LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bemiddelingskosten makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
KevinB93
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2013 16:14

Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door KevinB93 »

Hallo iedereen,

Afgelopen jaar zijn ik en mijn vriendin samen gaan wonen in een studio. Deze studio hadden wij gevonden op de site van een makelaar en hierop hebben wij gereageerd. De eerste factuur die wij hadden ontvangen van de makelaar liep op tot 1400 euro. Dit bedrag is opgebouwd uit: 520 euro borg, 260 euro eerste maand huur (we huurden de studio vanaf 14 augustus, dus we hebben een halve maand hoeven te betalen) en 520 euro +19% BTW. Dit komt uit op 1400 euro. We hebben deze rekening betaald en hebben verder geen problemen gehad.
Afgelopen maanden heb ik echter steeds meer te horen gekregen over de bemiddelingskosten en dat deze niet altijd betaald hoeven te worden. Ik heb het een beetje opgezocht en ik heb ook op deze site gekeken, en ik trek de conclusie dat ik inderdaad recht heb op een gedeelte van de bemiddelingskosten aangezien de 620 euro die ik heb betaald ( 520+19%btw) niet in contrast staat met de diensten die geleverd zijn.
De makelaar in kwestie maakt gebruik van een rare constructie om gezeur zoals dit te omzeilen door te zeggen dat ze in opdracht van de HUURDER werken ipv de verhuurder en ze zien de HUURDER als hun opdrachtgever. Ik heb contact gehad met de verhuurder (huisbaas) en ik heb hem gevraagd of hij de makelaar heeft moeten betalen voor het plaatsen van de studio op hun site. Dit is niet het geval dus er is ook geen sprake van "2 heren dienen" wat ook wel eens terug komt bij de google results.
Maar als ze mij als hun opdrachtgever zien en mij een factuur sturen waarop staat: 'Bemiddelingskosten 620 euro', heb ik dan geen recht op een overzicht met alle kosten zodat ik kan zien wat de echte totale kosten zijn geweest? Ik snap het namelijk niet dat een kamer van 3x3m (300 euro) minder bemiddelingskosten zou kosten dan een kamer van 5x5 (520 euro in mijn geval). In beide gevallen horen ze namelijk foto's te maken, bezichtigingen te geven, contracten op te stellen etc.

Maar na dit alles onderzocht te hebben had ik de makelaar een belletje gegeven waarop deze antwoord met: Je krijgt toch niks terug, en als je je geld terug wilt moet je er maar een zaak van maken maar wij hebben die al 3 gehad de afgelopen tijd en die hebben we allemaal gewonnen dus veel geluk. *Tuut tuut*

Volgens rechtsbijstand kan ik wel een procedure starten maar dit kan 300 of 400 euro kosten terwijl ze mij niet konden vertellen wat mijn slagingspercentage ongeveer is.

Wat kan ik doen? Ik ben een student met weinig geld en ik kan elk tientje hard gebruiken!

Bij voorbaat dank,

KevinB93

KevinB93
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2013 16:14

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door KevinB93 »

Niemand?

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Annikaatje »

KevinB93 schreef:Niemand?
Weet je, je hebt die kosten al betaald. Je bent zelf met die man in zee gegaan. Nu 'ineens' geld terugvragen...ik kan me wel een beetje voorstellen dat hij daar raar op reageert. Je hebt er toen toch ook niets van gezegd?

Ik vind het ook heel gek dat de huurder bemiddelingskosten moet betalen, maar kon je misschien maar moeilijk iets vinden? En ben je toen naar een makelaar toegestapt?

Volgens mij zijn makelaars in de verhuur de grootste boeven, vaak moet je ook al een paar tientjes betalen om uberhaupt hun aanbod te kunnen zien. Bij een koophuis heb ik dat nog nooit gezien!

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door 16again »

KevinB93 schreef: de makelaar een belletje gegeven waarop deze antwoord met: Je krijgt toch niks terug, en als je je geld terug wilt moet je er maar een zaak van maken maar wij hebben die al 3 gehad de afgelopen tijd en die hebben we allemaal gewonnen dus veel geluk. *Tuut tuut*
Dat zou ik ook zeggen als ik in die man zijn schoenen stond.
Onderstaand URL verwijst niet naar 1 van die 3 "gewonnen" zaken.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Annikaatje schreef: Volgens mij zijn makelaars in de verhuur de grootste boeven, vaak moet je ook al een paar tientjes betalen om uberhaupt hun aanbod te kunnen zien. Bij een koophuis heb ik dat nog nooit gezien!
Hoezo boeven? Je gaat daar toch vrijwillig op in? Er zijn zat mogelijkheden om zonder makelaar een huurhuis te vinden, maar dan moet je een deel van het werk wat een makelaar doet zelf doen.

Luisp
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2013 09:59

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Luisp »

Om je `bemiddelingskosten´ terug te vorderen moet je vaak naar de rechter. bemiddelingskostenterug.nl doet dat op basis van no cure no pay. Je kan even kijken op www.bemiddelingskostenterug.nl. Succes in ieder geval!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door dhc »

Leg je vraag eens voor aan een van de juristen van de vereniging "Eigen Huis'.

ik neem tenminste aan dat je daar als woningeigenaar lid van bent....

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Annikaatje »

dhc schreef:Leg je vraag eens voor aan een van de juristen van de vereniging "Eigen Huis'.

ik neem tenminste aan dat je daar als woningeigenaar lid van bent....
Volgens mij huurt TS, en dan kan Vereniging Eigen Huis vrij weinig voor je betekenen..

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door dhc »

Ai.....bril kopen maar....excuus:(

Dan rest niets anders dan het Juridisch loket.

Jekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 okt 2012 14:41

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Jekker »

Ik neem aan dat, als zij in opdracht van de huurder werken, en wel een overeenkomst is opgesteld. Waarschijnlijk is dat niet het geval.
Daarnaast stond de studio op de site van de makelaar, nog voordat de huurder zich had gemeld.
Alles wijst erop dat de makelaar heeft gewerkt in opdracht van de verhuurder en niet in opdracht van de huurder.

Louise75
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 jul 2012 05:41

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Louise75 »

Beste Kevin,

Dubbele bemiddelingskosten zijn al jaren een probleem.

Misschien heb je wat aan deze link.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 9#p1870969

Met vriendelijke groet,
Louise

Tim Kok
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2013 13:45

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Tim Kok »

He blijft inderdaad een hoop geld die je als woningzoekende moet betalen aan een makelaar voor de "bemiddeling" bij het huren van een woonruimte.

Zelf vindt ik dat dit wel genuanceerd mag worden en in contrast gezet moet worden tot de daadwerkelijke arbeid van de verhuurmakelaar. Indien een makelaar je ook echt heeft geholpen. En hier bedoel ik mee dat hij meerdere te huur staande kamers/appartementen heeft laten zien, onderhandelt over de huurprijs en voorwaarde en keurig met jou de huurovereenkomst heeft opgesteld alswel de incheckformulier vindt ik dat hier best een vergoeding tegenover mag staan.
De hoogte van deze vergoeding vind ik in de regel erg hoog.

[reclame boodschap verwijderd]

babsie48
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2014 16:46

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door babsie48 »

het is eigenlijk heel simpel;
als de verhuurder de bemiddelaar opdracht geeft om een woning te huur aan te bieden dan zijn de courtagekosten voor de verhuurder.
als jij de opdracht geeft aan de bemiddelaar om voor jou een woning te zoeken dan zijn die kosten voor jou maar dat moet je wel op papier hebben staan.
als jij zelf op een aangeboden woning reageert dan hoef je niets te betalen ook niet voor het kijken naar de woning omdat de woning al aangeboden werd via de bemiddelaar.
je kunt die kosten terugeisen met een advocaat

Snuffelbeest
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2014 14:09
Locatie: Den Haag

Re: Bemiddelingskosten makelaar

Ongelezen bericht door Snuffelbeest »

check dit artikel en zoek eens het arrest van de Kantonrechter erbij:
http://www.eindhovenadvocaten.nl/bemidd ... t-verboden
http://jure.nl/bg4928

ik heb van de andere kant uit (dus als verhuurder) ook een probleem met onterecht gevraagde bemiddelingskosten, en ik ben nu via www.klachtenkompas.nl een klacht aan het indienen. Verder heb ik een bericht naar www.collectiefonrecht.nl gestuurd, kijken wat daar uit komt.

Dat er geen brancheorganisatie van verhuurmakelaars is, baart mij ook wel zorgen. Tijd dat daar iets aan gedaan wordt, en verhuurmakelaars gedwongen worden volgens gedrags- en wetregels te werken!

Gesloten