LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

ktv schreef:
witte angora schreef:
sjohie schreef:
Maar goed, dat vergt zoals ik al schreef hierboven, een eerlijke en open blik op het vervoersvraagstuk, en niet zoals TS nu doet, met in het achterhoofd maar het moeten willen bezitten van een eigen auto.
Je bedoelt: en niet zoals TS nu doet, zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel, met in het achterhoofd het niet op willen geven van enige luxe om zijn door zichzelf veroorzaakt probleem zelf op te lossen.
Zo jammer en onnodig deze reactie. Nergens blijkt dat TS niet aan zijn verplichtingen wil voldoen, integendeel, hij betaalt zelfs trouw een oude schuld af. Maar ondanks dat hij met zijn rug zit gunnen jullie hem zijn autootje niet. Wat een sneue reacties.

En wat het buitenland betreft heeft hij gewoon gelijk. Wij sponsoren de spaanse banken, die lenen geld aan voetbalclubs om er tegen belachelijke bedragen spelers in te kopen. Kost ons geld, maar onze regering is zo dom om dat allemaal maar te pikken. En dan heb ik het nog niet gehad over die luie grieken. Maar als iemand van ons in de problemen komt wordt hij niet geholpen
Met dat geld houden we de Euro overeind, wat puur eigenbelang is. Daar hangen onze pensioenen en hypotheken namelijk aan vast, en dat is samen ergens tussen de 2000 en 3000 miljard euro. Wat mij betreft is dan een paar miljard afschrijven nog zo gek niet. Niet leuk, maar vele malen beter als het alternatief wat sommige kortzichtige (politici) roeptoeteren. Dit alles nog afgezien van het feit dat Nederland en Duitsland zich een beetje als de DSB hebben gedragen naar Griekenland, Spanje en Portugal, en in mijn ogen ook een morele verplichting tot steun hebben. Wij lenen (en leenden jarenlang) geld tegen een fooi aan rente, of zelfs negatieve rente (wat betekend dat beleggers geld toe legen om staatsobligaties te mogen kopen) waarmee we onze EU contributies betalen, welke de zuidelijke landen vrolijk weer uitgaven aan Noord-Europese producten en diensten.

Overigens zijn het soort problemen als waar dit topic over gaat, een scheet in een tornado vergeleken met wat de Grieken te verduren hebben. De mensen die nog een baan hebben, mogen jaar-op-jaar lastenverzwaringen van 50% of meer slikken, en dan heb ik het nog niet eens over de werkeloze grieken die met krap 10.000 uitkering/jaar als gezin, hun huurhuis uit getrapt worden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Met dat geld houden we de Euro overeind, wat puur eigenbelang is. Daar hangen onze pensioenen en hypotheken namelijk aan vast, en dat is samen ergens tussen de 2000 en 3000 miljard euro. Wat mij betreft is dan een paar miljard afschrijven nog zo gek niet. Niet leuk, maar vele malen beter als het alternatief wat sommige kortzichtige (politici) roeptoeteren. Dit alles nog afgezien van het feit dat Nederland en Duitsland zich een beetje als de DSB hebben gedragen naar Griekenland, Spanje en Portugal, en in mijn ogen ook een morele verplichting tot steun hebben. Wij lenen (en leenden jarenlang) geld tegen een fooi aan rente, of zelfs negatieve rente (wat betekend dat beleggers geld toe legen om staatsobligaties te mogen kopen) waarmee we onze EU contributies betalen, welke de zuidelijke landen vrolijk weer uitgaven aan Noord-Europese producten en diensten.

Overigens zijn het soort problemen als waar dit topic over gaat, een scheet in een tornado vergeleken met wat de Grieken te verduren hebben. De mensen die nog een baan hebben, mogen jaar-op-jaar lastenverzwaringen van 50% of meer slikken, en dan heb ik het nog niet eens over de werkeloze grieken die met krap 10.000 uitkering/jaar als gezin, hun huurhuis uit getrapt worden.
+1!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gilas schreef:Er zijn genoeg mensen met rugklachten die geen auto hebben en toch er op uitgaan.
Sterker nog: als je rugklachten hebt is auto rijden meestal niet de oplossing. Je rug wordt daar niet sterker of beter van. Lopen en fietsen is dan veel beter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Thoompie81 schreef: Dit zijn dus mijn vaste lasten normaal gesproken.
Huur 375
Ziektekosten 85
Stroom 50
Mobiel 50 (contract loopt nog tot juli 2014)
Internet/TV 60
Water 25
Uitvaart 15
Autoverzekering 40
Wegenbelasting 15
Lening 275

Totaal 990

Als ik gewoon werk heb, is er niks aan de hand, en kan ik gewoon rondkomen maandelijks...
Nu heb ik nog een betalingsregeling lopen van 130 euro per maand, dit duurde 7 maanden, ik heb er 4 van betaald, en toen kreeg ik helaas de mededeling dat ik werkloos raakte en toen kon ik dit niet meer betalen...
Je hebt ook wel een laag energievoorschot. Niet vreemd dus dat je na de jaarafrekening moet bijbetalen. Heb je geen gas of verwarming?

Wat ik mij afvraag is waarom je zo'n hoge lening hebt. Bij 275 euro lasten per maand zal een lening horen van bijna € 15.000. Dat vind ik een behoorlijk grote lening. Zeker ook bij een inkomen van zo'n 1500 per maand. Misschien dat je een heel dure lening hebt, dan kun je altijd eens met de bank praten om te kijken of dat niet voordeliger kan.

arthur2000

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door arthur2000 »

En uiteraard een leermoment.
Lenen is funest, altijd en overal.
Lenen: alleen voor echte noodgevallen, bijv. geen eten!
Maar anders: nooit en te nimmer.!

M Apeal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2013 16:15

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door M Apeal »

gilas schreef:
ciske schreef:S zal dat niet krijgen, want dan mag je geen auto hebben.
Ik wou het niet zeggen maar dat komt er inderdaad ook bij.

Hoe TS het wendt of keert,er is geen snelle oplossing en alle hulpverlening of toeslagen of iets in die trant zal ten alle tijde kijken wat jezelf kan doen om te bezuinigen.
Een auto is 1 van de eerste zaken waarvan gezegd wordt dat je die weg moet doen omdat het grote kosten post is.
Het vreemde is dat er bij sommige voedselbanken parkeerproblemen zijn. Heel merkwaardig.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, heel merkwaardig. Zoals ik al eerder heb geschreven: met mijn oude golfje, zonder afschrijving, 65 euro aan apk- en reparatiekosten en een afgelegde afstand van 6000 kilometer was ik de afgelopen 11 maanden gemiddeld 135 euro per maand kwijt. Dat vind ik nogal wat, en dan zitten de kosten van afschrijving/ander barrel er nog niet eens bij. Reken daar minimaal 50 euro per maand voor.

Tel uit je winst als je geen centen hebt en zo'n ding de deur uit flikkert, dat scheelt zo'n 40 euro per week. Heb je meteen die voedselbank niet meer nodig.

M Apeal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2013 16:15

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door M Apeal »

witte angora schreef: Tel uit je winst als je geen centen hebt en zo'n ding de deur uit flikkert, dat scheelt zo'n 40 euro per week. Heb je meteen die voedselbank niet meer nodig.
Hangt wel een beetje van de samenstelling van het huishouden af. Een 1 persoonshuishouden kan hier met een goed boodschappen beleid wel van eten. Dus idd exit voedselbank.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat de waarde van een pakket van de voedselbank niet zo ver van die 40 euro per week af zit... Er wordt tenminste altijd gezegd dat het geen compleet boodschappenpakket is, maar een aanvulling, en dat mensen nog altijd dingen er bij moeten kopen.

Een deel van de huidige afnemers zou, als ze de auto weg zouden (kunnen) doen dan niet meer afhankelijk zijn van de voedselbank, zodat er meer overblijft voor degenen die het echt nodig hebben.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door puma73 »

M Apeal schreef:
gilas schreef:
ciske schreef:S zal dat niet krijgen, want dan mag je geen auto hebben.
Ik wou het niet zeggen maar dat komt er inderdaad ook bij.

Hoe TS het wendt of keert,er is geen snelle oplossing en alle hulpverlening of toeslagen of iets in die trant zal ten alle tijde kijken wat jezelf kan doen om te bezuinigen.
Een auto is 1 van de eerste zaken waarvan gezegd wordt dat je die weg moet doen omdat het grote kosten post is.
Het vreemde is dat er bij sommige voedselbanken parkeerproblemen zijn. Heel merkwaardig.
Zo het zo kunnen zijn dat sommige mensen niet altijd op loop of fietsafstand van een voedselbank wonen en dan hulp inroepen om hun wekelijkse pakket te kunnen halen??

Op deze manier maak je onnodig vooroordelen en vooringenomenheid over een bepaalde groep mensen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik snap de mythe van 'auto hebben = geen bijstand' niet.
Dat klopt namelijk van geen kanten, dat is van jaaaaaren geleden.
Ook opmerkelijk hoeveel artsen hier opeens op het forum zitten, die wel even zullen bepalen of TS wel een auto nodig heeft.
Misschien hééft TS al een arts.
Tjonge jonge, wat een reacties zeg!
De menselijkheid is er wel een beetje uit hier.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens mij mag je idd wel een auto hebben als je een bijstandsuitkering wil hebben maar die mag niet boven een bepaalde waarde zitten. Iets van 2300 euro dacht ik.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Volgens mij mag je idd wel een auto hebben als je een bijstandsuitkering wil hebben maar die mag niet boven een bepaalde waarde zitten. Iets van 2300 euro dacht ik.
Het kan per gemeente verschillen hoe een en ander berekend wordt, voor de bijstand dan. Voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen en waterschap ligt het inderdaad op ca. 2300 euro.
U heeft een auto, motor of caravan

Een auto, motor of caravan zijn voorbeelden van bezittingen waar de gemeente rekening mee kan houden bij het bepalen van de waarde van uw bezittingen en daarmee de hoogte van uw vermogen. Zie verder “Uw vermogen is niet hoger dan toegestaan”.

Uw gemeente kan zelf bepalen of zij wel of geen rekening houdt met een auto, motor of caravan van een bepaalde waarde. Ook kan uw gemeente zelf bepalen hoe zij de waarde van een auto, motor of caravan vaststelt:

Bron: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=41

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sephora30 »

Oke duidelijk :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
sephora30 schreef:Volgens mij mag je idd wel een auto hebben als je een bijstandsuitkering wil hebben maar die mag niet boven een bepaalde waarde zitten. Iets van 2300 euro dacht ik.
Het kan per gemeente verschillen hoe een en ander berekend wordt, voor de bijstand dan. Voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen en waterschap ligt het inderdaad op ca. 2300 euro.
U heeft een auto, motor of caravan

Een auto, motor of caravan zijn voorbeelden van bezittingen waar de gemeente rekening mee kan houden bij het bepalen van de waarde van uw bezittingen en daarmee de hoogte van uw vermogen. Zie verder “Uw vermogen is niet hoger dan toegestaan”.

Uw gemeente kan zelf bepalen of zij wel of geen rekening houdt met een auto, motor of caravan van een bepaalde waarde. Ook kan uw gemeente zelf bepalen hoe zij de waarde van een auto, motor of caravan vaststelt:

Bron: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=41
En daar zijn dan dus weer 400+ variaties op.. Waarom kan een Vereniging van Nederlandse Gemeenten, of de 2e-kamer, hun tijd dáár nou niet eens aan besteden. :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

arthur2000 schreef:En uiteraard een leermoment.
Lenen is funest, altijd en overal.
Lenen: alleen voor echte noodgevallen, bijv. geen eten!
Maar anders: nooit en te nimmer.!
Dat is wel een beetje te kort door de bocht. Lenen voor een huis is niet zo heel gek.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

M Apeal schreef:Het vreemde is dat er bij sommige voedselbanken parkeerproblemen zijn. Heel merkwaardig.
Dat zijn van die broodjes Aap omdat er een keer een foto is gemaakt van iemand die met een Mercedes voor kwam rijden.

M Apeal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2013 16:15

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door M Apeal »

GJvdZ schreef:
M Apeal schreef:Het vreemde is dat er bij sommige voedselbanken parkeerproblemen zijn. Heel merkwaardig.
Dat zijn van die broodjes Aap omdat er een keer een foto is gemaakt van iemand die met een Mercedes voor kwam rijden.
Ik denk ook niet dat de gemiddelde voedselbank klant een auto heeft. Zoals iemand anders ook al schreef dat mensen gebracht worden door vrienden of familie. En ja... je kunt ook een Rolls Royce lenen om je pakket op te halen. Hoe dan ook.. het blijft triest als je op de voedselbank bent aangewezen. Of je nu met de fiets, auto of bus komt..

M Apeal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2013 16:15

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door M Apeal »

VioletPrue schreef:Ik snap de mythe van 'auto hebben = geen bijstand' niet.
Dat klopt namelijk van geen kanten, dat is van jaaaaaren geleden.
Ook opmerkelijk hoeveel artsen hier opeens op het forum zitten, die wel even zullen bepalen of TS wel een auto nodig heeft.
Misschien hééft TS al een arts.
Tjonge jonge, wat een reacties zeg!
De menselijkheid is er wel een beetje uit hier.
Een auto hebben vergroot bovendien de kans op werk. Ik heb wel eens gelezen dat er ooit een gemeente was die bijstandsgrechtigden financieel bijstond om het rijbewijs te halen.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vaste lasten 200 euro hoger dan WW uitkering

Ongelezen bericht door angel1978 »

M Apeal schreef:
VioletPrue schreef:Ik snap de mythe van 'auto hebben = geen bijstand' niet.
Dat klopt namelijk van geen kanten, dat is van jaaaaaren geleden.
Ook opmerkelijk hoeveel artsen hier opeens op het forum zitten, die wel even zullen bepalen of TS wel een auto nodig heeft.
Misschien hééft TS al een arts.
Tjonge jonge, wat een reacties zeg!
De menselijkheid is er wel een beetje uit hier.
Een auto hebben vergroot bovendien de kans op werk. Ik heb wel eens gelezen dat er ooit een gemeente was die bijstandsgrechtigden financieel bijstond om het rijbewijs te halen.
Is een rijbewijs ook al hetzelfde als een auto dan ?
Natuurlijk is een rijbewijs een pre voor het vinden van werk. Echter een auto is daarvoor geen noodzaak. Die kun je ook kopen als het vinden van werk gelukt is.

Gesloten