LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedin / Eneco en de piepende gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JanTinusPlukvet

Stedin / Eneco en de piepende gasmeter

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

In april zijn mijn stroom- en gasmeters vervangen voor nieuwe digitale exemplaren voor de zogenaamde slimme meters.
Deze kreeg ik nadat ik melding had gedaan van het plaatsen van zonnepanelen.
Erg handig, ik krijg nu elke 2 maanden een verbruiksoverzicht gestuurd.
Bij de laatste twee overzichten viel me al op dat ik meer gas verbruik dan de verwachting door van Eneco.
Best vreemd omdat het verbruik over de zomerperiode gaat, een periode waarin je weinig gas verbruikt normaliter. Ik was dan ook van plan om dit goed in de gaten te houden.

Terwijl ik mijn jas ophang hoor ik gepiep vanuit de gangkast. De CV stond op dat moment aan. De gasmeter maakte een behoorlijk piepend geluid.

Ik gebeld met Eneco, mijn leverancier. Zij verwezen me naar Stedin, de netbeheerder.
De medewerker van Stedin beloofde me dat ik binnen 1 dag gebeld zou worden. U raadt het al...: geen belletje. Vandaag dus maar weer zelf gebeld.

De dame aan de lijn vertelde me dat het normaal is dat de nieuwe meters piepen, ‘het is een bekend probleem.’
Ik vond dit vreemd. Ik heb namelijk de gedachte dat het verbruik wel eens verkeerd (te hoog) gemeten kan worden door de meter, gezien de verbruiksgegevens van Eneco, waarin een verwachting staat.
‘We kunnen de meter laten laten eiken. Dat kost tussen de 600.- & 1000.- euro’.
(erg ruime schatting trouwen! 40% verschil. je zou denken dat voor elke meter hetzelfde gedan moet worden dus de prijs gelijk is voor elke meter)

Hier ben ik het niet mee eens. De meter is niet eens van mij, maar van de netbeheerder en dus zijn zij verantwoordelijk. Ik ga dan ook niet betalen voor het herstellen ervan of het nakijken.
‘u kunt een installateur laten komen om de boel na te zien’ was haar volgende poging.
Ook daar ga ik niet mee accoord. Natuurlijk kan ik een bedrijf bellen, maar als ik opdracht geef komt de factuur van een bezoek ook voor mijn rekening!

‘Over verbruik en hoog verbruik moet u bij uw leverancier zijn (eneco)’ zei ze.
‘Mevrouw, daar kan ik niets mee! Zij zien hetzelfde in het overzicht als ik en zullen zij weer naar u verwijzen!’
Na veel moeite zou ze dan toch een terugbel-aktie neerleggen bij een andere afdeling. ‘maar zij zullen u hetzelfde vertellen als ik’ meldde ze me.

Toch nog met Eneco gebeld.
Zij konden mij een tel.nr. verstrekken van installateursbedrijf Tempus (ook Eneco btw)
‘Nee, ik wil dat u Tempus opdracht geeft’ vertelde ik de man. ‘Als Eneco opdracht geeft komt dáár de rekening en anders krijg ikzelf de rekening’.
Dat kon niet, aldus de man.

‘meneer,… het zou toch raar zijn als úw auto kapot is dat ik daarvoor ga opdraaien? ‘
‘Die meter is niet van mij maar van Stedin of van jullie. Niet mijn eigendom, dus ik hoor geen kosten daar aan te hebben.’ Dat zijn ze niet van plan……

Kortom:
Stedin plaatst nieuwe meters en indien iemand twijfelt aan de werking ervan mogen ze het zelf gaan oplossen en daar zelf voor betalen! volgens mij mag een installateur trouwens niet eens aan die meter komen. Ze zijn verzegeld! ik vraag me dan ook af wat een installateur voor mij kan betekenen. mijn cv-ketel nazien? die krijgt elk jaar een onderhoudsbeurt en wordt o.a. gechecked op lekkages.
Zelfs al twijfel ik eraan en zelfs als blijkt dat er niets aan de hand is zouden ze de service moeten geven om in ieder geval te komen kijken Ik vraag me af hoe nu verder….

Dr zal wel een berichtje komen van een webcare medewerker die dan bla, bla bla,….
En als die dan reageert zal ik ongetwijfeld weer hetzelfde riedeltje te horen krijgen!
NEE! ik wil gewoon zeker weten dat de 6 maanden oude meter aangeeft wat die hóórt aan te geven zonder piepende geluiden! Juist de piep geeft mij geen vertrouwen in een goede werking!

Bob Schurkjens

Re: Stedin / Eneco en de piepende gasmeter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

www.sgc.nl

Daar kun je een geschil aanspannen.

JanTinusPlukvet

Bedankt Bob. Die had ik ook al gevonden.
probleem is dat je eerst een brief moet sturen aan de leverancier en pas een klacht kan indienen na 4 weken.

ik probeer het eerst ff via dit forum en anders stuur ik alsnog een brief.

Ben trouwens benieuwd of er meer zijn die last van de piep in de (slimme) gasmeter hebben en of zij afwijkend ge- of verbruik hebben.
De Stedin dame zegt namelijk dat het een bekend probleem is, de piep. Ze zegt niets over afwijkend gebruik.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In plaats van een brief kun je ook de helpdesk mailen. E-mail wordt als bewijs door de SGC geaccepteerd. Zo doe ik het altijd. Is uiteindelijk veel minder werk dan bellen en maar hopen dat ze het voor je gaan oplossen want dat doen ze toch niet.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Ik heb nu twee keer nieuwe (slimme) meters gehad (gloednieuw vers uit de doos).

Een keer van Oxxio (voor gas en voor stroom).
Zes jaar later nieuwe (slimme) meters van Enexis ook voor gas en voor stroom.

Deze (slimme) meters zijn/waren zonder piep en de meetresultaten zijn gelijk.

U zegt: Bij de laatste twee overzichten viel me al op dat ik meer gas verbruik dan de verwachting door van Eneco.
U heeft toch de meetresultaten van de oude meters ?
Stel Eneco had een hoog gasverbruik verwacht, dan had U alleen het gepiep opgemerkt.

JanTinusPlukvet

EnergieH schreef: Bij de laatste twee overzichten viel me al op dat ik meer gas verbruik dan de verwachting door van Eneco.
U heeft toch de meetresultaten van de oude meters ?
Stel Eneco had een hoog gasverbruik verwacht, dan had U alleen het gepiep opgemerkt.
De oude meters waren nog analoge meters. Daarvan heb ik geen resultaten, maar werd slechts 1x per jaar de stand opgenomen. nu krijg ik elke 2 maanden een overzicht per mail opgestuurd (en kan het dagelijks opvragen als ik bij Eneco inlog). In april zijn de meters geplaatst en in juli heb ik voor het eerst zo'n verbruiks update gehad.

Ik heb bijvoorbeeld op het laatste overzicht 99 M3 verbruikt over augustus en september. de verwachting van Eneco is ergens in de 70. Daarnaast geven ze ook een gemiddeld verbruik door van anderen in de buurt op basis van gezinssamenstelling (2 volwassenen 1 kind) en dat is slechts 52 M3.
Zodoende dus dat ik mij afvraag of de meter wel correct functioneert.
Dat gevoel wordt versterkt door de piep. De piep hóeft niet te zeggen dat de meter niet juist meet, maar het zou wel mogelijk zijn. Het kan dus ook mogelijk zijn dat de meter wél correcte hoeveelheden meet.
Daarom dus dat ik Stedin verzocht om een monteur en/of vervanging van de meter om dit uit te zoeken.

Als ik een auto heb gekocht en ik hoor een piep wil ik ook dat de dealer dat oplost omdat een piep meestal geen goed teken is.
Nu is deze meter van Stedin en niet mijn eigendom maar de meterstanden bepalen uiteindelijk wél wat je moet betalen op je eindafrekening. het is dan ook de verantwoording van Stedin om na te gaan of de meter correct functioneert.
Volgens mij betalen we (behoorlijk veel) netwerkkosten voor het transport en alles wat daar mee te maken heeft om dat goed te doen. Indien er twijfels zijn van de klant dienen ze het probleem na te gaan en indien er een mankement is ook op te lossen.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Mischien is het vergelijken van Uw oude (analoge) jaarverbruik met die van mensen in vergelijkbare situatie nog een optie.

Is deze normaal/laag of bijvoorbeeld ook aan de hoge kant.

Ik zou een piepende meter ook beslist niet kunnen waarderen of accepteren.

00M

Ongelezen bericht door 00M »

Beste,

Wij hebben sinds ongeveer 2 maand ook een digitale gasmeter ingebouwd gekregen. Ter vervanging van de analoge gasmeter. In het begin leek alles oké, echter wij horen sinds een week ook een irritant hoge pieptoon die met uw beschrijving overeenkomt. Daarnaast hebben ook wij een véél te hoog geregistreerd gasverbruik. Wij wonen in een kleine flat, met redelijke isolatie, en wij stoken naar schatting (wij wonen er nu een jaar) 3000m2 op jaarbasis!!! We moesten dus ook flink bijbetalen op onze eindafrekening. (dit verbruik is bij lange na niet terug te rekenen naar ons daadwerkelijke verbruik van verwarming oid: we leven zuinig) Ik heb al flink rondgebeld maar overal hetzelfde verhaal: als uw meter het aangeeft zal het wel kloppen en kunnen wij niets voor u doen. Echter is het merkwaardige: dit verbruik is grotendeels berekend op de analoge gasmeter, dus het kan niet liggen aan de vervanging van de meter. Ik weet niet wat te doen en begin het al warm te krijgen als ik denk aan onze volgende eindafrekening.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste OOM,

Als ik op internet zoek met de woorden “Gasverbruik Flat” dan vind ik veel websites waar wordt aangegeven dat het gasverbruik in flats in de orde van 800 tot 1200 m3 per jaar ligt. U geeft een geschat verbruik van 3000 m3. Dat is dus extreem hoog.

U heeft niet vermeld wat voor soort verwarming u heeft. Ik neem aan dat dit een CV is. Wilt u melden of dat juist is en wanneer die is geplaatst?

Los van het verleden wilt u weten wat de komende tijd uw verbruik zal zijn. Misschien is daar toch wel een idee van te krijgen. U heeft nu een nieuwe meter, die waarschijnlijk bij de stand 0 m3 is gestart. Geef hier eens door op welke datum die meter is geplaatst en wat vandaag de meterstand is. Ik denk dat daaruit al veel duidelijk wordt.

JanTinusPlukvet

Aangezien de webcare niet reageert heb ik besloten het storingenformulier op de Stadin pagina in te vullen. de tekst die ik erin gezet heb is als volgt:

Geachte heer, mevrouw,

In april is mijn oude gasmeter vervangen voor een nieuwe van het model 'slim'.
Nu de CV weer wat vaker draait bemerk ik dat deze meter piept.
Daarnaast heb ik volgens de 2 maandelijkse overzichten van Eneco een hoger gebruik dan de verwachting en een véel hoger gebruik dan anderen in een soortgelijk gezin (2 volw./1 kind).
Het verbruik in het laatste overzicht over de periode augustus- september kwam uit op 99 M3. de verwachting van Eneco was 70 M3 en vergelijkbare gezinnen verbruiken 52M3 aldus het overzicht.
Het verbruik ligt dus érg hoog, voor deze (warme)maanden.

ik vermoed dus dat de meter niet correct opneemt. De piep viel mij niet eerder op, bij gebruik van warm water sta je niet naast de gasmeter in de gangkast. Nu, bij gebruik voor cv warmte komt dat wel voor.

Telefonisch heb ik dat al gevraagd, hier wordt geen gehoor aan gegeven. 'ik moet een eigen installateur inschakelen'. Erg vreemd omdat andere installateurs niet aan de Stedin meter mogen komen (verzegeld!) daarnaast ben ik niet de eigenaar van de meter, maar is Stedin dat. Bij twijfel van een klant zal Stedin moeten aantonen dat de meter goed werkt.
Ik verzoek u de meter te laten nazien en/of te vervangen. indien u hier geen gehoor aan geeft zal ik de klacht deponeren bij de geschillencommissie voor Energiezaken.

Tevens wil ik u laten weten dat ik op Tros radar een topic geopend over deze zaak: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1#p1898221

Graag verneem ik van u.

Hoogachtend,

Even afwachten wat hun aktie zal zijn .....

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Op http://forum.fok.nl/topic/1817902 staat onderaan de reactie van Klipper 18 mei 2012. Klipper heeft twee heel informatieve grafieken opgenomen over type woning en energieverbruik.

Inhoudelijk heb ik daarover nog wel een opmerking. In de zomermaanden werkt de CV niet. Het gasverbruik is dan sterk afhankelijk van de keuze voor koken. De verbruiken gas in de grafiek zijn ongetwijfeld voor huizen, waarin gas wordt gebruikt voor koken. Kook je elektrisch, dan zullen ze veel lager zijn.

Dat zou ook van belang kunnen zijn bij de verschillen in verbruik in augustus/september, die u noemt.

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste JanTinusPlukvet,

Bedankt voor uw bericht met betrekking tot uw piepende gasmeter. Mijn excuses dat we nog niet eerder op uw vraag hebben gereageerd. U heeft inmiddels echter wel de juiste stap ondernomen door uw probleem kenbaar te maken bij uw netbeheerder. Stedin is namelijk verantwoordelijk voor uw meters. Stedin is dan ook de partij die uw meter na moet kijken of samen met u tot een oplossing moet komen.
Ik hoop van harte dat het probleem spoedig verholpen is.

Met vriendelijke groet,
Martijn, Eneco Webcare

JanTinusPlukvet

Om het voor Stedin nóg makkelijker te maken heb ik even de gegevens verzameld. helaas lukt het me niet plaatjes te plaatsen.
Eerder schreef ik dat het om aug-sept ging, maar het gaat om juli en augustus.
Je ziet in de maanden scores van ruim 100% boven het gemiddelde! September +56%

Mijn verbruik 1 jul - 1 sept:

Datum--- Uw verbruik----Uw gekozen streefverbruik Verschil
sept-------63 m3-----------40 m3------------------------------+22,60 m3 (56%)
aug--------54 m3-----------25 m3------------------------------+29,14 m3 (117%)
juli--------48 m3-----------23 m3------------------------------+24,86 m3 (107%)

Mijn verbruik in de maanden ervoor:
juni-------78 m3-----------24 m3------------------------------+54,11 m3 (224%)
mei-------102 m3----------38 m3------------------------------+64,39 m3 (171%)

Mei en juni zijn op zich verklaarbaar voor mij dat er een hoger verbruik zou zijn.
Toen was mijn schoonmoeder uit de tropen hier.
Maar 224% in juni, 4x hoger dan verwacht, de maand waarin het eindelijk beter ging met de temperatuur??? Deze maand had ze het eindelijk eens niet koud weet ik nog.
Op 28 juni ging zij weer naar huis. De maanden erna nog steeds dubbel verbruik.

Indien de meter niet goed heeft gemeten zoals ik ervan uitga dan kloppen ook deze cijfers niet natuurlijk.
Wat ik dan wel heb verbruikt? geen idee! dan zal toch eerst vastgesteld moeten worden hoeveel afwijking de meter heeft.
Btw: het gaat om een gezin met 1 kind, 2 volwassenen.

kom op Stedin,..laat eens wat van je horen en geef eens een mooie verklaring.

(edit: verbruiken overzichtelijker geplaatst. kolommen werd in elkaar gedrukt zonder tabs)

JanTinusPlukvet

Vandaag werd ik gebeld door een alleraardigste mevrouw van Stedin.
Zij gaf direkt aan dat de meter omgeruild kon worden. Ze begreep niet waarom dit bij eerdere contacten niet geregeld had kunnen worden.
Tevens gaf ze aan dat, ondanks de piep de meter waarschijnlijk wel de juiste standen doorgeeft, maar dat de gegevens van 'mijn Eneco' nogal eens afwijken.
De piep is niet dermate hard dat ik die hoor in huis, maar gaf mij het gevoel dat de meter geen juiste werking heeft. Indien de meter juiste standen doorgeeft mag die wat mij betreft bklijven hangen.
Ze vroeg me naar de meterstand van de gasmeter. Deze kon ik op dat moment niet geven. ik was niet thuis tijdens het telefoongesprek.

Vanavond ga ik de stand eens bekijken. Die wijkt natuurlijk af van het laatste Eneco overzicht, die is zeker al 2 weken oud.
er bestaat een kans dat de hidige meterstand zelfs lager is dan in het laatste Eneco overzicht volgens de Stedin dame. er zijn vaker grote afwijkingen volgens haar.
Dan maakt Eneco die overzichten kennelijk 'met de natte vinger' is mijn conclusie dan.
Vreemd, want je zou denken dat Eneco de cijfers doorkrijgt van de netbeheerder dus heel precies moeten kunnen weergeven.

Enfin, ik heb afgesproken dat ik eerst de meterstand doorgeef.

wordt vervolgd.

JanTinusPlukvet

De meterstanden:
Volgens Mijn Eneco op 21 oktober: 418 M3
Volgens de meter vandaag 23 oktober 423,6544

Is 5+ kuub normaal voor 2 dagen?
De afgelopen dagen waren bepaald niet erg koud. Een dag zoals gisteren en zondag denk ik niet dat de ketel is aangeslagen om te verwarmen.

Edit 13.14:
De CV, als die al is aangeslagen de afgelopen dagen, draait ´s ochtends 1 uur en ´s avonds van 17 tot 23,00 uur.
Daarnaast 2 personen douchen (normale duur 5-10 min.) en 2x een babybadje en het gewone 's avonds koken.
ik heb de CV ketel nu ook volledig uitgezet (geen waakvlam). Dan zou er niets verbruikt moeten worden. Om een uurtje of 17 kijk ik weer. Indien de stand dan hoger is moet er ergens een lek zijn.

Eneco mdw

Beste JanTinusPluktvet,

Fijn dat u inmiddels contact heeft gehad met Stedin. Dat we als leverancier vaak verkeerde standen overnemen, is echter niet juist. We werken met werkelijke standen, die ook gecorrespondeerd worden met uw netbeheerder.

Gezien het verbruik wat u nu doorgeeft, gaan bij mij niet de alarmbellen rinkelen. Ik verwacht dan ook niet dat u een gaslek heeft, want dan zou uw verbruik verder doorslaan. UIteraard wel erg goed dat u het nauwlettend in de gaten houdt. Als u nog vragen heeft, hoor ik dat vanzelfsprekend graag.

Met vriendelijke groet,
Martijn, Eneco Webcare

JanTinusPlukvet

Vandaag is de monteur geweest van Stedin. De meter is direct omgeruild. Ik mag hopen dat hiermee 1 probleem is opgelost.

Dat Stedin verhaaltjes vertelde over de energieverbruiksstaatjes was me inmiddels al duidelijk.
De cijfers op 'mijn Eneco' wijkten niet erg af van de standen op de meter zelf.
Het kleine verschil dat er wel was is verklaarbaar omdat 'mijn Eneco' meestal een dag of 2 achterloopt. (Logisch, de stand wordt maar 1x per etmaal doorgeseind)

Nu de vraag nog over het hoge verbruik, zoals enkele berichten terug aangegeven, met scores van +100% dan verwacht.
Ik ben bang dat mijn eindafrekening toch flink hoger zal uitvallen dan voorgaande jaren.
Stedin verwijst naar Eneco. Ik vraag me af bij wie ik dit kan/moet verhalen.

De eindstand is 494 M3 (over de periode 16 april tot 12 nov).
Komt neer op zo'n 70 M3 per maand, (maar we hebben het wel over grotendeels zomerperiode!)
Per dag is dat ca. 2,35 M3 (1 mnd = 30 dgn)

ik heb geen idee of dat dat veel is.
In ieder geval heeft de verwarming ca. 4,5 à 5 maanden (juni - okt) niet aan gestaan in de tijd dat de meter er hing. Dan lijkt me een totaal verbruik van 494 M3 aan de hoge kant?
April en mei waren nog fris en toen heeft de cv nog wel aan gestaan.
Vanaf eind oktober heeft de CV een enkele keer aan gestaan en november 's avonds.

ik hoor graag van de Eneco mdw hoe hiermee om te gaan.

Edit: toegevoegd "maar we hebben... "

Eneco mdw

Beste JanTinusPlukvet,

Fijn om te horen dat de meter inmiddels is verwisseld. Het geregistreerde verbruik van 494 m3 wijkt naar mijn mening niet af van wat normaal is. Ik kijk het uiteraard wel graag nog na voor je. Ik verzoek je daarom nogmaals je gegevens te sturen naar [email protected] zodat ik je historische verbruik kan controleren. Maar nogmaals; een verbruik van 494 m3 over de peridoe die je aangaf, is niet zorgwekkend. Ik zie je bericht graag tegemoet, alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Martijn, Eneco Webcare

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Verbruik lijkt mij bij u (494 m3) aan de hoge kant.
In de periode die u aan geeft was mijn gasverbruik 145 m3 bij een jaarverbruik van ca. 920 m3
Mogelijk kunt u hier iets mee.

jantje7

JanTinusPlukvet

Bedankt jantje 7. Gaat het in uw geval ook om 2 volwassenen en een kind?

De opmerking van de Eneco mdw dat het verbruikt niet afwijkt lijkt me erg vooringenomen.
Scores die meer dan 2x hoger zijn (in juni zelfs 3x!) dan 'uw gekozen streefverbruik' vind ik niet normaal. Overigens heb ikzelf dat verbruik niet gekozen, dat heeft Eneco ingesteld bij ingebruikstelling van die site.
Ik mag ervan uitgaan dat die waarden in de richting moeten komen van mijn situatie. natuurlijk zullen er verschillen blijven, elk huis is anders gebouwd, de één is wat zuiniger dan de ander.
De waarden zouden, laat ik zeggen 25% kunnen afwijken.
Ik ben benieuwd hoe de Eneco mdw mijn historisch verbruik wil controleren over de hierboven geschetste periode.
Tot april dit jaar had ik een analoge meter waarbij slechts 1x per jaar de stand werd doorgegeven.
Verbruiksgegevens, zoals hier omschreven in kortere periodes, waren niet mogelijk.

Maar goed, ik zal ze mijn klantgevens gaan mailen.
En anders is het afwachten tot de eindafrekening komt ergens in maart-april....
Ga ik dan wel weer de confrontatie aan. (gelukkig dat deze topic er dan is, zodat ik kan terugverwijzen)

Gesloten