De correctie op de eindafrekening, een bedrag van € 7,51, is in het bericht van de toegestuurde salderingsberekening niet gespecificeerd. Na een nadere bestudering van de NUON-eindafrekening begrijp ik dat goed. Ik heb die afrekening vergeleken met de jaarafrekening van februari en met het verbruiksoverzicht van april/mei. Er blijken in de eindafrekening meerdere fouten te zijn gemaakt.
Omdat ik mijn eigen berekeningen baseerde op onjuiste meterstandgegevens in de NUON-eindafrekening is het door mij berekende bedrag van € 95,31 ook niet correct. Ik kom nu op een bedrag van € 62,11. Dat is € 2,67 meer dan het totaal van de NUON salderingsberekening en de correctie op de eindafrekening.
Ik stuur mijn berekening per e-mail naar de NUON Medewerker en hoor daarna graag zijn mening.
Ik heb nog enkele aanvullende vragen aan de NUON Medewerker
- De eerste betreft de overgang van de tarieven van collectieve aankoop naar de standaard tarieven. Die overgang vond voor mij plaats op 19 juli.
De NUON-tarieven stegen op die dag voor stroom laag tarief van € 0,0285 naar € 0,0651 per kWh, voor stroom hoog tarief van € 0,0459 naar € 0,0842 per kWh en voor gas van € 0,2830 naar € 0,3852 per m3.
Dat zijn enorme prijsstijgingen. Waarom worden er op dat moment geen meterstanden opgenomen? Daar is toch alle aanleiding voor ? Nu is er geschat, maar die schattingen voor 19 juli zaten er flink naast, zo heb ik kunnen constateren. In het voor- en naseizoen kunnen de afwijkingen nog veel groter zijn, zeker ook voor gas.
Mijn tweede vraag gaat over de tweemaandelijkse verbruiksoverzichten. Ik heb die voor april/mei ontvangen op Mijn Nuon.nl. Ik heb de indruk dat hier wel de juiste meterstanden worden verwerkt, dus aflezingen van Liander van mijn slimme meter. Klopt dat ? In dat geval maakt NUON voor verbruiksoverzichten gebruik van exacte waarden en voor facturen van schattingen ? Vreemd !
Tot slot: De overzichten van juni/juli en augustus/september zie ik niet op Mijn Nuon.nl. Komen die nog ?