LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiekosten als aftrek inkomstenbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
heze

studiekosten als aftrek inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door heze »

Hallo,

Ik heb het idee dat er iets fout zit in mijn aangiftes van de afgelopen jaren maar met de belastingtelefoon kom ik niet verder. Dit is de situatie:

Van 2008 tot begin 2010 had ik geen studiefinanciering maar volgde wel een studie.

Ik heb de volgende studiekosten opgegeven:
2008 5000 euro
2009 5000 euro
2010 675 euro

In die jaren had ik wel vakantiebaantjes maar ben nooit boven de inkomensgrens van 10000 euro gekomen.

Nu kreeg ik bij de definitieve afrekening van 2010 (het eerste jaar dat ik ben begonnen met werken) een begeleidende brief dat ik nog 2250 euro aan restant persoonsgebonden budget had, maar niet opgevoerd (vergeten!), en dat dit verrekend werd met mijn salaris en inderdaad heb ik een derde deel van dit bedrag terug gestort gekregen.

Mijn belangrijkste vraag is: ik had totale studiekosten van 10675 euro opgegeven, maar waar is dit allemaal gebleven? Had ik niet een restant persoonsgebonden budget van 10675 euro moeten hebben in plaats van 2250 euro?

Bij de belastingtelefoon kreeg ik te horen dat het verrekend wat maar hij kon niet vertellen wat waarmee verrekend is en of het bedrag wel klopte... Na een poosje in kringetjes rondgedraaid te hebben heb ik het maar opgegeven...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

eleven

Re: studiekosten als aftrek inkomstenbelasting

Ongelezen bericht door eleven »

Bij de belastingtelefoon kreeg ik te horen dat het verrekend wat maar hij kon niet vertellen wat waarmee verrekend is en of het bedrag wel klopte... Na een poosje in kringetjes rondgedraaid te hebben heb ik het maar opgegeven...
Heb vaker met het belastingtelefoon te maken, maar alleen een enkele keer, dat het antwoord goed is, of dat het via deze weg wordt opgelost.
Mijn advies een afspraak maken, helaas via het belastingtelefoon bij de belastingdienst, want daar hoef je pas weg te gaan, als jouw vragen beantwoord zijn of de oplossing door de medewerker direct gemaakt wordt.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Een deel van de aftrek zal al verrekend zijn in de jaren dat je het opgevoerd hebt. Zolang je inkomen hebt, worden de studiekosten daar van afgetrokken. Alleen wanneer je helemaal geen inkomen had in 2008 en 2009, zou je nu nog het hele bedrag als persoonsgebonden aftrek hebben gehad. Ik ga er dan ook van uit dat je in 2008 en 2009 totaal bruto € 7.750,00 hebt verdiend. Ik ga er dan ook van uit dat de bedragen die je noemt na aftrek van de drempel zijn. Je verzamelinkomen zal dan over 2008 en 2009 € 0 zijn geweest.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Ik sluit me bij het antwoord van rollertje aan.
U heeft in 2008 en 2009 alleen inkomen uit vakantiebaantjes gehad. Die geringe inkomens hebben echter uw studiekostenaftrek net alle waarschijnlijkheid doen verdampen.

Stel inkomen 2008 op € 4000 Te betalen belasting € 0 (vanwege de heffingskortingen)
Opgevoerd: € 5000 studiekosten aftrek. U heeft een doorgeschoven persoonsgebonden aftrek van € 1000 (4000 minus 5000) Uw inkomen wordt op € 0 gezet. De € 1000 schuift door naar jaar 2009.

Stel inkomen 2009 op € 3750 U heeft weer € 5000 studiekostenaftrek. Uw inkomen wordt € 0
Doorgeschoven naar 2010 wordt de € 1000 van het jaar 2008 - valt in 2009 niet te verrekenen met inkomen + € 1250 (3750 minus 5000) Het totaal aan doorgeschoven persoonsgebonden aftrek is dus € 2250 in dit voorbeeld.

In 2010 begon u te werken. Uw inkomen bedroeg € 10.000 Hierover moet belasting worden betaald. Uw inkomen in 2010 werd verminderd met € 2250. Dit leidde tot de teruggave van circa € 750 (33%)
Jammer dat u de studiekostenaftrek nauwelijks te gelde heeft kunnen maken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb nog een tip voor u: dat is de middelingsregeling. Veel afgestudeerde studenten kunnen van deze regeling gebruik maken, maar kennen de regeling niet. Inkomens over 3 opeeenvolgende jaren worden gemiddeld waardoor belastingteruggave vaak mogelijk is.
Voorbeeld: 2009 – € 4000 inkomen // 2010 – € 10000 // 2011 – € 35000
Teruggave via middeling in dit voorbeeld € 830

Wacht u niet te lang met uw middelingsverzoek. U moet uw verzoek om middeling doen binnen 36 maanden nadat alle aanslagen van de jaren die tot uw middelingstijdvak horen, onherroepelijk
vaststaan.

In de berekeningsmodule hieronder tikt u 3 inkomens in (meestal bruto inkomens tenzij er aftrekposten in het desbetreffende jaar zijn geweest dan verzamelinkomen Box 1). U ziet direct het resultaat. De berekening uitdraaien en opsturen naar de Belastingdienst samen met een korte brief met daarin het verzoek over de drie jaren te middelen.
N.B: Middeling van de jaren 2008 t/m 2010 levert niets op. U kunt wel de jaren 2010 t/m 2012 uitproberen in de middelingsregeling.
http://www.belastingwijzer.nl/rekenmodu ... splay=true

Gesloten