LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

Stel dat de Nederlandse grootgrutter AH de prijzen van haar artikelen zou coderen in plaats van prijzen. Een kilo spruitjes kost dan bijvoorbeeld A12, een krat pils C186 en ga zo maar door tot het laatste artikel. Voor deze codes kan men de prijzen terugzoeken via een site op internet. Wat zouden klanten daarvan vinden?
Te vrezen valt dat dit niet geaccepteerd wordt. Er zou een kopersstaking, opstand of meer onprettigs voor AH uitbreken. Daarom doet de AH-directie dit niet, heel verstandig.

Wie dit rustig wèl doet is PostNL. Met haar postzegels. En iedereen schijnt dit blindelings te accepteren, zo leerde een klein onderzoek hier op Radar en elders. PostNL heeft een van haar belangrijkste produkten, de postzegel, ontdaan van de waarde. Postzegels kregen daarvoor in de plaats cijfers terug, zoals rugnummers van voetballers. Ook de Kerstzegels werden aangepakt.Niet meer zoals in 2008 nog met €0,34 er op, neen, de nieuwe opdruk werd 'Decemberzegel 2009,2010,2011, 2012,2013'. Na 6 januari, zo staat op de verpakking, mogen zij alleen nog als bijgeplakte zegels voor hun geldende eurowaarde worden gebruikt. Maar waar vind je die waarde? Op internet. Na veel gezoek kom je er achter dat de standaardzegel nummer 1 in 2013 €0,60 kost. Kerstzegel 2010, 2011en 2012 alle €0,40 en kerstzegel 2013 in een keer €0,55! Dat is een behoorlijk grote prijsverhoging. En stiekum ook.

Bij het verzenden van de kerstkaarten 2013 vond ik nog decemberzegels vanaf 2004. Daar stond de prijs nog wel op: €0,29! Ik vermoed dat velen door het ontbreken van de postzegelprijzen de overtollige decemberzegels laten liggen. En dat PostNL daar stiekum op rekent en haar omzet vergroot door deze wèl betaalde, maar niet geleverde diensten.Dat moet op landelijk niveau miljoenen opleveren. Kassa!

De PostNL-helpdesk die ik raadpleegde via Twitter noemt het huidige systeem "klantvriendelijk", want het zou daardoor de kans op foutfrankeringen verkleinen. Bovendien zou "bijplakken niet langer nodig zijn". Complete onzin voor iemand die zijn decemberzegels na 6 januari van het volgende jaar als gewone zegel wil gebruiken. Bijplakken wordt juist bemoeilijkt doordat de eurowaarde ontbreekt.

En de winst door de wèl betaalde, maar niet geleverde diensten zou wel eens ruimschoots teniet kunnen worden gedaan doordat mensen steeds meer op E-mail overstappen. Daar is immers al voor betaald en de klant loopt zo niet het risico te verdrinken in het door PostNL aangelegde prijzenmoeras. En dat betekent dan steeds minder, maar wel snel duurdere post. Onzichtbaar verstopt achter niets betekenende "1 en 2- opdrukken" op de zegels.

En ondertussen vallen er ook nog eens steeds meer onnodige ontslagen bij PostNL. En wordt de ouderwetse degelijke postbode vervangen door vaak nauwelijks gealfabetiseerde flexwerkers. Post komt bij mij (Den Haag) nu al in zo'n 10 % van de gevallen niet of veel te laat aan. Zelfs een rouwkaart onlangs. En er ligt geregeld niet afgeleverde post op de stoep. Kennelijk uit de tas gevallen. Trots op hun werk kun je bij deze onderbetaalde leken op postgebied ook niet verwachten. En dit alles is de directie van PostNL aan te rekenen. Zij lokt dit uit met haar "beleid". Het lijkt er bovendien op dat zij PostNL al aan het afbouwen is door vele postkantoren en brievenbussen domweg te sluiten.

De klant, u en ik dus, moet eisen dat het systeem van eurowaarden wordt teruggebracht. Het huidige systeem met de cijfers is onzinnig in alle opzichten. De directie van PostNL die zoiets fiatteerde, mist duidelijk het inzicht van de directie van AH uit het voorbeeld boven. De bonus bij vertrek beloont zulks ook nog eens.

Wat te ondernemen? Aktie voeren tegen het huidige postzegelbeleid. Zie bijvoorbeeld: https://www.klachtenkompas.nl/postnl/de ... -de-zegels of reageer hier in het forum van Tros-RADAR.

Motto:TERUG NAAR DE OPGEDRUKTE EURO-WAARDEN OP ALLE POSTZEGELS!!
Laatst gewijzigd door psycholoogjob op 21 dec 2013 03:30, 2 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Liever ga ik een stap verder en ga terug naar de guldenwaarde op de postzegels.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ga nóg een stap verder: schaf de postzegels af, en vervang het door een stempel op het postkantoor. O nee, dan hebben de filatelisten niks meer, en dat zijn de beste klanten van Post.nl: wel betalen, maar er vervolgens niks mee doen...

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Lang leven de liberalisatie. In plaats van de postbode komen er nu 3 lieden langs de deur, zowel in het blauw, geel als oranje. Ja en alle 3 moeten ze iets verdienen aan deze brieven. Dus maar weer terug naar 1 goed werkend postbedrijf, met medewerkers die een eed hebben afgelegd en brieven rondbrengen met zegels er op van € 2,30.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door sjohie »

psycholoogjob schreef:Stel dat de AH de prijzen van haar artikelen zou coderen in plaats van prijzen. Een kilo spruitjes kost dan bijvoorbeeld A12, een krat pils C186 en ga zo maar door tot het laatste artikel. Voor deze codes kan men de prijzen terugzoeken via een site op internet. Wat zouden klanten daarvan vinden?
Te vrezen valt dat dit niet geaccepteerd wordt. Er zou een kopersstaking, opstand of meer onprettigs voor AH uitbreken. Daarom doet de AH-directie dit niet, heel verstandig.

Wie dit rustig wèl doet is PostNL. Met haar postzegels. En iedereen schijnt dit blindelings te accepteren, zo leerde een klein onderzoek hier op Radar en elders. PostNL heeft een van haar belangrijkste produkten, de postzegel, ontdaan van de waarde. Postzegels kregen daarvoor in de plaats cijfers terug, zoals rugnummers van voetballers. Ook de Kerstzegels werden aangepakt.Niet meer zoals in 2008 nog met €0,34 er op, neen Decemberzegel 2009,2010,2011,2012,2013. Na 6 januari, zo staat op de verpakking mogen zij alleen nog als bijgeplakte zegels voor hun geldende eurowaarde internationaal worden gebruikt. Maar waar vind je die? Op internet. Na veel gezoek kom je er achter dat de standaardzegel nummer 1 in 2013 €0, 60 kost. Kerstzegel 2010, 2011en 2012 alle €0,40 en kerstzegel 2013 in een keer €0,55! Dat is een behoorlijk grote prijsverhoging. En stiekum ook.

Ik ben op zoek gegaan naar al deze waarden omdat ik bij het verzenden van de Kerstkaarten 2013 nog decemberzegels vond vanaf 2004. Daar stond de prijs nog wel op: €0,29! Ik vermoed dat velen door het ontbreken van de postzegelprijzen op de zegel daardoor de overtollige decemberzegels laten liggen. En dat PostNL daar stiekum op rekent en haar omzet vergroot door deze wèl betaalde, maar niet geleverde diensten. Dat moet op landelijk niveau miljoenen opleveren. Kassa!

De PostNL-helpdesk die ik raadpleegde via Twitter komt met ronkende teksten aan van "klantvriendelijk", want het systeem van zegels met 1,2 etc zou daardoor de kans op foutfrankeringen verkleinen. Bovendien zou "bijplakken niet langer nodig zijn". Complete onzin voor iemand die zijn decemberzegels na 6 januari van het volgende jaar als gewone zegel wil gebruiken.

En de winst door de wèl betaalde, maar niet geleverde diensten zou wel eens ruimschoots teniet kunnen worden gedaan doordat mensen steeds meer op E-mail overstappen. Daar is immers al voor betaald en de klant loopt zo niet het risico te verdrinken in het door PostNL aangelegde prijzenmoeras. En dat betekent dan steeds minder, maar wel snel duurdere post. Onzichtbaar verstopt achter niets betekenende "1 en 2- opdrukken" op de zegels.

En ondertussen vallen er ook nog eens steeds meer onnodige ontslagen bij PostNL. En wordt de ouderwetse degelijke postbode vervangen door vaak nauwelijks gealfabetiseerde flexwerkers. Post komt bij mij (Den Haag) nu al in zo'n 10 % van de gevallen niet of veel te laat aan. Zelfs een rouwkaart onlangs. En er ligt geregeld niet afgeleverde post op de stoep. Kennelijk uit de tas gevallen. Trots op hun werk kun je bij deze onderbetaalde leken op postgebied ook niet verwachten. En dit alles is de directie van PostNL aan te rekenen. Zij lokt dit uit met haar "beleid".

De klant, u en ik dus, moet eisen dat dit idiote systeem wordt teruggedraaid. Onzinnig in alle opzichten. De directie van PostNL die zoiets fiatteerde, mist duidelijk het inzicht van de directie van AH uit het voorbeeld boven. De bonus bij vertrek beloont zulks ook nog eens.

Hoe? Door aktie te voeren met klachten. Voorbeeld: https://www.klachtenkompas.nl/postnl/de ... -de-zegels of hier in het forum van Tros-RADAR.

Motto: TERUG NAAR DE OPGEDRUKTE EURO-WAARDEN OP ALLE POSTZEGELS!!
Je doet wel veel aannames om je eigen gelijk te bewijzen. :wink:

En wat ik wel of niet eis als klant, bepaal ik nog altijd zelf, alsjeblieftdankjewel. :x

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, alleen al de vergelijking van die supermarkt met een assortiment van een paar duizend producten vs. een post.nl die slechts een paar soorten postzegels verkoopt...

dankjewelgraaggedaan.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

witte angora schreef:Ach, alleen al de vergelijking van die supermarkt met een assortiment van een paar duizend producten vs. een post.nl die slechts een paar soorten postzegels verkoopt...

dankjewelgraaggedaan.
Al was het maar één product, het gaat per slot om een variant van geld. En dat moet kristalhelder zijn.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

@sjohie En dat is nu juist het probleem. PostNL laat u dat niet zelf bepalen. U bent niet gekend. Maar als u graag Chinese tekens op de postzegels had gehad, laat u dat dan weten?

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

sjoegel schreef:Liever ga ik een stap verder en ga terug naar de guldenwaarde op de postzegels.
Maar dan moet die oude jongen eerst terug. Mag het ook de Neuro zijn?

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

psycholoogjob schreef:@sjohie En dat is nu juist het probleem. PostNL laat u dat niet zelf bepalen. U bent niet gekend. Maar als u graag Chinese tekens op de postzegels had gehad, laat u dat dan weten?
Ik kan niet voor sjohie antwoorden, maar als ik weet wat er staat, waarom niet?

Zoveel heb je als individu toch niet meer te willen, ik maak me er niet meer druk om. En veel dingen zijn ook helemaal niet zo belangrijk. Of er nou 60 ct staat of een 1 (binnenland tot 20 gram); ik weet wat er bedoeld wordt, en daar gaat het toch om?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door sjohie »

psycholoogjob schreef:@sjohie En dat is nu juist het probleem. PostNL laat u dat niet zelf bepalen. U bent niet gekend. Maar als u graag Chinese tekens op de postzegels had gehad, laat u dat dan weten?
Jahoor, ik ben wel gekend, dit alles is gewoon helder gecommuniceerd naar het publiek (waaronder jij en ik), inclusief motivatie hiervoor. Maar u verwacht blijkbaar dat PostNL in een snel veranderd post en logistiek landschap maar gewoon door blijft gaan op de oude weg? Dat vind ik nogal kortzichtig, naïef en vooral onzorgvuldig richting alle werknemers daar, die van het bedrijf in kwestie afhankelijk zijn om te kunnen voorzien in hun levensbehoeften. Zonder verandering, gaan ze uiteindelijk ten onder in het veranderende landschap, dat is een economisch feit zo oud als Methusalem. Zijn legio voorbeelden van, in allerlei bedrijfstakken.

Maar wat hebben Chinese tekens met dit verhaal te maken?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mij maakt het totaal niet uit wat er op een postzegel staat, ik betaal en postzegel gaat
op brief.
Al staat er een zonnetje op de postzegel, mij boeit het niet als die maar verzonden word
en bij geadresseerde aankomt.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door electomonteur »

ander voor deel met de 1 en 2 zegels is dat je zegels kunt plakken die eigenlijk minder waard zijn dan het huidige tarief
een zegel van 2012 is goedkoper dan die van 2014 straks
dus zo kunt u zelfs zegels van 5 jaar oud plakken zonder bij te hoeven te betalen is juist in uw voordeel en niet in die van post nl waar de nl in veel gevallen voor Niet Leveren staat

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vanaf 1 januari zijn de 1 en 2 postzegels weer duurder. Als je ze veel plakt loont het de moeite om ze nu te kopen.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

sjohie schreef:
psycholoogjob schreef:@sjohie En dat is nu juist het probleem. PostNL laat u dat niet zelf bepalen. U bent niet gekend. Maar als u graag Chinese tekens op de postzegels had gehad, laat u dat dan weten?
Jahoor, ik ben wel gekend, dit alles is gewoon helder gecommuniceerd naar het publiek (waaronder jij en ik), inclusief motivatie hiervoor. Maar u verwacht blijkbaar dat PostNL in een snel veranderd post en logistiek landschap maar gewoon door blijft gaan op de oude weg? Dat vind ik nogal kortzichtig, naïef en vooral onzorgvuldig richting alle werknemers daar, die van het bedrijf in kwestie afhankelijk zijn om te kunnen voorzien in hun levensbehoeften. Zonder verandering, gaan ze uiteindelijk ten onder in het veranderende landschap, dat is een economisch feit zo oud als Methusalem. Zijn legio voorbeelden van, in allerlei bedrijfstakken.

Maar wat hebben Chinese tekens met dit verhaal te maken?
Als het al het u dan al helder gecommuniceerd is, is dat wat anders dan iemand daarin kennen.
En over de laatste opmerking: Chinese tekens hebben met de waarde van de postzegel even weinig van doen als de eigenaardige cijferaanduiding die er nu op staat. De eigen cijferordening is in haar functioneel gebrek aan meerwaarde niet anders dan egocentrie of wel palenpisserij. En de klant is de paal. Alleen u blijkbaar niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door olaf79 »

psycholoogjob schreef:
witte angora schreef:Ach, alleen al de vergelijking van die supermarkt met een assortiment van een paar duizend producten vs. een post.nl die slechts een paar soorten postzegels verkoopt...

dankjewelgraaggedaan.
Al was het maar één product, het gaat per slot om een variant van geld. En dat moet kristalhelder zijn.
Ik vind het systeem duidelijk zat. Het grote voordeel is dat post.nl niet bij elke prijswijziging nieuwe zegels hoeft in te voeren. Bovendien, als we ooit teruggaan naar de gulden, neuro, pleuro, zeuro of wat dan ook, dan voldoet de huidige zegel ook.
Overigens heeft de postzegel zijn langste tijd gehad.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjoegel schreef:Liever ga ik een stap verder en ga terug naar de guldenwaarde op de postzegels.
De gulden bestaat niet meer, dus een guldenwaarde op een postzegel lijkt me vrij onzinnig.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

electomonteur schreef:ander voor deel met de 1 en 2 zegels is dat je zegels kunt plakken die eigenlijk minder waard zijn dan het huidige tarief
een zegel van 2012 is goedkoper dan die van 2014 straks
dus zo kunt u zelfs zegels van 5 jaar oud plakken zonder bij te hoeven te betalen is juist in uw voordeel en niet in die van post nl waar de nl in veel gevallen voor Niet Leveren staat
Maar PostNL kan ook de prijzen onzichtbaar verhogen. Je merkt het pas als je ze koopt. En hoe wil je de oude Kerstzegels gebruiken als frankering na afloop van de betreffende periode? De computerkenner kan die geldverspilling beeindigen door over te stappen op E-mail. De digibeet, vaak een bejaarde, is de pineut.Die moet post blijven versturen met die rare postzegels.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

olaf79 schreef:
psycholoogjob schreef:
witte angora schreef:Ach, alleen al de vergelijking van die supermarkt met een assortiment van een paar duizend producten vs. een post.nl die slechts een paar soorten postzegels verkoopt...

dankjewelgraaggedaan.
Al was het maar één product, het gaat per slot om een variant van geld. En dat moet kristalhelder zijn.
Ik vind het systeem duidelijk zat. Het grote voordeel is dat post.nl niet bij elke prijswijziging nieuwe zegels hoeft in te voeren. Bovendien, als we ooit teruggaan naar de gulden, neuro, pleuro, zeuro of wat dan ook, dan voldoet de huidige zegel ook.
Overigens heeft de postzegel zijn langste tijd gehad.
De duidelijkheid laat te wensen over. Bepaal maar eens hoeveel je moet bijplakken bij Kerstzegels na de Kerstperiode. En voor de digibeet, vaak de oudere medemens, heeft de postzegel zijn langste tijd helemaal niet gehad. Ik zie deze mensen voor de zekerheid steeds nieuwe zegels gebruiken. En de overtollige Kerstzegels niet, omdat zij nooit zeker zijn van de waarde. Zij willen het risico niet lopen dat geadresseerden door hun toedoen boete moeten betalen door onderfrankering.

psycholoogjob
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 nov 2009 15:16

Re: Geef postzegels hun eurowaarden terug!

Ongelezen bericht door psycholoogjob »

Bob Schurkjens schreef:Vanaf 1 januari zijn de 1 en 2 postzegels weer duurder. Als je ze veel plakt loont het de moeite om ze nu te kopen.
Maar dat geldt alleen voor bedrijven. En daar staan zeer veel nadelen tegenover. Het stiekem verhogen van de prijs. Het niet zomaar kunnen bijplakken. Geen prijsvergelijking met andere postbestellers...En ouderen die niet handig zijn met postzegelprijs zoeken op internet of overstappen op E-mail zijn de pineut.

Gesloten