Vorig jaar December heb ik in overleg met mijn hypotheekadviseur een taxatierapport op laten stellen.
Dit voor het aanvragen van verhoging van het bouwdepot voor mijn net gekochte huis
Hier is dus ook iemand voor langs geweest, kortom alles was goed. Vervolgens kreeg ik van mijn hypotheekadviseur in januari bericht dat dit niet ging lukken i.v.m. de banken die destijds moeilijk waren.
Mijn vraag was natuurlijk, maar hoe zit het dan met het taxatierapport? dat zat wel goed, en dat kwam allemaal goed. hier komt mijn opvatting: ik dacht dat het afgedaan was en omdat alles niet door ging met mijn verhoging van het bouwdepot het taxatierapport niet betaald hoefde te worden en als dit wel zo was dan had ik het gewoon netjes betaald en had ik binnen een termijn van drie maanden opnieuw een poging kunnen doen (laten doen) om het bouwdepot te verhogen.
Ik heb uiteindelijk nooit een rekening gehad van het taxatierapport of het taxatierapport in handen gekregen of opgestuurd per mail of post. wel kreeg ik 8 maanden na dit alles, in september van dit jaar de 1e aanmaning voor het niet betalen van mijn factuur voor het taxatierapport.
Toen heb ik natuurlijk onmiddelijk contact gezocht met mijn hypotheekadviseur die vervolgens doodleuk zei ow dan ligt het taxatierapport nog hier en hebben wij de factuur niet doorgestuurd.
ik heb gebeld met het taxatiebureau en hen de situatie uitgelegd zoals het is, waarop zei zeiden dat zij alleen willen dat het wordt betaald ongeacht door wie en dat ik hoe dan ook uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken. ik heb mijn hypotheekadviseur vervolgens gevraagd om uitleg waarom ik nu (8 maanden later) nog moet betalen voor een dienst welke nooit volledig is uitgevoerd of in dit geval de schriftelijke vastlegging (het taxatierapport) nooit naar mij is verzonden eveneens de factuur. hij wilde het wel zo doen: ik betaal de rekening, want een deel was toch aftrekbaar (naar zijn zeggen) en de rest zou hij mij betalen. ik ben niet akkoord gegaan, en heb geëist dat hij dit op zou lossen omdat hijzelf verantwoordelijk is voor zijn nalatigheid en hier in feite in gebreke is gebleven.
Hij zei mij vervolgens dat hij even zou bellen om het te regelen en mij later op de dag terug zou bellen.
Dit heeft hij netjes gedaan en hij vertelde mij dat het allemaal geregeld was en dat ik de rekening gewoon kon verscheuren want ik hoefde hem in ieder geval niet te betalen plus zijn verontschuldigingen voor eventuele misverstanden.
het taxatierapport is immers maar drie maanden geldig , dus het nu ontvangen hiervan heeft geen enkele waarde meer.
Inmiddels twee maanden verder vond ik vandaag een envelope met daarin mijn tweede en laatste aanmaning wegens het niet betalen van mijn vorige factuur/aanmaning. natuurlijk zat hier nog een leuke bonus bovenop en heb ik twee weken de tijd om dit te betalen voordat er gerechtelijke gevolgen zullen komen die allemaal zowel hun kosten als mijn Eigen kosten natuurlijk voor mijn rekening zullen komen.
wat moet ik doen?
wie staat in zijn recht?
als mijn adviseur hetzelfde geintje uithaald is het bedrag waarschijnlijk verdubbeld als dit niet meer is.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aanmaningen taxatie rapport
-
second-opinion
Re: aanmaningen taxatie rapport
Er zijn wel werkzaamheden verricht natuurlijk en dat kost geld.
-
Leo The Emperor
U bent opdrachtgever, dus u dient de uitgevoerde werkzaamheden ook te betalen. Het is niet meer ingewikkelder dan dit.mecwest schreef:Vorig jaar December heb ik in overleg met mijn hypotheekadviseur een taxatierapport op laten stellen.
U heeft natuurlijk wel recht op het taxatierapport.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 05 dec 2013 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat TS wel een punt heeft, het taxatierapport is nooit verstuurd dus de opdracht is niet geheel uitgevoerd. Punt is natuurlijk dat de taxateur daar in dit geval niets aan kan doen, hij heeft( denk ik) het rapport gewoon naar de hypotheekadviseur gestuurd. ik vind dan ook dat de taxateur gewoon betaald moet worden. de aanname dat, omdat de hypotheek niet verstrekt werd de taxatie niet betaald hoeft te worden is ook een beetje naief.
wat in dit geval denk ik belangrijk is, wie heeft die taxateur in dienst genomen?
als de hypotheek adviseur dat heeft gedaan, en TS geen overeenkomst heeft met deze taxateur dan kan deze rekening ook nooit bij TS terechtkomen.
De rekening die je dan moet krijgen is die van de hypotheekadviseur.
Het lijkt me overigens een verstandig idee om wat informatie in te winnen bij het juridisch loket.
wat in dit geval denk ik belangrijk is, wie heeft die taxateur in dienst genomen?
als de hypotheek adviseur dat heeft gedaan, en TS geen overeenkomst heeft met deze taxateur dan kan deze rekening ook nooit bij TS terechtkomen.
De rekening die je dan moet krijgen is die van de hypotheekadviseur.
Het lijkt me overigens een verstandig idee om wat informatie in te winnen bij het juridisch loket.
Puur bewijsrechtelijk gezien: de ts heeft een probleem aangezien hij/zij moet bewijzen dat de geleverde prestatie gebrekkig is.
Ik heb zo'n gevoel dat de incassokosten niet terecht in rekening zijn gebracht. Allereest is daarvoor verzuim nodig (verzuim in deze zin komt niet helemaal overeen met dagelijks taalgebruik): óf partijen hebben een betalingstermijn afgesproken (al dan niet in de algemene voorwaarden) óf in een ingebrekestelling is een redelijke termijn gesteld. Na afloop van die termijn dient dan eerst een '14-dagenaanmaning' gestuurd te worden met (i) een termijn van 14 dagen na ontvangst van de aanmaning en (ii) het exacte bedrag aan incassokosten dat maximaal in rekening mag worden gebracht overeenkomstig het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten als niet binnen 14 dagen wordt betaald.mecwest schreef:Inmiddels twee maanden verder vond ik vandaag een envelope met daarin mijn tweede en laatste aanmaning wegens het niet betalen van mijn vorige factuur/aanmaning. natuurlijk zat hier nog een leuke bonus bovenop en heb ik twee weken de tijd om dit te betalen voordat er gerechtelijke gevolgen zullen komen die allemaal zowel hun kosten als mijn Eigen kosten natuurlijk voor mijn rekening zullen komen.