LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke zorgverzekeraar voor niet-gecontracteerde fysio

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Jankees

Welke zorgverzekeraar voor niet-gecontracteerde fysio

Ongelezen bericht door Jankees »

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen. Van al die vergelijkingssites word ik niet direct veel wijzer.

Ik loop bij een fysio die geen contracten heeft of af gaat sluiten met zorgverzekeraars.
Tot en met dit jaar vergoedde mijn zorgverzekeraar deze niet gecontracteerde fysiotherapeut tegen het marktconforme tarief (uit mijn aanvullend pakket). Vanaf volgend jaar vergoedt mijn huidige zorgverzekeraar echter nog maar 50% van dit markconforme tarief als ik gebruik blijf maken van een niet gecontracteerde fysio. Ik wil bij mijn huidge fysio blijven en overstappen naar een fysio waar mijn huidige zorgverzekeraar wel een contract mee heeft, is voor mij geen optie.

Ik zal dus op zoek moeten naar een andere betrouwbare zorgverzekeraar die ook niet gecontracteerde fysiotherapie voor 100% (/marktconform) blijft vergoeden. Uiteraard wil ik dit niet tegen een torenhoge aanvullende verzekeringspremie doen (dan kan ik beter niets aanvullend afsluiten en de fysio zelf betalen). Iemand tips welke verzekeraar ik hiervoor kan kiezen, of evt. tips waar ik op moet letten.

Bedankt,
Jankees

vroem

Re: Welke zorgverzekeraar voor niet-gecontracteerde fysio

Ongelezen bericht door vroem »

probleem waar je tegenaan zal lopen bij overstap is dat je wellicht niet geaccepteerd wordt voor de aanvullende polis.
Tevens blijkt hier het manco van de meeste vergelijking sites...
Ik vind uw fysio overigens heel verstandig dat hij/zij zich niet de wet laat voorschrijven door verzekeraars maar gaat voor datgene wat van belang is, namelijk de relatie behandelaar/zorgverlener en patiënt, in het belang van goede zorg. verzekeraars kijken , wordt ook voor de patiënt inmiddels steeds duidelijker geloof ik, alleen naar geld. Niet naar kwaliteit , toegankelijkheid of wat dan ook wat echt van belang is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij moet je dan eenvoudig de keuze maken voor een restitutiepolis ipv een naturapolis. Of denk ik nu te simpel?

Lumith

Ongelezen bericht door Lumith »

kweenie schreef:Volgens mij moet je dan eenvoudig de keuze maken voor een restitutiepolis ipv een naturapolis. Of denk ik nu te simpel?

Volgens mij alleen als je chronische fysiotherapie vanuit de basisverzekering krijgt.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

kweenie schreef:Volgens mij moet je dan eenvoudig de keuze maken voor een restitutiepolis ipv een naturapolis. Of denk ik nu te simpel?
Dat klopt niet.
1. Bij een natura/restitutie heb je het over de basispolis. ( terzijde: Bij de beoordeling van een polis is het niet voldoende om in de polisvoorwaarden te controleren op de woorden " natura" of " restitutie". Beter is te letten op de omschrijvingen van resp. " vergoeding van zorg" of " vergoeding van kosten van zorg". Een " restitutiepolis" ( zoals van DSW en Salland) is geen echte restitutie, hoewel dit wel in de polisvoorwaarden staat. Immers zij bieden ook veel gecontracteerde zorg ( wat op zichzelf geen bezwaar is, want dit is gemakkelijk met declareren). Maar.... Als je niet voor deze gecontracteerde zorg kiest, is de vergoeding niet 100% marktconform, maar ofwel een vast bedrag ( bijv. Fysio) ofwel 100% van het gemiddelde door hen gecontracteerde tarief, ofwel een lage vaste prijs(veel voorkomende operaties). )
2. In de aanvullende verzekeringen kunnen hele andere afspraken gelden tav natura/ restitutie. Een voorbeeld is Zilveren Kruis. Deze zorgverzekeraar heeft een normale natura polis ( " Beter Af"), een restitutiepolis ("Beter Af restitutie") en een online polis (" Beter Af Selectief") met extra lage vergoedingen bij niet gecontracteerde zorgverleners en zeer weinig gecontracteerden. Bij deze drie basispolissen horen dezelfde aanvullende verzekeringen. Dit is niet direct duidelijk, omdat de polisvoorwaarden van de basispolissen samen met de aanvullingen in een boekje zitten. Maar ten eerste zijn de prijzen gelijk, ten tweede kun je die polisvoorwaarden vergelijken. .... En volgens mij zijn ze dus identiek. Gevolg: de aanvullingen hebben dus geen aparte regels voor natura/restitutie, maar de basispolissen wel.

Mathilde D.

Jankees schreef:?...betrouwbare zorgverzekeraar die ook niet gecontracteerde fysiotherapie voor 100% (/marktconform) blijft vergoeden.....
1. FBTO ruimschoots bovenaan vanwege de module therapieën die de fysio goedkoop dekt. Wel leeftijds afhankelijk. Vergoedingen van €350,€500 of €1000. De prijs voor een 60-jarige is resp.€7,27, €10,46, €13,79. Maximaal €25 per behandeling. Zie https://www.fbto.nl/documenten/FBTO_Tar ... erapie.pdf . Betrouwbare verzekeraar.

2. DSW vergoedde in 2013 €28,50 per behandeling. Dat is een heel redelijk bedrag en als jouw fysiotherapeut méér vraagt, zit daar de fout. ( in dat geval raad ik je toch aan om een andere fysiotherapeut te zoeken). Zie tarievenlijst fysiotherapie 2013 : http://www.dsw.nl/Repository/Documents/ ... erapie.pdf en de uitleg van DSW over contractering en vergoeding. http://www.dsw.nl/zorg/paramedisch/fysiotherapie .
De premies voor de aanvullende verzekeringen:Compact €7,50 ( zonder tandarts), AVstudent( €13,25), Standaard(20x fysio, met tandarts €18,75) en Top (36x fysio met tandarts €31,25) ( zie http://www.dsw.nl/Consumenten/aanvullendeverzekering) .

3. Salland vergoedt in 2014 max. €24 per behandeling ongecontracteerd. Zie http://www.salland.nl/zorgverzekering/s ... ievenlijst. Vier aanvullende verzekeringen, met resp. 6, 9 , 15 en 25 behandelingen fysio voor €5,85 €9,25 €15,75 €26,40.

4. ONVZ:
Startfit € 6,51; Extrafit € 8,60; Benfit; € 20,92. Optifit; € 35,80( deze laatste met medische acceptatie) Resp. 9,9,12 en 35 keer fysio.

kweenie

Vorig jaar (of het jaar ervoor?) was er op een of andere fysio-site een heel overzicht met per verzekeraar hoeveel ze in de aanvullende modules vergoedden. Bij verzekeraars die onderscheid hadden tussen gecontracteerde en niet gecontracteerde fysio's was dat ook opgesplitst naar beide vergoedingen. En er waren dus ook verzekeraars die geen onderscheid hadden tussen gecontracteerde en niet-gecontracteerde fysio's. (Dat zou je voor het gemak dan restitutie-polissen kunnen noemen: polissen waarbij je niet van tevoren hoeft na te denken of jouw fysio wel gecontracteerd is.)

Misschien dat er dit jaar weer zo'n overzicht is of komt. Maar duidelijk was wel dat er zeker keuze was tussen de verschillende dekkingsvormen en dat goed de voorwaarden lezen dus kan lonen.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik zag ook de term "marktconform" weer langskomen. Dat tarief bestaat niet.
Statistisch gezien is het tarief wat gemiddeld in rekening gebracht wordt. Echter dit verschilt per (mn grote ) verzekeraar, doordat die elk de zorgverleners met andere tarieven afknijpen.
Moet dus zijn: wij vergoeden een x-percentage van ons zelfbedachte tarief. Met marktconform heeft het in ieder geval helemaal niets van doen. en 100 % van dat tarief is niet per se 100% van de declaratie van de fysio, als hij daar (meestal om heel goede reden, nl zorgverlening, tijd en aandacht voor patient) boven zit

Jankees

Ongelezen bericht door Jankees »

Alvast bedankt voor alle reacties. Mijn marktconforme vergoeding 2013 is €28,10 per behandeling (=helemaal goed). 2014 helaas nog maar 50% hiervan. Dus op zoek... zal eea eens checken.

Onderstaande zou matuurlijk helemaal super zijn. Is die van vorig jaar nog ergens te vinden? Of mss die van 2014 al?
kweenie schreef:Vorig jaar (of het jaar ervoor?) was er op een of andere fysio-site een heel overzicht met per verzekeraar hoeveel ze in de aanvullende modules vergoedden. Bij verzekeraars die onderscheid hadden tussen gecontracteerde en niet gecontracteerde fysio's was dat ook opgesplitst naar beide vergoedingen. En er waren dus ook verzekeraars die geen onderscheid hadden tussen gecontracteerde en niet-gecontracteerde fysio's. (Dat zou je voor het gemak dan restitutie-polissen kunnen noemen: polissen waarbij je niet van tevoren hoeft na te denken of jouw fysio wel gecontracteerd is.)

Misschien dat er dit jaar weer zo'n overzicht is of komt. Maar duidelijk was wel dat er zeker keuze was tussen de verschillende dekkingsvormen en dat goed de voorwaarden lezen dus kan lonen.
EDIT: hier die van gecontracteerde fysio's:
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... rapie.aspx

Helaas niet de niet-gecontracteerde meegenomen. Als iemand die nog weet te vinden... graag!
Laatst gewijzigd door Jankees op 26 nov 2013 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Lumith schreef:

Volgens mij alleen als je chronische fysiotherapie vanuit de basisverzekering krijgt.
En wat daar onder valt is terug te zien op de lijst van Borst.

kweenie

Op https://www.fysionet.nl/actueel/nieuwso ... raars.html is in elk geval een oud overzicht van 2012 te zien, maar misschien dat er ook zo'n overzicht van nu is.

Lumith

Ongelezen bericht door Lumith »

kweenie schreef:Op https://www.fysionet.nl/actueel/nieuwso ... raars.html is in elk geval een oud overzicht van 2012 te zien, maar misschien dat er ook zo'n overzicht van nu is.
Deze lijst is nog geldig.

Mathilde D.

Lijst vergoedingen fysio van de KNGF 2013. Link. http://www.fysionet.nl/kennisplein/zorg ... 013_v2.xls

Roellahaye

Ongelezen bericht door Roellahaye »

Kijk anders hier eens, let op, de friesland klopt niet qua fysio.

http://overstapweken.nu/data/documents/ ... n+2014.pdf

Mathilde D.

Roellahaye schreef:Kijk anders hier eens, let op, de friesland klopt niet qua fysio.

De prijzen voor de pakketten zijn erg hoog. Dat zou ik zeker niet doen. Volgens mij zijn er betere mogelijkheden.

kweenie

Het is sowieso inderdaad aan te raden om na te gaan óf je je fysio wel zo willen verzekeren. Als je echt vaak fysio nodig hebt, is het wel een idee, naar let er dan wel op of ze je wel aannemen. Ze zijn er niet zo happig op om een verzekering te geven op een 'brandend huis'. Als je niet heel vaak fysio nodig hebt, kunnen de kosten van een aanvullende verzekering weleens hoger zijn dan de fysio. Aan de andere kant dekt een aanvullende verzekering ook meer dan alleen fysio, natuurlijk.

Roellahaye

Ongelezen bericht door Roellahaye »

Mathilde D. schreef:
Roellahaye schreef:Kijk anders hier eens, let op, de friesland klopt niet qua fysio.

De prijzen voor de pakketten zijn erg hoog. Dat zou ik zeker niet doen. Volgens mij zijn er betere mogelijkheden.
Ja dat vond ik ook best hoog. Gelukkig kun je nog korting krijgen via de zogenaamde collectiviteiten....

Gesloten