LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen contract meer met eigen tandarts
Geen contract meer met eigen tandarts
Onze zoon heeft een studentenpolis bij Zilveren kruis Achmea. ook heeft hij een tandartsverzekering erbij, vergoeding van 100% tot een bedrag van € 500. Dit jaar heeft Zilveren kruis Achmea een contract met ons eigen tandarts, vanaf 2014 niet meer. Hij zou graag bij deze tandarts willen blijven, hoe zit het dan met die vergoeding van 100% tot een bedrag van € 500 euro. Of blijf je betalen voor de tandverzekering, maar krijg je geen vergoeding meer?
-
Re: Geen contract meer met eigen tandarts
Waarschijnlijk weet de zorgverzekeraar dit haarfijn uit te leggen. Ik zou een belletje/mailtje wagen!Doris Day schreef:Onze zoon heeft een studentenpolis bij Zilveren kruis Achmea. ook heeft hij een tandartsverzekering erbij, vergoeding van 100% tot een bedrag van € 500. Dit jaar heeft Zilveren kruis Achmea een contract met ons eigen tandarts, vanaf 2014 niet meer. Hij zou graag bij deze tandarts willen blijven, hoe zit het dan met die vergoeding van 100% tot een bedrag van € 500 euro. Of blijf je betalen voor de tandverzekering, maar krijg je geen vergoeding meer?
Ik doe niets anders, maar kom niet verder. de ene uitleg na de andere en telkens weer een andere verklaring.
-
Oh, dat is wel heel vreemd!
Wat soms kan helpen is vragen om een bevestiging van het besprokene op papier. Dus: hierbij bevestig ik (klantenservicemedwerker achmea) dat dhr .. gewoon naar zijn eigen tandarts zijnde ... kan blijven gaan, en dat dit 100% vergoed zal worden tot een maximum van €500. Niet dat je dat direct krijgt maar dan gaan ze wel even heel goed hun woorden kiezen en heb je misschien eindelijk een écht antwoord?
Wat soms kan helpen is vragen om een bevestiging van het besprokene op papier. Dus: hierbij bevestig ik (klantenservicemedwerker achmea) dat dhr .. gewoon naar zijn eigen tandarts zijnde ... kan blijven gaan, en dat dit 100% vergoed zal worden tot een maximum van €500. Niet dat je dat direct krijgt maar dan gaan ze wel even heel goed hun woorden kiezen en heb je misschien eindelijk een écht antwoord?
oke, dat ga ik proberen, bedankt voor je reactie
Heel simpel, een tandarts hoeft geen contract te hebben. En waar het hier een AV betreft heeft de verzekeraar daar niets over te zeggen. Dit risico is trouwens groter voor de basisverzekering bv ziekenhuizen. Derhalve de gratis tip: neem een restitutiepolis, dan kan de verzekeraar geen beperkingen opleggen. Ik vind deze tandarts heel verstandig dat hij de overeenkomst niet verlengd trouwens.
-
Volgens mij is de vette tekst onjuist. Een verzekeraar mag alles ivm de aanvullende verzekering zelf bepalen. De zorgverzekeraar mag bijvoorbeeld zeggen dat je alleen naar een gecontracteerde tandarts mag. (Maar dit kan niet voor de basisverzekering omdat er te weinig gecontracteerde tandartsen zijn) En verder heeft een restitutiepolis niets te maken met de aanvullende tandartsverzekering. De basispolis kan restitutie zijn en de aanvullende natura en omgekeerd. Alleen kunstgebit en kindertandarts zitten in de basisverzekering.vroem schreef:Heel simpel, een tandarts hoeft geen contract te hebben. En waar het hier een AV betreft heeft de verzekeraar daar niets over te zeggen. Dit risico is trouwens groter voor de basisverzekering bv ziekenhuizen. Derhalve de gratis tip: neem een restitutiepolis, dan kan de verzekeraar geen beperkingen opleggen. Ik vind deze tandarts heel verstandig dat hij de overeenkomst niet verlengd trouwens.
Ook bijzondere tandheelkunde en soms ook orthodontie wanneer met bijzondere ingrepen gerelateerd zit in de basisverzekering, maar dat terzijde.
Als over inperken vergoeding wegens geen overeenkomst iets geregeld is moet dat zwart op wit in de polis of de algemene voorwaarden staan.
Ik heb overigens (nog) nooit meegemaakt dat zonder overeenkomst zaken uit de AV tandarts niet vergoed worden. Maar wellicht gaat dat een keer komen. Extra reden om o.a. vergelijkmondzorg.nl in de gaten te houden, hij is scherp op ook dit soort dingen.
Als over inperken vergoeding wegens geen overeenkomst iets geregeld is moet dat zwart op wit in de polis of de algemene voorwaarden staan.
Ik heb overigens (nog) nooit meegemaakt dat zonder overeenkomst zaken uit de AV tandarts niet vergoed worden. Maar wellicht gaat dat een keer komen. Extra reden om o.a. vergelijkmondzorg.nl in de gaten te houden, hij is scherp op ook dit soort dingen.
Voor zover ik weet is het experiment met de vrije tarieven in de mondzorg stopgezet. Volgens mij hebben ze nog wel meer tijd nodig om de prijzen weer uniform te maken, maar als dat gebeurd is dan maakt het niet meer uit of de tandarts wel of geen contract heeft. Ik heb op dit moment dezelfde vraag per e-mail aan mijn nieuwe zorgverzekeraar Promovendum gesteld. Ik ben overgestapt omdat de Beter Af Sellectief Polis van Zilveren Kruis erg is uitgekleed voor 2014. Ik post de reactie hier als ik hem heb ontvangen.
Mallet schreef:Voor zover ik weet is het experiment met de vrije tarieven in de mondzorg stopgezet. Volgens mij hebben ze nog wel meer tijd nodig om de prijzen weer uniform te maken, maar als dat gebeurd is dan maakt het niet meer uit of de tandarts wel of geen contract heeft. Ik heb op dit moment dezelfde vraag per e-mail aan mijn nieuwe zorgverzekeraar Promovendum gesteld. Ik ben overgestapt omdat de Beter Af Sellectief Polis van Zilveren Kruis erg is uitgekleed voor 2014. Ik post de reactie hier als ik hem heb ontvangen.
Het experiment is idd (op oneigenlijke gronden maar dat is een andere discussie) stopgezet.
per 1 januari is weer gewoon hetzelfde systeem als in 2011 terug ingevoerd.
Dus van ""tijd om prijzen weer uniform te maken"" is geen sprake. In ieder geval in dit jaar maakte het niet uit of er wel of geen overeenkomst is qua AV (waarvan ieder voor zich moet weten of het zinvol is om zich ervoor te ""verzekeren"" waar de gemiddelde Nederlander vele meer uitgeeft aan snoep en snacks dan de tandarts kost. Uitgaven daar aan zijn in de afgelopen 10 jaar twee keer zo hard gestegen als de uitgaven aan mondzorg ).
Per 2014 gaan verzekeraars duidelijk meer doen weer aan inperking vergoedingen (ook in deel basisverzekering) en zaken als invoeren van wachttijden e.d.
De meeste tandartsen kontrakteren uit principe niet, omdat het oha alleen rechten verzekeraar veilig stelt maar rechten zorgverlener en ook patiënt niet. Als ik kijk naar welke tandartsen om mij heen een overeenkomst hebben zijn dat juist degenen waar ik echt niet in de stoel wil zitten...echt de vinger erop leggen waarom die tandartsen wel kontrakteren, tja daar heb ik wel mijn mening over, met hogere kwaliteit van het werk heeft het in ieder geval niets te maken.
-
Ik wil je , offtopic, waarschuwen voor Promovendum. Wat mij bijstaat is dat Promovendum en National Academic dezelfde zijn. Zoek maar eens op dit forum naar klachten.Mallet schreef:Voor zover ik weet is het experiment met de vrije tarieven in de mondzorg stopgezet. Volgens mij hebben ze nog wel meer tijd nodig om de prijzen weer uniform te maken, maar als dat gebeurd is dan maakt het niet meer uit of de tandarts wel of geen contract heeft. Ik heb op dit moment dezelfde vraag per e-mail aan mijn nieuwe zorgverzekeraar Promovendum gesteld. Ik ben overgestapt omdat de Beter Af Sellectief Polis van Zilveren Kruis erg is uitgekleed voor 2014. Ik post de reactie hier als ik hem heb ontvangen.
Bijna geen tandarts heeft een contract en wat mij betreft hebben ze gelijk met die keuze. Hoeft ook niet want zowel in de basis als aanvullende verzekering kun naar elke willekeurige tandarts. Heeft niets te maken met je verzekeraar of eventuele aanvullende verzekering. Dus gewoon blijven bij de tandarts in wie je vertrouwen hebt.
Waarom zou een tandarts een contract met een zorgverzekeraar afsluiten als de prijzen van de tandartsen en behandelingen door de overheid zijn vastgesteld? Mijn inziens valt er dan voor de zorgverzekeraar niet te onderhandelen. En zou het dus ook niet mogen uitmaken naar welke tandarts je gaat. De vulling bij de een is dn toch even duur als bij de ander?!
Maar misschien denk ik wel te simpel?
Ook ik zou bij mijn bestaande tandarts blijven als hij mij goed bevalt en ik er vertrouwen in heb. ( wat het geval is)
Maar misschien denk ik wel te simpel?
Ook ik zou bij mijn bestaande tandarts blijven als hij mij goed bevalt en ik er vertrouwen in heb. ( wat het geval is)
tarieven voor logopedisten zijn ook vastgesteld. Vaststellen door overheid? NZA betekent in principe (de discussies en rechtszaken erover laat ik er maar even buiten want er gaat daar mee wel heel veel mis, ondanks miljoenen die aan onderzoeken besteed worden, het experiment vrije tarieven is daar een lichtend voorbeeld van) dat dat tarieven zijn waarin kosten en inkomen op normaal niveau uitkomen.
zorgverzekeraars willen daar in contracten even een 25% afhalen, wat erop neerkomt dat het inkomen van een logopedist, afhankelijk van kosten niveau, waar dus niets te besparen valt, zo maar met 25-35 of nog meer zal dalen. bruto weliswaar, maar toch.
Ditzelfde kunstje hebben ze gedaan met fysiotherapie o.a. en de apothekers m.b.t. de medicijnen.
Verschraling zorg is gewoon het regelrechte resultaat.
contracteren, ook al lijkt het op korte termijn goed voor de praktijk en patiënt, zal op termijn altijd er toe leiden dat verzekeraars hun macht gaan inzetten, en af gaan knijpen.
direct gevolg kan alleen maar zijn dat en toegankelijkheid in de knel gaat komen, en betaalbaarheid en daarmee kwaliteit ook.
zorgverzekeraars willen daar in contracten even een 25% afhalen, wat erop neerkomt dat het inkomen van een logopedist, afhankelijk van kosten niveau, waar dus niets te besparen valt, zo maar met 25-35 of nog meer zal dalen. bruto weliswaar, maar toch.
Ditzelfde kunstje hebben ze gedaan met fysiotherapie o.a. en de apothekers m.b.t. de medicijnen.
Verschraling zorg is gewoon het regelrechte resultaat.
contracteren, ook al lijkt het op korte termijn goed voor de praktijk en patiënt, zal op termijn altijd er toe leiden dat verzekeraars hun macht gaan inzetten, en af gaan knijpen.
direct gevolg kan alleen maar zijn dat en toegankelijkheid in de knel gaat komen, en betaalbaarheid en daarmee kwaliteit ook.