LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bericht aan Oxxio, Nuon en Liander

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Re: Bericht aan Oxxio, Nuon en Liander

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik heb inmiddels de salderingsberekening van NUON op Mijn Nuon.nl ontvangen. Het bedrag van € 51,93, dat de NUON Medewerker in zijn bericht van 6 december noemde, is juist.

De correctie op de eindafrekening, een bedrag van € 7,51, is in het bericht van de toegestuurde salderingsberekening niet gespecificeerd. Na een nadere bestudering van de NUON-eindafrekening begrijp ik dat goed. Ik heb die afrekening vergeleken met de jaarafrekening van februari en met het verbruiksoverzicht van april/mei. Er blijken in de eindafrekening meerdere fouten te zijn gemaakt.

Omdat ik mijn eigen berekeningen baseerde op onjuiste meterstandgegevens in de NUON-eindafrekening is het door mij berekende bedrag van € 95,31 ook niet correct. Ik kom nu op een bedrag van € 62,11. Dat is € 2,67 meer dan het totaal van de NUON salderingsberekening en de correctie op de eindafrekening.

Ik stuur mijn berekening per e-mail naar de NUON Medewerker en hoor daarna graag zijn mening.

Ik heb nog enkele aanvullende vragen aan de NUON Medewerker
  • De eerste betreft de overgang van de tarieven van collectieve aankoop naar de standaard tarieven. Die overgang vond voor mij plaats op 19 juli.
    De NUON-tarieven stegen op die dag voor stroom laag tarief van € 0,0285 naar € 0,0651 per kWh, voor stroom hoog tarief van € 0,0459 naar € 0,0842 per kWh en voor gas van € 0,2830 naar € 0,3852 per m3.
    Dat zijn enorme prijsstijgingen. Waarom worden er op dat moment geen meterstanden opgenomen? Daar is toch alle aanleiding voor ? Nu is er geschat, maar die schattingen voor 19 juli zaten er flink naast, zo heb ik kunnen constateren. In het voor- en naseizoen kunnen de afwijkingen nog veel groter zijn, zeker ook voor gas.

Mijn tweede vraag gaat over de tweemaandelijkse verbruiksoverzichten. Ik heb die voor april/mei ontvangen op Mijn Nuon.nl. Ik heb de indruk dat hier wel de juiste meterstanden worden verwerkt, dus aflezingen van Liander van mijn slimme meter. Klopt dat ? In dat geval maakt NUON voor verbruiksoverzichten gebruik van exacte waarden en voor facturen van schattingen ? Vreemd !

Tot slot: De overzichten van juni/juli en augustus/september zie ik niet op Mijn Nuon.nl. Komen die nog ?

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Beste e-check,

Ik heb u vanmorgen een e-mailbericht met aanvullende uitleg gestuurd. Ik spreek de wens uit dat ik daarmee antwoord heb gegeven op uw vragen. Mocht u desondanks aanvullende vragen of opmerkingen hebben, dan verneem ik dat uiteraard graag van u.

Met vriendelijke groet,

Peter
Nuon Webcare

e-chec

De Nuon Medewerker heeft helemaal gelijk. Na de salderingsberekening heb ik nu ook een gecorrigeerde eindafrekening ontvangen, waarmee ik akkoord ga.

In een toelichting geeft de Nuon Medewerker aan dat de inmiddels verbeterde Nuon-schatting van de meterstanden op 19 juli iets afwijkt van de waarden, die ik via interpolatie heb berekend. Dat verklaart ruim de helft van het verschil, dat ik in mijn vorige bijdrage heb genoemd.

De rest wordt verklaard met de berekening van de teruggave energiebelasting enerzijds en de netwerk-/vastrechtkosten anderzijds. Voor de teruggave houdt Nuon 239 dagen aan, voor de andere kosten 240 dagen. Dat begreep ik niet, de periode is precies dezelfde, van 10 februari tot 7 oktober.

De uitleg is dat de teruggave energiebelasting een jaarbedrag is, dat voor de berekening van de kosten per dag altijd door 365 wordt gedeeld. Dit jaar is echter een schrikkeljaar met 366 dagen. De netwerk-/vastrechtkosten worden over alle dagen berekend. Op de schrikkeldag betaal je dus net als alle andere dagen netwerk- en vastrechtkosten, maar krijg je geen teruggave energiebelasting. Duidelijk, een dure dag, die 29e februari.

Ook de aanvullende vragen heeft de Nuon Medewerker beantwoord. Hij geeft aan dat het in de praktijk niet mogelijk is om altijd gebruik te maken van werkelijke meterstanden, zelfs niet in het geval van slimme meters. Daarmee beschrijft hij ongetwijfeld de huidige situatie, maar het streven van de energiewereld zou mijns inziens moeten zijn dat dit binnen afzienbare tijd wel mogelijk wordt. Met de ver gevorderde computertechnologie van tegenwoordig moet dat niet al te moeilijk zijn.

De verbruiksoverzichten worden per twee maanden verstuurd naar klanten met een slimme meter. Ze komen weliswaar van de energieleverancier, maar de onderliggende gegevens worden verstrekt door de netwerkbeheerder. Er zijn momenteel problemen met het opvragen en verwerken van de meterstanden bij de netwerkbeheerder. Daardoor loopt de verstrekking van de verbruiksoverzichten inmiddels sterk achter.

Wat mij betreft zijn alle problemen nu opgelost. Na de stornering van het maandbedrag van oktober en de verrekening van de saldering en de correctie van de eindafrekening resteert een bedrag, dat ik moet betalen. Met een goede registratie van levering en teruglevering en juiste facturen heb ik het doel bereikt, waarvoor ik dit topic ben gestart.

Ik vind het jammer dat dit niet mogelijk blijkt te zijn via normale contacten met de afdelingen klantenservice van de bedrijven. Dit forum heeft gefungeerd als breekijzer om de betrokken energiebedrijven in actie te brengen. Zonder het forum was dat niet gelukt. Die conclusie geeft weer dat er heel wat mankeert aan de behandeling van klanten. Maar er is hoop, ik las vandaag dat juist in de bedrijfstak energie de werkgelegenheid in de komende jaren groeit.

Ik ben Tros Radar dankbaar dat ik van dit forum gebruik heb mogen maken.

NB Geachte Nuon Medewerker,

Zojuist heb ik geprobeerd om het resterende bedrag van mijn ING-rekening naar de Nuon rekening 503 over te maken. Dat lukte mij niet, want Nuon verplicht mij om een betalingskenmerk in te vullen. Dat betalingskenmerk heb ik niet, en bovendien geef ik er altijd de voorkeur aan om in de mededelingen te vermelden waarvoor ik betaal.

Bij invulling van een betalingskenmerk kan dat niet, tot mijn jarenlange ergernis. Daarom voeg ik altijd het betalingskenmerk toe aan de informatie, die ik op mijn afschrijvingen wil terugzien.

Wilt u mij s.v.p. een ander rekeningnummer doorgeven, waarop ik het verschuldigde bedrag kan storten en niet verplicht ben een betalingskenmerk in te vullen ? Ik zal ter herkenning voor Nuon mijn postcode + huisnummer bij de mededelingen vermelden.

e-chec

Op voorstel van de Nuon medewerker is de betaling geregeld via een eenmalige incasso. Die is vandaag afgeschreven.

Zowel de administratie van meterstanden als de saldering en de financiële afwikkeling is nu in orde. De zaak is rond.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

E-chec, héél fijn voor u dat het allemaal is opgelost.
Fijn ook dat u de lezer(s) bent blijven informeren over de gang van zaken. Helaas zie je dit maar zelden enlees je alleen maar veel geklaag en gescheld waaran het stil blijft.
Dank voor uw verhelderende manier van 'presenteren'.

e-chec

Ik zie op alle topics reacties binnenkomen van bezoekers van dit forum. Tot mijn verbazing kwam er bij mij niet één. Alleen de betrokken bedrijven reageerden.

Ik zag wel dat er veel bezoekers langs kwamen en vermoedde dat daar ook volgers bij waren. Nu lees ik de reactie van Shine. Hartelijk dank, Shine :D , ik ben blij dat je mijn bijdrage aan dit forum waardeert en dat laat blijken.

e-chec

Aan de Nuon Medewerker,

Zojuist ontving ik van Nuon een betalingsherinnering. Wilt u s.v.p. de betalingsherinneringsautomaat van Nuon melden dat ik aan al mijn verplichtingen heb voldaan ?

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte e-chec,

Wij hebben uw betaling ontvangen. Onze dank daarvoor. Er worden geen herinneringen meer verzonden.

Met vriendelijke groet,

Ton
Nuon webcare

sourencs

Ongelezen bericht door sourencs »

Beste e-chec,
ook hier weer een voor mij leerzaam en bruikbaar verhaal dat ik zo kan overzetten naar mijn GreenChoice -> BudgetEnergie overstapproblemen.
Ik houd ze op deze manier aan het werk totdat ik er ook uit ben en mijn geld eindelijk terug heb :lol:

e-chec

Het is al weer enige tijd geleden dat ik ben overgestapt naar Oxxio. Bij de overstap (7 oktober 2012) ging er iets mis. Dat was, nadat het volgen van de hiërarchieke weg via Klantenservice niet tot succes had geleid, aanleiding om dit topic te starten.

Sinds de opstartproblemen na verloop van tijd achter de rug waren ging de levering van gas en elektra eigenlijk best goed. Dat geldt ook voor het verstrekken van nuttige informatie over het verbruik. Ik kan elke dag van uur tot uur mijn gas- en stroomverbruik bekijken via mijn.oxxio.nl. Aanvankelijk deed ik dat braaf, maar in alle eerlijkheid, daar is in de loop der tijd toch wel enigszins de klad in gekomen. Dat houdt echter beslist geen verwijt in richting Oxxio, dat heeft alleen te maken met eigen tekortkomingen.

Alles geweldig in orde, maar waarom dan toch opnieuw een reactie op dit forum? Nu, dat zal ik u uitleggen.

Vanmorgen ontving ik een e-mail van Oxxio. De titel van die e-mail luidde: “Vraag nu uw cashback aan”. In die e-mail wordt ik geattendeerd op het feit dat ik nu bijna een jaar klant ben en dat ik recht heb op € 300,-. Ik moet daartoe mijn postcode en huisnummer invoeren en op de knop “Aanvragen” klikken. Als mijn reactie voor 30 september binnen is en verder alles klopt, krijg ik tussen 10 en 20 oktober de € 300,- op mijn rekening gestort.

Mijn eerste reactie is: “Ha, dat is mooi. Dat werkt goed. Na die eerste ervaringen loopt alles als een trein. Dat is toch wel heel prettig.” Vervolgens vul ik mijn postcode en huisnummer in en ik klik op “Aanvragen”.

Dan, tot mijn verrassing en teleurstelling, krijg ik een scherm met de bekende Oxxio-jongenskop, enkele munten en de volgende inhoud in beeld:

Helaas
Er is iets fout gegaan.

Helaas
Helaas is er iets fout gegaan.

Contact
Voor vragen kunt u bellen op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur (2,5 cent per minuut en de kosten voor het gebruik van uw telefoon). 0900 – 55 66 777

Tja, wat nu weer. Loopt het één keer niet goed? Nee, de tweede keer gaat het opnieuw zo. En de derde, vierde en alle andere keren ook.

Wat is dit nu? Natuurlijk, er kan iets onverwacht niet goed gaan, dat begrijp ik. Maar hoe is het dan mogelijk dat daar al een helemaal uitgewerkte webpagina voor klaar staat? Tot in detail wordt uitgelegd dat ik de komende maand maar telefonisch contact moet opnemen met Klantenservice. Daar zijn kosten aan verbonden. Die kosten zijn ...... voor mij !!

Maar Oxxio, dat snap ik toch echt niet. Ik doe alles helemaal volgens uw aanwijzing, maar dan ontstaat er een bij u geheel bekend website-probleem. En daarvan moet ik nu de kosten dragen? Serieus? Meent u dat nou ?

Ik hoor graag van u.

e-chec

e-chec

Vanmiddag had Oxxio nog niet gereageerd.

Daarover en over de websiteproblemen van afgelopen zaterdag nadenkend realiseerde ik mij dat ik de e-mail over cashback inderdaad in een weekend heb ontvangen. Dat was ten eerste in een bijzondere periode voor het bedrijf en ten tweede was het net iets meer dan een maand voordat de einddatum verstrijkt, 1 oktober. Zou één van die twee factoren wellicht de oorzaak zijn van het vastlopen van de website? Maar dan zou ik vandaag wel moeten kunnen inschrijven. Even proberen.

Jazeker, niet te geloven, nu loopt de aanmelding wel goed. En al direct de allereerste keer. Gelijk geboekt, alles is OK bevonden, ik krijg tussen 10 en 20 oktober de cashback van € 300,-. Zelfs de e-mail ter bevestiging is al binnen.

Prima voor elkaar, Oxxio, vanaf vandaag loopt alles weer goed. Een PB voor mij is niet meer beslist noodzakelijk en mag wat mij betreft achterwege blijven. Maar misschien is het toch raadzaam om met het verzenden van jullie e-mail over cashback even te wachten tot de eerste werkdag binnen de laatste maand voor de deadline. Ik weet niet welke van de twee factoren de oorzaak is, maar beide mogelijke hinderpalen zijn dan weggenomen.

Je hoeft in dat geval geen vreemde betalingseisen te stellen en de ontvangers van de e-mail hebben dan geen probleem.

Met vriendelijke groet,

e-chec

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Ik wil U niet bang maken maar de kans bestaat dat U op 30 September weer een
mail krijgt met de volgende inhoud.

Helaas
Er is iets fout gegaan.
Helaas

Helaas is er iets fout gegaan.
Contact

Voor vragen kunt u bellen op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur (2,5 cent per minuut en de kosten voor het gebruik van uw telefoon). 0900 – 55 66 777

e-chec

Beste plumber,

Hartelijk dank voor het welgemeende medeleven. Ik ben overtuigd van uw oprechtheid, maar toch geloof ik dat het markeringspunt van uw zorg voor mij te vroeg ligt. De datum van 30 september is slechts net voorbij halverwege, mijn spanning zal duren tot een dag tussen 10 en 20 oktober.

Maar als het dan werkelijk komt, ja echt, dan valt de zorg met donderend geraas van mij af.

Leuk om een reactie te krijgen.

Met vriendelijke groet en tot horens,

e-chec

e-chec

Vandaag heb ik € 300,- aan cashback van Oxxio ontvangen. De uitbetaling is dus geheel volgens de belofte.

Groeten,

e-chec

de viking

Ongelezen bericht door de viking »

He e-chec,

Wat een story heb je meegemaakt, en dat allemaal omdat het salderen niet geheel vlekkeloos verwerkt wordt.
Bedankt voor je reactie op mijn bericht welke ik gisteren heb geplaatst.
Wel apart dat als je de naam trosradar noemt er deuren open gaan, vanmorgen het eerste contact gehad.

Verdere vorderingen in mijn eigen situatie zal ik plaatsen hier op de site.

greetingzzz de viking

Gesloten