LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Calvé mayonaise bevat schadelijke E-nummer E 385!
Calvé mayonaise bevat schadelijke E-nummer E 385!
Laatst tijdens het eten besloot ik eens het boekje "Wat zit er in uw eten" (Gouget, 2008) naast de producten op tafel te houden. De net nieuw gekochte pot Calvé mayonaise (nou juist gekozen vanwege zijn weinige toevoegingen!) bleek meteen raak te zijn. Het bevat het schadelijke E-nummer E 385, een toevoeging die in o.a. Australië verboden is en waarvan hier de onderzoeken lopen (2008). Gouget schrijft erover: "Een voedingszuur en synthetische remmer om metaalhoudende moleculen in te kapselen [...] ook aan sommige wasmiddelen toegevoegd." Het advies dat ze geeft, Absoluut vermijden.
Calvé krijgt van ons een brief op de mat, maar toch ongelofelijk dat ze dit weer aan de mayonaise toevoegen. En dan lezen we op de voorkant van de pot: "Jouw vertrouwde Calvé Mayonaise is gemaakt van goede en pure ingrediënten...". Wat schattig, maar op de chemische supplementen dan na wellicht?
E 385 is overigens een veel gebruikt E-nummer in Mayonaise, opletten dus!
Jasper
Calvé krijgt van ons een brief op de mat, maar toch ongelofelijk dat ze dit weer aan de mayonaise toevoegen. En dan lezen we op de voorkant van de pot: "Jouw vertrouwde Calvé Mayonaise is gemaakt van goede en pure ingrediënten...". Wat schattig, maar op de chemische supplementen dan na wellicht?
E 385 is overigens een veel gebruikt E-nummer in Mayonaise, opletten dus!
Jasper
Laatst gewijzigd door JHendrix op 26 jan 2014 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Calvé mayonaise bevat schadelijke E-nummer E 385!
Niets mis met mayo met E385. Bangmakerij zonder basis, again.
Ik dacht laatst al wat proef ik , maar dat was de E 385.
Als de onderzoeken al sinds 2008 lopen ga je er in ieder geval niet vlug dood aan.
Als de onderzoeken al sinds 2008 lopen ga je er in ieder geval niet vlug dood aan.
-
Als ik Calve was, dan zou ik die E385 aan de kippen voeren die de eieren leggen voor de mayo. Dan hoeft het niet meer op het etiket.
-
Even wat dingetjes en dongetjes opgezocht:
Overigens schijnt de keukenzout van de Aldi ook een restproduct van het een of ander te zijn. Het ene zout is het andere nog niet...
E385
Calciumdinatrium-EDTA
Bereiding/oorsprong:
Calcium- en natriumzout van EDTA, een synthetisch product.
Algemene opmerking:
Bij langdurige hoge consumptie bestaat er gevaar voor bloedarmoede.
Bron: http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e385/
Kortom, het valt allemaal wel mee dus. Als je puur natuur wilt eten, dan zul je alle fabrieksspullen sowieso moeten laten staan, en het allemaal zelf gaan maken. Fabrieken zitten namelijk met verschillende voorschriften en processen waardoor ze min of meer gedwongen zijn bepaalde additieven toe te voegen. Als je het zelf maakt dan kun je er in stoppen wat je wilt.Herkomst:
Calcium/natriumzout van EDTA (386) een synthetisch product.
Functie en eigenschappen
Metaalbinder en stabilisator (ook gebruikt om metalen uit het lichaam te verwijderen bij een metaalvergiftiging)
Producten:
zeer veel producten
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Tot max. 2.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Geen bekend in de gebruikte concentraties. Bij langdurige hoge consumptie bestaat er gevaar voor bloedarmoede.
Dieetbeperkingen :
EDTA en edetaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.
Bron: http://www.food-info.net/nl/e/e385.htm
Overigens schijnt de keukenzout van de Aldi ook een restproduct van het een of ander te zijn. Het ene zout is het andere nog niet...
Dus een pot per dag leegeten geeft geen gezondheidsproblemen?
Mooi! Dan kan dit topic ook weer in de kliko...
Wederom ongefundeerde bangmakerij van complot denkers.
#aluhoedje opzetten doet.
Mooi! Dan kan dit topic ook weer in de kliko...
Wederom ongefundeerde bangmakerij van complot denkers.
#aluhoedje opzetten doet.
Waar E385 dus allemaal inzit, de link van WA gelezen hebbend, en je verorbert dat per dag, heeft men het over bloedarmoede, ik denk dan meer aan obesitas. Ook niet zo gezond als je je voeding met alle sausen overgiet. U consumeert toch niet 1 pot mayonaise (van Calvé) per dag + de rest?witte angora schreef:Even wat dingetjes en dongetjes opgezocht:
E385. Overigens schijnt de keukenzout van de Aldi ook een restproduct van het een of ander te zijn. Het ene zout is het andere nog niet...
Dit topic is niet gestart vanwege bangmakerij, maar puur om voor te lichten. Wat een vijandigheid in de reacties ook.. Een ieder kan ermee doen wat hij of zij zelf wil. Ongefundeerd daarentegen, dan moet je mijn stuk nog eens lezen. Echter als er sites als food-info.net of goedgeweten.be tegenover jaren wetenschappelijk onderzoek worden gesteld weet ik wel waar ik op zou vertrouwen. Dood ga je er zeker niet gelijk aan. Schadelijk op lange termijn is het wel. De vraag is dus wil je dit soort synthetische zaken eten?
Heb je een link naar wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het ook slecht is ?jaren wetenschappelijk onderzoek
kan hij niet want zulk een onderzoek bestaat niet in Nederland.
Groet Jasper
Of dat zo is weet ik niet, ik ben geen expert op het gebied. Deze onderzoeken zijn inderdaad Frans.puma73 schreef:kan hij niet want zulk een onderzoek bestaat niet in Nederland.
Voordat ze het boek 'wat zit er in uw eten' schreef is expert corrine gouget jarenlang bezig geweest met het bestuderen van de additieven in ons eten. Hier een link naar 7 artikelen die ze heeft gepubliceerd (ik hoop dat u Frans kan, ik heb niet de moeite genomen ze allemaal in het Nederlands op te zoeken). U kunt het altijd even zelf googelen.
Groet Jasper
Groet Jasper
Oftewel, gewoon bangmakerij en onzin. We leven in NL, met NL regels. Dus als er geen NL onderzoeken zijn en je gelooft deze onzin, tja dan is het gewoon bangmakerij en onzin. Er bestaat nog steeds een ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). En om daar aan te komen moet je heeeel erg veel potten mayonaise eten per dag.JHendrix schreef:Groet JasperOf dat zo is weet ik niet, ik ben geen expert op het gebied. Deze onderzoeken zijn inderdaad Frans.puma73 schreef:kan hij niet want zulk een onderzoek bestaat niet in Nederland.
geen enkele behoefte, zie mijn vorige bericht.JHendrix schreef:Voordat ze het boek 'wat zit er in uw eten' schreef is expert corrine gouget jarenlang bezig geweest met het bestuderen van de additieven in ons eten. Hier een link naar 7 artikelen die ze heeft gepubliceerd (ik hoop dat u Frans kan, ik heb niet de moeite genomen ze allemaal in het Nederlands op te zoeken). U kunt het altijd even zelf googelen.
Groet Jasper
Doe daar dan ook tenminste een poging toe, zou ik zeggen.JHendrix schreef:Dit topic is niet gestart vanwege bangmakerij, maar puur om voor te lichten.
Ik zou eerder zeggen: informeer je eens op wetenschappelijke wijze dan zul je zien dat e385 gewoon nuttig is en in de hoeveelheden waarin het in voedsel zit in het geheel niet gevaarlijk. Eén bezoek aan de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling staat gelijk aan levenlang dagelijks twee potten mayonaise eten.Ongefundeerd daarentegen, dan moet je mijn stuk nog eens lezen. Echter als er sites als food-info.net of goedgeweten.be tegenover jaren wetenschappelijk onderzoek worden gesteld weet ik wel waar ik op zou vertrouwen.
Zelfs water, keukenzout, sinaasappelen en miljoenen andere zeer normale zaken zijn schadelijk in overdosering op de lange termijn. Wat wou je hier nu eigenlijk mee zeggen?Schadelijk op lange termijn is het wel.
De vraag is dus wil je natuurlijke voedingsmiddelen eten die door gebrek aan e385 gevaarlijk hoge concentraties aan allerlei zware metalen bevatten? Of drink je liever frisdrank waar teveel benzeen in zit omdat het e385 de vorming ervan niet heeft kunnen voorkomen?De vraag is dus wil je dit soort synthetische zaken eten?
Ach fijn! Een collega! Ik ben namelijk ook al "jarenlang bezig geweest met het bestuderen van de additieven in ons eten" en ik ben tot de slotsom gekomen dat er géén reden is om mayonaise met E385 te mijden. Nou, fijn, hebben we dat ook weer gehad. Aangezien zowel Corinne als ikzelf al jarenlang bezig zijn hiermee, gelooft u mij natuurlijk ook meteen!JHendrix schreef:Voordat ze het boek 'wat zit er in uw eten' schreef is expert corrine gouget jarenlang bezig geweest met het bestuderen van de additieven in ons eten.
-
JHendrix schreef:expert corrine gouget
Wie of wat is corrine gouget? Net zoiets als Albert Verlinde, Dafne Dekkers, Linda de Mol, of wat moet ik me er bij voorstellen? (Het is trouwens Corinne Gouget, niet Corrine... Sorry, als je de naam al niet eens goed weet te spellen, zullen jouw interpretaties ook wel anders zijn dan deze persoon bedoelt...)
Nee, JIJ komt met een stelling, dus JIJ moet bewijzen dat jouw stelling klopt. Niet andersom.U kunt het altijd even zelf googelen.
Waarin is zij precies expert dan? En hoe weet jij dan precies wat ze schrijft over die E-nummers, als je geen Frans kan? Of vertrouw je de vertaler(s) van haar teksten wél blind.....JHendrix schreef:Voordat ze het boek 'wat zit er in uw eten' schreef is expert corrine gouget jarenlang bezig geweest met het bestuderen van de additieven in ons eten. Hier een link naar 7 artikelen die ze heeft gepubliceerd (ik hoop dat u Frans kan, ik heb niet de moeite genomen ze allemaal in het Nederlands op te zoeken). U kunt het altijd even zelf googelen.
Groet Jasper
Overigens is E385 ook een geneesmiddel, het wordt gebruikt om metalen in het lichaam/maag-darmkanaal te binden bij een metaalvergiftiging..
Nou,zal ik dan is wat medisch erin gooien :
Emeritus hoogleraar Voedingsleer M Katan heeft een artikel geschreven over E nummers en een heldere uitleg met voorbeelden.
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/144-e- ... JlMzg1Ijt9
Hij zegt oa :
Emeritus hoogleraar Voedingsleer M Katan heeft een artikel geschreven over E nummers en een heldere uitleg met voorbeelden.
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/144-e- ... JlMzg1Ijt9
Hij zegt oa :
En vooral dit stukje past wel hier :Ieder van ons heeft zijn geloven en vooroordelen, wetenschappers net zo goed als iedereen. Maar als wetenschapper probeer je kritisch te zijn, ook op jezelf, en als jij het niet bent doet een collega dat wel voor je. Gouget doet precies het tegengestelde: zij gelooft heilig in de slechtheid van E-nummers, en ze vindt kennelijk alle middelen geoorloofd om u net zo bang te maken als zij.
We worden niet ziek van E-nummers, we worden ziek van alcohol, van sigaretten, van vetzucht, van teveel zout en verzadigd vet. En natuurlijk van gevaarlijke kruisingen waar je wordt aangereden, en van wankele keukentrapjes waar je afvalt. Let daar liever op, in plaats van op E-nummers.