zijn... ze rekenen expres te weinig en met de jaarafrekening doen ze dan zeer moeilijk met een betalingsregeling, hun maken winst over hun incassoproject... forums staan vol van hoge jaarafrekeningen en dan problemen om een regeling te krijgen...

Ook rekent men 25 euro aan administratiekosten voor de betalingsregeling...

Ik vraag me af hoe dat ook wettelijk is geregeld, mijn maandbetaling is 100 euro per maand en men aflossing jaarafrekening is 336 euro... men zegt als 1 van beiden niet op tijd betaald is vervalt de regeling en gooit men er zo maar 337 bovenop en stuurt men alles naar het incassobureau...

Mag dit wel? Als men het uiteindelijk naar het incassobureau stuurt wat mag men wel en niet...

als ik mijn 100 euro termijnbetaling niet betaal maar de betalingsregeling wel van 336 mag men dan alles naar het incassobureau sturen.

Als men naar het incasso stuurt op een bedrag van 1900 euro wat mag er maximaal bovenop in totaal (inclusief de 25 admin kosten voor de betalingsregeling)?
Een betalingsregeling is in principe een gunst, en als je die dan krijgt, ga je ook nog lopen piepen dat extra kosten berekenen als jij een ander bedrag als afgesproken over gaat maken?

Jij houdt je meerdere keren niet aan de afspraak, als je dat immers wel had gedaan, had er geen 3700 euro open gestaan, dus dan lijken me de gevolgen ook voor jou.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om incassokosten en daarvoor gelden regels. In de eerste plaats moet u in verzuim zijn. Daarna moet u kosteloos een veertiendaagse aanmaning hebben ontvangen. De termijn moet ingaan de dag na ontvangst. In de aanmaning moeten de gevolgen worden opgenoemd van niet betaling. De gevolgen moeten correct zijn. Het maximum bedrag is 15% over de eerste 2500 en 10% over de volgende 2500 euro.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik blijf het stuitend vinden dat mensen die zich niet aan afspraken houden (zoals het betalen van een rekening) vervolgens alle regels gaan uitpluizen om ergens onderuit te komen en de schuld bij de andere partij te leggen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus als je een rekening een keer te laat betaald ben je gelijk vogelvrij? Dan hoeft de ander zich niet meer aan de regels te houden? En mag men onredelijke hoge kosten in rekening brengen, ook als dat betekend dat de schuld wordt verdubbeld?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Ja, verplichtingen werken twee kanten op. Energiemaatschappijen , en overige bedrijven overigens ook, zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Gesloten