LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pelikaan fiets
Pelikaan fiets
Beste,
Eind augustus 2012 heb ik een Pelikaan-fiets cadeau gekregen. Ik was net verhuisd en dit kwam erg goed van pas. Hij is gekocht bij Gamma en deed het prima voor een paar maanden.
Na een paar maanden ontstonden er gebreken: handvaten die loslieten, het voorspatbord bewoog erg mee als ik fietste (erg licht materiaal) en schroefjes lieten los. Zelfs de schakelaar van het achterlicht brak af. Ook reflectors konden zo uit de trappers schieten, deze zaten helemaal niet goed gemonteerd in de trappers. De koplamp valt ook steeds omlaag en zit los. Onlangs zat de vork niet eens meer in het gedeelte waar hij in moest zitten.
Sommige dingen kan ik zelf met een goede sleutel verhelpen (zoals de koplamp), maar dingen als die vork en dat licht en handvaten, dat kan ik niet zelf oplossen.
Ik heb allereerst bij Gamma aangeklopt, maar zij zullen de fiets moeten opsturen en dit kan tot 3/4 weken duren werd mij verteld. Zo lang kan ik niet zonder fiets zitten.
Verschillende keren contact opgenomen met de firma van Pelikaan-fietsen contact gehad en die vertellen mij doodleuk dat het allemaal aan slijtage onderhevig is. Fiets staat nauwelijks buiten in de regen, wordt in een kelderbox gestald als er geen gebruik van wordt gemaakt en de fiets wordt altijd goed gestald en afgesloten indien op locatie.
Ik heb diverse malen contact gehad met Trade-Care (die blijkbaar gaan over garantie op pelikaan-fietsen) maar ze mailen niet tot laat terug en als je ze telefonisch te pakken krijgt (ze zijn maar van 9 tot 12.30u open ma-vr en dit staat niet op de website vermeld), dan krijg je een gepikeerde medewerker aan de lijn die pissig wordt waarom je belt en tussen de regels door zegt dat het je eigen fout en probleem is.
Zojuist heb ik foto's gestuurd naar de desbetreffende klantenservice en wacht dit antwoord nog af, maar men wil mij geen oplossing bieden.
Volgens mij heb ik recht op een deugdelijk product en kan ik een beroep doen op de wettelijke garantie die ik volgens artikel 17 Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek heb, maar hier gaat de klantenservice niet op in, want volgens hen gaat het om slijtbare onderdelen...
Wat kan ik het beste doen?
Eind augustus 2012 heb ik een Pelikaan-fiets cadeau gekregen. Ik was net verhuisd en dit kwam erg goed van pas. Hij is gekocht bij Gamma en deed het prima voor een paar maanden.
Na een paar maanden ontstonden er gebreken: handvaten die loslieten, het voorspatbord bewoog erg mee als ik fietste (erg licht materiaal) en schroefjes lieten los. Zelfs de schakelaar van het achterlicht brak af. Ook reflectors konden zo uit de trappers schieten, deze zaten helemaal niet goed gemonteerd in de trappers. De koplamp valt ook steeds omlaag en zit los. Onlangs zat de vork niet eens meer in het gedeelte waar hij in moest zitten.
Sommige dingen kan ik zelf met een goede sleutel verhelpen (zoals de koplamp), maar dingen als die vork en dat licht en handvaten, dat kan ik niet zelf oplossen.
Ik heb allereerst bij Gamma aangeklopt, maar zij zullen de fiets moeten opsturen en dit kan tot 3/4 weken duren werd mij verteld. Zo lang kan ik niet zonder fiets zitten.
Verschillende keren contact opgenomen met de firma van Pelikaan-fietsen contact gehad en die vertellen mij doodleuk dat het allemaal aan slijtage onderhevig is. Fiets staat nauwelijks buiten in de regen, wordt in een kelderbox gestald als er geen gebruik van wordt gemaakt en de fiets wordt altijd goed gestald en afgesloten indien op locatie.
Ik heb diverse malen contact gehad met Trade-Care (die blijkbaar gaan over garantie op pelikaan-fietsen) maar ze mailen niet tot laat terug en als je ze telefonisch te pakken krijgt (ze zijn maar van 9 tot 12.30u open ma-vr en dit staat niet op de website vermeld), dan krijg je een gepikeerde medewerker aan de lijn die pissig wordt waarom je belt en tussen de regels door zegt dat het je eigen fout en probleem is.
Zojuist heb ik foto's gestuurd naar de desbetreffende klantenservice en wacht dit antwoord nog af, maar men wil mij geen oplossing bieden.
Volgens mij heb ik recht op een deugdelijk product en kan ik een beroep doen op de wettelijke garantie die ik volgens artikel 17 Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek heb, maar hier gaat de klantenservice niet op in, want volgens hen gaat het om slijtbare onderdelen...
Wat kan ik het beste doen?
Re: Pelikaan fiets
Je hebt een koopovereenkomst met de Gamma. Dus moet je formeel bij de Gamma zijn voor garantie.
Helaas moet je dan 3-4 weken wachten en krijg je geen leenfiets.
Maar dat had je natuurlijk ook kunnen bedenken toen je een fiets kocht bij een bouwmarkt.
Maar dat had je natuurlijk ook kunnen bedenken toen je een fiets kocht bij een bouwmarkt.
Ik heb hem niet zelf gekochtcrazyme schreef:Je hebt een koopovereenkomst met de Gamma. Dus moet je formeel bij de Gamma zijn voor garantie.
Zij zeggen: neem contact op met de leverancier (dat moeten zij zelf ook doen).
Er zijn servicepunten en daar worden normaliter onderdelen naar toegestuurd en dan wordt-ie daar gemaakt... Maar dat doet trade-care niet.
Maar normaliter zou ik toch gewoon garantie moeten krijgen hierop?
Door dit hele gedoe is het mijn eerste en laatste pelikaan-fiets.
Je krijgt toch ook garantie? Ze willen hem maken maar dan ben je hem even kwijt. Lijkt mij ook vrij normaal en voldoende. Dat heeft gewoon te maken met de plek waar de fiets gekocht is. Dat het je niet uitkomt enz enz, tsja dat is iets waar ze geen rekening mee hoeven te houden.
-
Bij V&D verkopen ze die fietsen ook. Ik raadde iemand met klem af die fiets te kopen. Is toch gekocht en rammelt van ellende uit elkaar.
Hoe gamma het mij vertelde zeiden ze dat ik waarschijnlijk pech heb omdat het gaat om slijtbare onderdelen volgens Pelikaan. Vandaar dat ik het nu ook eerst rechtstreeks probeer.harley68 schreef:Je krijgt toch ook garantie? Ze willen hem maken maar dan ben je hem even kwijt. Lijkt mij ook vrij normaal en voldoende. Dat heeft gewoon te maken met de plek waar de fiets gekocht is. Dat het je niet uitkomt enz enz, tsja dat is iets waar ze geen rekening mee hoeven te houden.
Ik zei ook tegen de klservice-medewerker dat het licht materiaal is en snel beweegt als je er normaal op fietst (al schud je er maar een beetje mee, dan gebeurt het ook). Maar ze had er nog nooit van gehoord en dan kan het niet volgens haar :')Bob Schurkjens schreef:Bij V&D verkopen ze die fietsen ook. Ik raadde iemand met klem af die fiets te kopen. Is toch gekocht en rammelt van ellende uit elkaar.
Maar ja, ik geef je helemaal gelijk Bob!
-
Dat van die onderdelenslijtage is klinklare onzin. Ik zou de fiets laten ophalen door het grofvuil. Het is letterlijk rommel en schandalig dat er zulke troep verkocht mag worden. Dat vind je vast veel te ver gaan. Maar je schrijft:
Je moet erg oppassen dat je geen vorkbreuk krijgt of framebreuk. Dat gebeurt altijd tijdens het fietsen. Je kan daardoor in het ziekenhuis belanden. Klinkt misschien overdreven maar het gebeurt echt. Ook frame en voorvork van deze fietsen zijn van belabberde kwaliteit.Onlangs zat de vork niet eens meer in het gedeelte waar hij in moest zitten.
Ja, maar ik moet toch ergens op fietsen..Bob Schurkjens schreef:Dat van die onderdelenslijtage is klinklare onzin. Ik zou de fiets laten ophalen door het grofvuil. Het is letterlijk rommel en schandalig dat er zulke troep verkocht mag worden. Dat vind je vast veel te ver gaan. Maar je schrijft:
Je moet erg oppassen dat je geen vorkbreuk krijgt of framebreuk. Dat gebeurt altijd tijdens het fietsen. Je kan daardoor in het ziekenhuis belanden. Klinkt misschien overdreven maar het gebeurt echt. Ook frame en voorvork van deze fietsen zijn van belabberde kwaliteit.Onlangs zat de vork niet eens meer in het gedeelte waar hij in moest zitten.
Ondertussen maar kijken naar een goede fiets bij een fietsenwinkel (kan er nog een krijgen van mijn ouders, maar dat ding is al 8 jaar uit, al fietst-ie tenminste redelijk normaal). Wil gewoon een gerepareerd ding, maar nog liever het geld terug voor dit onding.
Ik kreeg vandaag (zou vorige week vrijdag of maandag al bericht krijgen) dan toch eindelijk bericht.
Ze zijn het er samen over eens dat het merendeel achterstallig onderhoud is (hoe kun je een licht onderhouden als het stuk is?). Maar daar ben ik zelf voor verantwoordelijk, maar natuurlijk willen ze me helpen met het opnieuw deugdelijk maken van mijn fiets..
Ik hou jullie op de hoogte!
Ze zijn het er samen over eens dat het merendeel achterstallig onderhoud is (hoe kun je een licht onderhouden als het stuk is?). Maar daar ben ik zelf voor verantwoordelijk, maar natuurlijk willen ze me helpen met het opnieuw deugdelijk maken van mijn fiets..
Ik hou jullie op de hoogte!
Heeft je fiets ooit onderhoud gehad? Fiets is nu ruim 1 1/2 jaar oud.
Iedere fiets heeft onderhoud nodig, zelfs een goedkope van de gamma.
Dat een voorvork los gaat zitten komt omdat het balhoofd nooit gesteld is.
Boutje, moertjes, e.d. moeten nagedraaid worden, spaken moeten gespannen worden.
Dit is dus achterstallig onderhoud.....
Al koop je een Gazelle van 1000 euro, ook die gaat rammelen indien je geen onderhoud laat doen.
Wellicht iets minder dan de Pelikaan fiets, maar daar is het prijsverschil dan ook voor.
Iedere fiets heeft onderhoud nodig, zelfs een goedkope van de gamma.
Dat een voorvork los gaat zitten komt omdat het balhoofd nooit gesteld is.
Boutje, moertjes, e.d. moeten nagedraaid worden, spaken moeten gespannen worden.
Dit is dus achterstallig onderhoud.....
Al koop je een Gazelle van 1000 euro, ook die gaat rammelen indien je geen onderhoud laat doen.
Wellicht iets minder dan de Pelikaan fiets, maar daar is het prijsverschil dan ook voor.
Een goede fiets van 8 jaar, of zelfs 20 of 30 jaar, is altijd oneindig veel beter dan fietsen uit de bouwmarkt/warenhuis/etc. Repareren van zo'n Gamma fiets is ook geen oplossing: na een paar weken vallen er wel weer andere onderdelen af.Rickyr schreef:
Ja, maar ik moet toch ergens op fietsen..
Ondertussen maar kijken naar een goede fiets bij een fietsenwinkel (kan er nog een krijgen van mijn ouders, maar dat ding is al 8 jaar uit, al fietst-ie tenminste redelijk normaal). Wil gewoon een gerepareerd ding, maar nog liever het geld terug voor dit onding.
Zo'n goedkope fiets is hoogstens een optie als je zelf handig genoeg bent om de meest kritische onderdelen te vervangen door goede onderdelen.
Ik heb een keer een fiets gekocht bij de Aldi, 1 nacht buiten en de spaken waren verroest, een zeer schuine helling op en mijn rechter crank stond scheef.
Maar ook een A merk fiets heeft onderhoud nodig, de fiets moet worden ingereden en tijdens dit inrijden kan er van alles los raken, daarom de eerste meestal gratis service beurt.
Bij een fietsenmaker zijn monteurs en leenfietsen aanwezig.
Daarom hebben wij de nieuwe A fiets van mijn vrouw ook niet via internet gekocht ( want dan moet deze bij gebreken ook worden opgestuurd) maar bij de plaatselijke fietsenhandel.
Gamma bied de garantie om de fiets ter reparatie op te sturen, meer hoeven zij niet te doen.
Maar ook een A merk fiets heeft onderhoud nodig, de fiets moet worden ingereden en tijdens dit inrijden kan er van alles los raken, daarom de eerste meestal gratis service beurt.
Bij een fietsenmaker zijn monteurs en leenfietsen aanwezig.
Daarom hebben wij de nieuwe A fiets van mijn vrouw ook niet via internet gekocht ( want dan moet deze bij gebreken ook worden opgestuurd) maar bij de plaatselijke fietsenhandel.
Gamma bied de garantie om de fiets ter reparatie op te sturen, meer hoeven zij niet te doen.