Beste allemaal,
In januari 2014 krijg ik een ontslagvergoeding voor mijn huidige contract, en dan blijf ik nog 1 jaar werken op basis van een tijdelijk contract waarbij ik aan het einde op 31-12-2014 nog een extra bonus krijg.
Nu heb ik op internet het volgende gevonden over betalen van belasting over inkomen (neem aan dat ontslagvergoeding bij je inkomen wordt opgeteld!)
Belastbaar inkomen
tot € 19.645 (1e schijf) 37%
€ 19.645 - € 33.363 (2e schijf) 42%
€ 33.363 - € 55.991 (3e schijf) 42%
€ 55.991 of hoger (4e schijf) 52%
Dus stel dat je in 2014 dan in de hoogste schijf komt met die ontslagvergoeding, zou het niet onvoordelig zijn m.i. als ik verzoek om die extra bonus op 1-1-2015 uit te keren ipv 31-12-2014, omdat ik dan maar in de derde schijf zou vallen en me dus 10% belasting zou schelen.
Of reken ik dan helemaal verkeerd?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] belasting betalen bij ontslagvergoeding
Re: belasting betalen bij ontslagvergoeding
Er is nog een manier om inkomsten over meerdere jaren te spreiden: Middelen, bijvoorbeeld bij aangifte over 2015 middel je dan over laatste 3 jaar.
Het is maar de vraag of je wekgever daarmee akkoord gaat en of de fiscus (of uwv) daarmee akkoord gaan.
Handiger is inderdaad middeling, komt nl op het zelfde neer voor wat je moet betalen alleen wordt er dan niet met de fiscus gesold. Je kunt het natuurlijk ook in bv op gouden handdruk bankspaarrekening zetten en zo de belasting ook uitstellen. Zitten wel extra fiscale eisen aan.
Handiger is inderdaad middeling, komt nl op het zelfde neer voor wat je moet betalen alleen wordt er dan niet met de fiscus gesold. Je kunt het natuurlijk ook in bv op gouden handdruk bankspaarrekening zetten en zo de belasting ook uitstellen. Zitten wel extra fiscale eisen aan.
Of middelen voordelig is hangt ook af van hoe snel je een nieuwe baan hebt. Als je snel iets nieuws hebt dan betaal je ook met middelen nog steeds de hoofdprijs (tenzij je met het nieuwe salaris + ontslagbonus zo kan spelen dat je net onder de 52% grens blijft).
Het is handig om 3 geschatte jaarinkomens in een middelings rekenmodule in te voeren en zo te kijken of middeling iets oplevert.16again schreef:Er is nog een manier om inkomsten over meerdere jaren te spreiden: Middelen, bijvoorbeeld bij aangifte over 2015 middel je dan over laatste 3 jaar.
Voorbeeld: jaren 2011 / 2012 / 2013 inkomens van 40K 40K 60K Levert niets op vanwege de drempel van € 545
In hetzelfde voorbeeld met inkomens van 40K 40Ken 65K levert middeling € 355 op. Lees hier
In het geval van de handdruk van 20.000 bij de variant met 40.000 - 40.000 - 60.000 kan het nog wel interessant zijn om de ontslagvergoeding via een gouden handdruk rekening uit te laten keren. Je hebt dan wel te maken met een minimaal aantal uitkeringsjaren, maar als je bv. het bedrag in 4 jaar uit laat keren, dan heb je dus 4 keer 5.000 extra, waarmee je inkomen over die jaren nog steeds niet in de 52% valt. De uitkering valt dan totaal in het 42% tarief, je houdt dan dus over die 4 jaar 58% van 20.000 over (11.600). Zou je het bedrag in één keer hebben laten uitkeren, dan zou van die 60.000 4.009 in de hoge schijf vallen, zodat je daarover 400,9 euro belasting extra zou moeten betalen. Je zou dan dus ong. 11.200 overhouden. (Nog afgezien van de rente die je die paar jaar zou ontvangen.)
Maar je moet dan dus wel de financiële mogelijkheden hebben om het gemis aan inkomsten op te vangen en de uitkering over een aantal jaar te kunnen spreiden.
Maar je moet dan dus wel de financiële mogelijkheden hebben om het gemis aan inkomsten op te vangen en de uitkering over een aantal jaar te kunnen spreiden.