LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Debetrente ING
Debetrente ING
Op mijn betaalrekening van de ING betaal ik, indien ik in het rood sta een debetrente van 13,9 % per jaar. Op mijn spaarrekenng eveneens bij de ING ontvang ik een rente van 1.2 % per jaar.
Kan iemand mij uitleggen waaruit dit grote verschil bestaat.
Gr.
HeinRich
Kan iemand mij uitleggen waaruit dit grote verschil bestaat.
Gr.
HeinRich
Re: Debetrente ING
Wakker geworden?
Dat is al tientallen jaren zo. Is één van de verdienmodellen van de bank.
Dat is al tientallen jaren zo. Is één van de verdienmodellen van de bank.
Weet ik natuurlijk dat dit al lang bestaat, maar hoe zo verdienmode?. Zo'n verdienmodel wil ik ook wel.
-
Het betalingsverkeer in Nederland voor consumenten behoort tot het goedkoopste ter wereld. In veel landen betaal je om te betalen. Bijvoorbeeld een klein percentage per overboeking. Ook de vaste kosten om een bankrekening te hebben zijn laag in NL. Duitsland is nog goedkoper. In Engeland is het al zo erg dat je moet betalen om geld uit de muur te trekken.*
Niet dat dat allemaal het grote verschil tussen debetrente en spaarrente rechtvaardigt, maar het illustreert wel dat het allemaal genuanceerd ligt.
*)
http://www.theguardian.com/society/2014 ... h-machines
Niet dat dat allemaal het grote verschil tussen debetrente en spaarrente rechtvaardigt, maar het illustreert wel dat het allemaal genuanceerd ligt.
*)
http://www.theguardian.com/society/2014 ... h-machines
Dit komt omdat uw saldo op uw spaarrekening te laag is, bij een saldo boven de € 75.000,- krijgt u 1,6%,
of zelfs 1,7% als u een jaar lang een saldo boven de € 25.000,- heeft.
of zelfs 1,7% als u een jaar lang een saldo boven de € 25.000,- heeft.
Dat doe je toch ook? Je werkt (kosten 0 euro) en je krijgt aan het einde van de maand salaris. Oneindig hoog rendement (in geld dan).gtrst_RDR schreef:Weet ik natuurlijk dat dit al lang bestaat, maar hoe zo verdienmode?. Zo'n verdienmodel wil ik ook wel.
Nou, wat let je? Start een bank.gtrst_RDR schreef:Weet ik natuurlijk dat dit al lang bestaat, maar hoe zo verdienmode?. Zo'n verdienmodel wil ik ook wel.
13,9 % - 1.2 % = 12,7 % verschil tussen geld uitlenen en geld beheren.
Daarbovenop betaal je voor het basispakket 4 * 4,35 = 17.40 + 2,88 'buitenpakket ( in mijn geval)' = 20,28 per jaar(2013).
Gezien het laatste (buiten pakket) kan dan het kennelijk nog niet uit.
Gezien de huidige economische situatie zullen er veel mensen zijn die met roodstaan worden geconfronteerd. Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld er op deze wijze door de banken wordt gegenereerd. Het lijkt mij 'smullen'.
Daarbovenop betaal je voor het basispakket 4 * 4,35 = 17.40 + 2,88 'buitenpakket ( in mijn geval)' = 20,28 per jaar(2013).
Gezien het laatste (buiten pakket) kan dan het kennelijk nog niet uit.
Gezien de huidige economische situatie zullen er veel mensen zijn die met roodstaan worden geconfronteerd. Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld er op deze wijze door de banken wordt gegenereerd. Het lijkt mij 'smullen'.
-
Je kan je eigen geld voor datzelfde percentage uitlenen. Gaat gegarandeerd lukken. Ik denk dat ze er voor in rij gaan staan.
-
Bij de ABN AMRO heb ik een doorlopend krediet.
Ondanks de economische crisis, lukt het mij tegenwoordig om daar -weliswaar heel mondjesmaat- op te gaan aflossen.
Vandaag constateerde ik echter, dat de ABN AMRO (als "dank"?) de debetrente heeft verhoogd!
Ik heb daarvan geen aankondiging gezien!
Bovendien is het behoorlijk immoreel, omdat:
a) deze bank al met belastinggeld overeind wordt gehouden;
b) banken tegen bijna nul procent rente geld kunnen lenen op de kapitaalmarkt.
De scheefgroei tussen de rente die banken enerzijds betalen (op spaarrekeningen: vrijwel nihil!); en de rente die zij hun klanten anderzijds berekenen, is al sinds jaar en dag bekend. Door het grote verschil tussen betaalde en ontvangen rente, verdienen banken thans dubbelop aan -bijvoorbeeld- hypotheken!
Ondanks dat de ABN AMRO feitelijk is genationaliseerd door de Nederlandse regering, doet diezelfde regering helemaal niets tegen die woekerpraktijken van de bank!
Zou dat misschien ook de reden zijn waarom de ABN AMRO er brutaalweg nog een schepje bovenop doet door de debetrente te verhogen?
Ondanks de economische crisis, lukt het mij tegenwoordig om daar -weliswaar heel mondjesmaat- op te gaan aflossen.
Vandaag constateerde ik echter, dat de ABN AMRO (als "dank"?) de debetrente heeft verhoogd!
De scheefgroei tussen de rente die banken enerzijds betalen (op spaarrekeningen: vrijwel nihil!); en de rente die zij hun klanten anderzijds berekenen, is al sinds jaar en dag bekend. Door het grote verschil tussen betaalde en ontvangen rente, verdienen banken thans dubbelop aan -bijvoorbeeld- hypotheken!
Ondanks dat de ABN AMRO feitelijk is genationaliseerd door de Nederlandse regering, doet diezelfde regering helemaal niets tegen die woekerpraktijken van de bank!
Zou dat misschien ook de reden zijn waarom de ABN AMRO er brutaalweg nog een schepje bovenop doet door de debetrente te verhogen?
De experimenten waarin overheden actief ingrepen in het reilen en zeilen van banken en andere bedrijven zijn allemaal mislukt, behalve Noord-Korea, China en Cuba dan, maar daar is ook van alles mis.Sleutelsteen schreef:Bij de ABN AMRO heb ik een doorlopend krediet.
Overigens zijn er maximum percentages aan de rente die ze mogen vragen op/over kredieten, dus de regering doet er al wel wat aan.
Als de balans van een bank, en het achterliggende verdienmodel, werkelijk zo makkelijk was dat het in een paar regels tekst op een consumentenforum paste, hadden we ook geen crisis meegemaakt.
En zie het zo, met je rentebetalingen draag je heel maatschappelijk verantwoord mee aan de staatskas, waarvoor mijn dank.