LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de problemen komen als je werkloos raakt

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Thoompie81

In de problemen komen als je werkloos raakt

Ongelezen bericht door Thoompie81 »

Beste,

Zolang je gewoon werk hebt, en een inkomen van 1500 euro netto per maand, kom je niet zo snel in de problemen en kan je nog het een en ander regelen.

Zo had ik dus een eindafrekening van stroom gekregen van 895 euro..dit was dankzij een kapotte kookplaat.
Maar ik had werk en kon een betalingsregeling treffen dat ik 7 maanden lang 127 euro afbetaal.

Bij de bank heb ik een lening lopen, van 275 euro per maand, want ik had werk en kon dit wel opvangen zonder gevolgen.

Mijn vaste lasten worden altijd netjes op tijd betaald, want mijn loon werd ook einde van de maand gestort, en kwam dus niet in de problemen hierdoor.

Nu raak ik werkloos, en krijg ik een uitkering van 956 euro per maand, wat achteraf betaald word.
Ik kom nu dus 200 euro te kort om mijn vaste lasten te kunnen betalen, en heb hierdoor ook geen geld om boodschappen te kunnen doen.

Ik ben alleenstaand en kan dus niet terugvallen op een 2e inkomen van een partner, uitkering "moet" achteraf overgemaakt worden,waardoor ik te ver in de min kom te staan, en de bank het een en ander terug boekt..vervolgens krijg ik brieven binnen dat ik nog het een en ander moet betalen..tegen de tijd dat ik mijn uitkering binnen krijg, kan ik pas de huur betalen, zodat ik niet op straat kom te staan, die ondertussen ook al diversen brieven hebben gestuurd dat de huur nog niet betaald is.
Het gevolg hiervan is dat ik diversen lasten niet kan betalen, zoals zorgverzekering, betalingsregeling of lening van de bank..

Waarom kan er niet gekeken worden naar de financiele situatie van een persoon ?

Waarom kan er niet gekeken worden of iemand samenwoont of alleenstaand is ?

Waarom kan de uitkering niet gewoon aan het einde van de maand overgemaakt worden ?

mika21

Re: In de problemen komen als je werkloos raakt

Ongelezen bericht door mika21 »

2e het zelfde onderwerp? Je zal dezelfde reactie krijgen hoor!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ga nog eens heel goed kijken waar je op kunt bezuinigen:

- Verzekeringen?
- Auto?
- Telefoon/televisie/internet?
- Zorgtoeslag aangevraagd/aangepast? (met zo'n laag inkomen heb je bijna de maximale zorgtoeslag en kost de zorgverzekering bijna niks)
- Eten/drinken/roken/alcohol? (koop bijvoorbeeld alleen maar seizoensgroente, geen vlees en al helemaal geen kant en klare of half kant en klare gerechten)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Thoompie81 schreef:Beste,

Zolang je gewoon werk hebt, en een inkomen van 1500 euro netto per maand, kom je niet zo snel in de problemen en kan je nog het een en ander regelen.

Zo had ik dus een eindafrekening van stroom gekregen van 895 euro..dit was dankzij een kapotte kookplaat.
Maar ik had werk en kon een betalingsregeling treffen dat ik 7 maanden lang 127 euro afbetaal.

Bij de bank heb ik een lening lopen, van 275 euro per maand, want ik had werk en kon dit wel opvangen zonder gevolgen.

Mijn vaste lasten worden altijd netjes op tijd betaald, want mijn loon werd ook einde van de maand gestort, en kwam dus niet in de problemen hierdoor.

Nu raak ik werkloos, en krijg ik een uitkering van 956 euro per maand, wat achteraf betaald word.
Ik kom nu dus 200 euro te kort om mijn vaste lasten te kunnen betalen, en heb hierdoor ook geen geld om boodschappen te kunnen doen.

Ik ben alleenstaand en kan dus niet terugvallen op een 2e inkomen van een partner, uitkering "moet" achteraf overgemaakt worden,waardoor ik te ver in de min kom te staan, en de bank het een en ander terug boekt..vervolgens krijg ik brieven binnen dat ik nog het een en ander moet betalen..tegen de tijd dat ik mijn uitkering binnen krijg, kan ik pas de huur betalen, zodat ik niet op straat kom te staan, die ondertussen ook al diversen brieven hebben gestuurd dat de huur nog niet betaald is.
Het gevolg hiervan is dat ik diversen lasten niet kan betalen, zoals zorgverzekering, betalingsregeling of lening van de bank..

Waarom kan er niet gekeken worden of iemand samenwoont of alleenstaand is ?

Waarom kan de uitkering niet gewoon aan het einde van de maand overgemaakt worden ?
Da's een goede vraag, die het UWV misschien kan beantwoorden?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, de antwoorden staan gewoon op de site, maar als een zeker iemand te lui is om dat even op te zoeken...

Daarbij, als er nou eens NIET gekeken werd of iemand samenwoont of alleenstaand is, dan had ik een stukkie meer WAO en de topicstarter een stuk meer WW. Dus die vraag is eigenlijk niet de juiste.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

en krijg ik een uitkering van 956 euro per maand, wat achteraf betaald word.

Ik heb mensen gesproken die het met minder moeten doen. Ook heb je recht op toeslagen en je gedrag veranderen. Geen vlees eten vind ik onzin, daar zitten dingen in die je nodig hebt. Gewoon opletten wat je koopt.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Heel lullig misschien, maar waarom denken mensen nog steeds dat ze zonder buffer kunnen?! Hoe klein je inkomen ook is, je móet sparen zodat je iets extra's hebt voor slechtere tijden.

Nu is dat voor TS natuurlijk te laat, maar hij moet wel orde op (financiële) zaken stellen.

TS heeft een lening lopen van € 275 per maand, dat is de rente en aflossing? Hoe groot is die schuld?

Volgens mij krijgt u redelijk goede tips: besparen op onder andere energie en verzekeringen. Zo snel mogelijk toeslagen aanvragen. En dan asap die schuld afbetalen! Als u die schuld afbetaald heeft en u komt rond, dan zou ik ook ten zeerste aanraden om die €275 elke maand te gaan sparen, zodat u een buffer kunt opbouwen.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja 275 pm betalen aan een lening met een inkomen van 1500 :roll:

GJvdZ

ciske schreef:[
Geen vlees eten vind ik onzin, daar zitten dingen in die je nodig hebt.
Nee hoor, het is alleen maar lekker.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Thoompie81 schreef:
dus omdat jij een lening neemt die niet nodig is, moet er een oplossing geregeld worden?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Dubbele posting. Antwoorden aldaar inmiddels 3 pagina's tellend.

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 4&t=141649

Lees mijn (en andermans) advies aldaar.

GJvdZ

thecure schreef:
Thoompie81 schreef:
dus omdat jij een lening neemt die niet nodig is, moet er een oplossing geregeld worden?
Laat de SP het niet lezen. Die zouden zomaar op het idee van een inkomensafhankelijke rente kunnen komen.

Gesloten