LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Familierecht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
boomke500

Familierecht

Ongelezen bericht door boomke500 »

Mijn zoon is enkele jaren geleden getrouwd maar heeft de naam aangenomen van zijn vrouw.
Nu is er een tweeling geboren die ook de naam van zijn vrouw dragen. Ik was nog niet zolang in zijn leven want dat heeft mijn ex 12,5 jaar tegengehouden. Na overleg met mij heeft hij nu weer mijn achternaam aangenomen en zijn vrouw ook. alleen de kinderen is een probleem geworden, die kinderen zijn geboren d.m.v. een ivf behandeling omdat mijn zoon een nierpatiënt is.
We hebben al tweemaal een aanvraag gedaan via justitie maar dit wordt steeds afgewezen.
Nu is er een derde kind op komst wat via de natuurlijke weg gegaan is en wat niet in de verwachting lag. Dit wordt de derde zoon.
Nu krijgen ze weer dat probleem want waarschijnlijk krijgt dit derde kind ook de achternaam van de moeder.
Mijn zoon is ten einde raad en zit er helemaal door heen. lichamelijk en psychisch is hij een wrak aan het worden.
Ik heb een broer gehad die ook nierpatiënt is geweest en die is na 11 jaar spoelen en drie operaties overleden, ik was al donor geweest voor mijn broer dus ik kan mijn zoon niet meer helpen. In de brieven van Justitie schrijven ze dat hij moet wachten tot ze twaalf jaar zijn maar maakt hij het dan nog wel mee want hij spoelt al 7 jaar en de kinderen zijn pas 2,5.
Ik hoop dat er bij Justitie nog mensen zijn met een hart en dat dit probleem opgelost kan worden voor mijn zoon en voor mij want je we zijn ten einde raad.
Kon dit verhaal maar bij de Koning en de Koningin terecht komen want ik geloof dat zij wel een hart hebben en dat er een oplossing zou komen.

Bij voorbaat dank,
Groetjes Peter

Annikaatje

Re: Familierecht

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Volgens mij kan je de koning gewoon een brief sturen hoor.

Maar waarom is het nu ineens zo belangrijk dat de kinderen zijn naam krijgen? Als het hem zóveel kost, is het dan niet verstandig om ze lekker hun huidige naam te laten houden?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou waarom probeer je het niet hogerop dan,zijn toch mensen die schrijven naar koningshuis om een verzoek.
Moet je even uitzoeken hoe dit zit...

Maar waarom krijgen de kinderen de naamswijzing dan niet.

Maar als het puur om de naam gaat oke,maar je bedoelt ook stel dat hij overlijd dan,hebben ze niet zijn naam en erven ze niks???
Maar dat kan notarieel toch allemaal vast gelegd worden..als het daarom te doen is.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het feit dat die kinderen met ivf ter wereld gekomen zijn is niet het probleem, als hij die kinderen heeft erkend is het gewoon de vader, en erven de kinderen ook gewoon mee.

Ik maak uit het verhaal op (wellicht onterecht) dat het een emotionele kwestie is en dat hij wil dat die kinderen zijn naam hebben, en hij wil dat graag nog zelf meemaken.
Ik heb geen kennis van wetgeving hierover, maar heb dit wel in mijn omgeving wel eens gezien, wat mij toen verteld is is dat justitie eigenlijk niet wil dat er met kinderen heen en weer 'geklooid' wordt met namen. Dat kan namelijk wel eens heel vervelend worden op het moment dat het bijvoorbeeld over gescheiden ouders gaat. Als het kind 12 is mag het kind daarin zelf wel een motivatie aandragen die eventueel wel goedgekeurd zou kunnen worden.

isabel

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Geachte mevrouw, ik vind het erg voor u en uw zoon want u zit er blijkbaar mee. Maar! Die naam is totaal niet belangrijk. Het gaat er om dat uw zoon en zijn vrouw straks drie fijne kindjes hebben. Natuurlijk mag ik het niet vragen, maar die IVF-kindjes, die zijn toch ook niet van uw zoon? Biologisch niet, bedoel ik? Anders had u het misschien niet gemeld?

En daar gaat het om. Uw zoon houdt van zijn vrouw en zijn kindjes. U houdt van uw zoon, schoondochter en kleinzoontjes.

Die naam is maar een etiketje. Veel mensen die trouwen nemen toch ook een andere achternaam aan? Welke achternaam had uw zoon? Die van zijn vader of die van u? Ik neem toch aan die van zijn vader, want dat is meestal zo? Dus heeft hij nu weer de naam van zijn vader aangenomen of úw eigen geboortenaam?
Ziet u hoe ingewikkeld het is?

Misschien moet u even wat afstand nemen en genieten met uw zoon, schoondochter en kleinkinderen genieten van elkaar.
Veel sterkte gewenst.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@miepje: ts is een man

maar verder, helemaal eens met jouw bericht.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

O, dankjewel Isabel. Tja, dan wijzigt er wel iets in mijn tekst :mrgreen:

Sorry TS. Ik laat het echter wel zo staan anders staat de reactie van Isabel weer zo vreemd...

RobertFer

Ongelezen bericht door RobertFer »

Het ministerie van Justitie neemt het besluit tot geslachtsnaamswijziging. De voorwaarden staan in het Besluit geslachtsnaamswijziging. Van die regels wordt niet afgeweken (ook niet in 'zielige' gevallen). De Koning kan daarin niets betekenen omdat deze geen politieke macht heeft in Nederland. Als je wilt dat de regels anders worden, zul je de minister van Justitie of de Tweede Kamer zover moeten krijgen dat de regels worden veranderd.

De brief van justitie lijkt me trouwens valse verwachtingen te wekken. Kinderen van 12 jaar en ouder komen alleen in aanmerking voor wijziging van de geslachtsnaam als er sprake is van een (echt)scheiding van de ouders (zie artikel 3 van het Besluit geslachtsnaamswijziging, te vinden op wetten.nl). Dat is hier niet het geval.

Je kunt dus de adviezen van Miepje het beste ter harte nemen en er het beste van maken met de huidige naam. Sterkte!

Gesloten