LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur geiser Eneco (Tempus)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dvd1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2013 10:59

Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door dvd1986 »

Beste forumleden,

Ik kreeg in augustus bericht van Eneco installatiebedrijven, dat ik een geiser in huis heb waar ik nooit huur over heb betaald. Ik huur het appartement al sinds mei 2007, denkend dat het bij het huis hoort, niemand die er wat van zei...nergens stond dat het verhuurd werd en wie de verhuurder van de geiser had moeten zijn. Geen sticker op het apparaat etc. Heb net met eneco gebeld en ze zeggen dat ik het had moeten vragen aan mijn huurvereniging (Woonbron). Maar als ik niet weet dat ik er huur over moet betalen, hoe kan ik dan weten dat ik daarover moet informeren?

Eneco rekent de huur (gelukkig) pas vanaf medio 2010 met terugwerkende kracht...dus had erger rekening kunnen krijgen maar dan nog vind ik het gek. Gistereren 18-12-13 een brief met eindbedrag erop. Moet ik 434.76 euro betalen.

Nou is mijn vraag. Kan ik hier iets tegen doen? Zij wisten zelf niet dat het apparaat bij me zat. Nergens op dat ding zat een sticker o.i.d. van wie het zou moeten zijn en bij het aangaan van de huur van het appartement is mij nooit verteld dat ik dat erbij huurde van een ander partij. Ik heb verder ook niets getekend dat ik het zou willen huren.

Ik begrijp wel dat (aangezien ik het wel heb gebruikt de afgelopen jaren) dat ze dr wat voor willen krijgen, maar dit is hun fout. Niet van mij. En als ik iets had getekend, dan was ik legaal eraan verbonden om te betalen. Nu ben ik dat misschien ook omdat ik het wel heb gebruikt. Ik zou het zelf geen probleem vinden als ze huur voor rekenen vanaf moment dat ze dr achter kwamen dat dat ding bij me zat en dus vanaf moment dat ze eerste controle/ onderhoud OOIT hebben gedaan. Dat is dus in juli 2013. (Toen heeft de heer een sticker op het apparaat geplakt dat het van eneco is)

Kan ik hier iets tegen doen? Ga zowiezo een klacht indienen, maar gaat dit wat uitmaken?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes,
Danny

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Goed dat u zich meldt op dit forum met dit probleem. Veel meer mensen op dit forum hebben dit probleem gehad waardoor het uitvoerig aan bod is geweest. In elk geval niet betalen!

U heeft geen overeenkomst met Eneco/Tempus. U bent tot betaling verplicht als u in 2007 uw handtekening had gezet onder een overeenkomst maar dat heeft u niet gedaan. Het is nogal een rattenstreek die ze uithalen. Als Eneco eerlijk was geweest, dan hadden ze u een brief gestuurd in 2007 met de vraag of u een contract met ze wil aangaan of dat u had gewild dat Eneco de geiser kosteloos komt verwijderen.

Maar op die manier waren ze u waarschijnlijk als inkomstenbron kwijtgeraakt. Daarom doen ze het op deze manier. Wat u overkomt is geen incident; ze doen het kennelijk altijd op deze manier:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... uur+geiser

dvd1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2013 10:59

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door dvd1986 »

Precies.

Vraag me ook af of de geiser ook echt van hun is. De dame van eneco beweert dat Woonbron het wel had moeten weten, dus mss moet ik woonbron ff bellen en kijken of ik van hun te horen krijg of zij wel ergens hebben staan van wie het is.

Ik zal dan iig niet betalen.
Ze willen vanaf januari de 10 euro per maand in rekening brengen. voor huur vanaf dat moment. Dat hoor ik ook niet te betalen tot ze bewijzen dat het van hun is toch? Eerst moeten ze een overeenkomst met me willen sluiten en dan betaal ik. Alleen wil ik dat ook niet aangezien ik in de lente het appartement uit wil.

Gedoe gedoe. altijd gedoe...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je een gasaansluiting in huis hebt, zou ik Woonbron vragen of zij geen gaskeukengeiser kunnen plaatsen tegen huurverhoging. Ik had ook zo'n elektrische boiler die door de verhuurder werd vervangen door een gasgeiser. Goedkoper in gebruik en je hebt dan onbeperkt heet water in huis tegen een geringe huurverhoging (bij mij 11 euro).

En inderdaad: laat Eneco maar bewijzen dat dat ding van hun is.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Nog wat: De huur zou inclusief service zijn. Service houdt in 1x per jaar reinigen/nazien.
Die service wordt o.a. geleverd om te voorkomen dat er zoiets als koolmonoxide vergiftiging kan optreden (goed onderhoud voorkomt dat)

Ik zou Eneco daar ook ff fijntjes op wijzen. U zou dus huur moeten betalen en daar een tegenprestatie tegenover mogen verwachten. Die hebben ze niet geleverd.

aanvulling: Als ik u was zou ik in ieder geval zorgen dat de geiser een onderhoudsbeurt krijgt! hij werkt minimaal 7 jaar al bij u zonder onderhoud. U weet niet hoe lang de vorige bewoner geen service heeft gehad.

2e aanvulling: € 10.- per maand voor een misschien wel 15 jaar oude geiser vind ik ook nog eens aan de hoge kant. mocht u toch een contract aangaan dan zou ik dat doen met een nieuw geplaatste geiser.

Daarnaast denk dat het verstandiger is om er zelf eentje aan te schaffen. het bedrag wat Eneco nu verlangt is net zoveel als een nieuwe. Zo duur zijn die dingen niet, voor tussen de € 270.- en € 530.- heeft u een nieuwe. Plaatsen door een loodgieter zal ca. 60.- tot 90.- bedragen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door e-chec »

Grappig, toen ik vanmiddag dit topic doornam dacht ik vrijwel precies hetzelfde als JanTinusPlukvet, maar ik had nog geen tijd voor een reactie.

Ik kreeg uit de berichten de indruk dat dvd1986 dit jaar onderhoud heeft laten uitvoeren door Eneco, dus dat de geiser deze zomer een onderhoudsbeurt heeft gehad. Maar voor het overige sluit ik mij ten volle aan bij JanTinusPlukvet.

Leg eens uit, Eneco, u verhuurt geisers waar u 6 jaar geen onderhoud aan uitvoert ? Hoe verantwoordt u dat ?

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste dvd1986,

Ik las uw bericht over het met terugwerkende kracht berekenen van huur voor de geiser, waar u eerder nooit bericht over heeft gekregen maar wel gebruik van heeft gemaakt. Ik kan me voorstellen dat dit vragen bij u oproept.

Graag bekijk ik de situatie om te zien waarom wij de huur niet eerder in rekening hebben gebracht en of wij in u situatie gerechtigd zijn om dit met terugwerkende kracht alsnog in rekening te brengen. Wilt u daarom uw klantgegevens e-mailen naar [email protected], t.a.v. Kelly en onder vermelding van dit topic? Ik neem dan spoedig contact met u op.

Ik zie uw e-mail graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

dvd1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2013 10:59

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door dvd1986 »

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie feedback. Idd allemaal hele goeie punten/ vragen.
Ik heb een mail gestuurd naar de eneco medewerkster Kelly die hier gereageerd heeft.
Ik hou jullie op de hoogte van hoe dat verloopt.

Even over onderhoud. Het is idd zo dat deze eindelijk voor het eerst is gebeurd in Juli van dit jaar, dus sinds ik er woon is er idd 6 jaar geen onderhoud gepleegd, geen contact nergens over. Enige is wel dat Woonbron ergens vorig jaar als ik me niet vergis, een loodgieter bij iedereen langs liet gaan ter controle van gaslekken. Ik had er blijkbaar drie, waaronder de geiser. Woonbron liet dit doen omdat er tijd ervoor een gasexplosie is geweest bij mijn overburen. Gelukkig deden ze dit.
Lang daarna ben ik ergens nog door eneco/ tempus in contact gekomen (weet even niet meer hoe of waarom) en kwamen ze controle/ onderhoud doen in 2013.

En over aanschaf van mijn eigen. Dat zou ik ook doen maar:
1. eerst zien of de geiser echt eigendom is van eneco.
2. zonde om er nu een te kopen aangezien ik binnen 3/ 4 maanden het appartement eindelijk uit ga.

To be continued...

C'est un secret
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2010 18:05

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door C'est un secret »

Beste forumleden,

ik heb de verhalen gelezen over Tempus die achteraf beweren dat je moet betalen, omdat zij beweren dat die geiser van hun is. Ik woon nu een jaar in dit huis en ik heb ook een geiser. Toen ik er kwam wonen, heb ik mijn gegevens doorgegeven aan Tempus. Ik heb nooit een contract ondertekend of huur moeten betalen. Dat vond ik wel raar, maar ik dacht: het zal wel. Ik heb hem afgelopen jaar ook na laten kijken en daar heb ik een jaar later pas een rekening van gekregen. Zij willen nu ineens 75 euro van mij hebben. Die geiser is hartstikke oud en die 75 euro niet eens meer waard. Ik vraag mij af of ik dit nu wel moet betalen, daar ik geen contract met hun heb. Bovendien wil ik niet het risico lopen dat zij mij ook ineens een brief gaan sturen dat ik die achterstallige huur moet betalen. Er staat ook op de site dat je als je huurt nooit voor onverwachte kosten komt te staan. Oftewel: ik zou huur moeten betalen en dan zouden deze kosten daarbij inbegrepen moeten zitten. Wat kan ik nu het beste doen?

Er staat een sticker op de geiser met huurlease van Eneco Tempus, dus hij is wel van hun. Het liefst wil ik van die geiser af, daar hij oud is en het langzaam aan het opgeven is. Zo merk ik dat hij de temperatuur minder goed vast kan houden als ik onder de douche sta en er komt uiteraard het welbekende pisstraaltje uit. Als je dat laat blijken aan de monteur, dan moet je hem zelf eraf halen en dan kost het 25 euro als zij hem op moeten komen halen. Het lijkt me niet verantwoord als wij hem er zelf af zouden moeten halen. Als hij het moet doen, kost dat 75 euro. Ik lees hier net verhalen dat zij hem zelf kosteloos zouden moeten weghalen, als ik het goed begrepen heb? Er klopt helemaal niets van hier, maar ik weet niet wat ik nu het beste kan doen zonder (al te veel) problemen te krijgen. Dus ik zou graag jullie advies willen :).

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Huur geiser Eneco (Tempus)

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste 'C'est un secret',

Bedankt voor het delen van uw vragen over de huur van de geiser waar u wel gebruik van maakt, maar waarover u vanuit het Eneco installatiebedrijf eerder geen informatie heeft ontvangen.

Het lijkt ons het beste wanneer we hierover telefonisch contact met u opnemen, om te bekijken hoe het precies zit rondom een eventueel contract en welke opties er nu zijn voor u. Wilt u ons via [email protected] t.a.v. Kelly uw klant- en contactgegevens toesturen? Ik zorg er dan voor dat er spoedig contact met u wordt opgenomen.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Gesloten