LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek extra aflossing wel/niet voor 1-1-2014 ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Shine

Hypotheek extra aflossing wel/niet voor 1-1-2014 ?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik wil een tussentijdse extra aflossing doen ( binnen de gestelde limiet) van mijn hypotheek.
Alleen met het oog op de belasting ( aftrek HRA e.d.) vraag ik me af of het wel verstandig is om dit nu te doen, of toch even te wachten tot na 1-1-2014.
Graag krijg ik advies hier in.

Alvast dank.

Jantje7

Re: Hypotheek extra aflossing wel/niet voor 1-1-2014 ?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mocht u op uw spaarrekening een hoger saldo hebben staan dan € 21.000,- pp is het verstandig om dit voor 1 januari 2014 te doen. Dit is nl. de datum waarop uw saldo voor box 3 wordt bepaald. Voor de hypotheek rente aftrek heeft het nagenoeg geen invloed.

jantje7

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de HRA is niet het saldo van belang, maar de betaalde rente. of je voor of na de jaarwisseling extra aflost is dus niet zo heel erg van belang. Wel is voor spaargeld het box 3 saldo op 1-1 van belang en kan het dus voor de 1,2% VRH handig zijn om voor de jaarwisseling extra af te lossen.

Let er wel op dat je bij veel hypotheken enige tijd van tevoren moet aangeven dat je wil aflossen. Als je het voor de jaarwisseling geregeld wil hebben, moet je er dus wel even wat vaart achter zetten.

tennisser17

Ongelezen bericht door tennisser17 »

kweenie schreef:Voor de HRA is niet het saldo van belang, maar de betaalde rente. of je voor of na de jaarwisseling extra aflost is dus niet zo heel erg van belang. Wel is voor spaargeld het box 3 saldo op 1-1 van belang en kan het dus voor de 1,2% VRH handig zijn om voor de jaarwisseling extra af te lossen.

Let er wel op dat je bij veel hypotheken enige tijd van tevoren moet aangeven dat je wil aflossen. Als je het voor de jaarwisseling geregeld wil hebben, moet je er dus wel even wat vaart achter zetten.
Bij de meeste geldgevers hoef je je extra aflossing niet aan te kondigen. De extra aflossing kan gewoon op het bekende rekeningnummer gestort worden. Enige waar wel vaak een vooraankondiging voor nodig is als het een extra aflossing betreft m.b.t. een schenking of als je boetevrij mag aflossen t/m woz waarde (onder water hypotheek).

Het verwerken van de extra aflossing zal ongeveer 10 werkdagen in beslag nemen. Het hangt af van je geldgever wanneer de extra aflossing verwerkt is wanneer je een schriftelijke bevestiging krijgt.

Ten tweede moet je goed beseffen dat de meeste consumenten op de hypotheek een vrijstelling hebben van 10% per leningdeel over de originele hoofdsom. M.a.w. als je in december 2013 bv nog 10% boetevrij aflost, heb je per 1 januari 2014 weer je vrijstelling van 10% en mag je dus in 2014 weer boetevrij aflossen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste is niet helemaal waar. Vaak gaat het niet om 10% per kalenderjaar, maar om 10% per jaar dat je hypotheek loopt. Als de hypotheek dus bijvoorbeeld in april is begonnen, dan kun je vaak zowel in maart aflossen (de 10% van het 'oude jaar') als in mei (de 10% van het 'nieuwe' jaar). Dat is dus iets wat je even moet nakijken in je hypotheekpapieren of moet navragen bij de geldverstrekker.

En, misschien ten overvloede, als je een volledige spaarhypotheek hebt, dan heeft een extra aflossing vaak wel meer gevolgen dan alleen een lagere schuld en lagere rente. Je zult dan ofwel een kortere looptijd hebben, ofwel een lagere spaarstorting per maand. Dat is iets wat je ook even zult moeten bekijken.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

De hoeveelheid aan toegestane boetevrije aflossing (in mijn geval per kalenderjaar!) is mij bekend en zal die ook zeker niet overschrijden.
Tevens is er geen sprake van een of andere schenking bedoeld voor de aflossing. Anders had ik dat wel vermeld. :-)
Soort hypotheek (om verdere discussies te voorkomen) aflossingsvrije. En nee, geen zorgen ik sta verre van onderwater. Dus ook hierin ... geen zorgen. :-)
Mij ging het gewoon om de HRA en met het oog op de belastingaangifte, welke 'peildatum' genomen wordt en/of datum van overmaking hier in nog een rol van invloed in speelt. Ik begrijp uit jullie antwoorden dat dit niet het geval is. En dat is wat ik wilde weten.
Voor de realisatie van de overmaking voor 2013 ben ik ruimschoots op tijd.

Dank voor jullie antwoorden!

Gr. Shine

Gesloten