LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Bloempie »

Ik mis de zorgtoeslag. Heeft u die al aangevraagd?
Misschien zelfs met terugwerkende kracht......

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

Thoompie81 schreef:
sjohie schreef:
Om te beginnen kan je bezuinigen op dat internet en bellen, bijvoorbeeld van 60 euro naar 12,95 voor digitenne. Voorlopig zit je toch aan je dure mobiele contract, en voor 50 euro/maand kan je er ook vast wel wat mee bellen, dus dan is een vaste lijn overkill. Internetten kan je bij de bibliotheek doen, bij vrienden, of als je een mobiel apparaat hebt zoals een laptop of tablet, bij de McDonalds of V&D op hun gratis WiFi.

Maar aan welk OV zou je precies 40 euro/week kwijt zijn als je geen werk hebt? En in de vergelijk met je auto, mis ik de afschrijving en onderhoud van de auto, dat moet je ook meenemen om het fair te kunnen vergelijken met het OV? Overigens is 80 euro benzine, bij 1,69/l en een auto die 1:10 rijdt, gelijk aan ~475km, nog aardig wat voor iemand die werkeloos is. Of woon je in zo'n gehucht dat je 25 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt?

En als je het op de buitenlanders gooit, maak dan van je ene grote voordeel op die groep, namelijk je kennis van de Nederlandse taal, je kracht, en solliciteer op een functie in zeg een callcenter.
Ik gooi het niet op de buitenlanders hoor...maar dat is de schuld van de regering dat er veel nederlanders thuis werkloos zitten enzo, omdat hun zo nodig de grenzen opengooien en mensen uit oostbloklanden hier laten werken..

Wat zou jij doen als werkgever...
een pool ofzo voor 1100 per maand in dienst nemen met net zoveel ervaring of een nederlander die 1500 kost ?
dus ik ben idd 2e keus in mn eigen land, omdat de regering de grenzen opengooit voor het oostblok..
en dan hebben ze het daar in den haag over de werkeloosheid in nederland...die ze zelf creeeren...

maar merk al weer dat het nergens toe leid hier, enigste wat ik vroeg was een TIJDELIJKE oplossing zolang ik zonder werk zit, en krijg alleen maar reacties alsof ik levenslang werkloos ben en nooit meer aan werk kom...

Ofterwijl dat ik nu tijdeloos werkloos ben, en daardoor dus nu tijdelijke, misschien een week, misschien 2 maanden. in de ellende zit, en vraag voor een TIJDELIJKE oplossing,moet ik ook maar gelijk in armoede gaan leven, en alles opgeven zodat ik helemaal geen leven what so ever heb..
Ik kreeg ~14 maanden geleden te horen, als donderslag bij heldere hemel, dat mijn functie kwam te vervallen op de afdeling, en dat ze me ook weinig kans gaven in de rest van de organisatie, aangezien daar 25% personeelsreductie aan zat te komen. Dit terwijl ik recent nog zaterdagen had overgewerkt etc, en dus werk zat had.

Daar heb ik even over nagedacht, en toen heb ik (ook gemeend) hardop gezegd dat ik dit een fijn bedrijf vind, waar ik nog vele mooie dingen wilde gaan doen. Met die instelling ben ik het bedrijf in gegaan om te polsen of mijn persoon op een andere afdeling toch nog nuttig kon zijn, en wat denk je? die 25% konden vertrekken, en ik werd met open armen onthaald op een nieuwe afdeling.

Ik bedoel maar, met een positieve instelling, kan je nog best wel wat bereiken in dit land, en gewoon op eigen kracht, zonder dat een regering je handje vasthoudt.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien kun je bij de gemeente aankloppen voor bijzondere bijstand?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door Shine »

Dag Thoompie,

Vervelende situatie waarin je verkeert.
Ik kan me voorstellen dat sommige adviezen niet echt in je straatje passen, maar het zijn wel adviezen die willekeurig budgetcoach of Nibud o.i.d je ook zullen geven.
Gezien je nieuwe omstandigheid zul je gewoon echt de tering zo veel mogelijk naar de nering moeten zetten. En nee, dat is idd niet altijd echt even leuk. Afscheid nemen van een bepaalde luxe gewenning is best moeilijk. Echter om erger te voorkomen, zul je hierin echt moeten gaan doorpakken. Wil je dat niet, dan zal geen enkele coach of instelling je kunnen helpen.

- Auto: gezien je rugklachten begrijpelijk, maar desalniettemin is en blijft dit een luxe. Een 2e hands scooter of brommer kan een prima vervanger zijn. De vaste lasten die de auto opslokt zijn aanzienlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de onderhoudskosten! Kortom, de auto verkopen en schaf met dat geld een scooter oid aan. Tegen de tijd dat je weer werkt hebt, zijn er wellicht ook meer financiële middelen om weer een autootje aan te schaffen.

- Internet/tv abonnement:
Deze zaken vallen onder basisbehoefte, maar kan ook aanzienlijk goedkoper. Even kijkende bij Ziggo en Upc, kan dit wel met de helft goedkoper. Neem dan een pakket Tv/internet, het goedkoopste. Telefoon hoeft vooralsnog niet omdat je nog een lopend abonnement hebt.
Zorg er wel voor dat tegen de tijd je mobiele abonnement afloopt, je iets van een prepaid gaat doen. Scheelt ook weer maandelijkse abonnementkosten.

- Uitvaartverzekering:
Je kunt je afvragen in hoeverre dit echt nodig is. Iedere maand €15,00 is op jaarbasis toch weer €180,00.
Begraven of gecremeerd zul je hoe dan ook worden. Ook zonder deze verzekering. En wellicht, als je deze verzekering wilt houden, mogelijk dat het goedkoper kan. Want €15,00 per maand vind ik nog al wat!

Doe wat met deze adviezen. Hoe onoverkomelijk ze ook voor jou mogen lijken.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

alfatrion schreef:Misschien kun je bij de gemeente aankloppen voor bijzondere bijstand?
Bijzondere bijstand krijg je alleen voor noodzakelijke kosten die je niet via een andere regeling terug krijgt en is niet voor het aflossen van een schuld of als aanvulling voor je maandelijkse inkomsten.
Je moet alles open op tafel leggen daarvoor en dan wordt bepaald of je het krijgt.
Ik vermoed in het geval van TS dat dat er niet inzit omdat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn geld problemen en ze waarschijnlijk zullen adviseren dat hij contact opneemt met een schuldhulpverlening.

witte angora
Berichten: 31195
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Uitvaartverzekering kan inderdaad goedkoper. Ik zit sinds mijn 37e bij de Dela, de premie loopt door tot ik 65 ben, en bedraagt nu 8,73 per maand. Dit is een dienstenpakket plus een geldverzekering van 575 euro.

Hiervoor had ik een andere verzekering, duurder, en er was toch al aardig premie betaalt. Maar doorgaan zou meer kosten dan overstappen, jammer van de opgebouwde premie, maar (mede vanwege mijn situatie) was dit gewoon het beste.

Een besparing van ca. 6,50 per maand lijkt niet veel, maar het komt wel iedere maand terug, snap je? En wat ik al eerder schreef, tel al die kleine bedragen eens op...

Telefoon heb ik nu via Telfort lopen, een goedkoop sim-only abonnement via het KPN-netwerk. Ik bel niet veel en wordt niet veel gebeld, dit was voldoende, en is in principe oneindig. Kosten: gemiddeld 5 euro per maand (omdat ik slechts 2 x een smsje per maand verstuur is een optioneel sms-abbo duurder), en een telefoontje heb ik simlock-vrij gekocht. Vele malen goedkoper dan zo'n abbo waar een peperdure 'gratis' telefoon bij in zit, en waar je na 24 maanden haast wel een ander abbo MOET nemen tegen slechtere voorwaarden/hogere kosten, omdat je anders doorgaat met betalen voor die 'gratis' telefoon, terwijl je toch echt geen andere krijgt...

Dat zeg ik, als je rustig rond kijkt, en stap voor stap dingen aanpakt op het moment dat het kan, kun je zoveel goedkoper leven... Je moet er alleen de tijd voor nemen, en iemand die in de uitkering zit hééft die tijd, simpel zat.

Een ander werkt om geld te verdienen om rond te kunnen komen, ik 'werk' om te besparen om rond te kunnen komen, zo kun je het ook bekijken, snap je? Heus, 'bankhangen' is dé manier om financieel in de problemen te komen, om dat te voorkomen zul je actief in het leven moeten staan, linksom of rechtsom...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door ciske »

gilas schreef:
alfatrion schreef:Misschien kun je bij de gemeente aankloppen voor bijzondere bijstand?
Bijzondere bijstand krijg je alleen voor noodzakelijke kosten die je niet via een andere regeling terug krijgt en is niet voor het aflossen van een schuld of als aanvulling voor je maandelijkse inkomsten.
Je moet alles open op tafel leggen daarvoor en dan wordt bepaald of je het krijgt.
Ik vermoed in het geval van TS dat dat er niet inzit omdat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn geld problemen en ze waarschijnlijk zullen adviseren dat hij contact opneemt met een schuldhulpverlening.

TS zal dat niet krijgen, want dan mag je geen auto hebben.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

ciske schreef:S zal dat niet krijgen, want dan mag je geen auto hebben.
Ik wou het niet zeggen maar dat komt er inderdaad ook bij.

Hoe TS het wendt of keert,er is geen snelle oplossing en alle hulpverlening of toeslagen of iets in die trant zal ten alle tijde kijken wat jezelf kan doen om te bezuinigen.
Een auto is 1 van de eerste zaken waarvan gezegd wordt dat je die weg moet doen omdat het grote kosten post is.

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

ciske schreef: TS zal dat niet krijgen, want dan mag je geen auto hebben.
Dat roep ik al de hele draad :roll:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door olaf79 »

Thoompie81 schreef:En hoe moet ik dan boodschappen doen ?
En hoe moet ik dan werk gaan zoeken ?
En hoe moet ik dan uberhaupt naar werk toe als ik dat gevonden heb ?

Zonder auto kom ik helemaal nergens.
Kan me niet voorstellen dat je ww de enige inkomsten zijn. Hoe zit het met huursubsidie, zorgsubsidie, etc.

ktv
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 16:30
Locatie: Zaandam

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door ktv »

Jammer van die sneue reacties over de auto. Thoompie doet zijn uiterste best om uit de problemen te komen en wanneer je zo'n last hebt van de rug mag je best je autootje houden vind ik. En inderdaad, openbaar vervoer of een brommer is ook niet gratis.

Bijzondere bijstand aanvragen zoals Alphatron zegt lijkt mij inderdaad de beste optie. Desnoods de auto even overschrijven op een vriend of zo om te kunnen voldoen.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door angel1978 »

ktv schreef:Jammer van die sneue reacties over de auto. Thoompie doet zijn uiterste best om uit de problemen te komen en wanneer je zo'n last hebt van de rug mag je best je autootje houden vind ik. En inderdaad, openbaar vervoer of een brommer is ook niet gratis.

Bijzondere bijstand aanvragen zoals Alphatron zegt lijkt mij inderdaad de beste optie. Desnoods de auto even overschrijven op een vriend of zo om te kunnen voldoen.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat iemand van jou wel even de bijzondere bijstand mag misbruiken ( die bedoeld is voor mensen die echt moeilijk zitten ) en in feite daarmee de auto houden op kosten van de belastingbetaler :shock:
Dat vind ik pas sneu...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

ktv schreef:Jammer van die sneue reacties over de auto. Thoompie doet zijn uiterste best om uit de problemen te komen en wanneer je zo'n last hebt van de rug mag je best je autootje houden vind ik. En inderdaad, openbaar vervoer of een brommer is ook niet gratis.

Bijzondere bijstand aanvragen zoals Alphatron zegt lijkt mij inderdaad de beste optie. Desnoods de auto even overschrijven op een vriend of zo om te kunnen voldoen.
Tsja, er zijn tegenwoordig veel alternatieven voor het bezitten van een auto, denk aan puur OV, of een combinatie van OV en zeg greenwheels of een incidentele huurauto, of een scooter voor lokaal verkeer, aangevuld met OV voor langere afstanden. Als je alleen bent, is kan het OV best concurrerend zijn tov het bezitten van een eigen auto. :wink:

Maar goed, dat vergt zoals ik al schreef hierboven, een eerlijke en open blik op het vervoersvraagstuk, en niet zoals TS nu doet, met in het achterhoofd maar het moeten willen bezitten van een eigen auto.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door ciske »

Een auto is makkelijk , maar de keus is aan TS , als hij/zij bijzondere bijstand wil hebben, moet toch de auto er uit.

Zelf heb ik de indruk dat TS niet echt veel wil. Er zijn mensen die met minder rondkomen, dus waarom TS niet?

witte angora
Berichten: 31195
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

ktv schreef:
Bijzondere bijstand aanvragen zoals Alphatron zegt lijkt mij inderdaad de beste optie. Desnoods de auto even overschrijven op een vriend of zo om te kunnen voldoen.
Kijk, en dít noemen we dus bijstandsfraude.

witte angora
Berichten: 31195
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
Maar goed, dat vergt zoals ik al schreef hierboven, een eerlijke en open blik op het vervoersvraagstuk, en niet zoals TS nu doet, met in het achterhoofd maar het moeten willen bezitten van een eigen auto.
Je bedoelt: en niet zoals TS nu doet, zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel, met in het achterhoofd het niet op willen geven van enige luxe om zijn door zichzelf veroorzaakt probleem zelf op te lossen.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

ktv schreef:Bijzondere bijstand aanvragen zoals Alphatron zegt lijkt mij inderdaad de beste optie. Desnoods de auto even overschrijven op een vriend of zo om te kunnen voldoen.
Bijzondere bijstand krijg je niet zomaar en zeker niet voor de situatie waarin TS zit.
Het is namelijk niet alleen de auto die hij heeft wat een probleem kan zijn,de overige financiele problemen kunnen ook nog weleens een rol spelen.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat Ts alles op tafel moet leggen en als hij dat niet doet,dus al geen bijzondere bijstand krijgt.

Uiteindelijk blijft het feit overeind dat,als TS het via een legale weg wil oplossen,via instanties als schuldhulpverlening etc,hij alles open op tafel moet leggen en verantwoording moet nemen voor wat hij heeft gedaan.

ktv
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2013 16:30
Locatie: Zaandam

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door ktv »

witte angora schreef:
sjohie schreef:
Maar goed, dat vergt zoals ik al schreef hierboven, een eerlijke en open blik op het vervoersvraagstuk, en niet zoals TS nu doet, met in het achterhoofd maar het moeten willen bezitten van een eigen auto.
Je bedoelt: en niet zoals TS nu doet, zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel, met in het achterhoofd het niet op willen geven van enige luxe om zijn door zichzelf veroorzaakt probleem zelf op te lossen.
Zo jammer en onnodig deze reactie. Nergens blijkt dat TS niet aan zijn verplichtingen wil voldoen, integendeel, hij betaalt zelfs trouw een oude schuld af. Maar ondanks dat hij met zijn rug zit gunnen jullie hem zijn autootje niet. Wat een sneue reacties.

En wat het buitenland betreft heeft hij gewoon gelijk. Wij sponsoren de spaanse banken, die lenen geld aan voetbalclubs om er tegen belachelijke bedragen spelers in te kopen. Kost ons geld, maar onze regering is zo dom om dat allemaal maar te pikken. En dan heb ik het nog niet gehad over die luie grieken. Maar als iemand van ons in de problemen komt wordt hij niet geholpen

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door gilas »

ktv schreef:Zo jammer en onnodig deze reactie. Nergens blijkt dat TS niet aan zijn verplichtingen wil voldoen, integendeel, hij betaalt zelfs trouw een oude schuld af. Maar ondanks dat hij met zijn rug zit gunnen jullie hem zijn autootje niet. Wat een sneue reacties.

En wat het buitenland betreft heeft hij gewoon gelijk. Wij sponsoren de spaanse banken, die lenen geld aan voetbalclubs om er tegen belachelijke bedragen spelers in te kopen. Kost ons geld, maar onze regering is zo dom om dat allemaal maar te pikken. En dan heb ik het nog niet gehad over die luie grieken. Maar als iemand van ons in de problemen komt wordt hij niet geholpen
Als TS zelf aangeeft dat hij niet kan tanken en niet zijn vaste lasten kan betalen,dan ja is het wegdoen van zijn auto een eerste stap.Er zijn genoeg mensen met rugklachten die geen auto hebben en toch er op uitgaan.
Verder is dat verhaal over het buitenland gewoon pure geklets.Denk je nou werkelijk dat het geld van de spaanse of griekse banken gebruikt zou worden voor mensen zoals TS om zijn problemen op te lossen? Dan kan ik je uit de droom helpen want dat zou niet gaan gebeuren.
Buiten dat,De meeste mensen worden gewoon geholpen maar het is vaak dat mensen zoals TS niet bereid zijn om een stapje terug te doen en zich te realiseren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen problemen.

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door kuklos »

ktv schreef:Maar ondanks dat hij met zijn rug zit gunnen jullie hem zijn autootje niet. Wat een sneue reacties.
Weet je wat ik pas sneu vindt? Dat er figuren zijn die hem aanraden om de wet te overtreden.
Hij heeft last van zijn rug en daarom een auto nodig. Ja hoor. Wie heeft dat sprookje verzonnen? De gebroeders Grimm? Hans Christian Andersen? J.K. Rowling?

Het is heel simpel, TS kan een stapje terug doen en dan uit de problemen komen. Of vast blijven houden aan zijn auto. Aan hem de keuze. Dan eet hij maar niet en gaat hij maar in zijn auto wonen.

Gesloten