LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten stadsverwarming Eneco reizen de pan uit!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
energietje

kosten stadsverwarming Eneco reizen de pan uit!

Ongelezen bericht door energietje »

Best Forum, ik heb net de afrekening van Eneco voor mijn stadsverwarming binnen.
Ik weet heus wel dat stadsverwarming helemaal niet 'goedkoop' is, maar wat mij nu opvalt is toch wel heel sterk.

Inmiddels woon ik al 12 jaar in mijn appartement, heb ik al 3 nieuwe meters, maar nog steeds geen nieuwe warmtewisselaar.
De huurprijs voor deze warmtewisselaar, in deze 12 jaar is naar de onrustbarende prijs van 101,63 euro gestegen. Vorige jaar kostte deze warmtewisselaar mij nog 89,36 euro.

De prijs voor warmte is ook gestegen met 1.09132, dan is de prijs voor het vastrecht omhoog gegaan met 40,85 euro. Als je dit omzet naar percentages, lusten de honden er geen brood van.

Dan als klap op de vuurpijl rekent Eneco ineens ook nog een 23,96 administratiekosten op de eindafrekening.

Ook al doe ik het nog zo zuinig aan, op deze manier kunnen wij 'arme' consumenten het NOOIT winnen, en zullen wij altijd de kas van de warmteleverancier spekken. Zeker omdat het voor ons als gebruikers van stadsverwarming ONMOGELIJK is om over te stappen. Of ik nu door de grote Eneco of door de grote Nuon gebeten word, het zal niets uitmaken en ik kan niet overstappen naar de kleinere leveranciers en dus gebruik maken van de zgn marktwerking.

Ik zou heel graag van het forum horen wat zij nu vinden van de rechtsongelijkheid van de burger, die gedwongen wordt tot het gebruik maken van stadsverwarming en geen vrije keus heeft.
Energietje

EnergieH

Re: kosten stadsverwarming Eneco reizen de pan uit!

Ongelezen bericht door EnergieH »

energietje

Even ter vergelijking ...de vaste en variabele kosten van stadswarmte Nuon flevoland...

Nuon:
Vaste kosten per jaar €373,32...Warmtapwaterlevering €102,48 per jaar...
Variabele kosten: ...warmte per Gj €25,41...warmtapwater €6,35 per m³...

Op de site van Eneco (warmte terieven) krijg ik een wit veld te zien en meer niet...

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Energietje,

Bedankt voor uw bericht op dit forum. Ik kan mij uw vraag zeer goed voorstellen. Zeker als u het idee heeft dat de kosten de pan uit rijzen, is het uw goed recht van de hoed en de rand te willen weten.

U geeft aan dat de kosten die we bij u in rekening brengen voor uw warmtegebruik niet inzichtelijk zijn. U heeft het idee dat u meer betaalt dan nodig is, of in ieder geval meer dan iemand die wel een vrije keus heeft. Ik begrijp uw vraag, zeker als de afrekening hoog uitvalt.
Energiebedrijven, dus ook Eneco, baseren de hoogte van het warmtetarief echter op het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’ (NMDA)-principe. NMDA houdt in dat er een zodanig tarief voor de levering van warmte wordt gevraagd, dat het u als gebruiker van warmte gemiddeld niet meer kost dan bij gebruik van aardgas bij een vergelijkbaar kwaliteitsniveau. De Federatie van Energiebedrijven in Nederland, EnergieNed, maakt hiervoor jaarlijks een tariefadvies op basis van een zogenoemd marktwaardeonderzoek. De warmtetarieven van Eneco zijn gebaseerd op dit tariefadvies. Hier vindt u een interessante link over hoe het tot stand komt: http://www.energie-nederland.nl/wp-cont ... s-2013.pdf. Op pagina 9 vindt u een rekenformule waaruit blijkt dat 1 GJ overeenkomt met ongeveer 38 m3 gas.

Per 1 januari 2014 gaat er echter het een en ander veranderen. Dan treedt namelijk de Warmtewet in werking. De overheid heeft met deze wet als doel huurders of eigenaren van woningen die verplicht warmte afnemen via stads- of blokverwarming nog beter te beschermen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal in het vervolg tarieven voor de levering van warmte reguleren en toezien op de uitvoering van de wet. Zij stellen jaarlijkse maximale warmtetarieven vast die de leverancier in rekening mag brengen. Op de website www.acm.nl vindt u hier meer informatie over.
Wat de exacte effecten voor het tarief zijn, weten wij nu ook nog niet. Naar verwachtingen bepaalt ACM de tarieven eind december 2013, waarna we de nieuwe tarieven kunnen berekenen. We informeren u daar in januari over.

U vraagt zich tevens af waar de hoogte van de huurkosten van uw warmtewisselaar vandaan komt. Daarnaast verbaast het u dat uw warmtewisselaar, in tegenstelling tot uw meter, nog niet vervangen is. Uw warmtewisselaar heeft een levensduur van gemiddeld 15 jaar. Als het apparaat geen mankementen vertoont, wordt hij dan ook niet vervangen. Dit heeft echter absoluut geen invloed op uw verbruik. De wisselaars zijn er immers op gebouwd om zolang mee te gaan. Met betrekking tot de gestegen huurkosten begrijp ik volkomen dat het voor vraagtekens zorgt. De stijging heeft grotendeels te maken met het feit dat, wanneer uw wisselaar onverhoopt toch defect is of een storing vertoont, de kosten voor reparatie gestegen zijn. Het uitgangspunt blijft ook hier echter het NDMA-principe.

Ik kijk het uiteraard wel graag voor u na, want het kan per situatie verschillen. In dat geval verzoek ik u om uw klantgegevens te sturen naar [email protected]. Dan kan ik ook meteen bekijken waar de administratiekosten vandaan komen die we bij u in rekening brengen. Al ga ik er van uit dat deze kosten zijn voor het betalen met acceptgiro.

Ik hoop dat het u duidelijker is. Ik zie uw e-mail met klantgegevens graag tegemoet om op uw persoonlijke situatie in te kunnen gaan.

Met vriendelijke groet,

Martijn, Eneco Webcare

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste EnergieH,

Bedankt voor uw reactie. Wellicht was er op het moment dat u het probeerde een storing, want als ik via eneco.nl de tarieven zoek (na het invullen van postcode en huisnummer) krijg ik 'gewoon' een tarievenblad voor warmte te zien. Succes.

Met vriendelijke groet,

Martijn, Eneco Webcare

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Nuon:
Wacht effe ! :!:
Stadwarmte met een aparte prijs voor warmtapwater ?
Die is echt nieuw, hier stadwarmte maar je betaalt gewoon per GJ.
tapwater word niet apart gemeten je kan het niet eens apart uit lezen.

EnergieH

Eneco mdw Ik krijg dit...

(Bron)warmte- en koudetarieven

Als u (bron)warmte en/of koude bij Eneco afneemt, kunt u hieronder uw tarief vinden. Voor vragen over deze tarieven kunt u bellen met onze klantenservice. Deze is te bereiken op 0900-0201 (€ 0,10 p.m.) op werkdagen van 8:00 tot 18:00 uur.

Tarieven 2013 (bron)warmte en koude

Wilt u weten wat uw tarief is? Vul dan hieronder uw postcode en huisnummer in.

Een mooi wit vlak...

EnergieH

Eneco mdw

In het topic van Wooaaah ...Brakke warmtemeter van Eneco: €4600 lichter...
Er wordt in anderhalf jaar 196Gj verbruik berekend...Gezinssituatie is mij niet nader bekend...

In uw vorige reactie wordt een rekenformule genoemd " Op pagina 9 vindt u een rekenformule waaruit blijkt dat 1 GJ overeenkomt met ongeveer 38 m³ gas."

Vermenigvuldig ik 196Gj met 38 krijg ik 7448 m³...per jaar is dat 4965 m³ ...inderdaad sky high...

Technisch niet onmogelijk volgens Eneco en de geschillencommissie. Inderdaad, volslagen krankzinnig, maar technisch niet onmogelijk.

Graag uw reactie...

Of is deze rekenformule enkel geschikt voor de prijsverhouding tussen Gj en m³gas .?.
€4600,- gedeeld door 7448 is €0,6176 per m³...

EnergieH

Eneco mdw

Ik wil graag de vaste en variabele kosten stadswarmte van Eneco (bijvoorbeeld flevoland) vergelijken met die van Nuon...
Bij Nuon doen ze daar niet moeilijk over...

...De vaste en variabele kosten van stadswarmte Nuon flevoland (2013-1e 2e 3e 4e kw hoogste bedragen)...

Laatst gewijzigd door EnergieH op 06 dec 2013 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco mdw schreef:Beste Energietje,

Energiebedrijven, dus ook Eneco, baseren de hoogte van het warmtetarief echter op het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’ (NMDA)-principe. NMDA houdt in dat er een zodanig tarief voor de levering van warmte wordt gevraagd, dat het u als gebruiker van warmte gemiddeld niet meer kost dan bij gebruik van aardgas bij een vergelijkbaar kwaliteitsniveau. De Federatie van Energiebedrijven in Nederland, EnergieNed, maakt hiervoor jaarlijks een tariefadvies op basis van een zogenoemd marktwaardeonderzoek. De warmtetarieven van Eneco zijn gebaseerd op dit tariefadvies. Hier vindt u een interessante link over hoe het tot stand komt: http://www.energie-nederland.nl/wp-cont ... s-2013.pdf. Op pagina 9 vindt u een rekenformule waaruit blijkt dat 1 GJ overeenkomt met ongeveer 38 m3 gas.
Tja, in dat Tariefadvies staat al op pagina 4 de disclamier "Het spreekt vanzelf dat de leden van Vereniging Energie-Nederland zelf hun tarieven kunnen vaststellen."
Op pagina 5 wordt vervolgens uitgelegd dat, i.v.m. de invoering van de Warmtewet, geen nieuw onderzoek heeft plaatsgevonden maar de tarieven van 2012 simpelweg geïndexeerd zijn.
Eneco mdw schreef:U vraagt zich tevens af waar de hoogte van de huurkosten van uw warmtewisselaar vandaan komt. Daarnaast verbaast het u dat uw warmtewisselaar, in tegenstelling tot uw meter, nog niet vervangen is. Uw warmtewisselaar heeft een levensduur van gemiddeld 15 jaar. Als het apparaat geen mankementen vertoont, wordt hij dan ook niet vervangen. Dit heeft echter absoluut geen invloed op uw verbruik. De wisselaars zijn er immers op gebouwd om zolang mee te gaan. Met betrekking tot de gestegen huurkosten begrijp ik volkomen dat het voor vraagtekens zorgt. De stijging heeft grotendeels te maken met het feit dat, wanneer uw wisselaar onverhoopt toch defect is of een storing vertoont, de kosten voor reparatie gestegen zijn. Het uitgangspunt blijft ook hier echter het NDMA-principe.
Waarom verstrekt Eneco alleen dit soort aanvullende informatie als daar publiekelijk om wordt gevraagd? Nog altijd, ondanks herhaaldelijk vragen, heb ik nooit een onderbouwde berekening (al dan niet op het NMDA-principe gebaseerde) berekening gezien waar ik uit zou kunnen afleiden dat het vastrecht Warmte (incl. warmtapwaterinstallatie/warmtewisselaar) is gestegen van € 288,88 in 2004 tot € 438,- in 2012.

Daarbij wordt ook op de jaarafrekening geen behoorlijke uitsplitsing van de kosten gegeven, de jaarnota verzamelt namelijk alle kosten m.b.v. Warmte onder de post "overige producten, diensten en heffingen".
Bovendien is het op Mijn Eneco wel mogelijk de tarieven voor stroom bij "mijn producten" in te zien, maar het product "Warmte" ontbreekt simpelweg op dit overzicht, net als de tarieven.

wuijt001

Ongelezen bericht door wuijt001 »

Hier ook. Net een brief met de nieuwe tarieven in huis gekregen. De vastrechttarieven dalen van 380 euro naar 280 euro, echter de huur van warmtewisselaar gaat van 0 euro naar 170 euro.

Huur van de warmtewisselaar zou om een redelijk bedrag gaan volgens de richtlijnen van de nieuwe warmtewet, maar het mag toch niet zijn dat je uiteindelijk duurder uit bent?

Verder krijg ik het gevoel dat als iedereen zonnepanelen neemt, de prijs van warmte, elektriciteit of gasverbruik naar beneden gaat, maar de kosten van de infrastructuur hoger worden om dit verlies te compenseren. Dit is misbruik van je monopolie positie. Er is namelijk geen alternatief.

Wat is hier aan de hand? En hoe creëren we concurrerende alternatieven?

Gesloten