Via vakantieveilingen.nl heb ik een High-tea arrangement 'gewonnen'.
Echter nu blijkt dat ik duurder uit ben dan als ik het, zonder vakantieveilingen, rechtstreeks geboekt zou hebben.
Mijn vraag is of dat moreel correct is? Is de doelstelling van Vakantieveiling.nl en de EMESA Groep om winst te maximaliseren ten koste van de consument.
Nu weet ik dat vakantieveiling.nl in haar recht staat om het bedrag te innen want koop via internet per opbod is de koop nu eenmaal bindend.
Waar het mij om gaat is transparantie en moreel besef.
Vakantieveiling is niet transparant genoeg. Ze plaatsen wel een link naar de verkopende partij maar met 2 minuten op de klok heb ik geen tijd meer om rustig rond te clicken.
Ik vind transparantie dat je de actueele prijs van de verkopende partij vermeldt... maar dit zal zeer zeker tegen tegen het winstmodel van EMESA ingaan.
Verder vraag ik mij af of Vakantieveiling wel moreel correct handelt. Wetende dat ze niet 100% transparant zijn verkopen zij graag een product boven de kostprijs. Zoals velen hier lezen gooien zij met kleine letters, regelwetgevingen en standaard antwoorden. Hetgeen EMESA/Vakantieveiling.nl volledig in hun recht staat.
Maar is het correct en wil een bedrijf dat ook? Iets wat Larry Page (Google met het motto: "don’t be evil") zelf zou verafschuwen.
Wat kan ik doen? Wat kunnen wij als maatschappij doen om consumenten beter te beschermen. Iedereen mag winst maken, maar dit moet wel fair gaan. Een product onder tijdsdruk verkopen voor meer dan het waard is, misbruik maken van de zwakheden van de mens (ja, ik ook) ... wat kan ik daar tegen doen? Wat moet ik daarvan vinden?
Kan TROS radar iets tegen doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vakantieveiling en transparantie
Re: Vakantieveiling en transparantie
De doelstelling van elk commercieel bedrijf is om winst te maximaliseren, dat heeft m.i. niets met "moreel correct" te maken.van Hoorn schreef:Mijn vraag is of dat moreel correct is? Is de doelstelling van Vakantieveiling.nl en de EMESA Groep om winst te maximaliseren ten koste van de consument.
"Vakantieveiling is niet transparant genoeg. Ze plaatsen wel een link naar de verkopende partij maar met 2 minuten op de klok heb ik geen tijd meer om rustig rond te clicken.
Ik vind transparantie dat je de actueele prijs van de verkopende partij vermeldt... maar dit zal zeer zeker tegen tegen het winstmodel van EMESA ingaan.[/quote]
Er is geen enkele noodzaak voor welk bedrijf dan ook om "transparant" te zijn. Zij bieden iets aan en u koopt het vrijwillig voor die prijs. Dat is gewoon een geldige en volledig transparante procedure.
Verstandig shoppen en kritisch comsumeren misschien?Wat kan ik doen?
In een vrije markt bepaalt u als consument wat een product u waard is. Kost het meer dan koopt u het gewoon niet. Kunt u het voor die prijs kopen maar blijkt het later door andere marktpartijen goedkoper aangeboden te zijn, kunt u zich hoogstens bekocht voelen, of kwaad op uzelf. U kunt besluiten voortaan géén zaken meer met dat bedrijf te doen.Wat kunnen wij als maatschappij doen om consumenten beter te beschermen. Iedereen mag winst maken, maar dit moet wel fair gaan.
De "maatschappij" kan niet uw eigen persoonlijke verantwoordelijkheden invullen.
Ach, het is hetzelfde mechanisme als opheffingsuitverkopen, tijdelijke acties ("Géén BTW") of "zolang de voorrraad strekt" aktiviteiten, "koop nu en betaal pas in 2030". De consument laat zich daar graag door leiden en dat moet hij vooral zelf blijven bepalen. "De maatschappij" vervult daar géén functie in.Een product verkopen voor meer dan het waard onder druk van tijd, misbruik maken van de gierigheid van de mans (ja, ik ook) ... wat kan ik daar tegen doen? Wat moet ik daarvan vinden?
Waarom zouden ze? U bent niet misleid, er is geen sprake van fraude of onoorbaar handelen. Er is eigenlijk niets aan de hand.Kan TROS radar iets tegen doen?
Wat ik nou nooit begrijp, als mensen op zo'n site bieden, kijk dan eerst wat het kost als je het zelf zou kopen/boeken.
Heb vaak op vakantieveilingen gekeken, maar soms bieden mensen maar lukraak, dan ben je toch wel een beetje dom. Je kan zo op internet zoeken wat het daadwerkelijk kost.
Nu is het achteraf klagen,........
Heb vaak op vakantieveilingen gekeken, maar soms bieden mensen maar lukraak, dan ben je toch wel een beetje dom. Je kan zo op internet zoeken wat het daadwerkelijk kost.
Nu is het achteraf klagen,........
Wetende dat ze niet 100% transparant zijn verkopen zij graag een product boven de kostprijs.
Vakantieveilingen stelt de prijs toch niet vast?
Vakantieveiling is niet transparant genoeg. Ze plaatsen wel een link naar de verkopende partij maar met 2 minuten op de klok heb ik geen tijd meer om rustig rond te clicken.
Dan doe je die ronde niet mee en wacht op de volgende keer.
Vakantieveilingen stelt de prijs toch niet vast?
Dan doe je die ronde niet mee en wacht op de volgende keer.