LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werk na ww, geen contract, ontslag in proeftijd?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
koelkast88

Werk na ww, geen contract, ontslag in proeftijd?

Ongelezen bericht door koelkast88 »

Mijn vrouw heeft na lange tijd te hebben gewerkt, een WW-uitkering toegekend gekregen van 12 maanden. Zij is een maand zonder werk geweest, vervolgens is ze begonnen aan een nieuwe baan.
Ondanks dat ze al 2 weken aan het werk is voor deze werkgever, die cliënten met psychiatrische problemen een plaats biedt, heeft ze nog steeds geen contract ontvangen. De intentie was een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd.

Er zijn een aantal zaken waarin de werkgever erg slordig is, zoals o.a. het ontbreken van een contract, het gebrek aan een inwerkprogramma en de verantwoordelijkheid over cliënten in de psychiatrie zonder gedegen overdracht. Kortom, de nieuwe werkgever laat hier flinke steken vallen en mijn vrouw is hierover in 2 weken tijd een aantal keer in gesprek geweest. Er blijkt geen verandering mogelijk te zijn, zodat het geen passende plek blijkt voor haar. Daar is ze inmiddels van overtuigd. Voor haar is duidelijk dat ze hier op deze manier niet kan werken.

Is hier sprake van een dienstverband? Ze is daadwerkelijk aan het werk geweest, maar heeft niets zwart-op-wit staan in een contract. Ook heeft ze nog geen salaris ontvangen. Ze heeft het mondeling afgesproken in een gesprek.

Ze wil hier heel graag weg, want ze trekt dit simpelweg niet, en een verbetering zit er echt niet in. Het is echt geen goede werkgever. Ze wil dolgraag werken, maar niet hier, want dan zou ze zich op korte termijn ziek moeten melden, omdat er geen werkbare situaties is.

Zou zij terug kunnen naar de WW-uitkering, en zo ja, wat zijn hierin de goede stappen? Als zij zelf ontslag neemt, heeft zij geen recht op een WW-uitkering!

crazyme

Re: Werk na ww, geen contract, ontslag in proeftijd?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit soort vragen kun je natuurlijk het beste voorleggen aan de uitkeringsinstantie.

Een proeftijd is bedoeld voor beide partijen: ook de werknemer heeft het recht om de arbeidsovereenkomst te beeindigen. Dat deel van de vraag lijkt mij niet zo'n probleem.

Maar of de uitkering terugkomt....

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

De klachten die uw vrouw over de werkgever heeft lijken (deels) van tijdelijke aard: de overdracht zal op den duur minder hard nodig zijn, uw vrouw zal dan de mensen kennen met wie ze werkt. De inwerkperiode is op den duur niet meer nodig, uw vrouw leert al doende hoe ze het werk 't beste aan kan pakken. Mocht de werkgever tevreden zijn over uw vrouw, dan zal hij een contract gaan regelen (uw vrouw moet daar dan nog meer op aandringen).

Zo zijn op korte termijn de grootste problemen opgelost.

Kan uw vrouw er niet 'gewoon' voor gaan, even doorbijten en in d'r handjes knijpen dat ze een baan heeft?

(Ideale arbeidsomstandigheden heb je volgens mij heel weinig, en zeker in de zorg...)

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Koelkast88,

Je wilt weten hoe het zit met de arbeidsovereenkomst aangezien er niks zwart op wit staat.
Ook wil je weten of je vrouw de WW terug kan krijgen wanneer ze daar uit dienst gaat.

UWV Webcare is niet bevoegd juridische uitspraken te doen.
Voor vragen over de arbeidsovereenkomst wil ik je adviseren te informeren bij een jurist. Dit is bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Wanneer je vrouw uit dienst gaat bij dat bedrijf, kan ze voortzetting van haar oude WW recht aanvragen.
Dit kan ze doen door een WW aanvraag te doen op http://www.werk.nl
Denk er aan dat ze zichzelf dan ook weer moet inschrijven als werkzoekende. Dat kan via dezelfde site.

Zelf ontslag nemen betekent meestal geen recht op WW uitkering.
Hier zijn wel uitzonderingen in. Één daarvan is ontslag nemen wegens gezondheidsredenen.

Actuele informatie over WW wanneer jezelf ontslag hebt genomen vind je hier.

Ik wens jou en je vrouw sterkte met deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben het er mee eens dat je blij moet zijn met een baan tegenwoordig. Ik ben ook van mening dat het vinden van een nieuwe baan het uitgangspunt moet zijn, en niet het "terug kunnen naar de WW". Er is al misbruik genoeg.

Maar als je dus een baan aanneemt die achteraf gezien helemaal niet bij je past , en die je nog binnen de proeftijd wil opzeggen, verlies je dus het recht op je WW-uitkering ????
Dat vind ik wel heel raar, de dame in kwestie heeft het toch in ieder geval geprobeerd bij die werkgever ? Als zij dus helemaal niet had gesolliciteerd had ze dus nog wel recht op de ww-uitkering ??
Dat een nieuwe baan minder leuk is dan de vorige kan wel zo zijn en daar heeft het UWV geen boodschap aan , maar op deze manier bedenken mensen zich nog wel een 2e keer voordat ze nieuw werk aanvaarden zolang men nog een ww-uitkering heeft.

Ik denk dat uw vrouw het beste even een gesprekje kan wagen met haar werkgever en de situatie uitleggen. AIs er inderdaad al sprake van een contract is, kan uw vrouw er wellicht op aansturen dat het juist de werkgever is die binnen de proeftijd wil stoppen met de arbeidsovereenkomst met uw vrouw.
Is nog steeds geen elegante oplossing, maar het suggereren van gezondheidsproblemen lijkt me al helemaal een beetje dubieus...
Succes

cecilekoenig

Ongelezen bericht door cecilekoenig »

Het feit dat er geen contract op papier is wil nog niet zeggen dat het contract niet bestaat. Mondelinge afspraken zijn ook geldig dus er is een rechtsgeldig contract tot stand gekomen. De proeftijd is niet geldig aangezien wettelijk bepaald is dat deze schriftelijk overeengekomen moet zijn. Dit betekent dus dat er geen proeftijd geldt zolang dit niet op papier staat. Zelf ontslag nemen kan dan met een maand opzegtermijn. Het UWV zal niet snel een uitkering verstrekken als je zelf ontslag neemt, dit kan alleen in uitzonderlijke/onhoudbare situaties. Ik vraag me af of daar sprake van is op dit moment. Er zijn wel andere opties waar ik je eventueel bij kan helpen.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 nov 2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links verwijderd

PDA

Ongelezen bericht door PDA »

in principe is een mondelinge overeenkomst geldig.
voor zover ik weet ligt de bewijslast bij de werkgever (al is dit wel lastig)
Je kan het beste even het juridisch loket raadplegen.
Verder denk ik dat het UWV ook wel interesse zal hebben voor een malafide werkgever.

Je kan heel goed een aantal zaken in beweging zetten om te zien of je deze zogenaamde werkgever schadeplichtig kan maken.

Succes Mvg Wim.

Gesloten