LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
WimGrr
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2013 00:07

Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door WimGrr »

Via allerlei vergelijkingssites kun je terecht komen op de "NUON Top Deal" pagina: ze beloven daar "3 Maanden gratis stroom".
Waar gaat het om: je krijgt 25% korting op je stroom, over een heel jaar van 12 maanden kun je dan wellicht zeggen dat je "3 maanden gratis" krijgt. Ware het niet dat er een smerig addertje onder het gras zit: je krijgt alleen korting over de kWh prijs zonder belastingen, vastrecht en kosten netbeheerder.
Veel mensen weten niet hoe de prijs voor elektriciteit is opgebouwd. Je betaalt relatief heel veel energiebelasting en daarover ook nog eens de btw!
De kostprijs voor de stroom zelf is zo'n 7 ct, je krijgt dus welgeteld 1,75 ct korting op elk kWh dat je afneemt. En die kost gemiddeld 23 ct met alle belastingen.

Wat nou "gratis stroom"?

Na klikken op de knop "Ja ik wil 3 maanden gratis stroom" kom je in een scherm waarin je je gegevens moet invullen. En dan wordt alles voor je geregeld... :cry:

Schandalige misleiding! Trap er niet in! Nuon is met deze 'korting' zelfs nog een stuk duurder dan vele andere aanbieders. Ik heb een klacht bij de Stichting Reclame code commissie ingediend.

Veel erger vind ik dat Nuon op deze wijze bijdraagt aan het beeld dat het zo 'tricky' is om over te stappen op een andere energieleverancier. Alsof dit uiteindelijk toch niets oplevert. Je moet goed uitkijken maar er valt wel degelijk veel te besparen!
Laat je niet afschrikken omdat de energierekening zo ingewikkeld lijkt! Vraag advies, laat je informeren, bel Antoinette!

witte angora
Berichten: 32377
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wim, Nuon misleidt niet. Ze geven precies korting over datgene waar ze mee adverteren: de stroom, inclusief uiteraard de BTW over de korting. Immers, BTW is een percentage van datgene wat in rekening gebracht wordt. Iets wat niet in rekening wordt gebracht, daar kun je geen BTW over berekenen. Over de netwerkkosten kunnen ze geen korting geven, en daar wordt, als ik jouw topictitel zo lees, ook helemaal niet mee geadverteerd.

Ik begrijp dan ook niet goed wat je nu duidelijk probeert te maken. Maar als Nuon ondanks de korting duurder is dan andere energieboeren, dan ga je toch naar een ander?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Shine »

. Waar gaat het om: je krijgt 25% korting op je stroom, over een heel jaar van 12 maanden kun je dan wellicht zeggen dat je "3 maanden gratis" krijgt. Ware het niet dat er een smerig addertje onder het gras zit: je krijgt alleen korting over de kWh prijs zonder belastingen, vastrecht en kosten netbeheerder.
Veel mensen weten niet hoe de prijs voor elektriciteit is opgebouwd. Je betaalt relatief heel veel energiebelasting en daarover ook nog eens de btw!
Het feit dat u dit topic opent en moord en brand schreeuwt mbt waarop u korting krijgt, geeft aan dat u zelf geen weet had hoe de tarieven zijn opgebouwd en waarop iedere leverancier (!!!!!) korting geeft. Hier is niets misleidends aan.
Op externe -overheids- kosten: netbeheer, belasting, kan geen korting worden gegeven.

Zie het als, bij een auto:
externe vaste -overheids-kosten: wegenbelasting
Leverancier: tanken, tankstation (shell, esso e.d)

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door e-chec »

Op de NUON-website staat over een topdeal onder meer het volgende:

U krijgt een jaar lang 25% korting op het leveringstarief voor stroom van Nuon Energie Actieprijs (de korting geldt niet voor belasting(en), vastrecht en kosten van netbeheer). Dat betekent dus 3 maanden gratis stroom!

De eerste regel van NUON is helemaal correct. Daar staat precies beschreven waar de klant de korting wel en niet op krijgt. Wel op het leveringstarief, niet op belastingen, vastrecht en kosten netbeheer.

De tweede regel van NUON vind ik misleidende nonsens. De stroom levert voor NUON in die 3 maanden weliswaar niets op, maar hij is voor de klant zeker niet gratis. De klant betaalt in ieder geval de Energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie, beide inclusief BTW. De prijs daarvan is grofweg 65 % van de totaalprijs inclusief leveringstarief. Mogelijk betaalt hij ook nog BTW over de (niet geïnde) leveringsprijs, maar Witte Angora stelt dat dat niet het geval is. Ik ga er van uit dat hij gelijk heeft.

Gedurende 3 kwartalen betaalt WimGrr dus 100% van de elektriciteitskosten en één kwartaal 65 %. De werkelijke korting op elektriciteit is dan 8,75 %.

Of de aanbieding toch aantrekkelijk is hangt mede af van de verbruiken. In een ander topic reken ik met verbruiken van 3500 kWh elektriciteit en 1750 m3 gas. Doorrekening van de kosten voor een topdeal met de tarieven op de website van NUON maakt duidelijk dat de aanbieding toch gunstig is.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door EnergieH »

Laatst gewijzigd door EnergieH op 14 dec 2013 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22126
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt natuurlijk een klacht indienen bij de reclame code commissie. Dit is gratis voor consumenten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nuon gebruikt deze korting ook bij straatverkoop. De opzet is daarbij mensen te laten geloven dat ze 20% korting krijgen op hun totale energierekening. Ook vertellen ze dat het daltarief in onze regio eerder ingaat: niet om 23.00 uur maar om 20.30 uur. Weer zo'n glasharde leugen om mensen over de streep te trekken. Technisch kan dit immers niet: het is de netbeheerder en dus niet de energieleverancier die de elektriciteitsmeter aanstuurt op dal- en piektarief. Ik heb iemand met veel moeite van zo'n straatcontract af moeten helpen die bij een straatverkoper zo'n contract had getekend.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Prolix »

Bob Schurkjens schreef:Nuon gebruikt deze korting ook bij straatverkoop. De opzet is daarbij mensen te laten geloven dat ze 20% korting krijgen op hun totale energierekening. Ook vertellen ze dat het daltarief in onze regio eerder ingaat: niet om 23.00 uur maar om 20.30 uur. Weer zo'n glasharde leugen om mensen over de streep te trekken. Technisch kan dit immers niet: het is de netbeheerder en dus niet de energieleverancier die de elektriciteitsmeter aanstuurt op dal- en piektarief. Ik heb iemand met veel moeite van zo'n straatcontract af moeten helpen die bij een straatverkoper zo'n contract had getekend.
Maar Nuon heeft inderdaad twee soorten "dubbeltarief" .. Hoog/laag en Piek/dal..Hoog/Laag heeft een heel laag tarief tussen 2300 en 0600. Piek/Dal heeft een lager tarief ( maar hoger dan Hoog/Laag ) tussen 2000 en 0800..Misschien heb ik de titels verkeerd om, dat kan.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door EnergieH »


jeffrey-willems
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2013 11:50

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door jeffrey-willems »

Ik was er ook bijna ingetrapt! Ik werd zels gebeld oor Nuon om te vragen of ik dit contract wilde afsluiten. Na wat berekeningen te hebben gemaakt bleek dit nou niet echt een goedkope energie te zijn. Via deze site gekeken: http://www.energieleveranciers.nl/energie-vergelijken en overgestapt naar Essent.

Dat scheelt me € 150,- per jaar tov het Nuon contract. (ik verbruik wel veel)

SVENHEDIN
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 feb 2010 13:35

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door SVENHEDIN »

Nuon misleidt met argument "het leidingnet is van Nuon" .
Wilt u even tekenen dan ontvangt u voortaan 1 rekening inclusief de transportkosten.
Hedenavond werden wij bezocht door een Nuon-medewerker (althans gelet op embleem op jasje) met een map en toonde alle adressen in onze Akkerwijk te Noord-Scharwoude. Wilde een handtekening bij vakje 3. Bij vakje 1 en 2 werd de levering van energie besproken. Nu waren wij 1 maand geleden overgestapt naar de ELN op veilingbasis (United Consumers) maar dat was voor hem geen probleem. De boetes werden vergoed en Nuon gaf 20% korting op de tarieven. Toonde een getekend contract van iemand die na 3,5 week was overgestapt naar Nuon. Ik verzocht hem over 1 jaar nog maar eens een poging te doen. De man verdween zonder handtekening.
Met valse en onjuiste gronden een handtekening vragen en onderwijl teken je een leveringscontract.
Niet doen dus.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Shine »

Het grootste gedeelte van nederland kent alleen het nachttarief, ingaande vanaf 23 uur tot 7 uur smorgens, en in de weekenden en op zon- en feestdagen

Slechts een klein regio gedeelte van nederland kent het avondtarief. Ingaande vanaf 21 uur.

De netbeheerder bepaalt dit, dus niet de leverancier.

Avondtarief of nachttarief
De netbeheerder in uw regio bepaalt of het voordelige tarief in uw regio om 23.00 uur of om 21.00 uur ingaat. En dus of u gebruik kunt maken van het Nacht-actieftarief (vanaf 23.00 uur) of het Avond-actieftarief (vanaf 21.00 uur). Het Avond-actieftarief is maar in enkele regio’s verkrijgbaar. Let op: in enkele regio’s kunnen deze tijden afwijken.

Netbeheerder:
Uw netbeheerder geeft u meer informatie over:

het aanpassen van uw meter;
het tijdstip dat het voordelige tarief ingaat;
vastrecht.
Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Ga naar aansluitingen.nl.

Skyra
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2015 12:03

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Skyra »

Maart 2014 contract bij Nuon afgesloten met 3 maanden gratis stroom.
Bevestiging gekregen waar dit niet op stond.
Gebeld en 3 maanden zou bij de jaarafrekening verrekend worden met 25% korting.
Nu, jaar later maart 2015, jaarafrekening ontvangen, maar geen 25% korting berekend.
zojuist gebeld met Nuon, mevrouw het staat niet op uw contract dus u krijgt het niet.

Hoe bedoel je misleidend!!
Ik kan praten wat ik wil, maar ik krijg geen extra korting.
Geadviseerd is om een klacht bij nuon neer te leggen.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste Skyra,

Wat vervelend dat je hier nu op deze manier tegen aanloopt. Je denkt een goede deal te hebben en dan lijkt nu ineens niets minder waar te zijn.

Ik wil dit probleem graag met je oplossen. Om dit te doen heb ik wel wat meer informatie van je nodig. Kan je me een privébericht sturen met je adresgegevens? Je mag eventueel ook een e-mail sturen naar [email protected]. Dan ga ik voor je uitzoeken wat er precies is misgegaan en opzoek naar een goede oplossing.

Met vriendelijke groet,

Sander
Nuon Webcare

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Waarschuwing: Nuon misleidt met '3 maanden gratis stroom'!

Ongelezen bericht door prem »

Wat is dat toch in Nederland, dat geleur met gas en licht, straks gaan ze nog een rondje ziektekostenverzekering doen.

Gesloten