LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf vaccinatie betalen?!?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Slingertje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36

Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Slingertje »

Mijn zoontje van 8 maanden volgt (voor een gedeelte) het vaccinatieprogramma van het RIVM. Het consultatiebureau (cb) bestelt de vaccinaties bij de plaatselijke apotheek pas op het moment dat er een afspraak is gemaakt voor een prikje (om te vookomen dat er overschotten/tekorten zijn in hun voorraad).
De vaccinaties worden door de apotheek naar het cb gestuurd zodra deze besteld zijn, maar de rekening van de apotheek krijgen wij mooi thuis gestuurd!
Zover ik weet wordt het vaccinatieprogramma voor ieder kind volledig vergoed, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de rekening te betalen.
De apotheek verwijst ons naar het cb; het cb zegt dat we de rekeningen kunnen indienen bij de zorgverzekeraar (?) die op hun beurt zeggen dat rekeningen die normaal gesproken vanuit de overheid gefinancieerd worden, zij niet vergoeden (logisch). Ondertussen hebben we de eerste herinnering van de apotheek op de deurmat liggen.

Heeft iemand meer ervaring en/of kennis over bovenstaande en wat kunnen wij hierbij doen?

Alvast dank!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door tenormin »

Voor zover ik weet (en lees) zijn de inentingen (nog) steeds gratis, d.w.z. dat het gewoon onder de basis verzekering zou moeten vallen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/Kin ... deren.html
Weet alleen niet van RIVM betekent. In het eerste gedeelte staat dat het gratis is. Deze site verwijst wel naar "gevaren" van inenten, maar neem aan dat jullie die discussies ook wel hebben gelezen/erover gehoord etc.

weinaldum
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2013 01:22

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door weinaldum »

tenormin schreef:Voor zover ik weet (en lees) zijn de inentingen (nog) steeds gratis, d.w.z. dat het gewoon onder de basis verzekering zou moeten vallen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/Kin ... deren.html
Weet alleen niet van RIVM betekent. In het eerste gedeelte staat dat het gratis is. Deze site verwijst wel naar "gevaren" van inenten, maar neem aan dat jullie die discussies ook wel hebben gelezen/erover gehoord etc.
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu...graag gedaan hoor.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door puma73 »

Slingertje schreef:Mijn zoontje van 8 maanden volgt (voor een gedeelte) het vaccinatieprogramma van het RIVM. Het consultatiebureau (cb) bestelt de vaccinaties bij de plaatselijke apotheek pas op het moment dat er een afspraak is gemaakt voor een prikje (om te vookomen dat er overschotten/tekorten zijn in hun voorraad).
De vaccinaties worden door de apotheek naar het cb gestuurd zodra deze besteld zijn, maar de rekening van de apotheek krijgen wij mooi thuis gestuurd!
Zover ik weet wordt het vaccinatieprogramma voor ieder kind volledig vergoed, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de rekening te betalen.
De apotheek verwijst ons naar het cb; het cb zegt dat we de rekeningen kunnen indienen bij de zorgverzekeraar (?) die op hun beurt zeggen dat rekeningen die normaal gesproken vanuit de overheid gefinancieerd worden, zij niet vergoeden (logisch). Ondertussen hebben we de eerste herinnering van de apotheek op de deurmat liggen.

Heeft iemand meer ervaring en/of kennis over bovenstaande en wat kunnen wij hierbij doen?

Alvast dank!
Ik denk dat de clou van het verhaal zit in het voor een gedeelte volgen van het vaccinatieprogramma.

Ik weet niet hoe hoog die rekening is, maar ik zou in elk geval in contact treden met de apotheek en eventueel in gedeelten betalen om erger te voorkomen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door tenormin »

@weinaldum, inderdaad dank. (Was gewoon te lui om het ff op te zoeken).

Slingertje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Slingertje »

tenormin schreef:Voor zover ik weet (en lees) zijn de inentingen (nog) steeds gratis, d.w.z. dat het gewoon onder de basis verzekering zou moeten vallen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/Kin ... deren.html
Weet alleen niet van RIVM betekent. In het eerste gedeelte staat dat het gratis is. Deze site verwijst wel naar "gevaren" van inenten, maar neem aan dat jullie die discussies ook wel hebben gelezen/erover gehoord etc.

Dat is inderdaad een andere discussie, waar we zelfs ook mee bezig zijn. Verklaard ook het niet volledig volgen van het programma.

Hoogte van de rekening is nog wel te overzien, maar ik hoop niet dat dit een 'kastje-muur' verhaal gaat worden.

Patje00
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2013 09:43

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Patje00 »

Afwijkend vaccineren is "lastig" en brengt extra kosten met zich mee. Daarom krijgt iedereen de standaard inentingen. Er wordt niet naar elke baby individueel gekeken door de cb arts op het cb zelf want dat kost veel te veel.
Niet moeilijk doen, geef je over aan de deskundigen, prik volgens schema, dan heeft je baby aan het eind van zijn eerste levensjaar rond de dertig vaccins ingespoten gekregen en is de pharmaseutische industrie in ieder geval te vreden.

Vandaar dat jij de vaccins voor jouw kind ook zelf moet betalen als je afwijkt van het schema.
De overheid geeft je enkel de mogelijkheid om je kind "gratis" (via een gedeelte van de belastingopbrengst), te laten vaccineren. Daarbij is er geen mogelijkheid om gratis af te wijken. Dat kost geld, geld wat je zelf moet betalen als je zorgverzekering het niet dekt.

Mocht je een hoge zorgverzekering hebben met aanvullende pakketten dan is het in sommige gevallen wel gedekt.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 dec 2013 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd door de Moderator

Patje00
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2013 09:43

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Patje00 »

Mag ik u vragen waarom mijn link van hierboven verwijderd is?
In uw gedragsregels lees ik; "Het is niet toegestaan bijdragen te plaatsen die verwijzen of linken naar websites, die de wettelijke grenzen en/of de grenzen van fatsoen overschrijden".

Graag verneem ik van u of de site van kritisch prikken daar volgens u ook toe behoord.

Als u op basis van andere redenen mijn link heeft verwijderd dan hoor ik ook graag de reden. Dan kan ik hier in het vervolg rekening mee houden als ik weer ergens op wil reageren.

Met vriendelijke groet, patje

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door eleven »

Het antwoord op jou vraag staat in de gedragsregels:

TROS Radar behoudt zich het recht voor om naar eigen interpretatie en goeddunken gebruikers te waarschuwen en tijdelijk of definitief de toegang tot het TROS Radar forum te ontzeggen door middel van een IP-ban, hun bijdragen in te korten, te censureren, te anonimiseren en/of te verwijderen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik denk eerder dat het dit stukje uit de gedragsregels is
Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites.
En aangezien er een link stond naar een organisatie is het bericht waarschijnlijk daarom ingekort.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door sjohie »

Waarom selectief vaccineren als ik vragen mag? Ik bedoel, kies je ervoor om zeg de vaccinaties tegen difterie en rodehond wel te halen, maar die van polio niet? (ik noem maar wat) Ik ben oprecht benieuwd wat daar voor besluitvorming achter zit.

Patje00
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2013 09:43

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Patje00 »

Dank voor jullie antwoorden.
Ik zou ook het zeer op prijs stellen om het antwoord van TROS RADAR zelf te mogen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Patje

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door eleven »

Patje00 schreef:Dank voor jullie antwoorden.
Ik zou ook het zeer op prijs stellen om het antwoord van TROS RADAR zelf te mogen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Patje

Dan moet je een PB naar de moderatie sturen!

Slingertje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Slingertje »

sjohie schreef:Waarom selectief vaccineren als ik vragen mag? Ik bedoel, kies je ervoor om zeg de vaccinaties tegen difterie en rodehond wel te halen, maar die van polio niet? (ik noem maar wat) Ik ben oprecht benieuwd wat daar voor besluitvorming achter zit.
We raken een beetje offtopic, maar wij hebben er voor gekozen om de DKTP (Difterie,Kinkhoest, Tetanus en Polio) icm de Hib. Hepatitis B hebben we niet gedaan omdat we deze altijd nog kunnen halen wanneer we naar landen gaan waar ze het niet zo nauw nemen met de Hygiene. Over de BMR (Bof, Mazelen en Rode hond) zijn we nog niet uit wat we daar mee willen. De BMR zijn itt de DKTP onschuldige ziekten en ben ik (en vele met mij) van mening dat wanneer je kind in een goede gezondheid leeft hij/zij genoeg weerstand heeft om bestand te zijn tegen deze ziekten. Er zijn onderzoeken bekend waarin staat dat de gevolgen van een BMR vaccin ernstiger kunnen zijn dan de gevolgen van de ziekten zelf. Overigens is onze overweging niet uit religieuze gedachten, maar puur uit eigen verstand en research.

Het is eigenlijk van de zotte dat wanneer je er voor kiest om niet het volledige programma te volgen je dan ook gewoon de rekeningen krijgt toegestuurd en niet vergoed? Zo wordt je gedwongen om de gehele vaccinatieprogramma te volgen...precies wat de RIVM/farmaceutische industrie juist willen en mensen met een kleine beurs maar wel met bepaalde overtuigingen met de rug tegen de muur worden gezet.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

[quote="Slingertje]
Het is eigenlijk van de zotte dat wanneer je er voor kiest om niet het volledige programma te volgen je dan ook gewoon de rekeningen krijgt toegestuurd en niet vergoed? Zo wordt je gedwongen om de gehele vaccinatieprogramma te volgen...precies wat de RIVM/farmaceutische industrie juist willen en mensen met een kleine beurs maar wel met bepaalde overtuigingen met de rug tegen de muur worden gezet.[/quote]

Ik vind dat niet zo heel zot.

De overheid gaat uit van de positieve gevolgen van entingen: er zijn minder epidimiën, kinderen (of volwassenen!) krijgen bepaalde ernstige en/of lastige ziekten niet en dat allemaal met een paar prikjes!
De overheid heeft weinig baat bij hele golven van bepaalde besmettelijke ziekten en wil dit dus voorkomen. Dat doen ze door het hele programma te vergoeden: zo is enten voor iedereen mogelijk. Ook kinderen die niet uit geweldige milieus of gezinnen komen worden geënt, en ouders worden gestimuleerd om ook echt voor elke enting met hun kind naar het CB te gaan, (Ook als papa liever bier drinkt en mama liever nog een pakje shag leegrookt) en niet alleen wanneer het hen uitkomt: dan moeten ze nl betalen! Zo krijgen alle kinderen een eerlijke start (op dat gebied).

Nu er twijfels rijzen bij het goede van enten zal dat misschien wel veranderen, maar vanuit de gedachte "enten is goed" is het helemaal niet gek.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door tenormin »

Neem recentelijk maar de "Bijbelbelt", waar men ook tegen vaccineren is. Kinderen zijn wel behoorlijk ziek geworden. Maar het mag een eigen keus zijn. Dat wel. En als je dan 'alternatief' kiest, moet je ook betalen.

Slingertje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Slingertje »

Annikaatje schreef: De overheid gaat uit van de positieve gevolgen van entingen: er zijn minder epidimiën, kinderen (of volwassenen!) krijgen bepaalde ernstige en/of lastige ziekten niet en dat allemaal met een paar prikjes!
Yup...maar je hoort diezelfde overheid niet over de gevolgen van de inentingen. Want aan de gevolgen daarvan zijn ook kinderen aan overleden. Maar daar hoor je de overheid niet over. En is het u misschien opgevallen dat sinds het vaccinatieprogramma gestart is het aantal mensen met chronische ziekten en allergien flink is toegenomen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Slingertje schreef: Yup...maar je hoort diezelfde overheid niet over de gevolgen van de inentingen. Want aan de gevolgen daarvan zijn ook kinderen aan overleden. Maar daar hoor je de overheid niet over. En is het u misschien opgevallen dat sinds het vaccinatieprogramma gestart is het aantal mensen met chronische ziekten en allergien flink is toegenomen?
En dat kunt u aantonen dat het door de inentingen komt ?

Ieder zijn eigen keuze, zelf vind ik dat ouders gedwongen moeten worden om hun kinderen
te laten inenten maar dat is mijn mening.

Zoals je laatst al in de media hoorde van wat Tenormin je al schreef : Neem recentelijk maar de "Bijbelbelt", waar men ook tegen vaccineren is. Kinderen zijn wel behoorlijk ziek geworden. Maar het mag een eigen keus zijn. Dat wel. En als je dan 'alternatief' kiest, moet je ook betalen.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Slingertje schreef:
Annikaatje schreef: De overheid gaat uit van de positieve gevolgen van entingen: er zijn minder epidimiën, kinderen (of volwassenen!) krijgen bepaalde ernstige en/of lastige ziekten niet en dat allemaal met een paar prikjes!
Yup...maar je hoort diezelfde overheid niet over de gevolgen van de inentingen. Want aan de gevolgen daarvan zijn ook kinderen aan overleden. Maar daar hoor je de overheid niet over. En is het u misschien opgevallen dat sinds het vaccinatieprogramma gestart is het aantal mensen met chronische ziekten en allergien flink is toegenomen?
Je hoort die verhalen inderdaad, maar gelukkig gooit de overheid niet ineens het hele programma na een paar signalen. Net zoals ze ook niet na een paar kleine opmerkingen aan een entingprogramma begonnen zijn. Die dingen kosten tijd. Tot die tijd heb je wél de keuze, maar dan moet je inderdaad betalen.

Slingertje
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mar 2012 21:36

Re: Zelf vaccinatie betalen?!?

Ongelezen bericht door Slingertje »

Chocomelk schreef:
En dat kunt u aantonen dat het door de inentingen komt ?

http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vac ... ma-gevolg/

Gesloten