LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:En nog steeds wacht ik op de onderbouwing dat 60% van het belastinggeld naar het Vaticaan gaat.
ik moet je teleurstellen, die onderbouwing ga ik je niet geven, die mag je zelf gaan onderzoeken, of niet. Als het jou niet uitmaakt dat je iedere week ongeveer 8 uur werkt voor mannen in witte jurken, maakt mij ook niet uit, maar sinds ik het weet ben ik gestopt met werken.[/quote]

Dat is dus het jammere aan de hele discussie. Er wordt van alles en nog wat beweerd, maar zodra wordt gevraagd om het te onderbouwen dan wel uit te rekenen, dan wordt er niet thuis gegeven.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door AnoNylz »

angel1978 schreef:
Holland4mpe schreef:
kuklos schreef:
Ook dit klopt niet. De banken hebben het geld wel, het is aan hun in bewaring gegeven door de mensen die geld op hun bankrekening zetten. Het blijft echter eigendom van de mensen die het in bewaring hebben gegeven. De hoofdsom is geen winst, maar gewoon geld wat de banken uiteindelijk weer terug moeten betalen aan de klanten.
Dit klopt wel. Stel er is geen geld in omloop. Waar komt dan geld vandaan? Er wordt 1 huis gebouwd door iemand (factor arbeid&materiaal), en er komt een koper die het huis wil kopen voor de marktwaarde van bv 100,000 maar hij heeft geen 100,000. In dit systeem stapt hij naar een bank die een hypotheekakte opstelt, kredietwaardigheid controleert, en vervolgens 100,000 creeert (populair zegt men uit het niets) tegen 10% rente. Die 100,000 gaat naar de verkoper (kredietzijde), en jij hebt een schuld van 100,000 (debetzijde). De bank heeft nu op gefalsificeerde wijze 100,000 in de economie gebracht, maar de schuld is na 1 jaar 110,000.- Waar komt de extra 10,000 vandaan? Tenzij jij kunt aangeven hoe geld anders wordt gecreeerd of waar het anders vandaan komt.
Stel????

Ja ogen dicht doen en je dan bedenken: als er nou geen blikje cola is niet een op heel de wereld en ik krijg die van anonylz, want die heeft de enige, maar alleen als ik er over 30 jaar 2 terug geef, waar is dan die 2e die ik terug moet geven als er maar 1tje was?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

AnoNylz schreef:Ah, profiteur geworden. Helemaal triest, leven op de zak van een ander!


te vroeg geoordeeld angel from the devil,

ik betaal al mijn rekeningen op tijd en heb geen uitkering. Ik ben speculant en mijn missie is om de euro kapot te speculeren tegen de bitcoin, totdat ook mensen als u inzien hoe waardeloos een pensioen genomineerd in euro's eigenlijk is.

En dus direkt belanghebbende in het populair maken van bitcoins, dat is namelijk de enige manier om daar geld aan te verdienen. Pure speculatie van een waardeloos en niet bestaand produkt en daarmee precies datgene wat altijd die banken verweten is. Veel geld verloren de laatste tijd dus...

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

AnoNylz schreef:

Ja ogen dicht doen en je dan bedenken: als er nou geen blikje cola is niet een op heel de wereld en ik krijg die van anonylz, want die heeft de enige, maar alleen als ik er over 30 jaar 2 terug geef, waar is dan die 2e die ik terug moet geven als er maar 1tje was?

Sprookjes haal ik wel uit een sprookjesboek. Daar zit dan nog meer waarheid in dan die leugens van jullie.

AnoNylz
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 dec 2013 15:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door AnoNylz »

kuklos schreef:
AnoNylz schreef:En nog steeds wacht ik op de onderbouwing dat 60% van het belastinggeld naar het Vaticaan gaat.
ik moet je teleurstellen, die onderbouwing ga ik je niet geven, die mag je zelf gaan onderzoeken, of niet. Als het jou niet uitmaakt dat je iedere week ongeveer 8 uur werkt voor mannen in witte jurken, maakt mij ook niet uit, maar sinds ik het weet ben ik gestopt met werken.
Dat is dus het jammere aan de hele discussie. Er wordt van alles en nog wat beweerd, maar zodra wordt gevraagd om het te onderbouwen dan wel uit te rekenen, dan wordt er niet thuis gegeven.[/quote]

Er is genoeg informatie te vinden om dit zelf te doen, en als ik het je uitleg zeg je toch dat het niet waar is omdat ik geen bron vermeld, of omdat je mij gewoon niet gelooft. Ik zeg niet dat je me moet geloven, maar als je de banken en de overheid geloofd zullen ze je helemaal arm stelen door pensioenfondsen te confisceren, extra staatssteun aan banken, verhogen van belastingen, je vertrouwd maar wie je wilt, ik ga weer eens ergens op het internet kijken of er nog iets leuks te doen is.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

Holland4mpe schreef:Dit klopt wel. Stel er is geen geld in omloop.
Maar er is wel geld in omloop. Doe nu het voorbeeld nog eens.

Holland4mpe schreef: Waar komt dan geld vandaan? Er wordt 1 huis gebouwd door iemand (factor arbeid&materiaal), en er komt een koper die het huis wil kopen voor de marktwaarde van bv 100,000 maar hij heeft geen 100,000. In dit systeem stapt hij naar een bank die een hypotheekakte opstelt, kredietwaardigheid controleert, en vervolgens 100,000 creeert (populair zegt men uit het niets) tegen 10% rente.
En hier ga je dus mis. Waar haalt die bank de 100.000 euro vandaan?
Holland4mpe schreef: Die 100,000 gaat naar de verkoper (kredietzijde), en jij hebt een schuld van 100,000 (debetzijde). De bank heeft nu op gefalsificeerde wijze 100,000 in de economie gebracht, maar de schuld is na 1 jaar 110,000.- Waar komt de extra 10,000 vandaan? Tenzij jij kunt aangeven hoe geld anders wordt gecreeerd of waar het anders vandaan komt.
En opnieuw ga je mis. De bank moet de 100.000 ergens vandaan halen. Bij een andere bank, bij het bij hun gespaarde geld, lening via de kapitaalmarkt, hoe dan ook, ook die 100.000 euro komt ergens vandaan.
Daarna moet de bank dus ook geld betalen aan hun spaarklanten of aan de instellingen waar zij het geld geleend hebben. Ook maakt de bank kosten, die uiteindelijk als winst of verlies op de balans komen.
Er is dus niks gefalsicifeerd.
Holland4mpe schreef:En zoals bevestigd door verschillende banken wordt de 100,000 niet uit circulatie genomen na terugbetaling (levenscyclus van een betalingsbelofte), maar blijft op de balans van de bank staan. Wordt dus gewoon via onze arbeid en productie op de balans gewassen. Waar komen toch die dikke bounussen vandaan?
Ja, omdat ze die 100.000 ook zelf ergens vandaan hebben gehaald. En niet uit de dikke duim gezogen hebben. Er wordt dus niks gewassen, er vindt gewoon een economische transactie plaats.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:Er is genoeg informatie te vinden om dit zelf te doen, en als ik het je uitleg zeg je toch dat het niet waar is omdat ik geen bron vermeld, of omdat je mij gewoon niet gelooft. Ik zeg niet dat je me moet geloven, maar als je de banken en de overheid geloofd zullen ze je helemaal arm stelen door pensioenfondsen te confisceren, extra staatssteun aan banken, verhogen van belastingen, je vertrouwd maar wie je wilt, ik ga weer eens ergens op het internet kijken of er nog iets leuks te doen is.
Onderbouw het nou eens. Je levert excuus na excuus, maar ondertussen onderbouw je je bewering niet.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

AnoNylz schreef:Ik ben speculant en mijn missie is om de euro kapot te speculeren tegen de bitcoin, totdat ook mensen als u inzien hoe waardeloos een pensioen genomineerd in euro's eigenlijk is.
Fijn, help anderen kapot te maken.
angel1978 schreef:En dus direkt belanghebbende in het populair maken van bitcoins,
Inderdaad, wat dus ook gelijk verklaart waarom hij continu naar zijn eigen site verwijst in deze discussie.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

AnoNylz schreef:
kuklos schreef:
AnoNylz schreef:En nog steeds wacht ik op de onderbouwing dat 60% van het belastinggeld naar het Vaticaan gaat.
ik moet je teleurstellen, die onderbouwing ga ik je niet geven, die mag je zelf gaan onderzoeken, of niet. Als het jou niet uitmaakt dat je iedere week ongeveer 8 uur werkt voor mannen in witte jurken, maakt mij ook niet uit, maar sinds ik het weet ben ik gestopt met werken.
Dat is dus het jammere aan de hele discussie. Er wordt van alles en nog wat beweerd, maar zodra wordt gevraagd om het te onderbouwen dan wel uit te rekenen, dan wordt er niet thuis gegeven.
Er is genoeg informatie te vinden om dit zelf te doen, en als ik het je uitleg zeg je toch dat het niet waar is omdat ik geen bron vermeld, of omdat je mij gewoon niet gelooft. Ik zeg niet dat je me moet geloven, maar als je de banken en de overheid geloofd zullen ze je helemaal arm stelen door pensioenfondsen te confisceren, extra staatssteun aan banken, verhogen van belastingen, je vertrouwd maar wie je wilt, ik ga weer eens ergens op het internet kijken of er nog iets leuks te doen is.[/quote]


Heb zo'n idee dat dit de zoveelste leugen zal zijn.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
AnoNylz schreef:Ik ben speculant en mijn missie is om de euro kapot te speculeren tegen de bitcoin, totdat ook mensen als u inzien hoe waardeloos een pensioen genomineerd in euro's eigenlijk is.
Fijn, help anderen kapot te maken.
angel1978 schreef:En dus direkt belanghebbende in het populair maken van bitcoins,
Inderdaad, wat dus ook gelijk verklaart waarom hij continu naar zijn eigen site verwijst in deze discussie.
Het is te hopen dat er niet nu al teveel mensen zijn, die hun hele spaargeld in die bitcoins hebben gestoken met de verwachting hier rijk van te worden. Maar wellicht zijn er al velen en die zullen de banken en de overheid wel weer de schuld gaan geven van hun eigen hebzucht..

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef: Het is te hopen dat er niet nu al teveel mensen zijn, die hun hele spaargeld in die bitcoins hebben gestoken met de verwachting hier rijk van te worden. Maar wellicht zijn er al velen en die zullen de banken en de overheid wel weer de schuld gaan geven van hun eigen hebzucht..
Net als goud en zilver, kan de staat geen bitcoins bij printen.
Goud en zilver hebben door gehele geschiedenis al duizenden jaren waarde behouden, de waarde van menig valuta is in die tijd tot nul gereduceerd.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Goud en zilver hebben door gehele geschiedenis al duizenden jaren waarde behouden,
Dit klopt niet. De waarde van goud en zilver schommelt enorm. De waarde is nooit nul geweest, maar waarde behouden klopt niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door tenormin »

ik betaal al mijn rekeningen op tijd en heb geen uitkering. Ik ben speculant en mijn missie is om de euro kapot te speculeren tegen de bitcoin, totdat ook mensen als u inzien hoe waardeloos een pensioen genomineerd in euro's eigenlijk is.
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... l/bitcoin/

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef: En hier ga je dus mis. Waar haalt die bank de 100.000 euro vandaan?
.....En opnieuw ga je mis. De bank moet de 100.000 ergens vandaan halen. Bij een andere bank, bij het bij hun gespaarde geld, lening via de kapitaalmarkt, hoe dan ook, ook die 100.000 euro komt ergens vandaan.
Die 100.000,- komt uit een computer! De bank tikt gewoon het hypotheek bedrag in, giraal komt dit op rekening hypotheek nemer. Door deze actie neemt totale geldhoeveelheid toe.
Dat is de essentie van 1e radar uitzending, die je blijkbaar nog niet gezien hebt.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Die 100.000,- komt uit een computer! De bank tikt gewoon het hypotheek bedrag in, giraal komt dit op rekening hypotheek nemer. Door deze actie neemt totale geldhoeveelheid toe.
Dat is de essentie van 1e radar uitzending, die je blijkbaar nog niet gezien hebt.
Ik heb de uitzending inderdaad nog niet gezien, maar dit klopt niet. De bank kan niet zomaar geld verzinnen. Het komt ergens vandaan. En de bank moet het geld ook verantwoorden. En wordt gecontroleerd.
Ik geloof er niks van dat de banken geld kunnen verzinnen, en dat is waar jullie bewering op neerkomt.

Ze hoeven het geld niet fysiek in handen te hebben, maar ergens moet het al bestaan. Dan is het giraal geld, en geen chartaal geld.

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
16again schreef:Goud en zilver hebben door gehele geschiedenis al duizenden jaren waarde behouden,
Dit klopt niet. De waarde van goud en zilver schommelt enorm. De waarde is nooit nul geweest, maar waarde behouden klopt niet.
Hoeveel kostte een brood in gram goud in de middeleeuwen, en hoeveel nu....?

Geld heeft zeker zijn waarde niet behouden. Door inflatie lijkt alles duurder te worden, maar beter kan je stellen dat geld minder waard wordt...

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
16again schreef:Die 100.000,- komt uit een computer! De bank tikt gewoon het hypotheek bedrag in, giraal komt dit op rekening hypotheek nemer. Door deze actie neemt totale geldhoeveelheid toe.
Dat is de essentie van 1e radar uitzending, die je blijkbaar nog niet gezien hebt.
Ik heb de uitzending inderdaad nog niet gezien, maar dit klopt niet. De bank kan niet zomaar geld verzinnen. Het komt ergens vandaan. En de bank moet het geld ook verantwoorden. En wordt gecontroleerd.
Ik geloof er niks van dat de banken geld kunnen verzinnen, en dat is waar jullie bewering op neerkomt.
Dat dacht ik vroeger ook altijd, mijn eye-opener was de animatie film "money as debt."
Al doet Radar dit nog dunnetjes over, het blijft een aanbeveling hier naar te kijken, zeker bij mee discussieren over dit onderwerp....

DagobertW
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door DagobertW »

Hallo Annette,

Goed dat je dit onderwerp de kaart zet. Een welkom tegengeluid van bankiers en politici die ons in slaap sussen met de opmerking zijn dat 'alles weer goed komt'. Om mensen erop te wijzen dat ons hele financieel en economische systeem zo wankel is als een kaartenhuis en dat 'graaiers' en 'ignorenten' - aka politici- nog steeds aan het roer zitten.

Bijgevoegd in deze mail is een aantal youtube filmpjes van ene Mike Malloney die haar fijn uit de doeken doet hoe het huidige systeem (in de USA en idem in europa en japan) in elkaar zit. En aangeeft waarom het gedoemd is om te mislukken. Zoals zo vaak in de historie. Het is jammer genoeg in het engels. Een aanrader voor elke 'ignorent' in Den haag....

Hidden Secrets Of Money (ca. 2,5 uur)

Episode 1 http://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU
Episode 2 http://www.youtube.com/watch?v=EdSq5H7awi8
Episode 3 http://www.youtube.com/watch?v=y-IemeM-Ado
Episode 4 http://www.youtube.com/watch?v=iFDe5kUUyT0
Episode 5 http://www.youtube.com/watch?v=OQWMd_NPSBA

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Geld heeft zeker zijn waarde niet behouden. Door inflatie lijkt alles duurder te worden, maar beter kan je stellen dat geld minder waard wordt...
Ik heb nergens gesteld dat er geen inflatie is, of dat een munteenheid zijn waarde behoudt. Maar daarmee is nog niet gezegd dat goud waardevast is. Zoals ik al zei, de waarde daarvan schommelt ook. Doch in een veel beperktere bandbreedte.
16again schreef:Dat dacht ik vroeger ook altijd, mijn eye-opener was de animatie film "money as debt."
En weer zo'n complottheorie filmpje. Daar rust blijkbaar het gehele betoog continu op.
16again schreef:Al doet Radar dit nog dunnetjes over, het blijft een aanbeveling hier naar te kijken, zeker bij mee discussieren over dit onderwerp....
Ah, we zijn er weer, je mag alleen meediscussiëren onder bepaalde voorwaarden. Alle kennis opgedaan tijdens school, universiteit, lezen van artikelen, boeken etcetera alsmede gezond verstand, dat is allemaal niet voldoende.
Om nog maar te zwijgen van het verkeerd interpreteren van de Tros Radar documentaire.

kuklos
Berichten: 10155
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

DagobertW schreef:Een welkom tegengeluid van bankiers en politici die ons in slaap sussen met de opmerking zijn dat 'alles weer goed komt'.
Het komt weer goed heb ik ze nog niet horen zeggen. Ik zie bankiers en politici die het eigenlijk ook allemaal niet meer weten en een aantal dat zelfs de kop in het zand steekt.

DagobertW schreef:Bijgevoegd in deze mail is een aantal youtube filmpjes van ene Mike Malloney die haar fijn uit de doeken doet hoe het huidige systeem (in de USA en idem in europa en japan) in elkaar zit. En aangeeft waarom het gedoemd is om te mislukken. Zoals zo vaak in de historie. Het is jammer genoeg in het engels. Een aanrader voor elke 'ignorent' in Den haag....
Ooh joepie, nog meer complottheorie filmpjes. Die Mike verwijst naar de door hem opgezette site, waar hij goud en zilver verkoopt.
============
Waarom krijgen we toch steeds YouTube filmpjes van mensen die zelf ook allemaal een belang hebben? Nu weer ene Mike.

Gesloten