In 2000 overleed mijn vader. Mijn ouders hadden per testament bepaald dat alles naar de langstlevende zou gaan. Inmiddels heeft mijn moeder dementie en is er een bewindvoerder aangesteld.
Onlangs hebben wij als kinderen de rechter het verzoek gedaan een schenking te mogen doen ivm een regeling waarbij je een schenking belastingvrij mag gebruiken voor het aflossen van een hypotheek.
Deze is in eerste instantie door de rechter afgewezen omdat niet bewezen kan worden of mijn moeder dit 'bij een heldere geest' ook zou hebben gedaan. Kortom er is geen schenkingstraditie voor een dergelijk bedrag.
Vervolgens wees de rechter ons op een mogelijke vermelding in het testament van mijn vader over het feit dat kinderen hun kindsdeel op kunnen eisen bij wils onbeschiktheid van in dit geval mijn moeder. Nu blijkt deze zin inderdaad in het testament vermeldt te staan en hebben wij ons kindsdeel opgeëist.
Echter nu geeft de rechter aan dat er na het overlijden van mijn vader een verdelingslijst opgemaakt moet zijn. Echter dat is niet gebeurt. De notaris heeft dit niet gedaan en zegt dat dit onzin is en verwijst ons naar de rechter. De rechter op zijn beurt verwijst ons naar de notaris.
Heeft iemand iets dergelijks ook meegemaakt en wat is daar uit gekomen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schenking door demente moeder
Re: Schenking door demente moeder
Je had inderdaad na het overlijden van vader een boedelbeschrijving moeten (laten) opstellen. Heb je aangifte van successierechten gedaan, dan heb je nog iets van houvast.
De notaris is niet verplicht een dergelijke beschrijving op te stellen. Dat de notaris alleen als hij daartoe een opdracht voor krijgt (en dus ook voor betaald wordt).
De notaris is niet verplicht een dergelijke beschrijving op te stellen. Dat de notaris alleen als hij daartoe een opdracht voor krijgt (en dus ook voor betaald wordt).