LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Echtscheiding en hypotheek
Echtscheiding en hypotheek
Huiseigenaren die scheiden kunnen fluiten naar hun bestaande hypotheek. Banken willen na je scheiding namelijk een nieuwe hypotheek afsluiten met nieuwe regels. Kan dat echt niet anders?
Maandag 13 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Maandag 13 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
-
Re: Echtscheiding en hypotheek
Het zal wel ouderwets zijn, maar ik vind dit echt pathetisch. In Nederland kies je zelf - als het goed is bewust - voor een huwelijk. De gevolgen van dit huwelijk zijn voor jou. Als je dan vervolgens kiest om dit huwelijk te ontbinden, mag je daar ineens geen enkel gevolg van ondervinden?
Bovendien zijn de hypotheekregels niet voor niets veranderd. De regels gelden voor elke nieuwe hyoptheek: waarom zou iemand die gaat scheiden en een nieuwe hypotheek (want dat is het!) nodig heeft toch nog recht hebben op de oude regels?
Wellicht is er een verband: geen verantwoordelijkheid nemen voor een gesloten huwelijk en de uitgesproken belofte ("tot de dood"), geen verantwoordelijkheid nemen voor een eigenwoningschuld.
NB: uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, ik heb het in mijn bericht niet over huwelijken die bijvoorbeeld als gevolg van mishandeling niet meer kunnen bestaan. Hoewel ik wel vind dat de nieuwe hypotheekregels dan nog steeds van toepassing zouden moeten zijn.
Bovendien zijn de hypotheekregels niet voor niets veranderd. De regels gelden voor elke nieuwe hyoptheek: waarom zou iemand die gaat scheiden en een nieuwe hypotheek (want dat is het!) nodig heeft toch nog recht hebben op de oude regels?
Wellicht is er een verband: geen verantwoordelijkheid nemen voor een gesloten huwelijk en de uitgesproken belofte ("tot de dood"), geen verantwoordelijkheid nemen voor een eigenwoningschuld.
NB: uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, ik heb het in mijn bericht niet over huwelijken die bijvoorbeeld als gevolg van mishandeling niet meer kunnen bestaan. Hoewel ik wel vind dat de nieuwe hypotheekregels dan nog steeds van toepassing zouden moeten zijn.
Je kunt het ook omdraaien : banken maken misbruik van hun machtspositie.
Ze grijpen de situatie aan om hun risico's maximaal (vaak onredelijk) te beperken.
Ze grijpen de situatie aan om hun risico's maximaal (vaak onredelijk) te beperken.
Natuurlijk, de banken hebben het weer gedaan. Maar zoals Annikaatje zegt: het is een nieuwe hypotheek. Eerst hadden beide partners een hypotheek gegeven op het huis, na de scheiding 1 van de 2. Tijdens het huwelijk vorm je met z'n 2-en 1 entiteit waar de bank een overeenkomst mee heeft, na de scheiding ben je juridisch gezien een andere entiteit. En dan is het logisch dat de huidige regels worden toegepast. Als ze de regels van x jaar geleden hanteren krijgen de banken over een paar weer de schuld omdat ze een nieuwe lening hebben gegeven die niet aan de regels voldoet. En reken er maar op dat als mensen in de financieele problemen komen, die kaart gespeeld gaat worden.
Had nooit gedacht dat ik ging scheiden, moet ook een nieuwe hypotheek afsluiten....heb ik niet voor gekozen, na alle verdriet nu ook nog financiële gevolgen ....dus annikaatje heb er niet voor gekozen om het huwelijk te ontbinden.
Wat Anikaatje even over het hoofd ziet is dat de bank je geen nieuwe hypotheek wil geven als je de oude nog op je naam hebt staan. De enige manier om daarvan af te komen is dan je huis verkopen met voor evt kinderen nog veel meer gedoe.
Wat mij vooral tegenstaat in dit hele verhaal is dat de bank dus glashard heeft gelogen tegen dhr Hellebrekers. Niet een keer, maar meerdere keren. Bij mij staat de teller inmiddels ook op 3x liegen over de inkomensnorm. Pas na schrijven van een brief met citaten van de AFM-website kwam er enige beweging in mijn zaak waarna er alsnog na maanden treuzelen een afwijzing volgde.
Het zou me niet verbazen als dhr. Hellebrekers net als ik een spaarhypotheek heeft met een pre-crisis rentetarief (zo'n 5%). De bank baalt waarschijnlijk als een stekker dat ze zoveel rente moet betalen over de opgespaarde premie en zal er alles aan doen om een andere hypotheekvorm op te leggen door niet mee te werken aan voortzetting van de spaarhypo. Als je dan wat moet liegen, ach.....
Wat mij vooral tegenstaat in dit hele verhaal is dat de bank dus glashard heeft gelogen tegen dhr Hellebrekers. Niet een keer, maar meerdere keren. Bij mij staat de teller inmiddels ook op 3x liegen over de inkomensnorm. Pas na schrijven van een brief met citaten van de AFM-website kwam er enige beweging in mijn zaak waarna er alsnog na maanden treuzelen een afwijzing volgde.
Het zou me niet verbazen als dhr. Hellebrekers net als ik een spaarhypotheek heeft met een pre-crisis rentetarief (zo'n 5%). De bank baalt waarschijnlijk als een stekker dat ze zoveel rente moet betalen over de opgespaarde premie en zal er alles aan doen om een andere hypotheekvorm op te leggen door niet mee te werken aan voortzetting van de spaarhypo. Als je dan wat moet liegen, ach.....
Wat ik me afvroeg in deze kwestie is geldt dit ook als je partner overlijdt. Wat gebeurt er dan met de hypotheek?
Veelal wordt dat een geheel ander verhaal, ivm waarschijnlijk aanwezige overlijdensrisico verzekering.wimak schreef:Wat ik me afvroeg in deze kwestie is geldt dit ook als je partner overlijdt. Wat gebeurt er dan met de hypotheek?
En als die er niet is?
-
Ja, de kinderen zijn altijd de dupe. Maar dat ligt niet aan de bank!pinowski schreef:Wat Anikaatje even over het hoofd ziet is dat de bank je geen nieuwe hypotheek wil geven als je de oude nog op je naam hebt staan. De enige manier om daarvan af te komen is dan je huis verkopen met voor evt kinderen nog veel meer gedoe.
Zonder overlijdens - of levensverzekering zal de hypotheek door de overgebleven partner moeten betaald.wimak schreef:En als die er niet is?
Vaak kan een hypotheek, als er geen wijzigingen in hoeven te worden aangebracht, doorlopen op naam van de 'erven'. Net als dat je bij een echtscheiding in principe de hypotheek ook gewoon kunt laten doorlopen als er niets hoeft te worden veranderd.
Maar vaak is het uit zakelijk en praktisch oogpunt gewensd om bij een scheiding toch een en ander aan te passen. Bijvoorbeeld als het eigendom op naam van één van de partners moet komen te staan. Of als dat nodig is om een andere woning te kunnen krijgen.
Maar vaak is het uit zakelijk en praktisch oogpunt gewensd om bij een scheiding toch een en ander aan te passen. Bijvoorbeeld als het eigendom op naam van één van de partners moet komen te staan. Of als dat nodig is om een andere woning te kunnen krijgen.