LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge tandartskosten

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Koockaburrra

Hoge tandartskosten

Ongelezen bericht door Koockaburrra »

Hallo,

Ik ben vandaag bij de tandarts geweest voor een vulling. Na afloop vroeg ik of ik de nota mocht inzien zodat ik weet wat voor declaratie er wordt ingediend bij mijn ziektekostenverzekeraar. Ik schrok nogal van de nota en wil deze graag aan jullie voorleggen. Mijn vraag is dan of deze bedragen normaal zijn en met name of het plaatsen van een drievlaksvulling altijd gepaard gaat met allerlei bijkomende kosten die naar mijn mening gewoon bij de ingreep horen in plaats van erboven berekend worden.

Dit is de nota:
V13: drievlaksvulling €47,63
V50: droogleggen van elementen d.m.v. een rubberen lapje €11,21
V40: polijsten van amalgaamvullingen en bijwerken van composietvulling €5,60
V21: etsen in combinatie met etsbare onderlaag ten behoeve van composietvulling €22,41

Totale kosten: €86,85

Zoals gezegd vind ik dit een behoorlijk bedrag. Is het niet zo dat V50, V40 en V21 gewoon een onderdeel zijn van een drievlaksvulling? Namelijk het oppoetsen en polijsten? Dat is toch gewoon een kwestie van netjes afwerken?

Is hier sprake van onnodige ingrepen berekenen of is dit gebruikelijk?

Alvast bedankt.

vroem

Re: Hoge tandartskosten

Ongelezen bericht door vroem »

bij een composietvulling hoort de V21, bij een amalgaam of glasionomeer niet, dat is afhankelijk van het gebruikte materiaal. Extra handelingen, extra (erg dure) materialen.
Op zich enigszins logisch dat dat onderscheid er is.
V50, cofferdam, idem, niet elke tandarts doet het en niet voor elke vulling is het nodig. Mits het gedaan is niets mis mee dat het er apart op staat.
De V40 betreft waarschijnlijk niet de kies waar de vulling in gelegd is maar het contact daarmee van de buurkies. Vaak is het wel nodig daar vorm en een daarin zittende vulling te corrigeren om een goed contact te waarborgen.
De vraag komt duidelijk voort uit de huidige verrichtenlijst die erg versnipperd is met extra dingen die er al dan niet bijgedaan moeten worden, en dus al dan niet op de nota komen te staan. Die lijst ligt al een tijd zwaar onder discussie trouwens.
Overigens vind ik de kosten nogal meevallen voor wat er gedaan is en de kosten van ermee gemoeide gebruiksmaterialen.
verdere info zie NZA, daar staat de volledige lijst met codes en omschrijving op de site, zo ook op tandarts punt nl b.v.

Gesloten