LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betaalregeling alleen met automatische incasso
Betaalregeling alleen met automatische incasso
Ik heb een vraag,
Dit betreft de gemeentelijke aanslag, in mijn geval Schiedam.
Er kan alleen een regeling in termijnen worden getroffen als je een machtiging tot automatische incasso afgeeft aan de gemeente.
Maar ik wil zelf mijn bankzaken zelf in de hand hebben en houden.
Dus ik wil gewoon een afspraak maken op die en die datums maak ik dat x bedrag over. ( wat ik ook nakom )
Dit kan niet, het is of in 1 x het bedrag van ongeveer 600 euro betalen of een regeling via automatische incasso, dan kan het bijvoorbeeld in 8 termijnen..
Mijn vraag is kan dit zomaar opgelegd worden dat er alleen een regeling kan plaats vinden op die eisen.
Of hoort de gemeente ook een regeling aan te bieden zonder een machtiging tot afschrijving. ?
Er kan alleen een regeling in termijnen worden getroffen als je een machtiging tot automatische incasso afgeeft aan de gemeente.
Dus ik wil gewoon een afspraak maken op die en die datums maak ik dat x bedrag over. ( wat ik ook nakom )
Dit kan niet, het is of in 1 x het bedrag van ongeveer 600 euro betalen of een regeling via automatische incasso, dan kan het bijvoorbeeld in 8 termijnen..
Mijn vraag is kan dit zomaar opgelegd worden dat er alleen een regeling kan plaats vinden op die eisen.
Of hoort de gemeente ook een regeling aan te bieden zonder een machtiging tot afschrijving. ?
Re: Betaalregeling alleen met automatische incasso
Waarom zou de belastingbetaler voor de kosten van uw principes moeten opdraaien?
Elke betaling moet verwerkt worden, en daar hangt een prijskaartje aan. De goedkoopste is de automatische incasso.
Het antwoord op uw vraag is dus: Ja, dat mag de gemeente Schiedam van uw eisen.
jantje7
Elke betaling moet verwerkt worden, en daar hangt een prijskaartje aan. De goedkoopste is de automatische incasso.
Het antwoord op uw vraag is dus: Ja, dat mag de gemeente Schiedam van uw eisen.
jantje7
De invorderingsambtenaar hoeft geen regeling aan te bieden, dus als de mogelijkheid tot maandelijkse automatische incasso er is, dan mag je van geluk spreken.
-
U hoeft geen regeling te treffen, wilt u dit wel, dan willen ze ook de zekerheid dat het binnenkomt, maar als u er toch zeker van bent, dat u op tijd betaald, wat maakt een A.I.C. dan uit, alleen maar makkelijker.
Wilt u dit niet, dan zou ik in één keer betalen.
Wilt u dit niet, dan zou ik in één keer betalen.
Het lijkt me dat de keus voor automatische incasso, wat met de meest voorkomende, en snelst groeiende, betaalmethode voor vaste lasten in Nederland is, getuigd van een gemeente die efficiënt wil werken, om zo de gemeentelijke belastingdruk niet onnodig zwaar te maken?RubenF schreef:Ik heb een vraag,
En zeker ook omdat ze in deze onzekere tijden zeker willen weten dat ze hun geld krijgen, snap ik wel dat ze liever een automatische incasso willen hebben. Misschien zouden ze tegen kostprijs iets aan kunnen bieden zoals jij wilt, maar mensen met dit soort bezwaren zijn zeldzaam dus dan zou die kostprijs wel eens fors kunnen uitvallen.
Nou, als u het zelf in de hand wilt houden is de meest simpele oplossing alle kosten in één keer over te maken. Zelf vind ik de automatische incasso (die ik wel degelijk in de gaten hou - fouten kunnen voorkomen - ) een uitkomst. Maar marchanderen dat u, wat ik er uit begrijp, op andere tijden wilt betalen, nee, denk niet dat daar een bedrijf mee akkoord zal gaan. Neem toch aan dat uw huur/hypotheek ook per maand automatisch word afgeschreven, net zoals zorgverzekering e.d.
Misschien willen ze u een giro-acceptkaart sturen, waar dan meerkosten aan verbonden zijn.
Misschien willen ze u een giro-acceptkaart sturen, waar dan meerkosten aan verbonden zijn.
@snuffel, O.T. (Wilde een PB sturen, maar kan dus niet). Ben het helemaal met je eens, dat daar veel wanbeltalingen uit voorkomen. Maar gelukkig ben ik voorstander van automatische incasso, voorkom je ook dat je iets vergeet. Maar ja, niet iedereen wil hetzelfde.
Wat een domme reacties allemaal !!!!
Mijn vraag was gewoon of het mag !!!!!!!
Je krijgt altijd standaard de brief van de gemeente met de optie om in termijnen te betalen.
En ik heb mijn eigen redenen waarom ik mijn eigen geldzaken wil regelen.
Het gaat er om de gemeente bied iedereen de optie aan om in termijnen te betalen, maar alleen met een machtiging, maar omdat ik geen toestemming wil geven om van mijn rekening te laten afschrijven wordt ik gedwongen het bedrag in 1 x te voldoen...
Kan misschien iemand met juridische kennis hier een antwoord op geven a.u.b ?
ik voel mij gediscrimineerd, omdat ik mijn geldzaken in eigen hand wil houden.
Je krijgt altijd standaard de brief van de gemeente met de optie om in termijnen te betalen.
Het gaat er om de gemeente bied iedereen de optie aan om in termijnen te betalen, maar alleen met een machtiging, maar omdat ik geen toestemming wil geven om van mijn rekening te laten afschrijven wordt ik gedwongen het bedrag in 1 x te voldoen...
Dan voel ik me ook gediscrimineerd: ik kan alles niet in één keer betalen; ben dus blij dat het wel in termijnen kan. En dan heb ik geen babbels over die voorwaarden.ik voel mij gediscrimineerd, omdat ik mijn geldzaken in eigen hand wil houden.
-
RubenF schreef:Wat een domme reacties allemaal !!!!
JA. En betalen in één keer OOK, dus keuze genoeg.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 16 nov 2013 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Ik kan mij uit een heel grijs verleden een aantal procedures herinneren die hierover zijn gevoerd. De gemeenten hebben toen gelijk gekregen, aan betalen in termijnen mochten ze de voorwaarde verbinden dat de betaling via automatische incasso zou verlopen.RubenF schreef:Wat een domme reacties allemaal !!!!
Wat een domme reactie van jou.RubenF schreef:Wat een domme reacties allemaal !!!!
RubenF schreef:Kan misschien iemand met juridische kennis hier een antwoord op geven a.u.b ?
Of er ook andere manieren van maandelijkse betaling zijn blijkt uit de desbetreffende verordening. In dit geval zijn er geen andere betalingsmethoden voor termijnbetaling voor bijv. de OZB:ArneLH schreef:De invorderingsambtenaar hoeft geen regeling aan te bieden, dus als de mogelijkheid tot maandelijkse automatische incasso er is, dan mag je van geluk spreken.
Verordening onroerende-zaakbelastingen 2013, VR 95/2012 schreef:Artikel 7 Termijnen van betaling
(...)2. In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 50,00 en minder is dan € 2.000,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen betaald moeten worden in maximaal acht gelijke termijnen ingaande twee maanden na dagtekening van het aanslagbiljet waarbij de laatste termijn vervalt in de negende maand na dagtekening van het aanslagbiljet.
Even terug naar de kern. De vraag is of het mag. Ja het mag. Punt. Vraag beantwoord toch? Niet meer van maken dan het is. Dat het TS niet zint omdat het tegen zijn eigen wil in gaat is alleen zijn probleem. En dat moet denk ik vooral zo blijven. Je kan wel overal moeilijk over gaan doen. ( ja ik weet het , dat is juist het hele bestaansrecht van dit forum..)
De mensen die antwoord met inhoud hebben gegeven, wil ik bedanken...
Volgend jaar maar weer kijken hoe ik het gaat rekken
Oh, pas nu komt aapje uit mouwtje: u speelt spelletje met de autoriteiten waar u aan moet betalen. Zou niet teveel rekken: krijgen we volgend jaar topic van RubenF: deurwaarder op de stoep: hoe kan ik hem wegkrijgenRubenF schreef:De mensen die antwoord met inhoud hebben gegeven, wil ik bedanken...
Of: de deurwaarder wil mijn tv meenemen, mag dat ook in drie gelijke delen ?tenormin schreef:Oh, pas nu komt aapje uit mouwtje: u speelt spelletje met de autoriteiten waar u aan moet betalen. Zou niet teveel rekken: krijgen we volgend jaar topic van RubenF: deurwaarder op de stoep: hoe kan ik hem wegkrijgenRubenF schreef:De mensen die antwoord met inhoud hebben gegeven, wil ik bedanken...
Hij is jofel. I like it.Of: de deurwaarder wil mijn tv meenemen, mag dat ook in drie gelijke delen ?
Het Burgerlijk Wetboek is hier niet van toepassing, maar de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Die regelt dat het bestuursorgaan (de gemeente is een bestuursorgaan) uitstel van betaling kan geven. Dat gemeente heeft daartoe geen verplichting. In artikel 4:94 lid 4 van de Awb staat dat dat de gemeente de voorwaarden kan bepalen waaronder uitstel wordt gegeven. Betaling per automatische incasso is geen onredelijke voorwaarde. Juridisch is het antwoord op de vraag van TS dus: ja dat kan.snuffel1 schreef:Wellicht kunt u hier iets mee.Het zegt evenwel niets over de manier van betalen maar ik kan me goed voorstellen dat een automatische incasso tot de voorwaarden behoort. De gemeente gaat logischerwijs geen acceptgiro's versturen en dan maar hopen dat u op tijd betaald. Het kostenplaatje speelt ook een rol want er moet maandelijks gecontroleerd worden of u op tijd betaald heeft zoniet moet er een herinnering verzonden worden. De gemeente is gekke Henkie niet die achter zijn eigen geld aan gaat vangen. Dan nog u voelt zich "gediscrimineerd" is dat wel zo want het is gewoon een voorwaarde van de betalingsregeling.Bron: André Moerman
19/08/2012 18:47 uur
De wet regelt nadrukkelijk in artikel 6:29 Burgerlijk Wetboek dat een debiteur zonder toestemming van de schuldeiser een betaling niet in gedeelten mag voldoen. Er bestaat dus geen recht op een betalingsregeling. Toch zijn er grenzen, zo oordeelt de rechtbank Rotterdam. Een schuldeiser die ondanks een redelijk en goed onderbouwd betalingsvoorstel gaat dagvaarden moet hiervoor zelf de kosten dragen.
Niet in 1 keer kunnen betalen kan je oplossen door een goede financieele planning te maken. En een goede financieele planning bevat ook een potje "onvoorzien". Hoeveel dat moet zijn kan je inschatten aan de hand van betalingen uit het verleden.tenormin schreef: Dan voel ik me ook gediscrimineerd: ik kan alles niet in één keer betalen; ben dus blij dat het wel in termijnen kan. En dan heb ik geen babbels over die voorwaarden.
Maakt u zich maar geen zorgen over mijn "potje onvoorzien", hoor. Dat is nog redelijk goed gevuld. Maar als ik b.v. de komende zorgverzekering in *10 x 36 kan betalen doe ik dat (terwijl ik de hele Zorgverzekering in 1 keer betaal) om 3% korting te vangen. Maar dat zal vreemd in de oren klinken waarom zo. Dat is dan zo gepland dat het per maand allemaal op te brengen is, op mijn manier.GJvdZ schreef:Niet in 1 keer kunnen betalen kan je oplossen door een goede financieele planning te maken. En een goede financieele planning bevat ook een potje "onvoorzien". Hoeveel dat moet zijn kan je inschatten aan de hand van betalingen uit het verleden.tenormin schreef: Dan voel ik me ook gediscrimineerd: ik kan alles niet in één keer betalen; ben dus blij dat het wel in termijnen kan. En dan heb ik geen babbels over die voorwaarden.
Edit* 10 x 36 = €360,00 jaarlijkse bijdrage *