LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening voor nooit gemaakte afspraak

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mickyfaas

Rekening voor nooit gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door mickyfaas »

Al enige tijd poog ik voor mijn moeder het volgende probleem op te lossen.
Mijn moeder had op een dinsdag een afspraak met GGZ Delfland. Maandag bleek dat er die dinsdag iets was met haar werk waardoor ze de afspraak wilde afzeggen. Diezelfde maandag heeft ze gebeld en wel precies 25 uur van tevoren. Bij GGZ Delfland hebben ze namelijk een 24-policy. Gelukkig was ze dus nog op tijd, iets dat trouwens ook ter sprake is gekomen toen ze belde met de receptioniste.

Een week later lag er echter een brief in de bus van incassobureau 'PB afspraakgemist'. Volgens PB had ze maandag een afspraak (zelfde tijd) en had ze die een uur van tevoren afgebeld. Of ze even 50 euro wilde betalen. Wij dachten dat dit wel een misverstand moest zijn, maar nee, na veel telefoontjes bleef de receptioniste volhouden dat er maandag in de computer stond (dus is het waar).
Uiteindelijk heeft mijn moeder haar behandelaar gebeld, met het idee dat zij wel zou kunnen getuigen dat mijn moeder dinsdag en niet maandag een afspraak met haar had (mijn moeder maakt namelijk nooit op maandag een afspraak). De behandelaar was aanvankelijk heel vriendelijk tegen mijn moeder en beloofde het probleem op te lossen. Later werd ze terug gebeld (op totaal andere toon) en werd haar verteld dat er niks meer aan te doen was.

Mijn moeder heeft daarop haar behandeling bij GGZ Delfland gestaakt en ik ben in de pen geklommen. Ik heb een lange brief naar het hoofdkantoor gestuurd waarin ik uitleg dat dit een misverstand is en dat ik vind dat we slecht behandeld zijn en dat ik eis dat deze maatregel wordt teruggedraaid.
Weken later krijg ik een brief met de mededelingen dat er niets mogelijk is en dat mijn moeder volgens hun gegevens op maandag een afspraak en op maandagochtend heeft afgebeld (beide niet waar).
Vervolgens komt er niet veel later een brief van een deurwaarder met maar liefst 37,50 extra kosten. Dit ZONDER tweede aanmaning of betalingsherinnering!

Uiteraard ga ik een tweede brief schrijven waarin ik wat dwingender ga proberen aan hun verstand te brengen dat er nooit een afspraak op maandag geweest is en wij echt dat bedrag niet gaan betalen. Het probleem is echter dat zij al het 'bewijs' in handen hebben. Mijn moeder heeft namelijk nooit een afspraakbevestiging gekregen.

Mijn vraag: wat is een handige volgende zet? Zouden we sterk staan in een evt. rechtszaak? Kan ik aan het incassobureau vragen de hele zaak 'stil te zetten' totdat we eruit zijn?

Bvd!

ArneLH
Contacteer:

Re: Rekening voor nooit gemaakte afspraak

Ongelezen bericht door ArneLH »

mickyfaas schreef:Zouden we sterk staan in een evt. rechtszaak?
Als men stelt dat er een afspraak is gemaakt voor die maandag, dan zal men dat moeten bewijzen als jij dit ontkent. Als men niet verder komt dan een aantekening in het eigen systeem denk ik niet dat veel rechters dat zullen geloven.

Degrelle

Ongelezen bericht door Degrelle »

Volledig eens met ArneLH. Verder verstandig van u om geen zaken meer te doen met deze vestiging. Er is tenslotte geen basis van vertrouwen meer.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

mickyfaas schreef:Vervolgens komt er niet veel later een brief van een deurwaarder met maar liefst 37,50 extra kosten. Dit ZONDER tweede aanmaning of betalingsherinnering!
Helaas voor u hoeft er geen kosteloze 2e aanmaning verstuurt te worden. Direct na de eerste betalingsherinnering volgt een verhoging van minimaal € 40,- ex BTW + wettelijke rente.
Ben bang dat u niet hard kunt maken dat de afspraak op dinsdag was met reden als "mijn moeder nooit een afspraak maakt op maandag".

mickyfaas

@Jantje, maar er is ook nooit een betalingsherinnering geweest. Alleen een factuur voor 50 euro en toen bam, een incasso + kosten. Bovendien dacht ik dat het wettelijk verplicht was van tevoren de kosten van een evt. verhoging te vermelden?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Sorrie dat ik het mogelijk verkeerd begrepen heb, maar u schrijft toch echt zonder TWEEDE aanmaning.....

mickyfaas

Ja, mijn onduidelijkheid. De eerste brief is natuurlijk nog geen 'herinnering' of 'aanmaning', maar de originele factuur zelf.
Grappig genoeg is deze factuur dus verstuurd door het bedrijf 'PB afspraakgemist'. Zij hebben een telefoonnummer, maar zelfs na heel vaak bellen is het mij nog nooit gelukt iemand aan de lijn te krijgen. Ook hebben ze een site, met daarop ook hun 'partners'. Dat blijkt er dus maar één te zijn en raad eens: GGZ Delfland.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heeft u moeder geen afsprakenkaartje waarop staat dat ze dinsdag zou
hebben moeten komen ?

mickyfaas

Ja, maar aangezien ze haar afspraak telefonisch heeft gemaakt heeft ze die ook zelf ingevuld. Ik heb wel een kopie meegestuurd met mijn eerste brief, maar dat snijdt dus weinig hout. Verder heeft ze nog gevraagd waarom ze eigenlijk nooit een afspraakbevestiging heeft gekregen, maar daar werd heel vaag op geantwoord. Het zal ook wel niet verplicht zijn (helaas).

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ArneLH schreef:
mickyfaas schreef:Zouden we sterk staan in een evt. rechtszaak?
Als men stelt dat er een afspraak is gemaakt voor die maandag, dan zal men dat moeten bewijzen als jij dit ontkent. Als men niet verder komt dan een aantekening in het eigen systeem denk ik niet dat veel rechters dat zullen geloven.
Dit ben ik niet met u eens.

Uiteindelijk is de aantekening in het afsprakenboek van het ziekenhuis het enige bewijs wat er is, en heeft TS helemaal niks om te laten zien.

Men kan gevoegelijk aannemen dat de GGZ er niet zijn beroep van maakt om bedragen te claimen van niet uitgevoerde behandelingen. Als er dus een meningsverschil ontstaat over een gemaakte afspraak is dit met grote waarschijnlijkheid te wijten aan een menselijke vergissing van een van de betrokken personen.

Dit kan een fout van TS of van de receptionist zijn geweest. Beide mogelijkheden houden elkaar qua kansverdeling in evenwicht.

Aangezien blijkbaar maar 1 partij iets schriftelijks kan overleggen waar datum/tijdstip van de afspraak staan genoteerd, is het logisch dat deze partij wordt gevolgd.

Het is tenslotte een civielrechterlijke zaak waarbij niet geldt dat de zaak buiten gerede twijfel moet zijn.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De behandelaar kan toch zwart op wit schrijven dat er geen afspraak was op maandag
maar op dinsdag.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

mickyfaas schreef: Gelukkig was ze dus nog op tijd, iets dat trouwens ook ter sprake is gekomen toen ze belde met de receptioniste
Het lijkt er op dat de receptioniste niets heeft doorgegeven.
En al was die afspraak maandag geweest, had zij moeten zeggen van "U hebt over een uur een afspraak"
dat is dus niet gebeurd,dus ik neem aan dat die afspraak gewoon op dinsdag stond.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Chocomelk schreef:De behandelaar kan toch zwart op wit schrijven dat er geen afspraak was op maandag
maar op dinsdag.
Het feit dat de behandelaar dit niet wil doen, spreekt helaas ook niet ten faveure van TS

mickyfaas

Tja en het feit dat de behandelaar eerst positief en behulpzaam tegenover het probleem staat en vervolgens kort daarna 180 graden draait, lijkt me misschien een teken dat zij vreest voor haar baan of zich op z'n minst afzijdig wil houden. Dat is inderdaad uitermate jammer voor ons.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Weken later krijg ik een brief met de mededelingen dat er niets mogelijk is en dat mijn moeder volgens hun gegevens op maandag een afspraak en op maandagochtend heeft afgebeld (beide niet waar).
Je moeder kan in haar telefoongegevens ( en -online- faktuur) nakijken hoe laat ze maandag heeft gebeld, dat is aan te tonen. Dan heeft GGZ dat in elk geval al mis.

Geef je niet zo makkelijk gewonnen, zie bericht van @arneLH

mickyfaas

Ik zit er over te denken om in mijn volgende brief alleen om een schriftelijk bewijs te vragen van 1) de afspraak en 2) dat telefoontje van maandagochtend dat ze niet heeft gepleegd. En dan afwachten waar ze mee komen. Ik heb haar telefoongegevens al opgevraagd, dus als ze weer met maandagochtend komen, kan ik in elk geval aantonen dat ze daarover liegen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

(mijn moeder maakt namelijk nooit op maandag een afspraak). Bvd!
Misschien dat dit regeltje een oplossing zou kunnen bieden? Weet uiteraard niet waarom uw moeder nooit een afspraak op de maandag maakt en misschien kunt u daar iets meer 'over kunnen bewijzen'?

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

mickyfaas schreef:dat telefoontje van maandagochtend dat ze niet heeft gepleegd.
In je OP schrijf je dat je moeder diezelfde maandag nog heeft gebeld.

Heeft ze nu wel of niet afgebeld?

mickyfaas

Ja, wel gebeld, 's middag toen ze die (zogenaamde) afspraak al had. Niet 's ochtends, dit blijkt ook uit de gegevens van de telefoonmaatschappij.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

mickyfaas schreef:Ja, wel gebeld, 's middag toen ze die (zogenaamde) afspraak al had. Niet 's ochtends, dit blijkt ook uit de gegevens van de telefoonmaatschappij.
:!:
Ah, en niemand die toen zei 'u had hier al lang moeten wezen' ....goh.
Volhouden dus. :)

Gesloten