LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NTI proefpakket voor studie

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
markoen

NTI proefpakket voor studie

Ongelezen bericht door markoen »

Hallo lezers,

Enkele maanden geleden kreeg ik al via dit forum (14 mei 2004) het advies niet te betalen. Mijn zoon kreeg een proefpakketvan het NTI, legde dat opzij en kreeg na ruim een maand de eerste rekening. Spul teruggestuurd (aangetekend), geschreven dat we geen overeenkomst zijn aangegaan (aangetekend).

Inmiddels overgenomen door CIB (Centraal Incasso Bureau), nu dreigen met inbeslagname. Vandaag gebeld en gezegd: "Ik betaal niets, toon maar aan op grond waarvan wij een overeenkomst hebben!"

Telefonisch contact opgenomen met Juridisch Loket (0900 8020). Volgens hen is er wel degelijk sprake van een overeenkomst (wie kan mij dit uitleggen!). Volgens hen is de bijgevoegde brief in het proefpakket duidelijk genoeg. Adviseerde mij te vragen aan NTI en NIB op grond waarvan er een overeenkomst is en of er een geschillencommissie is. Dit ook vandaag aangetekend per post verzonden, zowel aan NTI als aan CIB.

Ik heb nogal wat bijdragen gelezen, maar echt duidelijk is het mij nog niet.

Is het raadzaam nu te betalen (opgelopen tot ruim driehonderd euro)?
Is het raadzaam de gerechtsdeurwaarder af te wachten?

Volgens mij is er geen overeenkomst en proberen zowel NTI als NIB kost wat kost aan hun geld te komen, wat in de meeste gevallen wel zal lukken.

Wie kan mij gemotiveerd adviseren?

Marcel Koenders

bertjeve

Re: NTI proefpakket voor studie

Ongelezen bericht door bertjeve »

Allereerst is belangrijk of het proefpakket telefonisch of via internet is besteld.
Als het telefonisch is gebeurt heb ik wel een manier om er vanaf te komen.

Bertjeve

[email protected]

Ongelezen bericht door [email protected] »

Dat proefpakket is telefonisch aangeboden.

In eerste instantie vroeg hij per email een studiegids aan. Daarna is hij telefonisch door NTI benaderd voor een "proefpakket" en zonder enige verplichting.

Marcel

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Wat staat er in de brief die blijkbaar bij het proeflespakket? Als daarin staat dat als je niet binnen een bepaalde tijd laat weten dat je geen vervolgpaketten wenst, dan zit je vast aan de overeenkomst. En dan moet je betalen, tenzij het pakket op naam van de zoon staat en die nog minderjarig is. NTI etc. sturen meestal een brief bij de proefzending dat je zelf moet opzeggen binnen een bepaalde tijd. Die je dat niet, dan komen de volgende paketten vanzelf met enige regelmaat. Advies: de brief die bij zo'n pakket zit serieus nemen, lezen en handelen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is onzin! Een overeenkomst komst slechts tot stand door een verklaring dat de consument die inderdaad wil aangaan en niet door een briefje van een aanbieder dat bij niet regeren een overeenkomst tot stand komt.
Als het -zeer onwaarschijnlijk- al kan worden aangemerkt als een overeenkomst, is het een overeenkomst op afstand (7;46a e.v.BW)waarbij allerlei strengen eisen worden gesteld aan de informatieplicht van de verkoper. Voldoet de verkoper niet aan alle eisen, dan bestaat er een bedenktijd van drie maanden voor de consument en tijdens die afkoelingsperiode kan zonder opgaaf van redenen de overeenkomsst worden ontbonden. Ik zou maar eens info bij de Consumentenbond gaan opvragen hierover!!

Gast

Bovendien, zie ik nu pas :oops: , is de overeenkomst telefonisch aangegaan en zal NTI helemaal niet kunnen bewijzen dat er een overeenkomst is. Dan valt dit onder de ongevraagde toezending en die is verboden (7:7 lid 2 BW)

Gast

Hallo Berendjan, Bertjeve en Gast,

Vriendelijk bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels het vermoeden dat deze slag niet zomaar door NTI gewonnen wordt. Ik zal de onrust die ik met name heb over de dreigende inbeslagname wat verminderen, met de wetenschap dat elk verhaal twee kanten heeft. Er wordt niet zomaar een gerechtelijk bevel tot inbeslagname uitgevaardigd, neem ik aan.

Met vriendelijke groet,

Marcel Koenders

jennifer

Ongelezen bericht door jennifer »

Ook ik heb een conflict met NTI.
Telefonisch is mij een proefpakket aangeboden maar die is echter nooit aangekomen.
NTI zegt van wel en inmiddels komt de ene incassobrief naar de ander binnen.
De cursus zou ongeveer 600 euro kosten en inmiddels heb ik een brief van incasso dat het bedrag dat ik moet betalen 2175 is!!!!!!
Waar ze dat bedrag vandaan halen mag joost weten.
Ik blijf steeds reageren maar niets helpt.
Ook vraag ik NTI al weken om mijn handtekening omdat zij beweren dat ik voor het pakket heb getekend.
Hoe sterk staan hun???????

Ellis1982

Ongelezen bericht door Ellis1982 »

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met de Hobby Academie. Ik had een GRATIS eerste deel van een aquarel-cursus aangevraagd. Dit was 'zonder verdere verplichtingen' blablabla. Maar ja, natuurlijk kwam deel 2 na een tijdje ook. En deel 3. En die waren niet gratis natuurlijk!
Toen heeft m'n moeder de Ombudsman gebeld om te vragen wat er nog gedaan kon worden. Hij zei dat wat de Hobby Academie zelf moet weten wat ze willen toesturen. Maar wij hadden nergens getekend, dus hoefden we dat zeker NIET te betalen. Wel moesten we een briefje sturen waarin we zeiden dat we niet nog meer wilden ontvangen. Natuurlijk hebben we ook de Ombudsman in de brief genoemd. Helpt altijd! En toen stopte het. Gelukkig.

Gesloten