LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bommeltje1913

Re: Kwijtschelding Doorlopen Krediet

Ongelezen bericht door Bommeltje1913 »

thecure schreef:Waarom wordt mijn vraag over de verzekering van de auto zorgvuldig ontweken?
Nee, maar ik weet niet waar je heen wilt met die vraag.
Auto die ik destijds had gekocht was all risk verzekerd, maar daar kreeg ik 3000 euro voor terug, omdat dat de dagwaarde was, en had ik dus een ander van gekocht, en wat ik over had over gemaakt naar het doorlopend krediet..

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Bommeltje1913 schreef:Goedendag,

Ik heb een normaal inkomen van 1485 euro,maar door mijn doorlopend krediet kom ik helaas niet aan sparen toe wat vrij lastig is als TV, wasmachine,auto of iets dergelijks kapot gaat of aan vervanging toe is.

Omdat ik elke keer weer voor onverwachte uitgaven kom te staan, auto toto loss, EMA cursus van 750 euro om maar paar op te noemen, kom ik niet aan aflossen toe en zolang ik het doorlopend krediet heb, kom ik ook niet aan sparen toe.

Om nou gelijk de schuldsanering in te gaan vind ik ook weer gelijk zo ver gaan, omdat ik dan geen zeggenschap meer heb over mijn inkomsten en uitgaven en er niet blij mee ben als ik zelf geen overzicht heb, dus heb dit liever niet als wel.

Kan iemand mij misschien wat meer informatie geven of ik eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor een kwijtschelding, zodat ik over een aantal jaar schuldvrij ben, zonder dat ik dat gedoe krijg met schuldsanering ?
Ook goedendag, Bommeltje.

Je punt kan ik ergens wel begrijpen. Als je jong bent staat de wereld voor je open, wie doet je wat? En dan kunnen er keuzes gemaakt worden waarvan je later van mening bent dat je het beter anders had kunnen doen. Zo is het leven nu eenmaal.

Een 'doorlopend krediet' wordt in de volksmond ook wel een 'doodlopend krediet' genoemd. En de reden zul je wel begrijpen, je komt er haast niet van af. En toch is de enige optie: zelf aflossen, en wel zo snel mogelijk.

Je zult moeten begrijpen dat je indertijd zelf deze keuzes hebt gemaakt, en dan ben je er ook zelf verantwoordelijk voor om het op te lossen. Waar is je trots? Je wilt toch zeker wel jezelf in de spiegel kunnen aankijken, en kunnen zeggen: 'Het was zwaar, ik heb er voor geknokt, maar ik ben er toch maar mooi zelf van af gekomen! '?

Wat je misschien zou kunnen doen is er een sport van maken zo zuinig mogelijk te leven. En heus, er zijn zoveel meer mogelijkheden dan je denkt. In mijn geval geldt vanaf deze maand bijvoorbeeld: minder computeren, minder tv-kijken (en de boel niet aan laten staan als ik er niet mee bezig ben/naar kijk), en koffie zetten met de hand in plaats van met het apparaat, levert me al een besparing op van zo'n 20 euro per maand aan elektra. En dat wordt straks met de jaarafrekening in één keer uitgekeerd. Kijk, dat zijn nog eens leuke bedragen, vindt je niet? En zo is er veel en veel meer mogelijk - je moet er alleen even naar zoeken, en een beetje zelfdiscipline hebben om datgene wat is afgelost niet steeds op te nemen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

- abbonnementen de deur uit doen
- sparen op je stroom/gas/water rekening
- goed de reclame's in de gaten houden van supermarkten
- extra bijbaantje nemen
- etc

Je hebt zelf voor dit doodlopend krediet gekozen en hier zal je zelf voor moeten opkomen,
je kan niet verwachten van een bank dat ze je kwijtschelding gaan geven, wat ook niet zal gebeuren.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Chocomelk schreef:- abbonnementen de deur uit doen
- extra bijbaantje nemen
- etc

Je hebt zelf voor dit doodlopend krediet gekozen en hier zal je zelf voor moeten opkomen,
je kan niet verwachten van een bank dat ze je kwijtschelding gaan geven, wat ook niet zal gebeuren.
tenzij je grieks ben natuurlijk :D

Bommeltje1913

witte angora schreef: Ook goedendag, Bommeltje.

Je punt kan ik ergens wel begrijpen. Als je jong bent staat de wereld voor je open, wie doet je wat? En dan kunnen er keuzes gemaakt worden waarvan je later van mening bent dat je het beter anders had kunnen doen. Zo is het leven nu eenmaal.

Een 'doorlopend krediet' wordt in de volksmond ook wel een 'doodlopend krediet' genoemd. En de reden zul je wel begrijpen, je komt er haast niet van af. En toch is de enige optie: zelf aflossen, en wel zo snel mogelijk.

Je zult moeten begrijpen dat je indertijd zelf deze keuzes hebt gemaakt, en dan ben je er ook zelf verantwoordelijk voor om het op te lossen. Waar is je trots? Je wilt toch zeker wel jezelf in de spiegel kunnen aankijken, en kunnen zeggen: 'Het was zwaar, ik heb er voor geknokt, maar ik ben er toch maar mooi zelf van af gekomen! '?

Wat je misschien zou kunnen doen is er een sport van maken zo zuinig mogelijk te leven. En heus, er zijn zoveel meer mogelijkheden dan je denkt. In mijn geval geldt vanaf deze maand bijvoorbeeld: minder computeren, minder tv-kijken (en de boel niet aan laten staan als ik er niet mee bezig ben/naar kijk), en koffie zetten met de hand in plaats van met het apparaat, levert me al een besparing op van zo'n 20 euro per maand aan elektra. En dat wordt straks met de jaarafrekening in één keer uitgekeerd. Kijk, dat zijn nog eens leuke bedragen, vindt je niet? En zo is er veel en veel meer mogelijk - je moet er alleen even naar zoeken, en een beetje zelfdiscipline hebben om datgene wat is afgelost niet steeds op te nemen.
Dat is idd als je jong bent, en zoiezo dat het er 12 jaar geleden allemaal anders was en aan toe ging dan tegenwoordig. Toen was er ook geen sprake van crisis, kreeg je makkelijker een hypotheek en dergelijke..

Nu is het allemaal strenger geworden, want met mijn inkomen, kan ik nu geen lening of iets opnemen van 15.500 euro, mag in mn handen klappen als ik de helft aan kan..

Maar echt luxe leven doe ik niet op zich..gewoon een simpel appartementje met mn 2 kleine katjes en niks geks in huis en ook niet dat ik onnodig dingen aan laat staan.

Bommeltje1913

kokka schreef:
Chocomelk schreef:- abbonnementen de deur uit doen
- extra bijbaantje nemen
- etc

tenzij je grieks ben natuurlijk :D
haha nee ik ben gewoon nederlander..maar kan altijd proberen of het verschil maakt als ik griekse nationaliteit aanneem ;)

ik ben maandelijks 40 euro aan stroom kwijt en 23 aan water, gas zit in de servicekosten verwerkt, en aangezien mn bovenburen goed stoken, krijg in Juli altijd 500 euro retour..

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En wat denk je van een extra bijbaantje ?
Jij hebt gekozen voor dit doodlopend krediet en zal daar ook voor op
moeten komen.

Bommeltje1913

Chocomelk schreef:En wat denk je van een extra bijbaantje ?
Jij hebt gekozen voor dit doodlopend krediet en zal daar ook voor op
moeten komen.
Ik ben me daar van bewust hoor dat ik 12 jaar geleden de stomme fout heb gemaakt om voor een doodlopend krediet te kiezen...was makkelijk geweest as ik toen in de toekomst kon kijken en toen wist dat ik er nu nog steeds aan vast zit, omdat alles gewoon tegen zit...en aangezien ik alleenstaand ben, en ook nog een huishouden heb te doen, en ook nog een beetje wil leven en niet wil leven om te werken, kijk ik zoveel mogelijk rond wat eventuele andere opties en mogelijkheden zijn.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bommeltje1913 schreef:
bprosman schreef:
had in 8 uur tijd 3 biertjes ofzo op...vervolgens bracht hij wat vrienden naar huis..aangehouden..blazen..alcohol van dag van te voren zat er nog in...beginnend bestuurder gevolg : EMA cursus...
EMA cursus voor 3 biertjes ? Yea right... waar is hij aangehouden, de Efteling ?
Restalcohol..werd ook duidelijk gemaakt in die cursus...
1 glaasje bier doet er een uur over om af te breken.
als je avond er flink op los gaat..dan zit het er volgende dag nog steeds in...
Een beetje kater uitslapen kost je een uurtje of 10, dus rekenend met jouw uur per glas. had je de avond ervoor zeker 12 à 15 bier op, om dat promillage te halen. Da's inderdaad flink er op los gaan. Ik hoop dat het feestje alle ellende waard was voor je, het is veel lesgeld. :wink:

Maar goed, ik ken iemand die een deel kwijtschelding heeft kunnen uitonderhandelen met de bank, echter was daarvoor zoals ik al aangaf een flinke geste voor nodig, en een serieuze onderhandeling. Die heeft ~65% van het openstaande bedrag ineens afbetaald, en de rest werd kwijtgescholden. Wat jij wenst, volledige kwijtschelding, zie ik dus niet gebeuren.

Bommeltje1913

sjohie schreef: Een beetje kater uitslapen kost je een uurtje of 10, dus rekenend met jouw uur per glas. had je de avond ervoor zeker 12 à 15 bier op, om dat promillage te halen. Da's inderdaad flink er op los gaan. Ik hoop dat het feestje alle ellende waard was voor je, het is veel lesgeld. :wink:

Maar goed, ik ken iemand die een deel kwijtschelding heeft kunnen uitonderhandelen met de bank, echter was daarvoor zoals ik al aangaf een flinke geste voor nodig, en een serieuze onderhandeling. Die heeft ~65% van het openstaande bedrag ineens afbetaald, en de rest werd kwijtgescholden. Wat jij wenst, volledige kwijtschelding, zie ik dus niet gebeuren.
Dat was ik niet met dat feestje ;) was een gastje die ook op die cursus zat..die had een avond van te voren een feest gehad, niet ik..

En ik ben gewoon aan het rondkijken wat mijn mogelijkheden zijn omtrend mijn krediet, of het mogelijk is dat de bank zoiets zegt van we zien dat je het niet meer kan opbrengen, en je hierdoor nog verder in de problemen komt of zal gaan komen.
Tegenwoordig zijn de regels allemaal veranderd, dat merkte ik wel aan mn broer die een hypotheek wilde afsluiten met een ander, of hij ff 40.000 op tafel wilde leggen, anders geen hypotheek..

Maar dat lag dus aan de persoon, want die ging bijna op vakantie, en had zoiets van ja daag, ga ik nu even niet aan beginnen om dat allemaal nog rond te krijgen..

Dus ik weet ook niet hoe of wat verder, of dat er een regeling getroffen kan worden dat het gehalveerd word of iets dergelijks.
Ben nu 32 en geld om iets extras te doen heb ik dus niet, en daar baal ik gewoon ontzettend van..
Ik wil ook wel eens op vakantie, of iets leuks gaan doen..of als ik iemand tegenkom en het klikt dat ik er mee ga trouwen of een dat ik een keer een nieuwere auto kan kopen,

witte angora

Bommeltje1913 schreef:krijg in Juli altijd 500 euro retour..
Kijk, en tel daar je vakantiegeld in mei bij op, en je hebt al een leuk bedragje dat je extra kan aflossen. Ik schat zo'n 1500-1600 euro, dat is in één keer 10% van je lening... Scheelt je ook weer 10% van wat je nu iedere maand aan rente kwijt bent, huppa!

Misschien dat je nog wat aan belastingteruggave kan claimen? Dat is, als je het voor 1 april indient, meestal ook al voor 1 juli binnen.

Hoe je waternota er uit ziet weet ik niet, maar 23 euro per maand is best wel fors. Ik verbruik in mijn uppie met kat (moet ik wel de boel in de gaten houden) per jaar ongeveer 60 m3, en kom daarmee op een nota van 14 euro per maand.

Elektra 40 euro zou misschien wat van af kunnen? Ik zit nu op een verbruik van zo'n 1500 per jaar, dat wil ik terug hebben naar maximaal 1000 Kwh. Gewoon door te zoeken wat er minder kan, en in mijn geval nog niet eens alleen voor het geld, maar ik wil ook mijn ecologische voetafdruk wat kleiner hebben.

Zoals gezegd, koffie zet ik met de hand, en het water kook ik in een fluitketel, dat komt, ik heb aan twee keer per dag een bak koffie genoeg. Maar met het apparaat moet je een minimale hoeveelheid zetten van twee kopjes, dus ik kan de helft weggooien, twee keer per dag. Dus behalve dat het aardig stroom scheelt (ca 2 euro pm), scheelt het me ook de helft van de koffie, scheelt ook al weer een eurootje per maand. Plus dat handmatig gezette koffie vele malen lekkerder blijkt te zijn, het is ietsje meer werk, maar och...

Tel al die kleine bedragen eens op, moet je eens kijken...

witte angora

Bommeltje1913 schreef:
En ik ben gewoon aan het rondkijken wat mijn mogelijkheden zijn omtrend mijn krediet, of het mogelijk is dat de bank zoiets zegt van we zien dat je het niet meer kan opbrengen, en je hierdoor nog verder in de problemen komt of zal gaan komen.
Dat gaat de bank niet doen om de simpele reden dat ze veel en veel teveel verdienen aan de rente. Er zullen ongetwijfeld een aantal oninbare vorderingen ontstaan, maar dat valt in het niet bij de rente die de DK's in totaal opleveren. Juist doordat mensen veelal niet in staat zijn af te lossen levert het zoveel op... Echt, er is geen enkel project te bedenken voor wie dan ook waarbij de opbrengst (opgeleverde rente minus betaalde rente) procentueel gezien zo hoog ligt als bij een DK.

Als ze beginnen met kwijtschelden dan slachten ze eigenhandig de kip met de gouden eieren. Ok, het was al een kip zonder kop, als je het goed beschouwt, maar zolang ze doorgaat met leggen laten ze haar mooi met rust... :wink:

Bommeltje1913

witte angora schreef:
Bommeltje1913 schreef:krijg in Juli altijd 500 euro retour..
Kijk, en tel daar je vakantiegeld in mei bij op, en je hebt al een leuk bedragje dat je extra kan aflossen. Ik schat zo'n 1500-1600 euro, dat is in één keer 10% van je lening... Scheelt je ook weer 10% van wat je nu iedere maand aan rente kwijt bent, huppa!

Misschien dat je nog wat aan belastingteruggave kan claimen? Dat is, als je het voor 1 april indient, meestal ook al voor 1 juli binnen.

Hoe je waternota er uit ziet weet ik niet, maar 23 euro per maand is best wel fors. Ik verbruik in mijn uppie met kat (moet ik wel de boel in de gaten houden) per jaar ongeveer 60 m3, en kom daarmee op een nota van 14 euro per maand.

Elektra 40 euro zou misschien wat van af kunnen? Ik zit nu op een verbruik van zo'n 1500 per jaar, dat wil ik terug hebben naar maximaal 1000 Kwh. Gewoon door te zoeken wat er minder kan, en in mijn geval nog niet eens alleen voor het geld, maar ik wil ook mijn ecologische voetafdruk wat kleiner hebben.

Zoals gezegd, koffie zet ik met de hand, en het water kook ik in een fluitketel, dat komt, ik heb aan twee keer per dag een bak koffie genoeg. Maar met het apparaat moet je een minimale hoeveelheid zetten van twee kopjes, dus ik kan de helft weggooien, twee keer per dag. Dus behalve dat het aardig stroom scheelt (ca 2 euro pm), scheelt het me ook de helft van de koffie, scheelt ook al weer een eurootje per maand. Plus dat handmatig gezette koffie vele malen lekkerder blijkt te zijn, het is ietsje meer werk, maar och...

Tel al die kleine bedragen eens op, moet je eens kijken...
Ik woon in appartement, en daar is het elektrisch koken,(vanwege explosiegevaar) en water word verwarmd door boiler..dus met stroom zit ik zoiezo hoger...

En ik heb altijd het geluk tot nu toe, dat steeds als ik ergens wat geld van beur, vakantiegeld,teruggave gas,belasting, dat er dan net iets kapot gaat...TV, Auto,Koelkast,Computer,of dat de belastingdienst wederom een fout heeft gemaakt en ik terug moet betalen...zodra ik weet dat ik ergens geld van binnenkrijg, gaat er gegarandeert wel iets kapot.

Koffiesmaken verschillen haha..sinds ik senseo heb vind ik die normale koffie op zich niet te pruimen...

Bommeltje1913

vogels schreef:
Ben nu 32 en geld om iets extras te doen heb ik dus niet, en daar baal ik gewoon ontzettend van..
Ik wil ook wel eens op vakantie, of iets leuks gaan doen..of als ik iemand tegenkom en het klikt dat ik er mee ga trouwen of een dat ik een keer een nieuwere auto kan kopen
Je praat en denkt als een puber! Niet te geloven! Eerst maar eens volwassen worden, dat betekent je verantwoordelijkheid nemen voor de keuzes die je zelf hebt gemaakt!

Wel, bel je bank en vertel wat je hier boven schrijft. Hou wel je phone een eind van je oor, want denk dat er zeer hard gelachen gaat worden!
Vogeltje komt halverwege het verhaal binnen en denkt het gelijk te weten hoor...

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Die is in ieder geval een stuk slimmer/verstandiger/wijzer dn jij. Je verhaal is te stupide voor woorden.

"Ik wil ook wel eens op vakantie, of iets leuks gaan doen..of als ik iemand tegenkom en het klikt dat ik er mee ga trouwen of een dat ik een keer een nieuwere auto kan kopen"

Geen geld hebben is geen pleziertjes, dude! Er zijn zat mensen die het slechter dan jij hebben, die hoor ik niet.

Trieste schepsels bestaan dus nog steeds.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bommeltje1913 schreef:Goedendag,

Ik wilde graag even informeren of er misschien mogelijkheden voor mij zijn omtrend een doorlopend krediet.
Ik heb al enige tijd een doorlopend krediet bij de bank van 15,500 euro totaal omdat ik ooit de fout in ben gegaan om een auto te kopen en daarvoor geld te lenen bij de bank.
Ik heb een normaal inkomen van 1485 euro,maar door mijn doorlopend krediet kom ik helaas niet aan sparen toe wat vrij lastig is als TV, wasmachine,auto of iets dergelijks kapot gaat of aan vervanging toe is.

Omdat ik elke keer weer voor onverwachte uitgaven kom te staan, auto toto loss, EMA cursus van 750 euro om maar paar op te noemen, kom ik niet aan aflossen toe en zolang ik het doorlopend krediet heb, kom ik ook niet aan sparen toe.

Om nou gelijk de schuldsanering in te gaan vind ik ook weer gelijk zo ver gaan, omdat ik dan geen zeggenschap meer heb over mijn inkomsten en uitgaven en er niet blij mee ben als ik zelf geen overzicht heb, dus heb dit liever niet als wel.

Kan iemand mij misschien wat meer informatie geven of ik eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor een kwijtschelding, zodat ik over een aantal jaar schuldvrij ben, zonder dat ik dat gedoe krijg met schuldsanering ?

Sorry ik ben echt bereid met mensen mee te denken,maar je kan ook te simpel denken..sorry kunnen ze half ned wel kwijtschelden...
Wordt wakker....

Bommeltje1913

vogels schreef:
Lezen kun je ook al niet.

Zal je nog wat wijzer maken: je wilt trouwen, en ongetwijfeld volgen dan de kindjes: met jouw salaris blijft er dan NIKS over voor vakanties, auto's enz. enz.
Kom je hier alleen maar om mensen belachelijk te maken en het er nog ff lekker in te wrijven hoe *** ze er voor staan ? Kan nie echt zeggen dat jou woorden behulpzaam zijn..zal wel aan de achternaam liggen, ken nog een Vogels..die dacht het ook altijd beter te weten enzo..

Dacht je nou echt dat ik daar niet van op de hoogte ben, omdat ik NU in die situatie zit, dat die dingen allemaal niet mogelijk is ??

Als je alleen maar mensen komt kleineren enzo, houd dan gewoon stil als je niet met tips of adviezen komt...

Bommeltje1913

dhc schreef:Die is in ieder geval een stuk slimmer/verstandiger/wijzer dn jij. Je verhaal is te stupide voor woorden.

"Ik wil ook wel eens op vakantie, of iets leuks gaan doen..of als ik iemand tegenkom en het klikt dat ik er mee ga trouwen of een dat ik een keer een nieuwere auto kan kopen"

Geen geld hebben is geen pleziertjes, dude! Er zijn zat mensen die het slechter dan jij hebben, die hoor ik niet.

Trieste schepsels bestaan dus nog steeds.
Inderdaad..
Eey ik vraag tenminste hoe en wat en of iemand me kan helpen enzo of wat ik kan doen en waar ik terecht kan en dergelijke...
zijn ook zat mensen die het slechter hebben als mij ja..zijn ook zat mensen die niet om hulp vragen, omdat ze zich kapot schamen dat ze het zover hebben laten komen allemaal...
tis niet alsof ik het leuk vind dat ik in deze situatie zit, maar kunt niks zeggen en het verder uit de hand laten lopen enzo, omdat je je er voor schaamt, en niet wilt dat mensen weten hoe erg je in de problemen zit, of je kunt gewoon net als ik om adviezen enzo vragen hoe je uit de put komt...maar noem jij mij dan maar lekker een triest schepsel...ik laat mensen tenminste wel in hun waarde, of ze nou dom zijn of niet, gelijk hebben of niet...dan ben ik volgens jou maar lekker een triest schepsel..zegt meer over jou persoonlijkheid en mensenkennis dan over mij..

dan noem mij maar een triest schepsel omdat ik gewoon wel vraag om hulp, zodat ik niet in de problemen kom....

Bommeltje1913

vogels schreef:Tips en adviezen? Zijn vlg mij al meer dan genoeg gegeven: bezuinigen en je DK aflossen. Zo simpel is het. Kan je zelf op je 32e ook wel bedenken, lijkt mij.
Inderdaad...en vervolgens komt Vogels binnenvliegen, en gaat het er nog ff lekker inwrijven...
alsof ik me er niet van bewust ben...of heb jij niks beters te doen dan beetje op een forum mensen er op te wijzen hoe erg ze in de problemen enzo zitten ?? get a life....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nogmaals, kijk eens met open ogen en een goed werkende rekenmachine naar die auto van je. Als die "voor je werk" is, maar enkel voor het woon-werk verkeer, dan zijn er verrassend vaak goedkopere alternatieven, denk aan carpoolen, of gebruik maken van een voordeliger OV oplossing, als je werkgever dat biedt.

Hier bleken veel die-hard autobezitters, die vaak ook OV-gebruikers beschimpten op borrels etc, je kent de verhalen wel, ineens 180 graden om te draaien toen ze er achter kwamen dat onze werkgever OV voor woon-werk verkeer 100% ging vergoedden. :wink:

Ook ken ik een gezin met 3 zoons, die pas hun eerste auto kochten toen de jongste 14 was, die konden zich prima redden zonder heilige koe.

Op dit moment loop je langs de financiële afgrond, er hoeft maar 1x iets goed fout te gaan, denk aan een ontslag, en je mietert die afgrond in. Daar kan jij wat aan doen, en dat is simpel gezegd de tering naar de nering zetten.

Ik ben niet zo'n fan van al die programma's op de RTL's met Martijn Krabbé en John Williams, maar wat daar wel als kern van waarheid uit te destilleren valt, is dat door alles goed te bekijken en in kaart te brengen, je altijd wel ergens iets kan bezuinigen, als je er maar open voor staat, en voorbij gaat aan heilige huisjes/koeien.

Gesloten