LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen verwarming woonkamer verwarmen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
meneerjansen

Alleen verwarming woonkamer verwarmen?

Ongelezen bericht door meneerjansen »

Beste iedereen, ik heb een geweldig interessante vraag, een vraag die vaker over internet ging met telkens verschillende meningen, waar ik het antwoord nog steeds niet van weet.

Ik heb een woning met een begane grond en 1 verdieping.
Stel, je wil alleen de woonkamer verwarmd hebben, dan zou dit goedkoper moeten zijn dan als je alles in huis zou verwarmen, maar is dat wel zo??
Telkens wanneer de gangdeur weer opengaat komt er een kou naar binnen waardoor de verwarming weer aanslaat, dit zal je minder vaak gebeuren als het op de gang warmer zou zijn.
Ook is het zo dat het plafond kouder is, omdat de 1e verdieping niet verwarmd is waardoor de woonkamer eerder af zal koelen.

Wat is wijsheid in mijn situatie?

Ik woon samen met mijn vriendin, dus 2 personen in dit huis.
De gangdeur staat meestal open ivm huisdier.
Alle ruimtes in huis zijn verwarmd met uitzondering van onze slaapkamer.
Hier staat het raam altijd open en houden we de deur altijd dicht.
Is dit een goede strategie, of zou het zuiniger zijn om bijvoorbeeld minder ruimtes te verwarmen?

Ik ga tegen de stroming in door te denken dat het zuiniger is zoals ik het nu doe.
Ik woon vanaf 1 juli 2013 in dit huis, overdag en s'avonds staat de thermostaat op 23graden, in de nacht op 20 graden. Ons verbruik vanaf 1 juli is 240 kuub gas.

Alvast dank voor alle reacties, ik ben benieuwd!

bilkin

Re: Alleen verwarming woonkamer verwarmen?

Ongelezen bericht door bilkin »

Ik zou er nog een extra verwarming bijzetten via een elektrisch kacheltje.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Stel, je wil alleen de woonkamer verwarmd hebben, dan zou dit goedkoper moeten zijn dan als je alles in huis zou verwarmen, maar is dat wel zo??
Het lijkt mij dat als je alleen de woonkamer verwarmd dit goedkoper moet zijn. Immers er is een kleiner circuit en dus hoeft er minder water verwarmd te worden door de ketel en alle warmte komt de woonkamer ten goede. Ook kun je om te besparen (daar zou ik mee beginnen) de thermostaat "een graadje" lager instellen. 23 graden vind ik toch al vrij hoog en in de nachturen kan hij wel naar 17 graden terug. En het huisdier moet zich ook aanpassen en deur dicht doen.
Het advies van bilkin zou ik maar niet opvolgen want zoals in andere topics al opgemerkt kun je ± 10 KWh elektriciteit vergelijken met 1 m3 gas en dit komt overeen met 10 x 0,25 tegen 1 x 0.60.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Uw instelling op 23 graden is aan de forse kant. Over de zelfde periode zit ik nog niet op de helft van uw verbruik. Hoe meer kamers u warm wilt hebben, hoe hoger de gasrekening zal zijn. En ja, een trui wil ook wel eens helpen tegen de kou....

jantje7

Dofolo

Ongelezen bericht door Dofolo »

23 graden overdag? 20 's nachts, dat wordt een gasrekening waar u u tegen zegt :)

Met z'n 2en en alleen de woonkamer (plus die in de slaapkamer op een beetje) verbruiken wij 820 voor een heel jaar incl. het koken/douchen erop en een gangdeur die vaak open/dicht/open/dicht. Wij wonen in een wat ouder tochtig rijtjes huis.

Overdag kachel op 20, 's nachts op 15 (zou goedkoper zijn dan elke dag de kachel van 2 of 5 of 10 naar 20 te laten stoken) plus de katten hoeven ook geen kou te lijen ^^

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Al eens aan een houtkachel gedacht ? Of een AGA fornuis ?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het hangt van veel variabelen af, en er is een kleine kans dat alle radiatoren dichtzetten behalve die in de woonkamer, een negatief/destructief effect heeft op de CV-installatie. Die systemen zijn gebouwd om warmte áf te geven, dus te hoge retourtemperaturen kunnen de levensduur negatief beïnvloeden, aldus mijn zwager die installatiemonteur is.

Een CV installatie, is precies dat, een aantal componenten die op elkaar afgestemd zijn. Denk aan de grootte van de radiatoren, type CV-ketel en bijbehorende wel/niet modulerende thermostaat etc etc. Zomaar 1 component helemaal radicaal anders gaan gebruiken, kan verrassende effecten hebben.

Je kan wat "spelen" met de radiatoren per kamer, een slaapkamer waar je alleen wat strijkspul hebt liggen, hoeft niet mee te gaan met de woonkamer temperatuur.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

meneerjansen schreef: Stel, je wil alleen de woonkamer verwarmd hebben, dan zou dit goedkoper moeten zijn dan als je alles in huis zou verwarmen, maar is dat wel zo??
Vroeger met een gas- of kolenkachel wel. Tegenwoordig is dat toch wel een slagje anders, dat is hierboven al uitgelegd. Een ander punt, dat nog niet genoemd is, is de koelkast. Die kan alleen voldoende koelen als de ruimte er omheen warm genoeg is. Anders slaat hij niet 'aan', met als gevolg dat de benodigde diepvriestemperatuur niet laag genoeg komt. Vreemd, maar wel zo uitgelegd door een witgoedboer.

Wat je kunt proberen is convectiewarmte om te zetten in stralingswarmte. Wat van een cv afkomt is convectiewarmte; dan kan het nooit warm genoeg zijn. Dat is alleen maar het opwarmen van de lucht. Stralingswarmte daarentegen is infraroodwarmte, hetzelfde als van de zon af komt. Dat voelt niet alleen veel prettiger aan, maar de cv kan veel minder hoog omdat een lagere temperatuur al toereikend is.

Ik ben zelf op het ogenblik een beetje aan het experimenteren. Voorheen stond de cv op 21 graden, en voelde het nog koud aan. Nu is 18-19 voldoende, en als ik rustig op de bank zit, zit ik evengoed nog te koken, voor mijn gevoel.

Je vertelt over een bovenverdieping, ik heb een bovenbuurman. Je weet dat warme lucht naar boven opstijgt, en koude lucht naar beneden? De warme lucht van de radiator gaat dus eerst naar het plafond, om dat lekker warm te stoken, en geleidelijk aan zakt het naar beneden. Maar die warme lucht gaat dus eerst door het plafond heen naar de bovenverdieping. Je kunt je voorstellen, gewenste temperatuur 21 graden (bij jullie 23 overdag, 20 's nachts) dan is dat tegen het plafond aan behoorlijk warm.

De buurman was tot vorig jaar altijd zeer blij met mij, hij wist precies wanneer hier de cv aan ging. Het verschil in gasrekening was ieder jaar zo'n 300 kubieke meter gas. Dit jaar zal hij aanzienlijk minder blij zijn. Ook op de gemeenschappelijke gang is het ineens een stuk kouder dan de eerste 4 winters. :mrgreen:

Je zou kunnen overwegen een Zibro petroleumkacheltje te kopen (zelf doe ik het op het ogenblik anders, maar dat is ook nog maar een experiment). Met dat kacheltje hoeft de cv niet voortdurend aan te slaan (met alle nadelen van dien), en heb je in de woonkamer toch een behaaglijke temperatuur. Uiteraard zal er goed geventileerd moeten worden.

witte angora

Nb: heb het even gecheckt: mijn verbruik vanaf 1 juli is 116 m3. Het verbruik was altijd 650-700 m3 per jaar, van oktober 2012 tot oktober 2013 ca 580 m3 (en dit jaar hoop ik onder de 400 uit te komen, maar nogmaals, dit is dus een experiment dat ook niet gratis is).

meneerjansen

Ongelezen bericht door meneerjansen »

Bedankt voor alle reacties!
Uit alles hier kan ik wel opmaken dat het dus beter is om niet alle ruimtes te verwarmen.
Wél vind ik het bijzonder dat het verbruik bij de mensen hier zo laag is.
Het gemiddelde verbruik met een huishouding van 2 personen komt volgens EON uit op 1600m3.
Aangezien ik nog maar op 240m3 zit in 5 maanden tijd ben ik onderweg naar een teruggave.
2 maanden terug had ik ook gekeken en toen zaten we meen ik op 130m3, dus afgelopen 2 maand heb ik 110m3 verbruikt terwijl ik betaal voor 133m3 per maand.
Ik weet niet hoe hard het in de winter gaat, ik ben een starter dus had ik nog weinig verstand van stoken :p
Wél schijnt het huis goed geïsoleerd te zijn, het huis is van BJ 1997 en heeft daarnaast een plat dak, daar waar de meeste huizen geen plat dak hebben, ook daarover heb ik gelezen dat een plat dak nadelige effecten zou hebben voor de energierekening, maar las ik ook verhalen dat het tegenwoordig wel goed zit ivm nieuwe isolatie technieken.

Ik hou het verbruik in de gaten, mn opa zei laatst een keer dat wanneer ik onder de 10 kuub per dag zou blijven dat ik het wel goed zou doen. En zo hoor je telkens weer gekke dingen :mrgreen:

witte angora

Gemiddeld is dus: kastelen en landhuizen meegerekend. :wink:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je in een redelijk goed geïsoleerd appartement woont, tussen mensen die tot meer dan 20 graden stoken, dan hoef je waarschijnlijk je CV nooit aan te doen. En als je in een erg goed geïsoleerd huis woont, dan kan het zijn dat je lichaam (en je electrische apparaten) al voldoende warmte produceren dat het al aangenaam is in huis zonder extra verwarming. Of met nauwelijks extra verwarming. Zeker als af en toe de zon naar binnen schijnt en de boel nog wat extra verwarmt. In deze situaties kun je tot zo'n extreem laag verbruik komen.

Maar veel huizen zijn niet in die situatie en zullen het toch vooral van de eigen CV moeten hebben. En dan heb je dus wel te maken met een hogere gasrekening. Dan hoef je niet eens zo extreem te stoken om op die 1600 uit te komen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef: Wat je kunt proberen is convectiewarmte om te zetten in stralingswarmte. Wat van een cv afkomt is convectiewarmte; dan kan het nooit warm genoeg zijn. Dat is alleen maar het opwarmen van de lucht. Stralingswarmte daarentegen is infraroodwarmte, hetzelfde als van de zon af komt. Dat voelt niet alleen veel prettiger aan, maar de cv kan veel minder hoog omdat een lagere temperatuur al toereikend is.

Ik ben zelf op het ogenblik een beetje aan het experimenteren. Voorheen stond de cv op 21 graden, en voelde het nog koud aan. Nu is 18-19 voldoende, en als ik rustig op de bank zit, zit ik evengoed nog te koken, voor mijn gevoel.

Je vertelt over een bovenverdieping, ik heb een bovenbuurman. Je weet dat warme lucht naar boven opstijgt, en koude lucht naar beneden? De warme lucht van de radiator gaat dus eerst naar het plafond, om dat lekker warm te stoken, en geleidelijk aan zakt het naar beneden. Maar die warme lucht gaat dus eerst door het plafond heen naar de bovenverdieping. Je kunt je voorstellen, gewenste temperatuur 21 graden (bij jullie 23 overdag, 20 's nachts) dan is dat tegen het plafond aan behoorlijk warm.

De buurman was tot vorig jaar altijd zeer blij met mij, hij wist precies wanneer hier de cv aan ging. Het verschil in gasrekening was ieder jaar zo'n 300 kubieke meter gas. Dit jaar zal hij aanzienlijk minder blij zijn. Ook op de gemeenschappelijke gang is het ineens een stuk kouder dan de eerste 4 winters.
Wat heb je nu dan aangepast?

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Wil je stoken met zo min mogelijk radiatoren dan is het aan te raden om ketelvermogen om laag te schroeven indien dit mogelijk is, ook bij voorkeur de pompsnelheid. Dan gehele spul waterzijdig inregelen d.m.v. voetventielen en ketel instellingen kom je tot een zuinige setting

Maar om juist aan een goede retourtemperatuur te komen heb je soms een radiator extra nodig om warmte goed kwijt te kunnen en stook bij voorkeur LTV(lage temperatuur verwarming).

Mijn voorbeeld :

HR ketel staat op 30% van zijn vermogen geeft 8,5 KW vermogen aan 9 kW radiatoren (7 stuks) en er wordt gestookt op een 50/30 verhouding wat een goede instelling is en mijn ketel loopt te plassen als een oude dame :lol:

Tussenwoning 125 m2 3woonlagen 4 slaapkamers met 6 personen en jaargasverbruik van 500 M3 :o

Verbruik zonder stoken 20-25 m3 per maand en zal stoken nu in de gaten houden :)

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@meneerjansen
Ondanks de hoge thermostaat instelling is uw gasverbruik keurig netjes.
240 m3 in de laatste 5 maanden ,is ongeveer gelijk aan ons verbruik (grote eensgezinswoning , 3 volwassenen).
Laatste 2 maanden was ons verbruik 116 m3.
Ons verbruik is jaarlijks zo,n 1050-1100 m3 , dus daar zal U waarschijnlijk ook zo,n beetje op uitkomen.
U kunt nog meer besparen door de thermostaat overdag/,s avonds op 20 / 21 graden te zetten en
,s nachts op 17,5 / 18,5 graden.

Gesloten