LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jaar rekening NUON!
Jaar rekening NUON!
Wij waren aan het wachten totdat we de meterstanden aan de NUON konden door geven. In 2012 was dat op 19 december gedaan, en nu zijn we al 20 januari 2012 en nog steeds niets door gegeven.
Onder het kopje 'veel gestelde vragen' van NUON.nl staat dat het elk jaar op de zelfde tijd door moet worden gegeven.
Vandaag gebeld met NUON en die hadden maar even een schattig gemaakt van onze meter stand:
Mevrouw vorig jaar heeft u 2948 kuub aan gas verstookt dus dat hebben we nu maar op 3000 kuub gezet en u moet ruim 500 euro bij betalen.
Ik stuiterde ....
Was het niet met meneer eens, je kan toch geen schatting maken.
Of ik even de standen door wilde geven, prima!
Ooh dat scheelt niet zo veel mevrouw dan komen we op 2400 kuub op.
Ik stuiterde weer ....
Maar meneer u heeft nu een berekening van 13 maanden en géén 12 maanden ....
Oh nou ja dat is niet anders. Mevrouw u moet alles maar even na kijken, u krijgt binnen kort de jaar afrekening wel en dan moet u bij betalen.
Mag de NUON 13 maanden berekenen voor de einde jaars afrekening?
Wij zijn al aan het kijken naar een andere leverancier, de NUON zijn we helemaal klaar mee.
( vorig jaar al genoeg mee gemaakt met de NUON en FEENSTRA)
Onder het kopje 'veel gestelde vragen' van NUON.nl staat dat het elk jaar op de zelfde tijd door moet worden gegeven.
Vandaag gebeld met NUON en die hadden maar even een schattig gemaakt van onze meter stand:
Mevrouw vorig jaar heeft u 2948 kuub aan gas verstookt dus dat hebben we nu maar op 3000 kuub gezet en u moet ruim 500 euro bij betalen.
Ik stuiterde ....
Was het niet met meneer eens, je kan toch geen schatting maken.
Of ik even de standen door wilde geven, prima!
Ooh dat scheelt niet zo veel mevrouw dan komen we op 2400 kuub op.
Ik stuiterde weer ....
Maar meneer u heeft nu een berekening van 13 maanden en géén 12 maanden ....
Oh nou ja dat is niet anders. Mevrouw u moet alles maar even na kijken, u krijgt binnen kort de jaar afrekening wel en dan moet u bij betalen.
Mag de NUON 13 maanden berekenen voor de einde jaars afrekening?
Wij zijn al aan het kijken naar een andere leverancier, de NUON zijn we helemaal klaar mee.
( vorig jaar al genoeg mee gemaakt met de NUON en FEENSTRA)
Re: Jaar rekening NUON!
Ja, leuk is het niet maar het mag wel natuurlijk. Waarschijnlijk wordt in dit geval ook 13 x het maandelijks voorschotbedrag als reeds betaald meegenomen. Een nadeel is natuurlijk dat er een "wintermaand" extra op de jaarafrekening wordt meegenomen wat iets duurder is door het hogere gasverbruik, wel een zachte winter.
Re: Jaar rekening NUON!
Hopelijk heeft u wel een contract dat u maandelijks kunt opzeggen, anders hangt er ook nog een prijskaartje van minimaal € 100,- aan voor vroegtijdig opzeggen.
Re: Jaar rekening NUON!
Algemene Voorwaarden Nuon...
Opzegvergoeding:
Indien u een overeenkomst voor bepaalde tijd tussentijds beëindigt,brengt Nuon u per product een Opzegvergoeding in rekening volgens het hiernavolgende overzicht.
Resterende looptijd van de overeenkomst:
Korter dan 1,5 jaar..............................Vergoeding €50,-
Minimaal 1,5 jaar, korter dan 2 jaar...Vergoeding €75,-
Minimaal 2 jaar, korter dan 2,5 jaar...Vergoeding €100,-
Minimaal 2,5 jaar.................................Vergoeding €125,-
Bij beëindiging van de overeenkomst binnen één jaar worden tevens eenmalig uitgekeerde welkomstbedragen (overstapkorting, welkomst-premies) teruggevorderd en/of wordt de reële waarde van welkomst-cadeaus aan u in rekening gebracht.
Opzegvergoeding:
Indien u een overeenkomst voor bepaalde tijd tussentijds beëindigt,brengt Nuon u per product een Opzegvergoeding in rekening volgens het hiernavolgende overzicht.
Resterende looptijd van de overeenkomst:
Korter dan 1,5 jaar..............................Vergoeding €50,-
Minimaal 1,5 jaar, korter dan 2 jaar...Vergoeding €75,-
Minimaal 2 jaar, korter dan 2,5 jaar...Vergoeding €100,-
Minimaal 2,5 jaar.................................Vergoeding €125,-
Bij beëindiging van de overeenkomst binnen één jaar worden tevens eenmalig uitgekeerde welkomstbedragen (overstapkorting, welkomst-premies) teruggevorderd en/of wordt de reële waarde van welkomst-cadeaus aan u in rekening gebracht.
Re: Jaar rekening NUON!
Opzegging van een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd is kosteloos.
De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is overeengekomen.
Re: Jaar rekening NUON!
famke24...We worden nieuwsgierig...
Feenstra is al jarenlang onderdeel van Nuon (sinds 2001), dus grote kans dat u Feenstra met Nuon associeert. Ook in de toekomst zullen we nauw samenwerken met Feenstra. Feenstra verzorgt de adviesafspraken en service voor cv-ketels, cv-ketelonderhoud, isolatie, ventilatie en huisbeveiliging.
Feenstra wordt aanbevolen door Vereniging Eigen Huis.
Feenstra is al jarenlang onderdeel van Nuon (sinds 2001), dus grote kans dat u Feenstra met Nuon associeert. Ook in de toekomst zullen we nauw samenwerken met Feenstra. Feenstra verzorgt de adviesafspraken en service voor cv-ketels, cv-ketelonderhoud, isolatie, ventilatie en huisbeveiliging.
Feenstra wordt aanbevolen door Vereniging Eigen Huis.
Re: Jaar rekening NUON!
In wet en regelgeving zijn sinds 1 augustus 2013 de volgende regels opgenomen:
De leverancier collecteert voor een kleinverbruikaansluiting ten minste eenmaal per 12 maanden een meterstand.
De leverancier meldt bij de opvraag dat het niet (tijdig) verstrekken van de bedoelde meterstand leidt tot berekening of schatting van de meterstand.
De leverancier berekent de meterstand indien geen collectie heeft kunnen plaatsvinden.
Hier staat geen 13 of 14 maanden maar 12 maanden. Als pas na 13 of 14 maanden een stand wordt gecollecteerd, dan moet op basis van deze meterstand een stand worden berekend op de vorige opnamedatum plus 12 maanden.
Bij klanten met een conventionele meter is de leverancier afhankelijk van het moment waarop de meterstand door de klant wordt uitgelezen. Deze datum zal niet altijd gelijk zijn aan de vorige opnamedatum + 12 maanden.
De leverancier kan besluiten in dat geval een meterstand te berekenen op basis van de ontvangen meterstand of de ontvangen meterstand door te geven (aan de netbeheerder). Meestal gaat het maar om een paar dagen verschil. In uw geval moet een nieuwe meterstand worden berekend.
Het is om de door Jantje7 aangegeven reden niet wenselijk een kortere of langere periode af te rekenen.
Meterstanden kunnen binnen een bepaalde termijn worden gecorrigeerd.
Deze termijn is het restant van de maand waarin de meterstand is opgenomen/berekend + ongeveer 2 maanden.
Als de NUON voor u in december 2013 een meterstand heeft berekend, dan kan de NUON tot eind februari 2014 een nieuwe meterstand vaststellen voor deze datum. NUON zal/moet de nieuwe meterstand berekenen op basis van de door u in januari 2014 doorgegeven meterstanden.
De leverancier collecteert voor een kleinverbruikaansluiting ten minste eenmaal per 12 maanden een meterstand.
De leverancier meldt bij de opvraag dat het niet (tijdig) verstrekken van de bedoelde meterstand leidt tot berekening of schatting van de meterstand.
De leverancier berekent de meterstand indien geen collectie heeft kunnen plaatsvinden.
Hier staat geen 13 of 14 maanden maar 12 maanden. Als pas na 13 of 14 maanden een stand wordt gecollecteerd, dan moet op basis van deze meterstand een stand worden berekend op de vorige opnamedatum plus 12 maanden.
Bij klanten met een conventionele meter is de leverancier afhankelijk van het moment waarop de meterstand door de klant wordt uitgelezen. Deze datum zal niet altijd gelijk zijn aan de vorige opnamedatum + 12 maanden.
De leverancier kan besluiten in dat geval een meterstand te berekenen op basis van de ontvangen meterstand of de ontvangen meterstand door te geven (aan de netbeheerder). Meestal gaat het maar om een paar dagen verschil. In uw geval moet een nieuwe meterstand worden berekend.
Het is om de door Jantje7 aangegeven reden niet wenselijk een kortere of langere periode af te rekenen.
Meterstanden kunnen binnen een bepaalde termijn worden gecorrigeerd.
Deze termijn is het restant van de maand waarin de meterstand is opgenomen/berekend + ongeveer 2 maanden.
Als de NUON voor u in december 2013 een meterstand heeft berekend, dan kan de NUON tot eind februari 2014 een nieuwe meterstand vaststellen voor deze datum. NUON zal/moet de nieuwe meterstand berekenen op basis van de door u in januari 2014 doorgegeven meterstanden.
Re: Jaar rekening NUON!
[quote="R1chardS"]In wet en regelgeving zijn sinds 1 augustus 2013 de volgende regels opgenomen:
De leverancier collecteert voor een kleinverbruikaansluiting ten minste eenmaal per 12 maanden een meterstand.
De leverancier meldt bij de opvraag dat het niet (tijdig) verstrekken van de bedoelde meterstand leidt tot berekening of schatting van de meterstand.
De leverancier berekent de meterstand indien geen collectie heeft kunnen plaatsvinden.
Mag ik vragen waar u dit gevonden heeft?
Het is moeilijk om als particulier tegen zulke grote bedrijven op te boksen, je zal toch echt hulp moeten zoeken om er uit te komen tegen woordig.
En nee ik ga niet inhoudelijk in wat wij al mee hebben gemaakt met Feenstra, want dan zit ik hier morgen nog te tikken. Wat ik wel kan vertellen, ze zijn niet klantvriendelijk, denken niet met de klant mee, geven klant de schuld, zijn ineens niet telefonisch bereikbaar ......
De leverancier collecteert voor een kleinverbruikaansluiting ten minste eenmaal per 12 maanden een meterstand.
De leverancier meldt bij de opvraag dat het niet (tijdig) verstrekken van de bedoelde meterstand leidt tot berekening of schatting van de meterstand.
De leverancier berekent de meterstand indien geen collectie heeft kunnen plaatsvinden.
Mag ik vragen waar u dit gevonden heeft?
Het is moeilijk om als particulier tegen zulke grote bedrijven op te boksen, je zal toch echt hulp moeten zoeken om er uit te komen tegen woordig.
En nee ik ga niet inhoudelijk in wat wij al mee hebben gemaakt met Feenstra, want dan zit ik hier morgen nog te tikken. Wat ik wel kan vertellen, ze zijn niet klantvriendelijk, denken niet met de klant mee, geven klant de schuld, zijn ineens niet telefonisch bereikbaar ......
Re: Jaar rekening NUON!
U kunt deze regels vinden in de informatiecode elektriciteit en gas en dan in hoofdstuk 5.
Zie https://www.acm.nl/download/documenten/ ... s-2013.pdf
De informatiecode is een uitwerking van artikel 54, eerste lid van de Elektriciteitswet 1998 en
artikel 22, eerste lid van de Gaswet.
Zie https://www.acm.nl/download/documenten/ ... s-2013.pdf
De informatiecode is een uitwerking van artikel 54, eerste lid van de Elektriciteitswet 1998 en
artikel 22, eerste lid van de Gaswet.
Re: Jaar rekening NUON!
Ik heb een eindejaarsafrekening gehad van NUON. Ik woon alleen in een appartement en heb stadswarmte. Ik ben vrij weinig thuis.
In 2012 betaalde ik 100 euro als termijnbedrag en had hetzelfde verbruik. Toen was mijn eindejaarsafrekening 100 euro bijbetalen afgerond.
In 2013 heb ik mijn termijnbedrag verhoogd naar 115 euro en heb ik een eindejaarsafrekening van 330 euro???
Nuon geeft als reden ja.. de winter was langer.. dus vandaar. Dat gaat toch niet op als ik weinig thuis ben?
Ik heb toen gebeld en wilde een onderzoek, waarmee ik overigens even heb gewacht omdat ik niet weet of dit bij de Nuon doen nou zo betrouwbaar is. De betaling werd uitgesteld (er is geen datum genoemd).
Nu log ik een keertje in op MIJN NUON en zie ik opeens dat er INCASSO kosten in rekening werden gebracht. Ik bel na en zeg dat dit afgesproken is dat er uitstel van betaling is tot na het onderzoek. Dit is telefonisch toegezegd.
Mevrouw kon niets vinden in hun logs en was mijn woord tegen die van de Nuon. Wat een onzin. Als hun medewerkers fouten maken, ben ik de dupe hiervan?
Probleem 1: hoge jaarrekening die naar mijn weten NIET klopt. Gewenste service van NUON. ZOEK HET UIT !! ipv laconiek te doen en iedereen maar elke keer onzin bedragen te laten betalen.
Probleem 2: Hoe krijgen jullie het in jullie hoofd om uitstel toe te zeggen en vervolgens incassokosten in rekening te brengen? Doe wat aan jullie service !!!
Ik lees en hoor heel veel klachten hierover. Ook spreek ik wat kennissen die heel wat minder betalen in grotere huishoudens. Waar gaat dit fout? En hoe kunnen jullie als groot bedrijf zo met jullie klanten omgaan?
Ik hoop dat dit wat helpt en jullie hier eindelijk iets mee kunnen doen. Telefonisch kom ik totaal niet verder met jullie!!!
mvg,
Een trouw betalende klant.
In 2012 betaalde ik 100 euro als termijnbedrag en had hetzelfde verbruik. Toen was mijn eindejaarsafrekening 100 euro bijbetalen afgerond.
In 2013 heb ik mijn termijnbedrag verhoogd naar 115 euro en heb ik een eindejaarsafrekening van 330 euro???
Nuon geeft als reden ja.. de winter was langer.. dus vandaar. Dat gaat toch niet op als ik weinig thuis ben?
Ik heb toen gebeld en wilde een onderzoek, waarmee ik overigens even heb gewacht omdat ik niet weet of dit bij de Nuon doen nou zo betrouwbaar is. De betaling werd uitgesteld (er is geen datum genoemd).
Nu log ik een keertje in op MIJN NUON en zie ik opeens dat er INCASSO kosten in rekening werden gebracht. Ik bel na en zeg dat dit afgesproken is dat er uitstel van betaling is tot na het onderzoek. Dit is telefonisch toegezegd.
Mevrouw kon niets vinden in hun logs en was mijn woord tegen die van de Nuon. Wat een onzin. Als hun medewerkers fouten maken, ben ik de dupe hiervan?
Probleem 1: hoge jaarrekening die naar mijn weten NIET klopt. Gewenste service van NUON. ZOEK HET UIT !! ipv laconiek te doen en iedereen maar elke keer onzin bedragen te laten betalen.
Probleem 2: Hoe krijgen jullie het in jullie hoofd om uitstel toe te zeggen en vervolgens incassokosten in rekening te brengen? Doe wat aan jullie service !!!
Ik lees en hoor heel veel klachten hierover. Ook spreek ik wat kennissen die heel wat minder betalen in grotere huishoudens. Waar gaat dit fout? En hoe kunnen jullie als groot bedrijf zo met jullie klanten omgaan?
Ik hoop dat dit wat helpt en jullie hier eindelijk iets mee kunnen doen. Telefonisch kom ik totaal niet verder met jullie!!!
mvg,
Een trouw betalende klant.
Re: Jaar rekening NUON!
Heeft u alleen stadswarmte of ook elektriciteit van Nuon?
Het feit dat u niet veel thuis bent, met de verwarming op bv. 20 graden, zorgt alleen voor meer verbruik, omdat u zelf ook warmte opwekt.
Niet verstandig een factuur niet te betalen. Indien na controle blijkt dat u teveel heeft betaald, wordt dit redelijk snel terug gestort.
Naar ik aanneem heeft u een verbruiksmeter, kunt u toch ook zien wat het verbruik van het afgelopen jaar is geweest? En inderdaad is het afgelopen winter erg lang koud geweest.
Het feit dat u niet veel thuis bent, met de verwarming op bv. 20 graden, zorgt alleen voor meer verbruik, omdat u zelf ook warmte opwekt.
Niet verstandig een factuur niet te betalen. Indien na controle blijkt dat u teveel heeft betaald, wordt dit redelijk snel terug gestort.
Naar ik aanneem heeft u een verbruiksmeter, kunt u toch ook zien wat het verbruik van het afgelopen jaar is geweest? En inderdaad is het afgelopen winter erg lang koud geweest.
Re: Jaar rekening NUON!
Om te bepalen of het een fout betreft van de leverancier moet de jaarafrekening van 2012 met die van 2013 worden vergeleken. Wat is er verschillend?
Het verschil kan liggen in één of een combinatie componenten (verbruik, periode, berekende standen vs opgenomen standen, tarief, aantal verrekende voorschotten).
Het verschil kan liggen in één of een combinatie componenten (verbruik, periode, berekende standen vs opgenomen standen, tarief, aantal verrekende voorschotten).
Re: Jaar rekening NUON!
Wij hebben dus inmiddels nog steeds niks ontvangen van de nuon, en volgens de meneer aan de telefoon zou het deze week zijn.
Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe cv ketel gekregen alleen klopte dat ding niet ( dat geven ze bij Feenstra natuurlijk niet toe, maar goed) het gevolg dat wij een rekening van net geen 1000euro maar even moesten betalen aan de nuon ivm een hoge gasrekening.
De medewerker van de nuon vroeg of wij in een hutje op de heide woonden?
Dan kun je al na gaan dat er iets niet klopt.
Maar we wilden de boel laten onderzoeken en kregen elke maand, als we belden met nuon uitstel tot betaling. Via Feenstra werd er een onafhankelijk (!?) persoon naar ons toegestuurd, ja ik zeg onafhankelijk!! (wij huren een cv bij de nuon, Feenstra doet onderhoud).
Maar die onafhankelijke was van de nuon!?!?!?!?
Ja snap jij het nog? Dan is het toch niet onafhankelijk?
Goed: meneer maakte berekeningen, ging dingen in huis bekijken, en was kort en zei: volgend jaar stookt u ook voor 2900 kuub aan gas!!
Wij weer contact met nuon gezocht over betaal regeling, dat was prima maar moesten eerst de helft betalen.
Aah dat is vreemd, ik wil een betalingsregeling omdat ik het bedrag niet kan betalen, dat begrijpen ze niet helemaal bij de nuon geloof ik. Was het er niet mee eens.
Paar dagen later weer gebeld, verhaal uitgelegd, meneer vond het wel een hoog bedrag en sneu verhaal, kan per maand hoor zei hij, delen het bedrag door 12 maanden. Super, maar wel vreemd toch??
Goed ons stook gedrag, is nu gebleken na precies een jaar, met een goed werkende cv ketel, is dus wel 1000kuub minder.
Tsja ... hoe onafhankelijk die man dan was? Nou niet dus.
Kijk dus goed uit wie je laat komen!
Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe cv ketel gekregen alleen klopte dat ding niet ( dat geven ze bij Feenstra natuurlijk niet toe, maar goed) het gevolg dat wij een rekening van net geen 1000euro maar even moesten betalen aan de nuon ivm een hoge gasrekening.
De medewerker van de nuon vroeg of wij in een hutje op de heide woonden?
Dan kun je al na gaan dat er iets niet klopt.
Maar we wilden de boel laten onderzoeken en kregen elke maand, als we belden met nuon uitstel tot betaling. Via Feenstra werd er een onafhankelijk (!?) persoon naar ons toegestuurd, ja ik zeg onafhankelijk!! (wij huren een cv bij de nuon, Feenstra doet onderhoud).
Maar die onafhankelijke was van de nuon!?!?!?!?
Ja snap jij het nog? Dan is het toch niet onafhankelijk?
Goed: meneer maakte berekeningen, ging dingen in huis bekijken, en was kort en zei: volgend jaar stookt u ook voor 2900 kuub aan gas!!
Wij weer contact met nuon gezocht over betaal regeling, dat was prima maar moesten eerst de helft betalen.
Aah dat is vreemd, ik wil een betalingsregeling omdat ik het bedrag niet kan betalen, dat begrijpen ze niet helemaal bij de nuon geloof ik. Was het er niet mee eens.
Paar dagen later weer gebeld, verhaal uitgelegd, meneer vond het wel een hoog bedrag en sneu verhaal, kan per maand hoor zei hij, delen het bedrag door 12 maanden. Super, maar wel vreemd toch??
Goed ons stook gedrag, is nu gebleken na precies een jaar, met een goed werkende cv ketel, is dus wel 1000kuub minder.
Tsja ... hoe onafhankelijk die man dan was? Nou niet dus.
Kijk dus goed uit wie je laat komen!