LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe vorm van bankpas fraude?
Nieuwe vorm van bankpas fraude?
Recent is het maximum bedrag (daglimiet) bij een geldautomaat van mijn rekening opgenomen - vroeg in de morgen op een moment dat ik zelf nog in bed lag!
Het geld is notabene opgenomen bij de geldautomaat van mijn eigen bank.
Mijn bankpas is niet kwijt of "(tijdelijk) uitgeleend" en ook mijn pincode weet niemand, ook familieleden niet. De middag ervoor heb ik de pas nog gebruikt in een supermarkt, de volgende ochtend kon ik niet pinnen omdat de daglimiet bereikt was.
De bank geeft mij / familieleden / vrienden de schuld en stelt dat ik de pas en pincode aan derden beschikbaar heb gesteld - of ik heb de opname zelf gedaan. De bank stelt ook dat de nieuwe pas met EMV chip veilig is en niet misbruikt kan worden --> Schade wordt niet vergoed.
Ik dien aan te tonen dat er fraude is gepleegd - dat is zo goed als onmogelijk. De bank heeft alle kaarten in handen.
Zover de feiten…
Vaak zal de dader ook wel in de omgeving van de pashouder te vinden zijn maar hier is daar geen sprake van. Bovenal dreig ik de titel fraudeur te krijgen!
Ik heb wat onderzoek gedaan en dit fenomeen is bekend als spookopname of "ghost withdrawal". Een kennis bij de Politie zegt dat dit wel vaker voorkomt maar lang niet in de mate als skimming voorkwam. Hij kan geen details geven over hoe vaak, waar en wanneer dit voorkomt.
Ik ben zeer benieuwd of er anderen zijn die ook met een frauduleuze spookopname uit een geldautomaat werden geconfronteerd, het zeker niet zelf zijn geweest en waar ook anderen niet over pas en pincode konden beschikken.
Vandaar deze oproep: Heeft U of een kennis dit ook meegemaakt?
Laat dan aub wat U horen - dat kan ook via een persoonlijk bericht.
Als er een patroon zichtbaar wordt kan er misschien wat tegen gedaan worden en het frauduleus opgenomen geld worden teruggevorderd.
Dank voor uw reactie!
PS ik heb een poll toegevoegd dat telt makkelijker. Edit: Poll verwijdert.
Mijn bankpas is niet kwijt of "(tijdelijk) uitgeleend" en ook mijn pincode weet niemand, ook familieleden niet. De middag ervoor heb ik de pas nog gebruikt in een supermarkt, de volgende ochtend kon ik niet pinnen omdat de daglimiet bereikt was.
De bank geeft mij / familieleden / vrienden de schuld en stelt dat ik de pas en pincode aan derden beschikbaar heb gesteld - of ik heb de opname zelf gedaan. De bank stelt ook dat de nieuwe pas met EMV chip veilig is en niet misbruikt kan worden --> Schade wordt niet vergoed.
Ik dien aan te tonen dat er fraude is gepleegd - dat is zo goed als onmogelijk. De bank heeft alle kaarten in handen.
Zover de feiten…
Vaak zal de dader ook wel in de omgeving van de pashouder te vinden zijn maar hier is daar geen sprake van. Bovenal dreig ik de titel fraudeur te krijgen!
Ik heb wat onderzoek gedaan en dit fenomeen is bekend als spookopname of "ghost withdrawal". Een kennis bij de Politie zegt dat dit wel vaker voorkomt maar lang niet in de mate als skimming voorkwam. Hij kan geen details geven over hoe vaak, waar en wanneer dit voorkomt.
Ik ben zeer benieuwd of er anderen zijn die ook met een frauduleuze spookopname uit een geldautomaat werden geconfronteerd, het zeker niet zelf zijn geweest en waar ook anderen niet over pas en pincode konden beschikken.
Als er een patroon zichtbaar wordt kan er misschien wat tegen gedaan worden en het frauduleus opgenomen geld worden teruggevorderd.
Dank voor uw reactie!
PS ik heb een poll toegevoegd dat telt makkelijker. Edit: Poll verwijdert.
Laatst gewijzigd door Thom123 op 06 dec 2013 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Nieuwe vorm van bankpas fraude?
Kunnen de videobeelden van deze geldopname niet worden opgevraagd en bekeken worden ?
Die dingen hebben een videocamera aan boord, de bank zou die zo moeten kunnen nakijken.Ik ben zeer benieuwd of er anderen zijn die ook met een frauduleuze spookopname uit een geldautomaat werden geconfronteerd, het zeker niet zelf zijn geweest en waar ook anderen niet over pas en pincode konden beschikken.
Camera beelden zijn opgevraagd maar dat kan alleen via de officier van justitie.
Een boefje dekt de camera wel af dus ik verwacht er niet veel van.
Thom123, bij je poll nooit meegemaakt of nooit van gehoord; ik vind dat moeilijk aan te vinken: natuurlijk heeft (iedereen) er van gehoord, maar ik heb het nooit meegemaakt. Die antwoorden kunnen dus eigenlijk niet op één hoop gegooid worden.
-
Dat is ook zinvolle informatie.Thom123 schreef:Camera beelden zijn opgevraagd maar dat kan alleen via de officier van justitie.
Skimmers hebben niet in alle gevallen fysiek je pinpas nodig om uiteindelijk het geld van je rekening te kunnen krijgen, dus dat jij nog in bed lag, is wat dat betreft geen reden dat het om wat jij een "spookopname" noemt, gaat. Nou ben ik niet ingevoerd in de meest recente skimming technieken, maar wat ze in het verleden deden, was iets voor de paslezer monteren, waardoor ze de magneetstrip uitlezen bij invoeren in de gleuf, en tegelijkertijd via een verborgen camera, of sensor op het numiereke toetsenbord, de bijbehorende pincode afkijken.Thom123 schreef:Recent is het maximum bedrag (daglimiet) bij een geldautomaat van mijn rekening opgenomen - vroeg in de morgen op een moment dat ik zelf nog in bed lag!
Zover de feiten…
Dank voor uw reactie!
PS ik heb een poll toegevoegd dat telt makkelijker, Stem alstublieft!
Ook is het vanuit hun oogpunt niet echt handig om 1 pas te skimmen en er meteen geld mee op te nemen, dat zou meteen de bron van het skimmen blootleggen. Het zou veel slimmer zijn om een aantal passen te skimmen, een weekje of wat te wachten, en dan ineens alle rekeningen te plunderen. Wat dat in jouw geval betekend, is dat het daadwerkelijk skimmen wel eens een stuk verder in het verleden kan liggen als jij denkt.
Misschien heb je onbewust wel gebruik gemaakt van een pin-automaat, of pin-betaalautomaat in een winkel, waarmee in de fabriek al geknoeid was?
Ik zou al je betalingen eens langsgaan, en de locaties bezoeken, misschien valt je iets op aan de gebruikte pin/betaalautomaten?
sjohie dank voor de uitgebreide reactie. Er is niets raars aan mijn andere transacties. Ik gebruik de pas eigenlijk ook maar op een paar plaatsen. Deze fraude gaat niet over het ouderwetse skimmen - dat gaat in Nederland niet meer.
Ik heb op een engelstalige site gelezen dat nieuwe fraude technieken in het begin vaak verspreid en sporadisch worden gebruikt om er zo lang mogelijk onopgemerkt door te kunnen gaan en er gebruik van te kunnen maken. In de berichten zijn de bedragen die met spookopnames worden gedaan vaak niet hoog. Dan is het voor zowel de rekeninghouder en de bank niet de moeite om een onderzoek of procedure te starten. In dat opzicht past de opname van €250 van mijn rekening wel in dat plaatje. Banken geven de kaarthouders steevast de zwarte piet en geven geen inzage in hoe vaak spookopnamen voorkomen.
Het kan ook zomaar zijn dat een aantal van deze lage bedragen spookopnamen door de rekeninghouders die niet alles controleren niet eens worden opgemerkt.
Ik heb op een engelstalige site gelezen dat nieuwe fraude technieken in het begin vaak verspreid en sporadisch worden gebruikt om er zo lang mogelijk onopgemerkt door te kunnen gaan en er gebruik van te kunnen maken. In de berichten zijn de bedragen die met spookopnames worden gedaan vaak niet hoog. Dan is het voor zowel de rekeninghouder en de bank niet de moeite om een onderzoek of procedure te starten. In dat opzicht past de opname van €250 van mijn rekening wel in dat plaatje. Banken geven de kaarthouders steevast de zwarte piet en geven geen inzage in hoe vaak spookopnamen voorkomen.
Het kan ook zomaar zijn dat een aantal van deze lage bedragen spookopnamen door de rekeninghouders die niet alles controleren niet eens worden opgemerkt.
De chip op je pinpas slaat de laatste transacties op, net zoals dat bij de chipknip het geval is.
Het is dus niet zo moeilijk te bewijzen dat de geldopname niet met jouw pas gedaan is.
De banken geven (daarom?) bij bankpasfraude en/of skimming niet voor niets het advies de pas in te leveren of te vernietigen door de kaart en de chip door te knippen en leggen daarna de bewijslast bij de klant.
Omdat de chip maar een beperkt aantal trandacties kan opslaan zou ik hem niet te veel gebruiken en desnoods een vervangende pas aanvragen.
Knip hem evt. daartoe door maar houd de chip intact, die kan dan nog uitgelezen worden.
Het is dus niet zo moeilijk te bewijzen dat de geldopname niet met jouw pas gedaan is.
De banken geven (daarom?) bij bankpasfraude en/of skimming niet voor niets het advies de pas in te leveren of te vernietigen door de kaart en de chip door te knippen en leggen daarna de bewijslast bij de klant.
Omdat de chip maar een beperkt aantal trandacties kan opslaan zou ik hem niet te veel gebruiken en desnoods een vervangende pas aanvragen.
Knip hem evt. daartoe door maar houd de chip intact, die kan dan nog uitgelezen worden.
Hallo Drambuie, dat is een geweldige tip. De pas is nog intact!
Ik heb gevonden hoe ik 5 chipknip transacties kan terugkijken met mijn chipkaartlezer.
Zou het ook mogelijk zijn de laatste pin transactie bedragen terug te zien?
Kun je me vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
Ik heb gevonden hoe ik 5 chipknip transacties kan terugkijken met mijn chipkaartlezer.
Zou het ook mogelijk zijn de laatste pin transactie bedragen terug te zien?
Kun je me vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
@Thom123
Dat uitlezen kan een partikulier niet en mogelijk een bankkantoor zelf ook niet, maar als ze er in een procedure toe gedwongen worden ???
Ik zou het alleen als argument naar je bank gebruiken en de bankpas ook niet afgeven, tenzij de pas onder "gecontroleerde omstandigheden" of door een neutrale derde uitgelezen wordt.
Ik heb er geen ervaring mee, mij is het alleen ooit door een bankmedewerker verteld in een discussie die we hadden naar aanleiding van een chip die midden in een transactie stuk was gegaan en ik ben het daarna ook nog een keer op het internet tegengekomen.
Dat uitlezen kan een partikulier niet en mogelijk een bankkantoor zelf ook niet, maar als ze er in een procedure toe gedwongen worden ???
Ik zou het alleen als argument naar je bank gebruiken en de bankpas ook niet afgeven, tenzij de pas onder "gecontroleerde omstandigheden" of door een neutrale derde uitgelezen wordt.
Ik heb er geen ervaring mee, mij is het alleen ooit door een bankmedewerker verteld in een discussie die we hadden naar aanleiding van een chip die midden in een transactie stuk was gegaan en ik ben het daarna ook nog een keer op het internet tegengekomen.
Dank je Drambuie,
Ik ga er achteraan of er een pin historie op de kaart wordt geschreven. Dat zou veel kunnen verklaren.
Ik laat tzt weten of er wat uitgekomen is.
Ik ga er achteraan of er een pin historie op de kaart wordt geschreven. Dat zou veel kunnen verklaren.
Ik laat tzt weten of er wat uitgekomen is.