LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhoogd termijnbedrag stroom/gas Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jdorian

Verhoogd termijnbedrag stroom/gas Eneco

Ongelezen bericht door jdorian »

Dag allemaal,

Ik woon sinds mei dit jaar in mijn huis (als alleenstaande), en mijn voorgangers waren een gezin van 5 personen. Ik heb vorige week mijn jaarnota van Eneco ontvangen en krijg ongeveer 50 euro terug. Maar tegelijkertijd is mijn termijnbedrag verhoogd van 75 naar 125 euro. Ik heb toen gebeld en gevraagd waarom dit gebeurde, en het antwoord dat ik kreeg was dat het termijnbedrag dat in mei is vastgesteld, voor de zomer/niet-stookperiode gold, en dat ze het nu verhogen om de wintermaanden in acht te nemen. Maar ze waren het met mij eens dat 50 euro verhoging wel erg veel was en dit kan ik ook niet betalen iedere maand, dus hebben ze het teruggebracht naar 100 euro, want gewoon 75 euro zou echt te weinig zijn.
Mijn vader vertelde mij vervolgens dat dit eigenlijk onzin was, dat ze het termijnbedrag baseren op een gemiddeld gebruik voor het hele jaar. Natuurlijk kan het dan altijd zijn dat je bij moet betalen of wat terugkrijgt, afhankelijk van hoe streng de winter is. Ik snap ook dat je tijdens de winter wat meer stookt, maar als ik over de niet-stookperiode 50 euro terugkrijg en iets meer verbruik tijdens stookperiode, zou dit toch wel ongeveer moeten compenseren voor elkaar? Is het zo dat een termijnbedrag standaard verhoogd wordt voor de winter? Is het onredelijk om als alleenstaande, zuinige bewoner het hele jaar door een termijnbedrag van 75 euro te betalen? Kan het zijn dat ze het bedrag van 100/125 euro baseren op het gezin dat hier vóór mij woonde?

Alvast bedankt!

eleven

Re: Verhoogd termijnbedrag stroom/gas Eneco

Ongelezen bericht door eleven »

Het termijn bedrag kan je toch zelf aanpassen op de website, via "Mijn Eneco".

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U heeft het over de vorige bewoners, een gezin bestaande uit 5 personen, die € 125,- als maandelijks voorschot betaalde. U vermeld er niet bij of dit inclusief de netwerkkosten is, die vanaf 1 augustus via uw energie leverancier moet worden betaald. Een bedrag van € 150,- á € 175,- per maand als voorschot is echt zo slecht niet. Ander staat hier het volgend jaar een bericht dat u zoveel moet bijbetalen op uw jaarafrekening.

jantje7

jdorian

Jantje7 schreef:U heeft het over de vorige bewoners, een gezin bestaande uit 5 personen, die € 125,- als maandelijks voorschot betaalde. U vermeld er niet bij of dit inclusief de netwerkkosten is, die vanaf 1 augustus via uw energie leverancier moet worden betaald. Een bedrag van € 150,- á € 175,- per maand als voorschot is echt zo slecht niet. Ander staat hier het volgend jaar een bericht dat u zoveel moet bijbetalen op uw jaarafrekening.

jantje7
Nee, ik zeg niet dat het gezin 125 euro betaalde. Ik heb geen idee hoeveel zij betaalden--ik gok behoorlijk wat. Ik doel alleen maar op de mogelijkheid dat Eneco de verbruiksgeschiedenis van mijn woning in acht heeft genomen toen ze mijn termijnbedrag omhooggooiden. Ik weet niet of dit meespeelt, maar misschien dat ze het wel op veilig spelen met die geschiedenis in het achterhoofd.

Mijn termijnbedrag was inderdaad inclusief netwerkkosten. En vind u het echt redelijk voor een alleenstaand persoon om 150-175 euro te betalen per maand?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als eenpersoons huishouden moet uw woning toch warm en behaaglijk zijn. In de periode van mei tot begin oktober zal uw gasverbruik ca. 50 m3 zijn geweest. Op jaarbasis zal dit gauw 1000 m3 zijn. Tel daar uw elektriciteitsverbruik bij op van ca. 2500 KWh en een voorschot van € 150,- is gerechtvaardigd.

jantje7

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Of je nu alleen woont of met zijn 10-en, de woning is net zo groot, en er zal dus net zo hard gestookt moeten worden. Harder nog, bij een gelijkblijvende binnentemperatuur, want één bewoner is één kacheltje, en vijf bewoners zijn vijf kacheltjes...

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik ben het vaak met Jantje7 eens, maar deze keer niet helemaal. Jdorian woont alleen. De woonsituatie (flat, tussenwoning, hoekwoning) is niet bekend, maar laten we aannemen dat de geschatte verbruiken om en nabij juist zijn.

Schat de elektriciteitsprijs in op 22 cent per kWh en de gasprijs op 65 cent per m3. Dan is het elektriciteitsverbruik € 550,- en het gasverbruik € 650,-, samen € 1200,- Daar komt nog bij € 48,- aan netwerkkosten, verminderd met de heffingskosten, plus 2 maal vastrecht. Maken we van het totaal € 1350,-, dan hebben we het wel gehad. Per maand is dat € 112,50.

Maar zoals gezegd, het type woning kan ook van invloed zijn.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

jdorian Ik neem aan dat bij die te ontvangen €50,- ,van de jaarafrekening, het eerstvolgende voorschotbedrag á €125,- al verrekend is... :D

witte angora Dat van die kacheltjes begrijp ik niet...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 02 dec 2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jdorian

EnergieH schreef:jdorian Ik neem aan dat bij die te ontvangen €50,- ,van de jaarafrekening, het eerstvolgende voorschotbedrag á €125,- al verrekend is... :D
Wat bedoel je daarmee?

EnergieH

jdorian als je de laatste regels van de jaarafrekening bekijkt..Dan blijkt of je het eerstvolgende voorschotbedrag al betaald hebt...of nog niet...

witte angora

EnergieH schreef:
witte angora Dat van die kacheltjes begrijp ik niet...
Een mens produceert ook warmte.

EnergieH

witte angora Duidelijk... :oops:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@jdorian, betaal bij Eneco €133,00 per maand, elektriciteit en stroom. Verbruik is iets meer dan anderen, woon boven onverwarmde kelders, niet geïsoleerd, bewoners boven, links en rechts werken dus ook geen "extra" warmte. Ben ook alleen maar dat heeft alleen maar invloed op elektriciteit als je voordelig kookt (kook elektrisch - dus voor paar dagen), wat je dus ook voordeliger kan doen op je gasfornuis.

witte angora

@ JDorian, ik zal je mijn verbruikscijfers geven (die erg laag liggen omdat de woning goed geïsoleerd is, maar het geeft wel een indicatie)

Verbruik 2 mei t/m begin oktober 2013 ca 82 kuub gas; jaarverbruik ligt rond de 650/680 kuub. Het winterverbruik ligt dus niet 'ietsje' hoger dan het zomerverbruik; afhankelijk van de isolatie van je woning en je stookpatroon zit er een flink verschil in.

Ik kan je alleen maar adviseren je verbruik goed in de gaten te houden, bijvoorbeeld wekelijks op een vaste dag. Als je dan eind januari de stand doorgeeft kan je energieboer een redelijke inschatting maken hoe hoog je jaarverbruik zal worden, ook weer afhankelijk van wat het weer gaat doen natuurlijk.

Maar als ik eerlijk ben, zou het zomaar kunnen dat die 100 euro termijnbedrag wel eens te laag zou kunnen zijn, en je wilt toch niet met een flink bedrag geconfronteerd worden dat je bij moet betalen.

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Goedemorgen jdorian,

Ik heb uw bericht over de verhoging van uw termijnbedrag zojuist gelezen. Uit uw reactie begrijp ik dat er onduidelijkheidbe staat over de verhoging van het termijnbedrag. Hieronder geef ik u graag een toelichting.

We hebben een jaarnota gemaakt, die over de zomermaanden gaat. Hierop ontvangt u inderdaad een bedrag terug over de betaalde termijnbedragen van 75 euro per maand. Graag leg ik u uit dat de er in de zomermaanden een stuk minder energie wordt verbruik, in vergelijking met de wintermaanden. Zo wordt bij veel huishoudens al 70% van het jaarlijkse gasverbruik afgenomen in de wintermaanden.

Op de jaarnota hebben we een nieuw termijnbedrag vastgesteld. We hebben het verbruik van de zomermaanden omgerekend naar een jaarverbruik in 365 dagen, met warme en koude dagen. We komen dan uit op een termijnbedrag van 125 euro. Zoals u aangeeft, heeft u dit termijnbedrag nu verlaagd. Ik adviseer u om ons na 3 maanden de actuele standen door te geven. We bekijken dan graag of het termijnbedrag dat u nu betaalt, passend is bij uw energieverbruik. Door dit tussentijds te checken, beperkt u het risico op een "verassing" met de jaarnota.

Het energieverbruik van de vorige bewoners, nemen we niet mee in de berekening van het termijnbedrag. Dit hebben we vastgesteld op basis van het geconstateerde energieverbruik, omgerekend naar 365 dagen met warme en koude dagen.

Ik hoop dat ik u hiermee een duidelijke reactie geef. Heeft u nog vragen, hoor ik het graag.

Groet,
Mike, medewerker Eneco

Gesloten