Ik wil graag weten of ik de ANWB aansprakelijk kan stellen voor schade die is veroorzaakt bij een hulpstart door de ANWB.
Het verhaal:
1. Accu leeg
2. ANWB komt, sluit startkabels aan, motor draait weer! TOP!
3. Onderweg naar huis lukt het maar niet om het ingebouwde navigatiesysteem/radio aan te krijgen
4. Auto naar garage gebracht
5. Conclusie van de monteur is dat er een piekspanning gegeven is bij het opstarten. Schade rond de 350 euro.
6. Even Googlen brengt mij op deze link:
http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT024525W/
Dit lijkt dus een beginnersfout te zijn geweest die makkelijk voorkomen had kunnen worden. Je mag van de ANWB medewerker verwachten dat hij dit wel weet.
Kan ik de schade nu verhalen op de ANWB? (zo ja, hoe pak ik dat aan? Ik heb geen rechtsbijstandverzekering)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ANWB aansprakelijk stellen
Re: ANWB aansprakelijk stellen
Dit lees ik in de voorwaarden van de ANWB:
21 In hoeverre zijn wij aansprakelijk?
Bij de verschillende Wegenwacht Services zijn wij alleen aansprakelijk bij een
aantoonbare toerekenbare tekortkoming ten aanzien van:
• schade die rechtstreeks voortvloeit uit de hulpverlening, behalve de hieronder
expliciet opgenomen situaties waarbij iedere aansprakelijkheid is uitgesloten
• schade die voortvloeit uit gebreken in onderdelen, voor toezending van niet
passende onderdelen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor schade ontstaan in de volgende situaties:
• verkrijging van een vervangende auto; er komt een overeenkomst tot stand
tussen u en het verhuurbedrijf en de voorwaarden die het verhuurbedrijf stelt
zijn voor u van toepassing
• reparatie van uw auto bij een garage of door een derde; deze reparatie
geschiedt geheel in uw opdracht en komt voor uw eigen rekening en risico
• stalling en transport van uw auto en bagage
• diefstal van uw auto en bagage.
---
Als ik het zo lees dan is het dus de grote vraag of dit een "aantoonbare toerekenbare tekortkoming" betreft. Wie kan dat beoordelen?
21 In hoeverre zijn wij aansprakelijk?
Bij de verschillende Wegenwacht Services zijn wij alleen aansprakelijk bij een
aantoonbare toerekenbare tekortkoming ten aanzien van:
• schade die rechtstreeks voortvloeit uit de hulpverlening, behalve de hieronder
expliciet opgenomen situaties waarbij iedere aansprakelijkheid is uitgesloten
• schade die voortvloeit uit gebreken in onderdelen, voor toezending van niet
passende onderdelen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor schade ontstaan in de volgende situaties:
• verkrijging van een vervangende auto; er komt een overeenkomst tot stand
tussen u en het verhuurbedrijf en de voorwaarden die het verhuurbedrijf stelt
zijn voor u van toepassing
• reparatie van uw auto bij een garage of door een derde; deze reparatie
geschiedt geheel in uw opdracht en komt voor uw eigen rekening en risico
• stalling en transport van uw auto en bagage
• diefstal van uw auto en bagage.
---
Als ik het zo lees dan is het dus de grote vraag of dit een "aantoonbare toerekenbare tekortkoming" betreft. Wie kan dat beoordelen?
Re: ANWB aansprakelijk stellen
Al contact gehad met de ANWB voor u hier de vraag ging stellen?
Re: ANWB aansprakelijk stellen
Deze vraag roept bij mij meer vragen op dan antwoorden.
Hoe is het hulpstarten uitgevoerd?
Is bijvoorbeeld de verlichting van het te starten voertuig ingeschakeld voor het aansluiten van de startkabels? Is het geen mankement geweest aan het Radio-Navigatiesysteem die de lege accu heeft veroorzaakt? Hoe heeft de monteur bij uw garage zijn diagnose gesteld? En hoe goed zijn de componenten in uw auto beveiligd? (In mijn "simpele" Panda springt er een zekering voor er iets anders sneuvelt!) Met andere woorden; Hoe zeker bent U ervan dat het daadwerkelijk een fout was van de ANWB monteur?
Hoe is het hulpstarten uitgevoerd?
Is bijvoorbeeld de verlichting van het te starten voertuig ingeschakeld voor het aansluiten van de startkabels? Is het geen mankement geweest aan het Radio-Navigatiesysteem die de lege accu heeft veroorzaakt? Hoe heeft de monteur bij uw garage zijn diagnose gesteld? En hoe goed zijn de componenten in uw auto beveiligd? (In mijn "simpele" Panda springt er een zekering voor er iets anders sneuvelt!) Met andere woorden; Hoe zeker bent U ervan dat het daadwerkelijk een fout was van de ANWB monteur?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 dec 2013 00:52
Re: ANWB aansprakelijk stellen
Ten eerste de ANWB startsystemen zijn beveiligd tegen piekspanning.
De ANWB er sluit de kabels aan en zet dan het laadsysteem aan.
De ANWB start/laadsysteem ziet dat de accu stroom opneemt , en geef dan pas het systeem vrij om te starten. Nadat de auto gestart is zet de ANWB er het startsysteem uit. De kabels zitten dan nog op de accu. Om nog eventuele piekspanning op te vangen. Want dit vangt het systeem dan op. Het is zeer onwaarschijnlijk nadat het systeem heeft gezien dat de accu stroom opneemt er nog piekspanningen optreden. Beste mensen de ANWB heeft hun start/laadsysteem ook aangepast aan de moderne auto.
Het verhaaltje van AMT is gebaseerd op opstarten met startkabels. tja als je die lostrekt terwijl de accu niet opneemt dan vraag je om problemen. Daarom is het altijd verstandig ook bij een simpele starthulp een vakman te roepen. En zo zie je maar dat een verhaal een eigen leven gaat leiden.
De ANWB er sluit de kabels aan en zet dan het laadsysteem aan.
De ANWB start/laadsysteem ziet dat de accu stroom opneemt , en geef dan pas het systeem vrij om te starten. Nadat de auto gestart is zet de ANWB er het startsysteem uit. De kabels zitten dan nog op de accu. Om nog eventuele piekspanning op te vangen. Want dit vangt het systeem dan op. Het is zeer onwaarschijnlijk nadat het systeem heeft gezien dat de accu stroom opneemt er nog piekspanningen optreden. Beste mensen de ANWB heeft hun start/laadsysteem ook aangepast aan de moderne auto.
Het verhaaltje van AMT is gebaseerd op opstarten met startkabels. tja als je die lostrekt terwijl de accu niet opneemt dan vraag je om problemen. Daarom is het altijd verstandig ook bij een simpele starthulp een vakman te roepen. En zo zie je maar dat een verhaal een eigen leven gaat leiden.