LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

OK Miepje1. :wink:

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

@e-chec

Als ik het weekend tijd heb, ja ik jouw Excel eens invullen, kijken wat de uitkomst is.

@Miepje

Hierbij sluit ik mij volledig aan.
Zie mijn eerder bericht, ik vraag ieder jaar een nieuwe offerte voor misschien een goedkoper tarief, dan het op de website staat.

Overigens blijven wij gewoon klant bij Greenchoice. En waarom? Omdat wij al járen tevreden zijn over de duidelijke rekening, het feit dat ze nooit fouten maken en als je een vraag hebt, krijg je een mens aan de lijn en geen computer. Na alle gruwelverhalen hier over overstappen beginnen wij daar dus lekker niet aan.

e-chec

Zojuist ontving ik het resultaat van de gezamenlijke inkoop van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Zoals ik u al eerder heb gemeld heb ik mij daarvoor vrijblijvend ingeschreven.

Eerst wil ik iets zeggen over de presentatie van gegevens door de VEH. Vorig jaar heb ik meermaals contact gehad met de vereniging en gezegd dat voor heldere overzichten van kosten de heffingskorting energie losgekoppeld moet zijn van elektriciteit. Het is een heffingskorting energie, niet een heffingskorting elektriciteit.

Ik heb opgegeven dat ik 200 kWh elektriciteit hoog tarief verbruik en 200 kWh elektriciteit laag tarief. Dat komt doordat ik dit jaar van mijn totale verbruik van 3450 kWh zelf via zonnepanelen 3050 kWh produceer. Ik moet dus 400 kWh aan de elektriciteitsmaatschappij betalen. Die hoeveelheid heb ik voor het gemak voor volgend jaar over beide tarieven verdeeld.

In het onbenullige VEH-overzicht worden de kosten van mijn elektriciteitsverbruik door koppeling van de heffingskorting negatief. Dus ik verbruik 400 kWh, ik moet vastrecht en netwerkkosten elektriciteit betalen, en toch krijg ik voor elektriciteit geld terug, zo’n 32 Euro. Als je je niet hebt verdiept in allerlei energiezaken, zoals ik heb gedaan, wie moet dat dan nog begrijpen, VEH ? Waarom zijn jullie in berichten aan mij heel meegaand en zakken jullie na het verzenden van jullie reacties onderuit en doen er verder niets mee ?

Dan het berekende aanbod. Dat ligt even anders. Ik krijg een eenjarig aanbod van Budgetenergie met een totaalkosten van
€ 1548. Ik ben direct naar mijn Excel-document gegaan en heb op het tabblad van vandaag de genoemde verbruiken 200, 200 en 2300 ingevuld. Dan blijkt dat Greenchoice de goedkoopste is met € 1467, Essent tweede met € 1477 en Energiedirect derde met € 1479. Een totaalkosten per jaar van € 1548 is dus heel onaantrekkelijk. Brandhout, VEH !

Wilt u zekerheid over het voorgaande ? Vul dan op de energievergelijker van de consumentenbond een verzonnen postcode in Oost Gelderland in. Geef aan dat u samenwoont en 2 elektriciteitsmeters heeft. Geef de verbruiken 200, 200 en 2300 aan. Verzin een huidige leverancier en klik op “Vergelijk prijzen”.

Het tweede aanbod is van Electrabel. Electrabel biedt een 3 - jarig contract aan voor € 1497 per jaar. Dat is andere koek. Een driejarig contract met nog lagere kosten per jaar dan een eenjarig contract. Dat heeft mijn grote interesse. Ik ga daar nog even aan rekenen met mijn originele excel-document, waarin ik ook driejarige contracten heb opgenomen. Die waren per jaar toch wel steeds fiks duurder dan dit VEH aanbod. Ik denk dat ik voor Electrabel ga kiezen. Bedankt, VEH.

Ik heb zojuist mijn document van 19 oktober aangeklikt en snel even de juiste verbruiken van 200, 200 en 2300 ingevoerd en naar de kosten voor een 3-jarig contract gekeken. De goedkoopste voor een jaar was € 1545. Electrabel vraagt € 1497. Ik ben waarschijnlijk verkocht voor 3 jaar aan Electrabel !

Maar misschien wordt het gewoon Greenchoice.

e-chec

Even 3 opmerkingen
  • * Vandaag zijn er geen veranderingen.

* De berekening van gisteren was niet juist. Het percentage stijging was 19,82 %, dus niet 20,13 %

* Het Excel-document heb ik veranderd in een Excel 97-2003 versie. Wellicht is het document daardoor voor meerdere forumbezoekers leesbaar. De nieuwe link is https://www.dropbox.com/s/xbonuyoh3mhmw ... rijzen.xls
Laatst gewijzigd door e-chec op 29 nov 2013 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben momenteel voor een ander aan het kijken naar een andere leverancier via Energieleveranciers.nl / Gaslicht.com / Energieprijzen.nl

Verbruik electriciteit kwh 2000 piek en 2200 daltarief
Gas 1600 m3

Korting komt uit op circa 250 tot 300 euro t.ov. Eneco via bovengenoemde sites

Zijn er nog goedkopere alternatieven?

Het gaat niet per se om de allerlaagste prijs. Oxxio, NLEnergie en NUON vallen sowieso af gezien hun slechte reputatie. En een vast tarief voor 1 jaar lijkt me ook het verstandigst.

e-chec

In mijn situatie (netbeheerder Liander, gasregio 1) zijn volgens de Consumentenbond met de genoemde verbruiken de volgende aanbieders de goedkoopste voor een vast tarief voor 1 jaar.

1. Essent .............1828,32
2. Eneco ..............1838,51
3. Greenchoice ...1844,14

Overigens, dit is een momentopname. Begin september was met de door u genoemde verbruiken Energiedirect nummer 1 met € 1757,73, half oktober was dat Budgetenergie met € 1760,15 en maandag j.l. was dat eveneens Budgetenergie met
€ 1809,15.

Het kan verkeren.

Succes ermee,

e-chec

Lodewijk22

Ongelezen bericht door Lodewijk22 »

Hallo e-chec,

zojuist je excelbestand gedownload, maar ik kan als klant van Greenchoice niet de tarieven krijgen waar jij mee werkt in het bestand. Greenchoice heeft het beleid verandert ( zei de mevrouw aan de lijn ), en je kunt alleen verlenging groengarantie krijgen bij Greenchoice met slechtere tarieven. Essent heeft volgens mij de beste aanbieding op het moment. Mijn verbruik, elektriciteit enkeltarief 3347 , en gas 2524.
Verder is het volgens mij oppassen bij Greenchoice, zie mijn andere topic.

eleven

Lodewijk22 schreef:Hallo e-chec,

zojuist je excelbestand gedownload, maar ik kan als klant van Greenchoice niet de tarieven krijgen waar jij mee werkt in het bestand. Greenchoice heeft het beleid verandert ( zei de mevrouw aan de lijn ), en je kunt alleen verlenging groengarantie krijgen bij Greenchoice met slechtere tarieven. Essent heeft volgens mij de beste aanbieding op het moment. Mijn verbruik, elektriciteit enkeltarief 3347 , en gas 2524.
Verder is het volgens mij oppassen bij Greenchoice, zie mijn andere topic.

Bij Greenchoice hoef je niet op te passen, want je andere topic is niet juist.
Lees maar, wat andere geschreven hebben, dus het ligt niet aan Greenchoice maar aan de overheid.
Eerst informeren en dan pas reageren.
Ik heb de laatste jaren nooit een "vergissing" van Greenchoice meegemaakt.

e-chec

Hallo Lodewijk22,

Dat u niet de tarieven kunt krijgen, die ik in het excelbestand geef, verbaast mij niet. Die tarieven neem ik over van energievergelijkers. Die attenderen er op dat energieleveranciers de genoemde tarieven alleen aanbieden aan nieuwe klanten, niet aan klanten die al binnen zijn.

Zoals u in het excelbestand ziet voer ik de berekeningen uit aan een dubbele meter elektriciteit. Ik heb uw verbruiken even ingevoerd. Doe ik dat in Elektriciteit hoog dan is Greenchoice 1 en Essent 2. Bij invoer in Elektriciteit laag is het juist andersom.

Wilt u beslist het laagste tarief, dan zit er theoretisch niets anders op dan te verkassen naar een nieuwe energieleverancier. Maar mijn advies: leg uw probleem nog eens goed uit aan Greenchoice, als u eigenlijk niet wilt veranderen. Desnoods met verwijzing naar dit forum. Blijft Greenchoice star en staat u dat tegen, dan is Essent de eerste optie.

e-chec

Bij de dagelijkse controle van de aanbiedingen van energieleveranciers op de energievergelijker van de Consumentenbond was er vandaag heel opvallend een grote afwezige. Essent, de trotse koploper van de afgelopen week, is niet alleen van de eerste plaats verdwenen, maar staat nergens meer in het overzicht.

Die constatering bracht mij gelijk op iets anders, dat ik deze week heb uitgezocht en dat ik hier wil melden. Er zijn veel energievergelijkers op de markt, maar een groot deel daarvan is gebruiker van één en hetzelfde programma. De energievergelijkers van Overstapgids, Easyswitch, Gaslicht, Vergelijk, Consumentenbond, Energieprijzen, Energieprijzenvergelijken en mogelijk nog een aantal, verschillen ogenschijnlijk wel, maar zijn allen gebaseerd op het programma van Prizewize.

De gang van zaken is vermoedelijk zo dat alle vergelijkers op het programma van Prizewize zijn geabonneerd. De dagelijkse prijsveranderingen worden op één plaats doorgevoerd, namelijk bij Prizewize. Door koppelingen veranderen alle abonnees automatisch mee. De geabonneerde energievergelijkers betalen voor hun abonnement, maar hebben daardoor geen omkijken naar de dagelijkse aanvullingen.

De eerste handeling na de vermissing van Essent op de energievergelijker van de Consumentenbond was natuurlijk het controleren of dat bij Prizewize ook het geval was. En ja hoor, ook daar ontbrak Essent.

De energievergelijkers Energievergelijken en Energievergelijker leken mij afgelopen week niet geabonneerd op Prizewize. Dat blijkt vandaag te kloppen. Zij hebben Essent nog wel steeds hoog op hun ranglijst staan. We moeten dus even afwachten of Essent vandaag in de loop van de dag terugkeert bij Prizewize, of dat morgen het geval is, dan wel dat Essent later weer in beeld komt. Want terugkomen doet Essent, zo lijkt mij.

e-chec

Deze week controleerde ik enkele keren de energieleveranciers, die ik gisteren noemde. Daar was een groep met exact gelijke cijfers en een sterk overeenkomende layout. Na gisteren gezien te hebben dat Prizewize net als de Consumentenbond Essent miste, ging ik er van uit dat ook de andere energieleveranciers uit de groep Essent zouden missen.

Vanmorgen bleek naast Essent ook Greenchoice uit de energievergelijker van de Consumentenbond te zijn verdwenen. Een controle bij Prizewize maakte duidelijk, dat ook daar Essent en Greenchoice afwezig waren. Voor de zekerheid onderzocht ik deze keer nog enkele anderen uit de groep, maar tot mijn verrassing bleken Essent en Greenchoice daar gewoon aanwezig.

Het zit dus allemaal iets anders in elkaar dan ik dacht. Maar de afwezigheid van Essent en Greenchoice bij de Consumentenbond en Prizewize is vreemd.

Ik heb het Exceloverzicht voor Essent en Greenchoice aangevuld met gegevens van Energievergelijken.nl. Daardoor is het weer compleet.

Wat mij opvalt bij Energievergelijken.nl is dat daar de tarieven inderdaad in 5 decimalen worden gegeven. Dat maakt de berekening meer exact. Thuis narekenen kan dan op 1 à 2 cent nauwkeurig.

Anderzijds worden de jaarprijzen afgerond op volle Euro’s. Ook dat is een keuze, die ik kan volgen. Als je een prijs narekent wil je graag een correcte uitkomst en niet 10 of 20 cent verschil. Maar bij een jaarprijs ben je eigenlijk niet geïnteresseerd in de cijfers achter de komma.

De berekende waarden zijn voor alle energieleveranciers, die in beide overzichten voorkomen, geheel gelijk. Echter, waar bij de Consumentenbond/Prizewize Essent en Greenchoice ontbreken is bij Energievergelijken.nl geen Eneco voor € 1789 te zien.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Even een kort vraagje. Je schreef:
De berekende waarden zijn voor alle energieleveranciers, die in beide overzichten voorkomen, geheel gelijk.
Daarmee lijk je te suggereren dat de bedragen en dus ook de aanbiedingen van alle vergelijkingssites gelijk (zouden) zijn. Maar dat is toch niet zo? Althans, in het verleden heb ik toen ik ging overstappen bij enkele vergelijkingssites gekeken en toen bleek er wel degelijk een verschil te zijn tussen sommige vergelijkers.

Er zijn natuurlijk ook vergelijkers die eigenlijk nagenoeg het zelfde zijn, tot de zelfde lay-out aan toe. Maar volgens mij zijn er ook aanbieders die echt anders zijn. Wat je ook schreef is dat energievergelijkers Energievergelijken en Energievergelijker van een andere data-leverancier gebruik lijken te maken. Daarmee zou je verwachten dat er ook wel eens andere aanbiedingen zouden kunnen zijn.

e-chec

Hallo Kweenie,

Ik heb zo nu en dan wel eens voor mijzelf prijsberekeningen naast elkaar gelegd en geconcludeerd, dat alle aanbiedingen gelijk zijn. Ik wil graag op uw vraag antwoord geven, maar ik beperk mij (voorlopig) tot het vergelijken van twee vergelijkingssites. Mijn keuze valt op Consumentenbond/Prizewize enerzijds en Energievergelijken anderzijds. De opzet van de websites van die twee verschilt totaal, dus de kans, dat zij van verschillende programmatuur en data-leveranciers gebruik maken, is groot.

Het lijkt mij nuttig dat ik, voordat ik die vergelijking maak, nog even terugkom op het aantal decimalen van een tarief en even verduidelijk, wat ik bedoel. In het Excel-document reken ik met 1750 kWh en m3 voor Elektra hoog, Elektra laag en Gas. Stel nu dat er voor Elektra laag in de energievergelijker van de Consumentenbond/Prizewize een tarief van € 0,2044 staat aangegeven. Ik bereken dan aan kosten 1750 x 0,2044 = € 357,70.

Op de website (Consumentenbond/Prizewize) staat echter als kosten € 357,77. Hoe kan dat ? Wel, het werkelijke tarief waarmee wordt gerekend is niet € 0,2044, maar € 0,20444, dus vijf decimalen in plaats van vier. Met de berekeningen voor Elektra laag en Gas erbij kan het verschil oplopen tot € 0,20. Voor een goede berekening moet de tariefprijs dus in vijf of nog beter zes decimalen worden geleverd. Reken er maar op dat dat bij de energieleveranciers goed verzorgd is.

Om meer precieze tarieven te krijgen neem ik niet het tarief met 4 decimalen van de Consumentenbond over, maar deel ik het berekende bedrag van de website simpelweg door 1750. Dan wordt het genoemde tarief met 4 decimalen verfijnd tot 5 decimalen en komen in de jaarbedragen nog verschillen van hooguit 1 à 2 cent voor.

Dan terug naar de vraag. Hieronder geef ik de jaarbedragen, berekend door de Consumentenbond/Prizewize en Energievergelijken met de gegevens van vandaag.

NB Nu breekt mijn klomp. Ik zie nu op Energievergelijken.nl grote veranderingen. De netwerkkosten gas zijn daar verlaagd van € 176,33 naar € 97,36. En dat zo te zien voor alle leveranciers. Logisch, want netwerkprijzen zijn kosten voor het netbeheer.

En de Energievergelijker van de Consumentenbond is momenteel niet bereikbaar. Helaas, ik kan mijn antwoord niet afmaken. Ik kom hier binnenkort op terug als duidelijk is wat er speelt.

Even later gecontroleerd en bericht aangevuld: Prizewize ook niet bereikbaar.

e-chec

Hallo Kweenie,

Sinds mijn vorige bezoek zijn de wolken aardig opgetrokken. Helaas houdt dat in dat de netwerkkosten gas bij energievergelijken.nl snel weer zijn gecorrigeerd naar € 176,33. Er was daar ergens iets misgegaan.

Bij Consumentenbond/Prizewize is de website ook weer in orde en jawel, Essent en Greenchoice zijn terug. Greenchoice is niet veranderd, maar voor Essent vraag ik even de aandacht, met name voor vastrechtprijzen en welkomstpremies. Ik vergelijk de goedkoopste aanbiedingen met elkaar.

....................................Consumentenbond....Energievergelijken
Elektriciteit hoog…...…...….....0,21490…..............0,21127
Elektriciteit laag…...............….0,19590…..............0,19227
Gas…...……......…....................0,61105…..............0,61105
Vastrecht Elektriciteit……….65,92…….................0,00
Vastrecht Gas……….……….65,92…….................0,00
Welkomstpremie/korting....215,00……..............70,00

Met deze gegevens zijn de jaarkosten te berekenen bij verschillende verbruiken.

....................................Consumentenbond....Energievergelijken
1250 – 1250 – 1250…….......1242,17….........…1246,26
1500 – 1500 - 1500…….......1497,63….........…1499,91
1750 – 1750 - 1750…….......1753,09….........…1753,55
2000 – 2000 - 2000…….......2008,55….........…2007,20
2250 – 2250 - 2250…….......2264,01….........…2260,85

U ziet het. Er zijn enorme verschillen in tarieven en welkomstpremies. Maar doordat ze elkaar grotendeels compenseren zijn de jaarkosten nauwelijks verschillend. Bij lage verbruiken is de Consumentenbond 4 Euro goedkopen, bij hoge tarieven Energievergelijken precies hetzelfde bedrag. Het is natuurlijk wel de vraag hoe Essent hier het tweede jaar mee omgaat. Het achterwege laten van welkomstpremies is voor elke klant begrijpelijk, maar om na een jaar weer een fors vastrecht in te voeren, dan heb je als energieleverancier wat uit te leggen. Mijn keuze uit de twee zou daarom gaan naar de Energievergelijken.

Meer nog dan de uiterst vreemde welkomstpremies zijn de sterk uiteenlopende en zeer frequent variërende vastrechtkosten in feite onzinnige betalingsfactoren. Het wordt de hoogste tijd dat de overheid daar iets aan gaat doen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor je toelichting. Het klopt dus dat er wel degelijk verschillen tussen de diverse aanbieders zit en dat je beter ook een paar vergelijkingssites kunt vergelijken? En dat je zo dus, afhankelijk van je verbruik, kunt kiezen voor ofwel een aanbieder met een hoge vaste korting ofwel voor een aanbieder met een hoge tariefskorting.
e-chec schreef:Meer nog dan de uiterst vreemde welkomstpremies zijn de sterk uiteenlopende en zeer frequent variërende vastrechtkosten in feite onzinnige betalingsfactoren. Het wordt de hoogste tijd dat de overheid daar iets aan gaat doen.
Ik zie niet in waarom de overheid daar iets aan zou moeten doen. Waarom zou iedereen het zelfde vaste verbruiksonafhankelijke bedrag moeten hebben? Je hebt toch ook bij bv. telefonie dat je de keuze hebt tussen een hoog of een laag vast maandbedrag met daaraan gekoppeld een laag of een hoog tarief per minuut? Het is juist een gevolg van de 'vrije markt' dat de aanbieders kunnen 'spelen' met hoger of lager vastrecht (of hoe je het ook wil noemen) en met hogere of lagere verbruikslasten. Mits de (energie-)belastingen en teruggaves maar voor iedereen gelijk zijn.

gaslichtwebcare

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Beste e-chec,
Het is goed om te zien dat u de energiemarkt serieus neemt. Wel willen wij graag uw opmerking nuanceren m.b.t. de relatie van Gaslicht.com tot andere prijsvergelijkers.
Gaslicht.com bestaat inmiddels ruim 10 jaar en is hiermee de langst bestaande onafhankelijke vergelijker. Wij zijn onderdeel van Bencom BV, het bedrijf van Ben Woldring.
PrizeWize is een paar jaar later ontstaan en wij hebben dan ook geen relatie tot deze vergelijker.

Aanbiedingen die op de vergelijkingssites staan, komen grotendeels overeen omdat het volledige aanbod van de energiemarkt wordt getoond. Verschillen kunnen soms ontstaan doordat de leverancier een actieaanbod doet die per site verschillend is.

Mocht u vragen hebben, dan beantwoorden wij die uiteraard graag. U kunt ons mailen via [email protected] of bellen op 0342-411350

Met vriendelijke groet,

Team Gaslicht.com

e-chec

Hallo Kweenie,

Ik begrijp wat u bedoelt. Maar zoals u zelf zegt moeten er dan duidelijke verschillen zijn in de tarieven, de variabele kosten. Dat is bij Essent niet het geval, de tarieven voor elektriciteit verschillen weinig, dat voor gas in het geheel niet.

De welkomstkorting is een eenmalige korting, de vastrechtkosten zijn vaste kosten. Als de twee vastrechten bij de Consumentenbondvariant bij elkaar geteld worden en het eindresultaat wordt afgetrokken van de welkomstpremie, dan blijft een restant-welkomstpremie over van € 83,10. Die staat met iets hogere tarieven voor elektriciteit tegenover een welkomstpremie van € 70,- en iets lagere elektriciteitstarieven bij Energievergelijken. En zoals gezegd, bij beide hetzelfde gastarief.

Dat komt niet overeen met de telefoniemarkt, waar bij hoge vaste kosten lage tarieven worden berekend en bij lage vaste kosten hoge tarieven. Daar ontstaat een duidelijk verschil in kosten afhankelijk van het verbruik. Hier is dat niet het geval.

Terwijl ik deze reactie schrijf komt een bericht van gaslichtwebcare binnen. Hartelijk dank, Team Gaslicht.com, uw informatie brengt mijn kennis weer een stukje verder. Maar wellicht wilt u nog uw mening geven over welkomstpremies, vastrechten en tarieven? Ik ben benieuwd hoe u daarover denkt.

e-chec

Ik wil nog even terugkomen op het gebruik door Essent van de naam “vastrecht” voor een prijsonderdeel. Ik ben daar in mijn laatste reactie van gisteren te weinig op ingegaan.

De naam “vastrecht” roept bij mij een gevoel op, dat ik niet goed kan omschrijven. Daarom heb ik gegoogled en vond ik bij Prizewize de volgende omschrijving:

Vastrecht is een vast bedrag dat iedere gebruiker per maand, kwartaal of jaar aan zijn of haar energieleverancier betaalt voor de levering en het transport van energie. Hiertoe behoren de kosten voor bijvoorbeeld de huur van een energiemeter, maar ook het onderhoud van het energienetwerk. Dit bedrag is, ongeacht het verbruik, voor iedereen hetzelfde.

Deze formulering geeft precies weer wat ik onder vastrecht versta. Vaste kosten ongeacht het verbruik, voor iedereen hetzelfde.

Het is dan maar de vraag of de naam “vastrecht” door de energieleveranciers mag worden gebruikt. Dat waterleidingbedrijven dat doen is logisch. Die verzorgen naast hun product ook het leidingsysteem voor water tot aan de meter in de woning. Maar in de energiewereld is het netwerk losgekoppeld van de levering. Daarvoor betaalt de klant jaarlijks in totaal al meer dan € 400,-.

Het enige, waar de energieleverancier dan nog vastrecht voor in rekening zou kunnen brengen, is het opmaken en versturen van de rekening. Maar kan het dan zo zijn dat Essent daar in het ene contract 2 x € 65,92 voor vraagt en in het andere contract daar niets voor in rekening brengt ? Dat is niet uit te leggen en het strookt ook niet met het deel van de omschrijving dat dit bedrag, ongeacht het verbruik, voor iedereen hetzelfde moet zijn.

Essent gebruikt hier de term vastrecht ten onrechte. Het opvoeren van bedragen vastrecht in het prijsoverzicht van Essent is ook totaal onnodig. In mijn laatste bericht van gisteren heb ik al aangegeven dat als de welkomstpremie simpelweg verlaagd zou worden met beide vastrechten er prijsinhoudelijk precies hetzelfde zou staan.

Maar mocht Essent toch graag vast willen houden aan zo’n hoge welkomstpremie, dan zou het de namen vastrecht elektra en vastrecht gas moeten veranderen. De termen premiecompensatiebedrag elektra en premiecompensatiebedrag gas zouden de lading goed dekken, maar een andere keuze kan ik mij ook voorstellen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Het vastrecht wat hier bedoeld wordt is het vastrecht LEVERING en niet vastrecht netbeheerkosten.
Bij de ene leverancier heet het administratiekosten per product, bij de ander ( waaronder nuon en essent) heet het vastrecht leveringskosten.
Vergelijkingssites hanteren vaak gewoon het begrip vastrecht, wat idd voor verwarring zorgt. Maar nogmaals, hiermee wordt administratie/vastrecht leveringskosten bedoeld. Dus maandelijkse per product leverancierskosten.
Hier zitten grote verschillen in. Bij NLenergie betaal je bijvoorbeeld een kleine €15,00 tesamen per maand, bij Essent iets van €5,00 tot €6,00 per maand tesamen.
In het vergelijken moet je deze kosten dus zeker meenemen. Ben je namelijk een kleinverbruiker, kun je beter een wat hogere eenheidsprijs betalen met lagere vastrechtkosten. Je hebt te maken met een omslagpunt. Zoals bij auto's: benzine, diesel, gas.
Ik heb dit kostenplaatje ooit eens een tijdje in de gaten gehouden en kwam tot de ontdekking dat deze vastrecht leveringskosten zelfs per soort contract bij 1 en dezelfde energieboer kan verschillen. Oxxio heeft hier een handje van en volgens mij NLe nu ook. Het wordt er dus bepaald niet inzichterlijker op.

Overigens denk ik toch dat het verstandig is om gaslicht.com in je vergelijk mee te gaan nemen. Deze site is voor velen toch de website op dit gebied.

Ik volg je topic op de voet! Erg fijn dat je hier zoveel tijd en energie in steekt!
Weet dat het gewaardeerd wordt!!!!

eleven

Shine schreef:
Ik volg je topic op de voet! Erg fijn dat je hier zoveel tijd en energie in steekt!
Weet dat het gewaardeerd wordt!!!!
Sluit ik mij helemaal bij aan.
Ga zo door, dan wordt misschien voor de leek, een of ander duidelijk! :D

Gesloten