LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huis kopen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
wina

huis kopen

Ongelezen bericht door wina »

Beste lezers,

Ik wil graag een huis kopen maar ik krijg helaas geen intentieverklaring op mijn werk. Nu hebben de ouders van een vriend van mij voorgesteld dat zij wel garant/borg willen staan voor mij. Weten jullie of dit kan?
Zij werken momenteel niet maar hebben wel een eigen woning. Ik werk zelf fulltime.

Groetjes,

sjohie

Re: huis kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

wina schreef:Beste lezers,

Ik wil graag een huis kopen maar ik krijg helaas geen intentieverklaring op mijn werk. Nu hebben de ouders van een vriend van mij voorgesteld dat zij wel garant/borg willen staan voor mij. Weten jullie of dit kan?
Zij werken momenteel niet maar hebben wel een eigen woning. Ik werk zelf fulltime.

Groetjes,
Daar waren in het verleden mogelijkheden voor, maar de laatste tijd hoor je er weinig meer over, dus dat zal in het kader van de kredietcrisis wel niet meer zomaar geaccepteerd worden. Ik meen me 1 product te herinneren waar je dit enkel als aanvulling op een stuk eigen hypotheek kon gebruiken, wat in dit geval dus niet zal lukken.

En in dit plan, is volgens mij een overwaarde van het huis van die ouders ook een vereiste, wat wederom gezien de kredietcrisis lastig kan zijn, het gemiddelde huis in Nederland is in de 4 jaar crisis 20 à 25% in prijs gedaald.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Of het kan, en geaccepteerd wordt, hangt vooral af van het inkomen en vermogen van die ouders.
Als die mensen meer dan genoeg vermogen hebben, biedt dat veel meer zekerheid dan wat voor intentieverklaring of vaste baan ooit kan bieden.

Daarnaast moet je je afvragen of je het zelf wel wil. Het legt toch ook weer een druk op de verhoudingen. Als het nu je ouders waren, dan is het al een stuk makkelijker, maar de ouders van een vriend is toch weer wat verder weg.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snuffel1 schreef:Een intentie verklaring van de werkgever is nodig als er geen arbeidscontract is afgesloten voor onbepaalde tijd.
Hetgeen ook al volstrekt achterhaald is. Ook een contract voor onbepaalde tijd is geen garantie dat je die baan houdt. Zeker in relatie tot de looptijd van de hypotheek. Ze kunnen beter kijken naar opleiding, opleidingsniveau en employability en op basis daarvan een inschatting maken hoe groot de kans is dat de klant in financieele problemen kan komen. Bijvoorbeeld een arts of ingenieur heeft minder kans om langdurig zonder werk te zitten dan veel andere beroepen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Lenen met borgstelling zal niet lukken. Wat wel kan is dat je ouders jou geld lenen, waarvoor ze dan eventueel een extra (niet aftrekbare) hypotheek kunnen nemen. Mits hun inkomen dat toelaat.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

vraag me eigen af of die ouders van een vriend begrijpen dat als zij garant staan voor jouw hypotheek, ze mede verantwoordelijk worden voor de betaling ervan. mocht het dan gebeuren dat TS haar lasten niet meer kan betalen, komen ze bij hun.
alleen al het idee dat dat zou kunnen gebeuren zou voor mij al een onaanvaardbaar hoog risico zijn.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kokka schreef:vraag me eigen af of die ouders van een vriend begrijpen dat als zij garant staan voor jouw hypotheek, ze mede verantwoordelijk worden voor de betaling ervan. mocht het dan gebeuren dat TS haar lasten niet meer kan betalen, komen ze bij hun.
alleen al het idee dat dat zou kunnen gebeuren zou voor mij al een onaanvaardbaar hoog risico zijn.
Het voelt alsof een of beide partijen hier wat licht over denken, maar dit goed bedoelde voornemen lijkt me relatief simpel te toetsen, door het aan een hypotheekverstrekker voor te leggen?

wina

Ongelezen bericht door wina »

Bedankt voor jullie reacties! Nee ik ga dit idd niet doen het is een soort paardenmiddel zei de hypotheek adviseur. Ja kokka dat risico is veel te hoog wil niet dat zij hun huis kwijt raken als ik in de shitt kom. Ik ga maar weer braaf op zoek naar een huurwoning :(

Gesloten