LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Greenchoice wijzigt tarief, ondanks vast voor 1 jaar.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lodewijk22

Greenchoice wijzigt tarief, ondanks vast voor 1 jaar.

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Hallo,

er is iets vreemds aan de hand met mijn energietarieven bij Greenchoice.
Ik heb een contract voor 1 jaar vast. In het contract staat dat de energietarieven vast zijn van 01-01-2013 tot 01-01-2014 en niet wijzigen.

Tarieven volgens contract:
Elektra 0,2081 incl. btw en energiebelasting
Gas 0,5768 incl. btw en energiebelasting

Deze tarieven stonden begin 2013 ook vermeld in mijn dossier bij Greenchoice.
Nu het jaar op het einde loopt zie ik tot mijn verbazing dat Greenchoice de tarieven gewijzigd heeft.

Eenzijdig gewijzigde tarieven door Greenchoice:
Elektra 0,2125 incl. btw en energiebelasting
Gas 0,6032 incl. btw en energiebelasting

Wie kan mij hier mee verder helpen, of weet wat hier aan de hand is ?
Of wordt ik gewoon belazerd door Greenchoice ?

Bob Schurkjens

Re: Greenchoice wijzigt tarief, ondanks vast voor 1 jaar.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is de reactie van Greenchoice?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Lodewijk22 schreef:Hallo,

er is iets vreemds aan de hand met mijn energietarieven bij Greenchoice.
Ik heb een contract voor 1 jaar vast. In het contract staat dat de energietarieven vast zijn van 01-01-2013 tot 01-01-2014 en niet wijzigen.

Tarieven volgens contract:
Elektra 0,2081 incl. btw en energiebelasting
Gas 0,5768 incl. btw en energiebelasting

Deze tarieven stonden begin 2013 ook vermeld in mijn dossier bij Greenchoice.
Nu het jaar op het einde loopt zie ik tot mijn verbazing dat Greenchoice de tarieven gewijzigd heeft.

Eenzijdig gewijzigde tarieven door Greenchoice:
Elektra 0,2125 incl. btw en energiebelasting
Gas 0,6032 incl. btw en energiebelasting

Wie kan mij hier mee verder helpen, of weet wat hier aan de hand is ?
Of wordt ik gewoon belazerd door Greenchoice ?
Ik denk dat het door het "incl. btw en energiebelasting" stukje komt, dat zijn dingen die Greenchoice (wettelijk bepaald) aan je door moeten berekenen, maar die ze niet zelf bepalen. Idem voor de netwerkkosten. En er is per 01-08-2013 eea veranderd op dat vlak.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Het tarief, dat u is geoffreerd in 2012, is het tarief inclusief energiebelasting 2012 en 21 % BTW.

Het tarief, dat u nu in rekening wordt gebracht, is hoger. Dat komt door verhoging van de energiebelasting in 2013 en de toevoeging van de "Opslag Duurzame Energie" per 1 januari 2013. Laat ik de energieprijs voor gas voor u eens doorrekenen.

De energiebelasting gas is verhoogd van 0,1667 €/m3 in 2012 naar € 0,1862 €/m3 in 2013. Het tarief "Opslag Duurzame Energie" bedraagt sinds 1 januari 0,0023 €/m3.

Vorig jaar was de energiebelasting inclusief BTW 0,1667 x 1,21 = 0,2017 €/m3. Dit jaar bedraagt de energiebelasting + opslag duurzame energie inclusief BTW (0,1862 + 0,0023) x 1,21 = 0,2280 €/m3. De toename van overheidslasten ten opzichte van de offerte bedraagt daardoor 0,2280 – 0,2017 = 0,0264 €/m3.

Dat verschil van 0,0264 €/m3 is de toename van uw gasprijs ten opzichte van de offerte. De prijs steeg van 0,5768 €/m3 naar 0,6032 €/m3. De prijsstijging voor gas is correct en bij controle blijkt dat ook voor elektriciteit het geval. In feite heeft sjohie dus helemaal gelijk.

Uw energieleverancier staat geheel buiten prijsverhogingen die door de overheid worden opgelegd. Er zijn twee zaken die de energieleverancier eventueel beter had kunnen doen:
  • - Hij had de prijsstijging beter kunnen uitleggen. (Misschien heeft hij dat wel gedaan, maar is dat u niet opgevallen; zou mij zomaar kunnen gebeuren).

- Voor een exacte berekening is de weergave van prijzen in 4 decimalen ontoereikend. Allerlei instanties rekenen in werkelijkheid met minimaal 5 decimalen of zelfs meer, maar in presentaties naar klanten worden prijzen in 4 decimalen gegeven. Dat toont naar de klant een onzorgvuldigheid, die er in werkelijkheid niet is.

Lodewijk22

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Hallo e-chec,

okay, dus ligt niet aan Greenchoice. Wel vreemd dat de mevrouw van Greenchoice aan de lijn het verschil niet kon uitleggen, en dat ze dit eerst gingen uitzoeken, en mij hierover wilden terug bellen. Tot op heden overigens nog niets terug gehoord.Maar... het contract die ik heb ging in op 01-01-2013 en voor 1 jaar vast, had Greenchoice hier dan niet de juiste tarieven in moeten verwerken ? Ik heb dus van Greenchoice voor 2013 een contract gekregen waar tarieven in zijn verwerkt van 2012. ( heb ik nagekeken )

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Lodewijk22 schreef:Hallo e-chec,

okay, dus ligt niet aan Greenchoice. Wel vreemd dat de mevrouw van Greenchoice aan de lijn het verschil niet kon uitleggen, en dat ze dit eerst gingen uitzoeken, en mij hierover wilden terug bellen.
Dat is op zich niet zo heel vreemd. Ik kan me goed voorstellen dat ze eerst even willen uitzoeken over welke rekening het gaat e.d. voordat ze iets "formeels" antwoorden.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo Lodewijk22,

De opmerking van GJvdZ is terecht. Een medewerkster van Klantenservice krijgt veel detailvragen op zich af. Die komen van allerlei mensen met steeds weer andere contracten. Die kan zij niet allemaal direct beantwoorden.

Dat mensen andere contracten hebben komt door de vele wisselingen in tarieven, welkomstpremies en vastrechtvergoedingen per jaar. Ik heb het hier niet specifiek over Greenchoice, die niet met welkomstpremies werkt, maar over de energieleverancier in het algemeen.

In mijn vorige bijdrage heb ik als verbeterpunt genoemd dat de prijsstijging per 1 januari beter had kunnen worden uitgelegd. In feite is het dat wat u in de laatste zinnen van uw bericht vraagt. Maar ik kan mij voorstellen dat een energieleverancier dan met een probleem zit opgescheept.

Als hij aan het begin van het jaar de afgesproken prijs handhaaft kijkt u een moment naar het bericht, accepteert u het en legt u het terzijde. Dat is ook wat nu is gebeurd. Maar als de energieleverancier besluit nieuwe tarieven door te geven, dan zijn alle cliënten ineens gealarmeerd en moeten voor elk contract exact de nieuwe prijzen worden berekend en gemeld.

Dat is met een goede automatisering natuurlijk best mogelijk, maar dan moet de uitleg heel helder zijn. Ik vermoed dat de energieleverancier opziet tegen een hoos van telefoontjes. Wachten op het najaar en de prijswijziging dan – liefst ongemerkt – doorvoeren, heeft dan zijn voorkeur.

U merkt als vermoedelijk een van de weinigen de prijsstijging op. Als het, zoals in dit geval, om een wettelijke maatregel gaat, dan kan de energieleverancier zich terecht achter overmacht verschuilen. Maar verschuilen blijft het, want het had ook aan het begin van het jaar kunnen worden gemeld.

Een iets chiquere aanpak, die echter tot veel meer werk zou hebben geleid.

Gesloten