LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Hallo allemaal,

In de maand Juli was mijn motor stuk, dynamo moest worden vervangen. Ben toen gebeld door de motorzaak dat de dynamo stuk was maar dat ze dit onderdeel moesten bestellen, deze zou dan pas in September worden geleverd. Dit vond ik te lang duren dus ben zelf opzoek gegaan naar een dynamo, heb een gebruikte dynamo gevonden en deze is geplaatst in de motor. Toen gezegd dat ze de bestelde dynamo wel mochten annuleren.. dit hebben ze niet gedaan want kreeg gister avond een bericht (21-11-2013) dat de dynamo bij hun was aangekomen! Kosten 570 euro.

Nu is mijn vraag, kan ik als nog van de koop afzien? Gezien de levertijd 2 maand is verstreken en ik heb aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren?

Groeten Pieter.

witte angora
Berichten: 32033
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wanneer heb je geannuleerd?

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Toen ik de de gebruikte dynamo heb gevonden heb ik die geannuleerd, tijdsduur zal 10-15 dagen zijn

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als particulier kunt u een order nog wel annuleren, maar als een zaak een order plaatst, is het bijna onmogelijk deze nog te annuleren en zijn de kosten voor u, mits dit in de leveringsvoorwaarden vermeld is. In de trend van "incourante artikelen" moeten altijd betaald worden.

jantje7

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Zelf ben ik particulier, de bestelling is telefonisch gebeurt. of het een incourant artikel is, past op alle motoren van het merk, type en bouwjaar wat ik heb.. maar is wel speciaal besteld!

Dus de conclusie is dat ik er niet onderuit kan ondanks dat ik het heb geannuleerd nadat ik zelf het onderdeel heb gevonden? En ook de levertijd is inmiddels opgelopen naar 2 1/2 maand!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Kan ik me ook beroepen op de levertijd? die inmiddels opgelopen is naar 5 maanden?

hieronymus72
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2012 22:50
Locatie: Doesburg

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door hieronymus72 »

Beste Pietertje1211,

Lees de algemene voorwaarden van dat bedrijf na. Meestal is daar een bepaling opgenomen over de mogelijkheid van en de wijze waarop u de overeenkomst kunt annuleren.

Een andere mogelijkheid - hoewel ik dit niet uit uw verhaal lees - is dat u met de motorgarage heeft afgesproken dat zij de dynamo mochten leveren (en installeren) op de (ontbindende) voorwaarde dat dit onderdeel binnen een bepaald tijdsbestek zou worden geleverd.

bpb2012
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2012 13:18

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door bpb2012 »

Het was al bekend dat er een lange levertijd gold en desondanks heeft de motorzaak de bestelling toch mogen plaatsen. Waarom heeft u niet even contact met de motorzaak opgenomen over het annuleren van de bestelling voordat de andere dynamo is besteld? De dynamo was bij de motorzaak al in bestelling. Voor hetzelfde geld was deze de volgende dag al afgeleverd.

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Algemene voorwaarden van het bedrijf staan niet op de website van de motorzaak,

((((((Een andere mogelijkheid - hoewel ik dit niet uit uw verhaal lees - is dat u met de motorgarage heeft afgesproken dat zij de dynamo mochten leveren (en installeren) op de (ontbindende) voorwaarde dat dit onderdeel binnen een bepaald tijdsbestek zou worden geleverd)))))))

Ik heb de motor bij de motorzaak gebracht, toen heeft een monteur gekeken wat er mis was met mijn motor, bleek de dynamo stuk te zijn. Toen heb ik gezegd dat hun dit mochten maken en de onderdelen konden bestellen.. na een paar dagen hebben hun terug gebeld dat de dynamo pas begin September leverbaar is.. dit duurde mij te lang (wou graag in de zomer motor rijden) en ben ik zelf opzoek gegaan naar een dynamo en heb deze gevonden op marktplaats. Deze door mij geleverde dynamo heeft de motorzaak in de motor gezet. Toen ik de motor heb opgehaald, heb ik gezegd dat ze door hun bestelde dynamo konden annuleren.. hier deden ze moeilijk over en hebben ze blijkbaar niet gedaan.

De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten.
Als beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heb je het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). Je hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.

Dit kwam ik tegen op de website van de consumentenbond, volgens mij sta ik hiermee wel in mijn recht?
Heb overigens niet gebeld na 30 dagen om de overeenkomst te ontbinden, maar wel gezegd toen ik de motor ophaalde dat ze de dynamo die hun hadden besteld konden annuleren, wie staat in zijn recht? ik? of de motorzaak?

Bedankt voor de tips en antwoorden!

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

bpb2012 schreef:Het was al bekend dat er een lange levertijd gold en desondanks heeft de motorzaak de bestelling toch mogen plaatsen. Waarom heeft u niet even contact met de motorzaak opgenomen over het annuleren van de bestelling voordat de andere dynamo is besteld? De dynamo was bij de motorzaak al in bestelling. Voor hetzelfde geld was deze de volgende dag al afgeleverd.
Ja dat klopt, de lange levertijd was bekend, dit zou 6 weken zijn, dit hebben ze zelf ook aangegeven! Inmiddels is het 20 weken. Toen ik de dynamo had gevonden op marktplaats heb ik niet aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren, wel toen aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren toen ik de motor heb opgehaald.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door tenormin »

Dus als ik het goed begrijp hebt U zelf de dynamo elders (MP) gekocht en hem door de motorzaak zelf laten plaatsen. Ben ik nu zo suf of....Dan kon men daar toch op de klompen aanvoelen, weten, dat U niet 2 dynamo's wilde. Zou wat intelligenter zijn geweest als ze zelf die dynamo hadden geannuleerd of zelf hadden afgenomen (voor een eventueel volgende klant).

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat de dynamo in huis was?
2,5 maand , en dat in deze tijd!.
Vraag vriendelijk of de motorzaak de dynamo wil terugsturen naar de leverancier en dat jij de verzendkosten wil betalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door tenormin »

hawkwind schreef:Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat de dynamo in huis was?
2,5 maand , en dat in deze tijd!.
Vraag vriendelijk of de motorzaak de dynamo wil terugsturen naar de leverancier en dat jij de verzendkosten wil betalen.
Een beetje motorzaak zal zo'n dynamo toch wel in huis (willen) hebben? Waarom terugsturen en de TS voor de kosten op laten draaien?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Jolijn »

tenormin schreef:Dus als ik het goed begrijp hebt U zelf de dynamo elders (MP) gekocht en hem door de motorzaak zelf laten plaatsen. Ben ik nu zo suf of....Dan kon men daar toch op de klompen aanvoelen, weten, dat U niet 2 dynamo's wilde. Zou wat intelligenter zijn geweest als ze zelf die dynamo hadden geannuleerd of zelf hadden afgenomen (voor een eventueel volgende klant).
+ 1.

Er staat jammer genoeg over de annulering waarschijnlijk niks op papier.


hier deden ze moeilijk over
Wat was er moeilijk?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door hawkwind »

@tenormin,
Ik weet niet of het een dynamo is welke geregeld de geest geeft en daarom in de
voorraad van desbetreffende motorzaak zou moeten liggen terwijl deze
het motormerk misschien helemaal niet in zijn assortiment heeft.
Ik neem aan dat het een JAP betreft , gezien de (veel te)lange levertijd.

bpb2012
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2012 13:18

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door bpb2012 »

Pietertje1211 schreef:
bpb2012 schreef:Het was al bekend dat er een lange levertijd gold en desondanks heeft de motorzaak de bestelling toch mogen plaatsen. Waarom heeft u niet even contact met de motorzaak opgenomen over het annuleren van de bestelling voordat de andere dynamo is besteld? De dynamo was bij de motorzaak al in bestelling. Voor hetzelfde geld was deze de volgende dag al afgeleverd.
Ja dat klopt, de lange levertijd was bekend, dit zou 6 weken zijn, dit hebben ze zelf ook aangegeven! Inmiddels is het 20 weken. Toen ik de dynamo had gevonden op marktplaats heb ik niet aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren, wel toen aangegeven dat ze de bestelling konden annuleren toen ik de motor heb opgehaald.
Dat maakt het verhaal inderdaad wel anders. Op het moment dat de motorzaak wel de MP dynamo aanneemt en in de motor plaatst, had er een afspraak gemaakt moeten worden over de dynamo die nog in bestelling was.

Eigenlijk had de motorzaak in dit geval óf moeten weigeren om de dynamo in te bouwen, óf de lopende bestelling moeten annuleren. Maar hier ligt dan volgens mij ook wel een stukje verantwoordelijkheid van de klant zelf. Als de motorzaak voor het inbouwen van de MP dynamo gewoon een nieuwe opdracht heeft gemaakt en dit niet heeft gerelateerd aan de eerdere bestelling, dan kan dat onduidelijk geweest zijn.

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

tenormin schreef:Dus als ik het goed begrijp hebt U zelf de dynamo elders (MP) gekocht en hem door de motorzaak zelf laten plaatsen. Ben ik nu zo suf of....Dan kon men daar toch op de klompen aanvoelen, weten, dat U niet 2 dynamo's wilde. Zou wat intelligenter zijn geweest als ze zelf die dynamo hadden geannuleerd of zelf hadden afgenomen (voor een eventueel volgende klant).
Ja klopt helemaal, dynamo van marktplaats, en laten plaatsen door de monteur van de motorzaak. Ja idd, ze zeiden toen wel dat ze de bestelling niet meer konden annuleren, maar of dat na 20 weken nog steeds mijn probleem is of dat van de motorzaak?

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

hawkwind schreef:Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat de dynamo in huis was?
2,5 maand , en dat in deze tijd!.
Vraag vriendelijk of de motorzaak de dynamo wil terugsturen naar de leverancier en dat jij de verzendkosten wil betalen.
De dynamo moest uit Japan komen, de motorzaak zei dat hun het niet hadden mee gemaakt, maar als je vraagt op het motor-forum of iemand de dynamo wel eens heeft opgebrand zegt 75% dat dit wel gebeurt is.. en dat sommigen al rond rijden met de 2e of 3e dynamo.

Pietertje1211
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 12:05

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door Pietertje1211 »

Jolijn schreef:
tenormin schreef:Dus als ik het goed begrijp hebt U zelf de dynamo elders (MP) gekocht en hem door de motorzaak zelf laten plaatsen. Ben ik nu zo suf of....Dan kon men daar toch op de klompen aanvoelen, weten, dat U niet 2 dynamo's wilde. Zou wat intelligenter zijn geweest als ze zelf die dynamo hadden geannuleerd of zelf hadden afgenomen (voor een eventueel volgende klant).
+ 1.

Er staat jammer genoeg over de annulering waarschijnlijk niks op papier.


hier deden ze moeilijk over
Wat was er moeilijk?

Ze deden er moeilijk over dat ze de bestelling niet konden annuleren. Het is geen specifieke dynamo die nu besteld is (past op alle motoren van dat type en bouwjaren) Er staat inderdaad inderdaad niks op papier!
Laatst gewijzigd door Pietertje1211 op 22 nov 2013 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan deze aankoop ongedaan worden gemaakt?

Ongelezen bericht door tenormin »

De dynamo moest uit Japan komen, de motorzaak zei dat hun het niet hadden mee gemaakt, maar als je vraagt op het motor-forum of iemand de dynamo wel eens heeft opgebrand zegt 75% dat dit wel gebeurt is.. en dat sommigen al rond rijden met de 2e of 3e dynamo.
Nou, des te meer reden dat de motorzaak zo'n dynamo (nu) op voorraad heeft. Kan heel eerlijk gezegd niet van mening veranderen dat de TS (na zo'n lange tijd) voor de dynamo verantwoordelijk is. Okay, bij het inzetten van de door de TS zelf op de kop getikte dynamo had hij (misschien) nog even over annuleren moeten spreken, maar blijf het omgekeerd dan toch vreemd vinden dat zo'n zaak zelf daar niet aan denkt (of wil denken).

Gesloten