LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarrekening Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Vandaag eindrekening gehad van Eneco over 2013. Werkelijk bizar hoeveel de vaste kosten zijn geëxplodeerd. Transportkosten met dik 10% gestegen , energiebelasting ook en levering van gas ook met tientallen euro's omhoog tov 2012

Meer mensen opgevallen?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door h@rm@n »

zuiderster schreef:Vandaag eindrekening gehad van Eneco over 2013. Werkelijk bizar hoeveel de vaste kosten zijn geëxplodeerd. Transportkosten met dik 10% gestegen , energiebelasting ook en levering van gas ook met tientallen euro's omhoog tov 2012

Meer mensen opgevallen?
De eerste twee genoemde onderwerpen, transportkosten en energiebelasting kan Eneco totaal niets aan doen. Overigens geen enkel leveringsbedrijf. De transportkosten zijn de kosten van het netwerkbedrijf, zou Stedin kunnen zijn, maar is afhankelijk van waar je woont. De energiebelasting wordt bepaalt door de overheid, maar wordt wel door de nota(s) van het energiebedrijf geint waarna dit wordt afgedragen aan de overheid. De kosten waar invloed op kan worden uitgeoefend zijn de leveringskosten. Hiervoor kun je verschillende leveringsbedrijven benaderen en kijken waar je het goedkoopste bent. De eenheidsprijzen (kWh en m3) worden tweemaal per jaar aangepast, omhoog of omlaag naar gelang de inkoop door het energiebedrijf).
Wat Eneco betreft kwam ik onlangs achter dat dit leveringsbedrijf jaarafrekeningen heeft verzonden waar geen gasverbruik in is verwerkt en mensen (veel) geld terug krijgen. Dit moet later weer hersteld worden met alle gevolgen van dien. Leve de automatisering :lol:

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door Jantje7 »

zuiderster schreef:Vandaag eindrekening gehad van Eneco over 2013. Werkelijk bizar hoeveel de vaste kosten zijn geëxplodeerd. Transportkosten met dik 10% gestegen , energiebelasting ook en levering van gas ook met tientallen euro's omhoog tov 2012

Meer mensen opgevallen?
Telt de factuur van 2013 evenveel dagen als de factuur van 2012 ? Kosten zijn wel iets omhoog gegaan, maar geëxplodeerd kan ik niet zeggen. Mogelijk zit daar een verschil in.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door eleven »

Vandaag eindrekening gehad van Eneco over 2013
Welk begin en einddata is het ?

zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Mijn eindrekening loopt van 1 januari 2013 t/m 31 december 2013

Even voor de duidelijkheid ik neem Eneco (bij andere ben je waarschijnlijk net zo veel of misschien wel meer kwijt) niks kwalijk alleen het is bizar als je de afgelopen jaren vergelijk hoe de vaste kosten zijn gestegen

levering van gas en elektriciteit in 2011 692 euro in 2012 760 euro en voor 2013 818 euro!!!
transportkosten over 2011 321 euro, 2012 406 euro en 2013 454 euro

Ben alleen nieuwsgierig of andere dit ook is opgevallen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door eleven »

zuiderster schreef:Mijn eindrekening loopt van 1 januari 2013 t/m 31 december 2013

Even voor de duidelijkheid ik neem Eneco (bij andere ben je waarschijnlijk net zo veel of misschien wel meer kwijt) niks kwalijk alleen het is bizar als je de afgelopen jaren vergelijk hoe de vaste kosten zijn gestegen

levering van gas en elektriciteit in 2011 692 euro in 2012 760 euro en voor 2013 818 euro!!!
transportkosten over 2011 321 euro, 2012 406 euro en 2013 454 euro

Ben alleen nieuwsgierig of andere dit ook is opgevallen.
Jaantje schreef:
Telt de factuur van 2013 evenveel dagen
De bedragen zeggen niets over een verhoging.
Ook hetzelfde verbruik als in 2012?

zuiderster
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jan 2008 00:12

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door zuiderster »

Ja elektriciteit al jaren constant (vorig jaar zelf iets minder kw verbruikt) alleen gas meer vanwege een koude winter en vroeg voorjaar.

Maar goed een verhoging van de vaste kosten is daar aan toe maar de verhoudingen zijn gewoon compleet zoek. In drie jaar tijd dik 100 euro meer voor de transportkosten (ja Stedin wil er natuurlijk ook warmpjes bij zitten)

De crisis is nog lang niet voorbij en straks komt de rekening van de gemeente weer dus hiep hoera dat wordt weer een leuk bedrag. En al de leugenachtige economen en goeroes maar roepen dat het langzaam beter gaat met ons land. Trap er niet hoor

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door eleven »

zuiderster schreef:Ja elektriciteit al jaren constant (vorig jaar zelf iets minder kw verbruikt) alleen gas meer vanwege een koude winter en vroeg voorjaar.

Maar goed een verhoging van de vaste kosten is daar aan toe maar de verhoudingen zijn gewoon compleet zoek. In drie jaar tijd dik 100 euro meer voor de transportkosten (ja Stedin wil er natuurlijk ook warmpjes bij zitten)

De crisis is nog lang niet voorbij en straks komt de rekening van de gemeente weer dus hiep hoera dat wordt weer een leuk bedrag. En al de leugenachtige economen en goeroes maar roepen dat het langzaam beter gaat met ons land. Trap er niet hoor
Kan ik niet beoordelen.
Ik heb de laatste drie jaar een verhoging van € 35,00 !

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door h@rm@n »

zuiderster schreef:Mijn eindrekening loopt van 1 januari 2013 t/m 31 december 2013

Even voor de duidelijkheid ik neem Eneco (bij andere ben je waarschijnlijk net zo veel of misschien wel meer kwijt) niks kwalijk alleen het is bizar als je de afgelopen jaren vergelijk hoe de vaste kosten zijn gestegen

levering van gas en elektriciteit in 2011 692 euro in 2012 760 euro en voor 2013 818 euro!!!
transportkosten over 2011 321 euro, 2012 406 euro en 2013 454 euro

Ben alleen nieuwsgierig of andere dit ook is opgevallen.
Vaak wordt er te pas en te onpas leveringskosten en netwerkkosten door elkaar gehaald. Nu wordt in deze reactie duidelijk aangegeven wat de kosten van levering en de transportkosten zijn geweest.
Het verschil van de leveringskosten in de genoemde jaren kan zitten in de gewijzigde tarieven, kWh en m3, maar ook natuurlijk in de hoeveelheden (zijn die alle drie jaren hetzelfde geweest?). Daarbij is ook nog opslag duurzame energie ingevoerd. Maar dit laatste kan niet de oorzaak zijn van de grote verschillen van het leveringsbedrijf.
M.b.t. de transportkosten zijn zeker in de drie jaren wijzigingen geweest. Op mijn jaarafrekeningen (lopen van sep t/m aug) zijn de volgende bedragen in rekening gebracht: Verbruikersjaar 2010/2011 € 323,27; 2011/2012 € 348,71 en 2012/2013 € 386,80 alle bedragen incl. BTW. Dus ook een stijging, maar niet zo hoog als bij zuiderster.
Twee interessante sites zijn: http://www.energieprijzen.nl/veelgestel ... en-stroom/ en http://www.energieleveranciers.nl/energ ... werkkosten

R1chardS

Re: jaarrekening Eneco

Ongelezen bericht door R1chardS »

Wat mij opvalt in de tarieven van Stedin van 2011 is dat daarin geen tarief voor de meetdienst (meterhuur) is opgenomen. Deze is wel opgenomen in de tarieven van 2012 (totaal voor gas en elektriciteit €55). Dit is de belangrijkste reden waarom er groot verschil is tussen de tarieven van 2011 en 2012.
In 2012 is de btw verhoogd van 19% naar 21%.

Gesloten