LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ista & Danfoss Ultrasone warmte meter, (te) hoge rekening?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Agje

Ista & Danfoss Ultrasone warmte meter, (te) hoge rekening?

Ongelezen bericht door Agje »

Beste mensen,

mijn vriend en ik wonen nu al 4 jaar in een ~100 m2 appartement, en hebben tot nu toe altijd ~1200 euro per jaar voor verwarmingskosten via de VVE aan Ista betaald.

Aangezien dit al een aanzienlijk bedrag is, was de schok dan ook groot toen we gisteren een brief van de VVE kregen met rekening van Ista waaruit blijkt dat we 820 euro bij moeten betalen, en dus zonder duidelijke verandering in stookgedrag, opeens ruim 2000 euro per jaar kwijt zijn aan alleen verwarmingskosten! :shock:

We maken geen gebruik van de gevreesde Doprima radiometer, maar hebben een Danfoss ultrasone warmte-meter. Ik heb verder geen klachten over deze warmte-meters gevonden, en ben benieuwd of er hier mensen zijn met soortgelijke ervaringen!

Alvast bedankt!

Agje

Re: Ista & Danfoss Ultrasone warmte meter, (te) hoge rekening?

Ik zie net dat de gemiddelde prijs per GJ ~ van stadswarmte ruim 21 euro per gigajoule is. Ons verbruik is volgens de warmte-meter 34,935...dus zou minimaal rond 800 euro moeteb zijn, misschien met variatie en foutmarge in prijs per GJ die 1200...

Maar onze eenheidsprijs is 48,072 per GJ, dat is dus 2x zoveel! Kan dit?? Misschien dat er een probleem ligt bij vaststelling van de totaal eenheden complex, en dus de prijs per eenheid? (is een hele gekke gok, want zou net kunnen begrijpen wat hier fout in kan gaan)

Agje

Ik hoop toch dat er nog iemand reageert, want nu snap ik er niks meer van, behalve dat de rekening volgend jaar waarschijnlijk nog hoger wordt :shock:

- Ik heb nu de afrekening van 2011: verbruik was 14,5 GJ, prijs per eenheid (GJ dus) was 58,7
- Afrekening 2012: verbruik van 34,93 GJ, prijs per eenheid 48,1

-Eindstand meter volgens factuur 49,431
-Nu staat de meter alweer op 70,013, voor de 1e 3 maanden 2013 zitten we dus al op 21 GJ..Zweet begint mij uit te breken nu...

Enige wat veranderd is over 2012 is 1 a 2x per maand 2 logees in het weekend die dan ook ieder 1x de douche gebruiken, maar daarvan kunnen toch niet je stookkosten verdubbelen? (toch?).

Na ja, als er mensen met inzicht of ervaring zijn hoor ik het graag!

dick jansen

Ongelezen bericht door dick jansen »

Beste Agje,
Nadat ons de hemel op aarde was beloofd zijn wij enkele jaren geleden ook overgegaan op de radiografische meters van Ista. Het resultaat was dat ook hier torenhoge nabetalingen werden opgelegd, tot ongeveer 800 euro.
Er is toen een kleine commissie opgericht om dit uit te zoeken. We zijn daar ruim een jaar mee bezig geweest met nul resultaat. Zeer frustrerend, je voelt dat je wordt belazerd, maar je kunt het niet bewijzen.
Onbegrijpelijk dat Tros Radar daar niet eens serieus aandacht aan besteedt, en met serieus bedoel ik serieus.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Agje,

U noemt de VVE, maar zegt er niet bij waar die letters voor staan. Gaat het om een koopappartement en staan de letters voor de Vereniging Van Eigenaren ?

Hoe zijn de ervaringen van andere bewoners van het appartementencomplex ?

Agje

Klopt, het gaat om een koop-appartement van zo'n 90-100 vierkante meter, goed geïsoleerd en met blokverwarming. VVE staat idd voor vereniging van eigenaren. Wij betalen jaarlijks een voorschot van 1205 euro voor stookkosten (variabel en vast samen) aan de VVE, die dit dan weer overmaakt aan Ista.

Er zijn eigenlijk 2 dingen die me nu niet lekker zitten:
1) in 2011 was ons verbruik 14 GJ en nu opeens 34 GJ? Misschien dat de metingen niet precies jaarlijks zijn genomen??
2) Mijn belangrijkste vraag: De eenheidsprijs per GJ was in 2011 58 euro, en nu 48 euro, waardoor we dus peperdure rekeningen hebben. Is dit gebruikelijk voor een appartementencomplex dat deze eenheidsprijzen zo kunnen afwijken van de gemiddelde prijs per GJ? (vaste deel is apart, en heeft niks met deze berekening te maken).

We gaan vanavond bij buren langs en informeren...Bedankt voor iedereen die meedenkt! :)

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Blijkbaar hebt u nog niet in uw eigen omgeving om ervaringen gevraagd. Het is mijns inziens zinvol om die eens goed te inventariseren. De kans dat u daar meer van leert is groter dan dat u de oplossing krijgt van forumbezoekers, die uw situatie niet kennen.
Alle eigenaren van het appartementencomplex zijn lid van de VVE en hebben met de gezamenlijke energievoorziening te maken. Duidelijkheid over energieverbruiken is in ieders belang.

manonwilkens

Ongelezen bericht door manonwilkens »

Beste Agje,

Helaas herken ik veel in je verhaal. Bij ons in de flat zijn ook meters geïnstalleerd van Ista. Mijn zus en ik wonen in dezelfde flat, ik met mijn partner en zij alleen. Wij hebben onze berekening gekregen en kregen meer dan 400 euro terug. Mijn zus die alleen woont moet 700 euro bijbetalen! In totaal zou zij meer dan 51GJ hebben gebruikt! Dit klopt natuurlijk nooit, ze werkt fulltime en is niet vaak thuis. Ze heeft medebewoners hier in flat gevraagd naar het verbruik en iedereen zat ver onder haar. Vandaag is een medewerker van Ista geweest en de meter klopt en ze moet betalen. Voor het hoge gebruik hadden ze ook een verklaring: de woont op de tocht (?!). Mijn zus voelt zich niet serieus genomen want een gebruik van 51GJ voor een alleenwonende, fulltime werkende bewoner klopt natuurlijk voor geen kant. Ook de oppervlakte van de woning was opeens anders. Niemand wil haar helpen of neemt haar serieus helaas en ze zit erg in twijfel wat ze moet doen. 700 euro betalen voor iets wat je niet hebt gebruikt is natuurlijk belachelijk.

ferry1968

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi
met ferry
ik heb zelf tot mijn grote ergernis ook de meters van doprimo radio van ista
ik sterf van de kou in me huis, omdat ik anders een rekening krijg
waar je van achter over valt.
ikzelf heb 1 dingetje geprobeerd, aangezien de meter warmte registreerd
in mijn woonkamer de radiator voor en achter aangedaan, de standen genoteerd bij
het uitzetten van de radiatoren, hou het makkelijk qwa cijfers,
de standen makkelijk he gaven voor en achter 1000 eenheden aan
maar de radiatoren, blijven gemiddeld nog 1 uur warm/heet
na +- 1 uur weer gekeken naar de standen, dat kan door onder 1 keer te drukken op de meter,
waren de standen opgelopen voor en achter naar 1002 eenheden
dus x 2 is 4 eenheden verbruik terwijl de kranen dicht staan.
als je dus dagelijks voor het slapen gaan de radiatoren dicht draait, zeg de winterperiode
van 4 a 5 maanden neemt, is zeg 150 dagen maal de 4 eenheden van de 2 radiatoren
praat je al over 600 eenheden verbruik, terwijl ze uit staan.
nemen we dat nu weer maal 1 miljoen gelukkige bezitters van de luxe doprimo radio metertjes bezitters, praten we over 600.000.000 eenheden verbruik genomen per twee radiatoren.
dit is maar gewoon een klein voorbeeldje, van hoe we feitelijk opgelicht worden,
en we moeten het maar slikken.
want niemand doet er iets aan ook het proggama radar niet echt,
terwijl we hier toch echt over 1000ende gedupeerde en gefrusteerde mensen praten
die die ellendig tellende meters hebben, die vrolijk door rekenen terwijl de radiatoren afkoelen
en om nu te zeggen we laten ze aan in de nacht nou dat is ook geen oplossing, en lager zetten ook niet echt want de meter begint te rekenen zodra die warmte in de radiator qwa water registreerd
dus heet of lauw warmte is warmte
nou sterkte iedereen met de verhuurders die de mooie luxe van blokverwarming hebben ontdekt
ik zou zo een eigen cv ketel nemen, maar aangezien dit ook weer dubbel is qwa lasten
heeft dit ook geen zin, want dan betaal je toch voor je blokverwarming voor onderhoud en voor ista voor de geleverde diensten en je verhuurder om de blokverwarming in je woning te mogen hebben.
nou groetjes iedereen van een zeg maar ietsje ontevreden bezitter van de mooie doprimo radio meter bezitter ik hoor bij het gros hahaha

groetjes ferry

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

algemeen

Veel gestelde vragen: http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hoe wordt de prijs per warmte-eenheid bepaald?

Allereerst worden de totale energiekosten gesplitst in variabele en vaste energiekosten.

-Vaste energiekosten hebben betrekking op de warmte die in het gebouw vrijkomt maar niet via de radiatoren, bijvoorbeeld via de c.v. leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden.

-De variabele energiekosten hangen direct samen met het gebruik van uw radiator. Deze kosten worden verdeeld over de totale eenheden van alle meters in het flatgebouw.

De prijs per warmtemetereenheid wordt berekend door de variabele energiekosten te delen door het totaal aantal opgenomen warmtemetereenheden in alle woningen.

Zo ontstaat een prijs per eenheid.

Door uw verbruik te vermenigvuldigen met deze eenheidsprijs ontstaat uw aandeel in de variabele kosten. U kunt deze kosten beïnvloeden door meer of minder te stoken.

EnergieH

algemeen

De stand op de meterjes bepaalt slechts uw aandeel in de variabele energiekosten van het complex.

Uw aandeel in de vaste energiekosten wordt bepaald door de oppervlakte van uw woning.

De doprimo®, doprimo®II (radio) en de doprimo®III (radio) gaan tellen als de temperatuur van de radiator minimaal 23° C bedraagt en de temperatuur van uw woonruimte minstens 4° C lager is.

Hierdoor is het in theorie mogelijk dat de zon invloed heeft op het tellen van de meters, terwijl de radiator niet in gebruik is.

EnergieH

algemeen

Worden de meters geijkt?

IJken van de meters is niet mogelijk omdat het hier gaat om een verbruiksmeter en niet om een meter die in absolute waarden meet zoals bijvoorbeeld GigaJoules of m3 gas. Het door ista toegepaste meetsysteem is een verhoudingssysteem. De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal. De geregistreerde eenheden zijn dan ook niet om te rekenen naar m3 gas of liters huisbrandolie.

EnergieH

algemeen

Wat is de vaste factor en hoe wordt deze bepaald?

De vaste factor is een verdeelfactor waarmee de totale vaste kosten over de bewoners worden verdeeld. De vaste factor is meestal gebaseerd op het vloeroppervlak van uw woning, gemeten in dm2. De totale vaste kosten worden gedeeld door het totale vloeroppervlak. Zo wordt een prijs per dm2 berekend. Deze prijs wordt met het oppervlak van uw woning vermenigvuldigd en zo ontstaat uw aandeel in de vaste kosten.
Vaste kosten hebben onder meer betrekking op alle verbruikte warmte die niet via de radiatoren vrijkomt. Denkt u bijvoorbeeld aan warmte die wordt afgegeven via de c.v. leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden.

De vaste kosten kunnen verder nog bestaan uit kosten van vastrecht, administratie, elektriciteitsverbruik van de c.v. installatie en afschrijving van de meetapparatuur.
De vaste kosten maken deel uit van uw afrekening. Deze moet u ook betalen als u nauwelijks of geen gebruik maakt van de radiatoren.

EnergieH

Algemeen

Kan ik aan de hand van mijn meterstanden zelf uitrekenen wat ik straks moet betalen?

Nee, u kunt aan de hand van uw meterstanden niet zelf uw stookkosten uitrekenen.
Het meetsysteem is een zogeheten verhoudingssysteem.
De meterstanden geven aan hoeveel warmte de bewoners hebben verbruikt ten opzichte van elkaar en van het totaal.

EnergieH

Algemeen

DanFoss Sonometer™ 1100 - Ultrasone compacte energiemeter

Afbeelding

Bijzondere kenmerken:

* Energiebesparende modus
* NOWA testcapaciteit
* Remote lezen via M-Bus, L-Bus, RS 232, RS 485, radio of optische interface
* Geintegreerde radio (868 of 434 Hz) real data of open metering standaard (OMS)
* Individuele afstand lezen (Automatic Meter Reading) met Add-on modules Plug & Play
* 2 communicatiepoorten (bijv. M-Bus + M-Bus)
* Verbeterde radio prestaties
* Individuele tarieffuncties
* Geschiedenis geheugen voor 24 maanden
* Uitgebreide diagnostische beeldschermen IZAR @ SET parametrisatie software opWindows basis garandeert een optimale aanpassing aan de specifieke behoeften van de gebruiker

Met behulp van dit Geschiedenis geheugen moet toch wel het een en ander aan te tonen zijn met betrekking tot eventueel buitensporig warmteverbruik op bepaalde data...

Bij de eerstvolgende VVE vergadering brengt u het probleem (als agendapunt) naar voren...

Gesloten