LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

Hallo,

Ik heb mijn huis verkocht. Afgelopen vrijdag was de overdracht bij de notaris. Aangezien het in de middag was lukte het de notaris niet meer om het geld op mijn rekening te zetten. Acceptabel vond ik. Maandag of dinsdag zou het er zijn.

Gistermiddag (maandag) werd ik gebeld door de notaris met de mededeling dat ze mijn IBAN nr niet hadden (wel mijn 'gewone' rekeningnummer. Dit vond ik vreemd omdat dit iets is wat ze zo kunnen omzetten (ze weten Bank, plaats en het gewone nr) Ook vreemd omdat dit volgens mij het komende half jaar niet noodzakelijk is. Ook vond ik het jammer dat ze mij smiddags hierover belden waardoor de boeking weer met een dag vertraagd zou worden (Hierbij er van uitgaande dat zij een andere bank hebben dan ik).

Vanmorgen (dinsdag) belde ik zelf aangezien ik nog niets op de rekening zag staan. Nu kreeg ik de mededeling dat het gister ingeplanned is en deze ochtend zou worden verstuurd waardoor het normaliter ook vandaag op mn rekening zou moeten staan. (na 15:00) Ware het niet dat er volgens hun een storing bij mijn bank zou zijn. Oftewel: Ze konden niet garanderen dat ik het geld vandaag zou hebben.

Bij mijn bank was geen storing bekend...

Ik vind dit een zeer vervelende gang van zaken en vermoed dat deze vertraging expres gebeurt zodat de notaris langer rente kan trekken van mijn geld.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is hier tegen te doen?

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als de notaris de ING als huisbank heeft, heeft hij inderdaad gelijk wat de storing betreft. En ook wat de IBAN opmerking betreft, het is nog steeds niet officieel goedgekeurd dat dit opgerekt kan worden tot 1 augustus. Wel kom de notaris hier erg laat achter. Tja en 2 dagen rente van € 365.000,- is toch gauw € 20,- tot € 30,-

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

...En 6 dagen waarover wij nu dus praten 60 tot 80. Dat is makkelijk verdiend (namelijk door opzettelijk niks te doen) toch? Als ze dat bij al hun klanten doen krijg je leuke dagopbrengsten...

derekfan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2014 11:17

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door derekfan »

Je moet wel heel veel van dit soort transacties hebben voordat een tientje per dag zoden aan de dijk zet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door bprosman »

Tja en 2 dagen rente van € 365.000,- is toch gauw € 20,- tot € 30,-
De notaris komt er misschien wat laat achter maar proactief de juiste gegevens aanleveren (IBAN nummer) kan natuurlijk ook.
Natuurlijk kan de notaris het IBAN nummer "samenstellen" maar daar wordt hij niet voor betaald. Bovendien, als het fout gaat, zie het dan maar weer eens (snel) terug te krijgen.
ING heeft inderdaad een storing.

30 Euro / transactie... dan moet je toch al een paar honderd huizen per jaar verkopen wil je leuk op vakantie kunnen.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

bprosman schreef: De notaris komt er misschien wat laat achter maar proactief de juiste gegevens aanleveren (IBAN nummer) kan natuurlijk ook.
Ja had gekund ware het niet dat hier het gewone nr eerder gevraagd werd. Iban paste niet eens in het invulveld.
Natuurlijk kan de notaris het IBAN nummer "samenstellen" maar daar wordt hij niet voor betaald. Bovendien, als het fout gaat, zie het dan maar weer eens (snel) terug te krijgen.
Waar betaal ik deze notaris dan wel voor? Volgens mij is hij verantwoordelijk voor het storten van het geld. Het zal niet de eerste keer zijn dat er even een nummer omgezet moet worden naar iban. Een notaris heeft daar veel meer verstand van dan ik. En toch weet ik al dat er speciale iban converters zijn.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door choocomell »

IBAN converters bestaan al lang, werd voorheen gebruikt om internationaal betalingen over te maken. Kost overigens geen tijd en moeite, is zo gepiept. Echter gebruikt belastingdienst tegenwoordig zelfde techniek als deze meneer. Zeer irritant en doorzichtig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door bprosman »

Echter gebruikt belastingdienst tegenwoordig zelfde techniek als deze meneer.
Als ik laat mijn belastingaangifte indiende (Oktober) en in kreeg mijn teruggave betaald kreeg ik anders netjes rente betaald ondanks dat ik zelf te laat indiende.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Bloempie »

Zaphod, de overdracht van uw woning zal eerst ingeschreven moeten worden bij het Kadaster
voordat de notaris u kan uitbetalen.
Volgens mij worden transporten na 1500uur op vrijdag bij het Kadaster op dinsdag verwerkt,
eerder uitbetalen zou dus niet kunnen. Van extra rente trekken is m.i. dan ook geen sprake.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door marcel75 »

De notaris had nooit afgelopen vrijdag al het geld mogen overmaken. Afhankelijk van hoe laat in de middag de akte is getekend, had de notaris op zijn vroegst maandag, maar zeer waarschijnlijk pas dinsdag mogen uitkeren. Als de akte voor 15:00 uur bij het Kadaster ingeschreven is, zou de notaris maandag uitgekeerd mogen hebben; was de akte na 15:00 uur ingeschreven, dan had de notaris niet eerder dan vandaag mogen uitkeren.

De notaris moet namelijk wachten totdat hij van het Kadaster het bericht heeft dat de akte is ingeschreven en er tussen het tekenen van de akte en de inschrijving daarvan geen onbekende dingen zijn ingeschreven (dubbele verkoop, extra hypotheek, beslag o.i.d.). Dat bericht krijgt de notaris niet eerder dan 1 werkdag na ondertekening en als de akte dus na 15:00 uur ingeschreven is, pas 2 werkdagen later.

Het niet opschrijven van het IBAN-nummer is vervelend, maar niet onoverkomelijk lijkt me. Dat uitstel geldt voor particulieren. De notaris heeft een zakelijke rekening en moet met IBAN werken.

Vandaag heeft de ING inderdaad een storing gehad waardoor de gelden wellicht niet overgemaakt konden worden.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

Bloempie schreef:Zaphod, de overdracht van uw woning zal eerst ingeschreven moeten worden bij het Kadaster
voordat de notaris u kan uitbetalen.
Volgens mij worden transporten na 1500uur op vrijdag bij het Kadaster op dinsdag verwerkt,
eerder uitbetalen zou dus niet kunnen. Van extra rente trekken is m.i. dan ook geen sprake.
De notaris himself vertelde mij iets anders. Namelijk dat hij het maandag ging overmaken.
Het niet opschrijven van het IBAN-nummer is vervelend, maar niet onoverkomelijk lijkt me. Dat uitstel geldt voor particulieren. De notaris heeft een zakelijke rekening en moet met IBAN werken.
Als ik een niet ibannummer invul in mijn telebankier app of site wordt deze automatisch in een ibannr omgezet. En dan zou een notaris daar een dag vertraging door hebben?

Mijn bank en de bank van de notaris hadden geen storing zei ik al.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Zaphod,
Dan heb je de akte ruim voor 15:00 uur getekend. Anders kan de notaris nooit voor 15:00 uur de akte bij het kadaster hebben ingediend. Maar het kan zijn dat het Kadaster op maandag nog geen bevestiging had verstuurd dat de akte ingeschreven was. Dat is vervelend, maar komt helaas vaker voor. Dat is voor een notaris reden om niet uit te mogen betalen. Er kan immers nog een andere akte ingeschreven zijn die van belang is (dubbele verkoop).

Jij bankiert met een particulier internetbankierenpakket. Als je inlogt bij je bank, kun je kiezen voor particulier en zakelijk. Dat zijn verschillende pakketten.

Daarnaast kan de notaris ook over software beschikken die de betalingen automatisch klaarzet, maar die zijn wel al ingericht op IBAN-nummers. De notaris zet dan dus geen betalingen klaar op de website van zijn bank, maar gewoon in zijn softwarepakket.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

marcel75 schreef:Zaphod,
Dan heb je de akte ruim voor 15:00 uur getekend. Anders kan de notaris nooit voor 15:00 uur de akte bij het kadaster hebben ingediend. Maar het kan zijn dat het Kadaster op maandag nog geen bevestiging had verstuurd dat de akte ingeschreven was. Dat is vervelend, maar komt helaas vaker voor. Dat is voor een notaris reden om niet uit te mogen betalen. Er kan immers nog een andere akte ingeschreven zijn die van belang is (dubbele verkoop).
De akte is inderdaad ruim voor 15:00 getekend. Daarbij komt de notaris nu met een heel ander verhaal over Ibannummers en storing bij de bank. Wanneer er vertraging was met het kadaster had hij mij dát toch wel verteld?
Jij bankiert met een particulier internetbankierenpakket. Als je inlogt bij je bank, kun je kiezen voor particulier en zakelijk. Dat zijn verschillende pakketten.
Dat snap ik. Maar je kunt mij niet vertellen dat het voor een notaris moeilijker is om een nummer om te zetten naar iban dan voor een particulier. Laat staan dat je daar dan tot laat in de middag mee wacht om aan de (daarvoor betalende) klant te vragen of hij het voor je wil oplossen zodat er een dag extra overheen gaat.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Hoe "de (daarvoor betalende) klant"? Dat je kosten hebt moeten betalen voor een spoedbetaling, zegt niets over het moment van uitkeren. Wel over de snelheid waarmee de overboeking bij de ontvanger binnen moet zijn. En dat laatste stukje zit bij de bank. Door daarvoor te betalen, koop je eigenlijk een stuk zekerheid dat met dezelfde valutadatum het geld is bijgeschreven als dat het wordt overgemaakt.

Als er vertraging was gelegen bij het Kadaster, dan is het afhankelijk van de reden van vertraging of de notaris je dat mag vertellen of niet. Als er beslag gelegd is op de woning of misschien zelfs op de rekening van de notaris, dan mag de notaris daar niet altijd meteen iets over zeggen. Eerst moet de notaris dan de nadere berichten afwachten voordat hij de klant daarvan mag inlichten. En dan moet je als notaris soms iets zeggen als dat er een storing bij de bank is oid.

Het stukje over de Ibannummers heb ik al uitgelegd. Dat kan een software-item zijn. De meeste softwareleveranciers voor het notariaat hebben onlangs updates verspreidt waarbij IBAN-nummers noodzakelijk zijn om betalingen te kunnen doen. Het kan best zijn dat de update bij deze notaris dus zeer recent geplaatst is en dat de notaris daar nog aan moet wennen (zoals consumenten dat ook al hadden moeten doen).

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

marcel75 schreef:Hoe "de (daarvoor betalende) klant"?
De verkoper betaald, onder andere, voor overschrijving bij het kadaster.
Als er vertraging was gelegen bij het Kadaster, dan is het afhankelijk van de reden van vertraging of de notaris je dat mag vertellen of niet.
...
...En dan moet je als notaris soms iets zeggen als dat er een storing bij de bank is oid.
Jij stelt nu dat er van een beëdigd notaris verwacht wordt dat hij liegt tegen zn klanten. Weet je wel hoe raar dat is? Snap je dan dat ik om dit soort 'grappen' hier juist mijn initieele post plaatste? Wel frappant hoe gewoon je dit lijkt te vinden. Ik hoop dat je ongelijk hebt want dit bevestigd mijn vermoedens die ik al had alleen maar.
Het stukje over de Ibannummers heb ik al uitgelegd. Dat kan een software-item zijn. De meeste softwareleveranciers voor het notariaat hebben onlangs updates verspreidt waarbij IBAN-nummers noodzakelijk zijn om betalingen te kunnen doen. Het kan best zijn dat de update bij deze notaris dus zeer recent geplaatst is en dat de notaris daar nog aan moet wennen (zoals consumenten dat ook al hadden moeten doen).
En dan nog een heel stukje over IBAN nummer: Software items, updates, wennen, whatever: Nogmaals, Als het voor een particulier zo eenvoudig is om een nummer om te zetten naar IBAN, is het voor (de administratie van) een notaris zo moeilijk dat hij daarvoor terug moet naar de klant met een dag extra vertraging als gevolg? Zeer ongeloofwaardig allemaal. Zeker in combinatie met de rest van je verhaal.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Zaphod,
Was de overdracht niet "kosten koper" afgesproken dan? Bij "kosten koper" betaald de koper onder meer de kosten van het Kadaster. De verkoper betaald wel kadastrale kosten, maar die zien op de doorhaling van hypotheken en/of beslagen van de verkoper.

Een notaris liegt in een dergelijke situatie niet, hij mag alleen niet altijd alles zeggen. Een notaris moet niet alleen de belangen van partijen dienen, maar mag ook de belangen van derden niet schaden. In de situaties die ik aangaf moet een notaris dan zwijgen over de reden van de vertraging, zeker tot het moment dat hij weet wat er aan de hand is. Als er bijvoorbeeld op het laatste moment een beslag is ingeschreven bij het Kadaster, dan zie je nog niet waarom en ten laste van wie het beslag gelegd is. Dat ziet een notaris pas als hij van het Kadaster een kopie van het beslag gekregen heeft. Daar gaat wat tijd overheen. Het komt in de praktijk voor dat het Kadaster een beslag verkeerd verwerkt en dus bij het verkeerde onroerend goed vermelden. In dat geval mag de notaris niets tegen jou zeggen ivm zijn geheimhouding. Is het beslag wel ten laste van jou gelegd, dan moet de notaris eerst met de beslaglegger/de deurwaarder in contact treden voordat hij contact met jou mag opnemen. Dit om te voorkomen dat jij weet hebt van een beslag op je woning en dan bijvoorbeeld snel je inboedel en je geld buiten het zicht van schuldeisers stalt.

Met betrekking tot de IBAN en de software: in de softwarepakketten zitten geen IBAN-omzetters. Er zijn al aardig wat notariskantoren die dus niet meer via de website van de bank (waarin vaak IBAN-omzetters zitten), maar via de eigen software betalingen klaarzetten. In die software zit niet altijd een IBAN-omzetter. Betalingen worden dan dus feitelijk buiten de website van de bank om klaargezet en verzonden. Dit is na te vragen bij firma's als Klaas van Brug, Quantaris en Devoon.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

marcel75 schreef:Zaphod,
Was de overdracht niet "kosten koper" afgesproken dan? Bij "kosten koper" betaald de koper onder meer de kosten van het Kadaster.
De koper betaald de meeste kosten, de verkoper betaald altijd ook een deel kosten. (bijvoorbeeld aflossing hypotheek en naar de makelaar. Maar wie er wat betaald is niet eens belangrijk. Hij wordt betaald voor bepaalde diensten en moet die naar behoren uitvoeren.
Een notaris liegt in een dergelijke situatie niet, hij mag alleen niet altijd alles zeggen.
Ik ben blij dat je jezelf tegenspreekt t.o.v. je eerdere quote:
...En dan moet je als notaris soms iets zeggen als dat er een storing bij de bank is oid.
Er is een groot verschil tussen niet alles mogen zeggen en iets anders dan de waarheid zeggen.
Blijft natuurlijk interessant waarom je dit eerder beweerde.
Met betrekking tot de IBAN en de software...
Weer een lang verhaal over softwarepakketten en regels. Waar je alleen al 3x nu omheen reageerd is nogmaals: Als het voor een particulier zo eenvoudig is om een nummer om te zetten naar IBAN, is het voor (de administratie van) een notaris zo moeilijk dat hij daarvoor terug moet naar de klant met een dag extra vertraging als gevolg?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ik spreek mezelf niet tegen, ik leg alleen iets uit en geef aan dat je soms niet alles mag/kunt zeggen en je soms van kunstgrepen moet bedienen. Voor een buitenstaander is dat vaak lastig te begrijpen, dat snap ik ook wel. Als je wat meer verdiept in de dagelijkse praktijk op een notariskantoor (op welke wijze dan ook), dan zou je er meer begrip voor kunnen hebben.

Dat de makelaarscourtage via de notaris wordt betaald is niet meer dan service en staat los van de werkzaamheden van de notaris. De kosten voor de doorhaling komen voor rekening van verkoper en staan los van de inschrijving van de akte van levering bij het Kadaster (welke kosten overigens door het Kadaster bij de notaris in rekening worden gebracht en de notaris 1-op-1 doorberekent). Je betaald in feite de notaris dus niet voor de inschrijving, maar het Kadaster voor de inschrijving.

De notaris moet nu eenmaal van de klant het rekeningnummer krijgen (en tegenwoordig dus het IBAN-nummer). Dit mag de notaris niet zelf bedenken of via internet achterhalen. Als achteraf blijkt, om wat voor reden ook, dat het rekeningnummer niet klopt, dan ontstaat er en probleem. Je moet aan de notaris dus het volledige nummer opgeven tegenwoordig. Dat is softwarematig nodig, maar is ook een gevolg van het (strenge) toezicht op notarissen en de regelgeving die voor notarissen geldt. Ook daarvoor zou je je eigenlijk wat meer verdiept moeten hebben om daar enig begrip voor te hebben.

Heb je inmiddels trouwens al contact met de notaris hierover? En wat is zijn standpunt?

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door Zaphod »

Nu noem je het weer kunstgrepen. Een eerdere keer noemde je het iets anders vertellen zoals een storing hij de bank. Ik noem het liegen. En nee, daar zal ik nooit begrip voor kunnen opbrengen. We kunnen er lang of kort over discussieren Maar goed. Dit wordt een saaie welles nietes discussie waar een andere topiclezer helemaal niets mee kan. Laat maar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Notaris trekt opzettelijk langer rente?

Ongelezen bericht door bprosman »

Neem aan dat het geld inmiddels lang en breed binnen is :-)

Gesloten