LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke bank is eerlijk?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:
tenormin schreef:Dan moeten ze 'die beloning' niet meer contractueel maken als er weer een uitgezeten Lid van de Kamer die plaats in de bankwereld gaat innemen (die kont heeft lang aan het blauwe pluche gekleefd) maar contractueel iets anders laten vastleggen: als ze goed gepresteerd hebben na afloop. Denk dat je vergeten bent wat Zalm en Duisenberg ons beloofden met de euro? Jij mag blij zijn met de euro en Brussel: ik niet: elke maand 10 miljoen voor heen en weer gereis tussen Brussel en Straatsburg? Absurd, maar goed, ook dat zal jij wel weer gewoon noemen. Maak trouwens geen ruzie met je hoor, waardeer je menig erg. Maar verschil van mening mag er toch ook zijn, neem ik aan?

Wat heeft het op en neer reizen tussen Brussel en Straatsburg in vredesnaam met de euro te maken? Je hebt de melk wel horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt....
Dat geeft wel aan, dat de betrokken politici het moeilijk hebben met uitleggen wat "Europa" wel en vooral niet is aan de gemiddelde Europeaan, en wat de voordelen zijn. :wink:

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Ik ken ze niet. Erger vind ik de AFM en alle instanties die de boel in de gaten moeten houden. Er zijn zoveel constructies waar de klant helemaal niet uitkomt. Sterker nog ze kunnen het je niet eens vertellen zoals bij mijn SNS bank.

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door arieene »

deze vele constructies zijn er enkel maar om de burger, ( jan met de pet ) het zo moeilijk en onduidelijk mogelijk te maken, dan is het ook gemakkelijker om deze nog meer kaal te plukken, en hier doen ook de banken aan mee, ze willen het de klant niet eens duidelijk maken, want dan verraden ze zich zelf en vallen direct door de mand.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

arieene schreef:deze vele constructies zijn er enkel maar om de burger, ( jan met de pet ) het zo moeilijk en onduidelijk mogelijk te maken, dan is het ook gemakkelijker om deze nog meer kaal te plukken, en hier doen ook de banken aan mee, ze willen het de klant niet eens duidelijk maken, want dan verraden ze zich zelf en vallen direct door de mand.
Waarom nemen consumenten dan producten af die ze zelf niet snappen?

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door arieene »

met alle respect, ik begin mij steeds meer af te vragen " van welke Planeet " komt die gast ? . d.d. 23 januari schrijft U "die Groningers moeten niet zo piepen over een trillinkje hier en daar " want de Nederlandse staatskas verdiend daar leuk aan. heeft U enig minimaal idee waar je over praat in deze, ik wil U wel eens horen als jouw huis o.a. op instorten staat waar je nog jaren aan moet betalen, en het maar de vraag is of dat dit ooit nog goed kan gaan komen, heeft U enig minimaal idee ??? .
dan nu, "waarom nemen consumenten dan producten af die ze zelf niet snappen" heeft U enig idee waarom er zoveel o.a. adviseurs in deze zijn, adviseurs welke deze consumenten moeten adviseren omdat deze consument persoonlijk zelf niet de benodigde kennis heeft, heeft U enig idee ?? , en gaat U, en sommige anderen op dit forum nu niet in koor roepen "dit is je eigen verantwoording" , "geef niet steeds een ander de schuld" , "je heb toch zelf getekend hier voor" , of zo nog meer van die kreten. het is in deze maatschappij door o.a. de gecreëerde constructies een noodzaak geworden om gebruik te maken van een adviseur, en deze adviseurs zijn nog al eens in opspraak, maar er zijn natuurlijk ook wel goede onder deze, maar hoe groot is deze kans ?? .
een vraagje ? als U naar Groningen zou gaan, en men zou weten wie U was, en ook weten hoe U uw mening vermeld op dit forum, hoe denkt U hoe men dit / U zal ontvangen,

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ondanks dat er veel adviseurs zijn, is de opmerking van sjohie nog steeds terecht. Niemand verplicht je om ingewikkelde producten af te nemen. En het is zo simpel: als je het niet in een paar woorden kunt uitleggen moet je geen handtekening zetten. Het is stuitend om te zien dat mensen folders van supermarkten uitpluizen om te kijken waar de pindakaas 10 cent goedkoper is, en vervolgens idioot complexe financieele producten aanschaffen van soms wel enkele jaarsalarissen. Dan verdien je niet beter dan dat je genaaid wordt.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door gilas »

GJvdZ schreef:Ondanks dat er veel adviseurs zijn, is de opmerking van sjohie nog steeds terecht. Niemand verplicht je om ingewikkelde producten af te nemen. En het is zo simpel: als je het niet in een paar woorden kunt uitleggen moet je geen handtekening zetten. Het is stuitend om te zien dat mensen folders van supermarkten uitpluizen om te kijken waar de pindakaas 10 cent goedkoper is, en vervolgens idioot complexe financieele producten aanschaffen van soms wel enkele jaarsalarissen. Dan verdien je niet beter dan dat je genaaid wordt.
Maar stel je voor dat mensen zelf moeten na gaan denken,daar worden ze moe van hoor en dan valt er ook niets meer te klagen want dan zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen zaken :wink:

Radar
Site Admin
Berichten: 5513
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door Radar »

Off topic berichten en geruzie verwijderd door de Moderator

witte angora
Berichten: 31189
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:Ondanks dat er veel adviseurs zijn, is de opmerking van sjohie nog steeds terecht. Niemand verplicht je om ingewikkelde producten af te nemen. En het is zo simpel: als je het niet in een paar woorden kunt uitleggen moet je geen handtekening zetten. Het is stuitend om te zien dat mensen folders van supermarkten uitpluizen om te kijken waar de pindakaas 10 cent goedkoper is, en vervolgens idioot complexe financieele producten aanschaffen van soms wel enkele jaarsalarissen. Dan verdien je niet beter dan dat je genaaid wordt.
+1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

arieene schreef:met alle respect, ik begin mij steeds meer af te vragen " van welke Planeet " komt die gast ? . d.d. 23 januari schrijft U "die Groningers moeten niet zo piepen over een trillinkje hier en daar " want de Nederlandse staatskas verdiend daar leuk aan. heeft U enig minimaal idee waar je over praat in deze, ik wil U wel eens horen als jouw huis o.a. op instorten staat waar je nog jaren aan moet betalen, en het maar de vraag is of dat dit ooit nog goed kan gaan komen, heeft U enig minimaal idee ??? .
dan nu, "waarom nemen consumenten dan producten af die ze zelf niet snappen" heeft U enig idee waarom er zoveel o.a. adviseurs in deze zijn, adviseurs welke deze consumenten moeten adviseren omdat deze consument persoonlijk zelf niet de benodigde kennis heeft, heeft U enig idee ?? , en gaat U, en sommige anderen op dit forum nu niet in koor roepen "dit is je eigen verantwoording" , "geef niet steeds een ander de schuld" , "je heb toch zelf getekend hier voor" , of zo nog meer van die kreten. het is in deze maatschappij door o.a. de gecreëerde constructies een noodzaak geworden om gebruik te maken van een adviseur, en deze adviseurs zijn nog al eens in opspraak, maar er zijn natuurlijk ook wel goede onder deze, maar hoe groot is deze kans ?? .
een vraagje ? als U naar Groningen zou gaan, en men zou weten wie U was, en ook weten hoe U uw mening vermeld op dit forum, hoe denkt U hoe men dit / U zal ontvangen,
Ik zou woest, pissig, en bloedlink zijn, en eisen dat die miljarden in de eigen provincie blijven, ik eerlijk gecompenseerd wordt als lijdend voorwerp, en de aardgasbaten niet uitgegeven worden aan meer asfalt in het westen etc etc. Maar ik woon er niet, dus vind ik dat zij in het kader van het landsbelang, en het overheidstekort, niet zo moeten piepen. Die compensatie van 1 miljard komt niet zo even uit de lucht vallen. :wink:

Waar het mij om gaat, en wat ik probeerde duidelijk te maken in mijn post, is de hypocrisie en het stuitende gebrek aan eigen verantwoordelijkheid in de hele banken materie. Die maken woekerwinsten, waar de bestuurders een paar procenten van als de verguisde bonussen ontvingen. Die zijn het lijdend voorwerp, terwijl de miljarden nog steeds naar de aandeelhouders gaan, de pensioenfondsen en andere institutionele beleggers. En daar zijn alle werkende en huizenbezittende Nederlanders klant van. Ergo, die profiteren er het meeste van, maar menen onder de noemer "ich hab es nicht gewuss" zich van hun eigen verantwoordelijkheid te kunnen verschonen.

We hebben met z'n allen 950 miljard pensioenvermogen opgebouwd, waarvan ~350 miljard premie is, en 600 miljard uit ten minste besmette, of regelrechte woekerwinsten bestaat.

Die waarheid wordt maar al te gemakkelijk, ook door Radar, over het hoofd gezien. Nou, ik kom er ten minste eerlijk voor uit dat ik nog steeds er van profiteer, en dat blijf ik ook lekker doen, tenzij er een brede beweging komt dat we het hele financiële systeem écht hervormen.

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door arieene »

flik dat je wel durft te reageren nu, ( nadat de moderator de inhoud van berichten heeft verwijderd ) ..
dat jij medelijden heb met de "Banken Top" omdat deze door grootaandeelhouders worden gebruikt volgens jou, is niet erg redelijk, je behoeft met deze echt geen medelijden te hebben, deze werken namelijk héél direct samen. je kan beter medelijden hebben met de Duizenden ( Jan met de Pet werknemers ) bij de " Rabobank " welke nu gedumpt worden, omdat de Top door de mand is gevallen, en nu zijn deze als Dank het / een mede slachtoffer.
maar er zullen er natuurlijk ook zijn die vinden dat deze niet moeten zeuren of/en klagen, ze moeten, of hadden zelf verantwoording moeten nemen.

angel1978
Berichten: 11129
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

En waar blijft jouw verantwoordelijkheid in dit verhaal?

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door arieene »

leg eens uit, welke verantwoording heb ik t.a.v. deze Rabo Banken Top / grootaandeelhouders / Jan met de Pet medewerkers onder deze hoofd verantwoordelijken, ???

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

arieene schreef:flik dat je wel durft te reageren nu, ( nadat de moderator de inhoud van berichten heeft verwijderd ) ..
dat jij medelijden heb met de "Banken Top" omdat deze door grootaandeelhouders worden gebruikt volgens jou, is niet erg redelijk, je behoeft met deze echt geen medelijden te hebben, deze werken namelijk héél direct samen. je kan beter medelijden hebben met de Duizenden ( Jan met de Pet werknemers ) bij de " Rabobank " welke nu gedumpt worden, omdat de Top door de mand is gevallen, en nu zijn deze als Dank het / een mede slachtoffer.
maar er zullen er natuurlijk ook zijn die vinden dat deze niet moeten zeuren of/en klagen, ze moeten, of hadden zelf verantwoording moeten nemen.
Ik "durf" altijd wel te reageren hoor, maar ik doe ook wel andere dingen op het internet dan hier posten. Maar waar precies lees jij dat ik medelijden zou hebben met bankbestuurders? Ik vind alleen dat de schuld van de crisis te eenzijdig op die mensen en instituten wordt geschoven, terwijl alles en iedereen van het zieke systeem heeft geprofiteerd, en dat nog steeds doet. Check voor de gein je eigen bedrijfspensioenfonds maar eens, waar die in beleggen is bij wet openbare informatie, en met een paar muisklikken te vinden.

een deel van dat zieke systeem heeft van 350 miljard aan Nederlandse pensioenpremie, een spaarpot gemaakt van 950 miljard. Oftewel, de pensioenen van alle werkende Nederlanders bestaan voor 60% uit woekerwinsten. (als indirecte aandeelhouders van de banken etc zoals ik al eerder schetste) Ik ken niemand die dat even terug gaat geven, zoals men eigenlijk wel verwacht van die bankbestuurders met hun bonussen. :wink:

Maar zoals Warren Buffet al zei in een interview over de crisis in ik meen 2009, "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel". En maar naar 1 partij aan die tafel wijzen, maakt het systeem niet beter.

arieene
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2010 21:25

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door arieene »

t.a.v. medelijden, ik lees niet anders als dat deze groep door je worden verdedigd.

dat iedereen profiteert van het zieke systeem, er is niet veel andere keus.
en als jij vind dat de samenleving bestaat uit profiteurs, dat is dan jou verantwoording.

ik hoef mijn pensioen niet te checken, ik heb een eigen pensioenfonds, 101% waardevast, zonder een profiteur te zijn.

en om dat zieke systeem gezond te maken is maar één mogelijkheid, maar deze is wel zéér ingrijpend, namelijk een Derde Wereldoorlog.
de geschiedenis is het bewijs !!

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Voor iedereen die nog steeds denk dat de klant verantwoordelijk is voor de ingewikkelde financiële producten die ze van de bank aanschaften, bekijk deze uitzending. Zelfs overheden gingen in de fout. Er is sprake van dwaling en bedrog. Heeft uw bank u ooit verteld bij het aangaan van een lening dat ze het geld voor deze lening uit het niets creëren? Of dat uw handtekening onder het leencontract een waardepapier is dat ze op de beurs verhandelen?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1393144

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Maar zoals Warren Buffet al zei in een interview over de crisis in ik meen 2009, "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel". En maar naar 1 partij aan die tafel wijzen, maakt het systeem niet beter.
Hear hear!!

Als de doorsnee consument niet voor ingewikkelde financieele constructies was gegaan in een onverzadigbare zoektocht naar meer meer meer had het hele financieele landschap er anders uitgezien. Banken ontwikkelen geen producten als die niet worden afgenomen. Als iedereen gewoon z'n boerenverstand was blijven gebruiken had iedereen gewoon een lineair- of annuiteitenhypotheek genomen en hadden we nu niet op zo'n schuldenberg gezeten. Maar omdat mensen zo nodig met hun huis als onderpand hoge rendementen wilde halen (zonder eigen vermogen!) en een zo groot mogelijk fiscaal voordeel wilde hebben (dat je dan veel meer aan premies en rente betaalt deed er kennelijk niet toe) leverden de banken precies wat de consument wilde hebben.

angel1978
Berichten: 11129
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:
sjohie schreef:
Maar zoals Warren Buffet al zei in een interview over de crisis in ik meen 2009, "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel". En maar naar 1 partij aan die tafel wijzen, maakt het systeem niet beter.
Hear hear!!

Als de doorsnee consument niet voor ingewikkelde financieele constructies was gegaan in een onverzadigbare zoektocht naar meer meer meer had het hele financieele landschap er anders uitgezien. Banken ontwikkelen geen producten als die niet worden afgenomen. Als iedereen gewoon z'n boerenverstand was blijven gebruiken had iedereen gewoon een lineair- of annuiteitenhypotheek genomen en hadden we nu niet op zo'n schuldenberg gezeten. Maar omdat mensen zo nodig met hun huis als onderpand hoge rendementen wilde halen (zonder eigen vermogen!) en een zo groot mogelijk fiscaal voordeel wilde hebben (dat je dan veel meer aan premies en rente betaalt deed er kennelijk niet toe) leverden de banken precies wat de consument wilde hebben.

+1

NIET tekenen voor iets dat je niet snapt.
Maar zelfs dat is te ingewikkeld voor de meesten blijkbaar.

0,0 eigen verantwoordelijkheidsgevoel.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Niet alleen gecompliceerde financiële producten maak ook de gewone hypotheek is boerenbedrog. Het probleem is dat we weinig keus hadden. Alle banken deden er aan mee. (en doen dit nog steeds!)

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Welke bank is eerlijk?

Ongelezen bericht door gilas »

arieene schreef:ik ervaar het als een zieke mentaliteit dat velen op dit forum maar steeds schreeuwen over eigen verantwoording enz. enz. enz. als het gaat om deze groep financiële dienst verleners, van welke groep het zéér duidelijk is, en ook publiekelijk bekend dat deze fout bezig zijn, ( om het kort te houden ) ik vraag mij af ?? , zouden jullie ook met deze toon reageren als het b.v. een autohandelaar o.i.d. was ??
Ja,want ook daar geld dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.
Ik krijg bij jou het idee dat je niet eens weet wat eigen verantwoordelijkheid is,dus mischien is het verstandig als je eerst in een woordenboek gaat opzoeken wat eigen verantwoordelijkheid is.
sacredfour schreef:Niet alleen gecompliceerde financiële producten maak ook de gewone hypotheek is boerenbedrog. Het probleem is dat we weinig keus hadden. Alle banken deden er aan mee. (en doen dit nog steeds!)
Ook bij de gewone hypotheek moet je zelf heel goed opletten en op je eigen gevoel gaan.
Als ik zie om me heen hoe mensen maar de eerste de beste hypotheek nemen zonder verder op onderzoek te gaan,zich verder te informeren of de voorwaarden te lezen,dan snap ik best waarom mensen ineens gaan klagen als het even wat minder gaat.
Tuurlijk zijn banken en bedrijven niet schuld vrij maar het gaat mij te ver om alleen maar daar de schuld te leggen.

Gesloten