LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SEPA en automatische incasso's

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Sven82

SEPA en automatische incasso's

Ongelezen bericht door Sven82 »

Deze week voor het eerst meegemaakt wat de nieuwe Europese Regelgeving voor betalingsverkeer SEPA voor rompslomp met zich mee kan brengen voor de consument.

Kennelijk gaat er wat mis bij het aanbieden van automatische incasso's. Hierdoor krijgt de crediteur onterechte storneringen/afwijzingen terug van de banken. In mijn geval ging het niet om de minste incasso. Het ging om de hypotheek. Een incasso waarop je geen achterstand wil hebben. Het ging als volgt:

Hypotheek wordt normaliter geïncasseerd op de 1e van de maand. Toen dit op 6 november jl. nog niet was gebeurd heb ik gebeld met de hypotheekverstrekker. Deze gaf het probleem aan met de vele storneringen en verzocht mij het bedrag handmatig over te maken. Dat heb ik uiteraard direct gedaan.
Vervolgens krijg ik op 12 november een brief waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb. Dat klopt niet, dus vandaag gebeld met de hypotheekverstrekker. Op zich een prima gesprek en goed afgehandeld (vandaar nog geen naam van de hypotheekverstrekker op dit forum), maar ook wel interessant.

Men heeft op 4 november kennelijk de incasso opnieuw aangeboden. Op 6 november is deze door mijn bank afgewezen, want er was immers onvoldoende saldo daar ik de hypotheek zelf al had overgemaakt. Hierop hebben zij de brief met de betalingsachterstand eruit gestuurd. Aangezien je betalingsverleden invloed kan hebben op je aanbieding (rente) voor de volgende rentevaste periode heb ik verzocht om een brief die de brief met de betalingsachterstand ongedaan maakt. Dan wordt het interessant, want ik wordt vervolgens door de hypotheekverstrekker doorverwezen naar mijn eigen bank. Daar zou de fout zitten. Zij zouden niet goed omgaan met SEPA. Daarnaast werd aangegeven dat iedere bank anders omgaat met SEPA, terwijl SEPA mede op initiatief van de banken tot stand is gekomen om het betalingsverkeer binnen Europa meer eenduidiger te laten plaatsvinden...

Een kleine zoektocht op internet en social media leert mij dat veel ondernemers aan de crediteuren kant helemaal gek worden van SEPA, omdat zij veel betalingen niet voor elkaar krijgen. Er gaat wat mis bij 3 pijlers binnen SEPA; de crediteur, de creditbank en de debetbank. Crediteurs leveren soms incasso's verkeerd aan en de banken kunnen de incasso's soms niet verwerken omdat hun systeem niet in orde is. De dupe van deze fouten is uiteindelijk de debiteur (de consument) die het probleem mag gaan oplossen door het handmatig overmaken van incasso's en het nabellen van betalingsachterstanden.

Wat mij betreft onacceptabel. Wees hier waakzaam op en laat je zeker niet van het kastje naar de muur sturen. Wellicht weet iemand ook bij wie je als debiteur/consument nou echt moet zijn als je tegen dit probleem aanloopt? Bij je eigen bank (de debetbank) of bij de crediteur? Hoe zit dat juridisch als je in het meest ernstige geval als wanbetaler wordt aangemerkt, omdat de instellingen niet met SEPA kunnen omgaan?

mpr1980

Re: SEPA en automatische incasso's

Ongelezen bericht door mpr1980 »

Het probleem zit hem meer in het feit dat de banken zelf nog niet klaar lijken voor SEPA.

Ben zelf betrokken geweest bij de implementatie van SEPA bij een internationale verzekeraar en hier gaat het goed. Probleem is dat de banken tot vandaag de dag nog andere dingen eisen van de aanleverende partijen.

Als consument doe je hier weinig aan ben ik bang. Nogmaals, grootste oorzaak ligt bij de banken zelf die gewoon nog niet klaar zijn voor SEPA.

Gesloten