LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Denk mee met ACM

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
R1chardS

Denk mee met ACM

Ongelezen bericht door R1chardS »

Zie http://www.consuwijzer.nl/nieuws/deel-n ... onsuwijzer

ACM wil graag met u in dialoog om de echte en denkbeeldige overstapdrempels in energie weg te nemen.
Er zijn overigens meerdere thema's waarover ACM met u in dialoog wil. Zie bovenstaand bericht.

Ik vind het een goede zaak dat ACM rechtstreeks dialoog met consument opzoekt.
ACM deed dat ook al mbt nieuwe wet- en regelgeving via linkedin.
Ik heb inmiddels een account aangemaakt.

Ik verwacht dat afhankelijk van deelname en resultaat ACM dit vaker zal gaan doen. Roep dan ook iedereen met ideeën en suggesties op hier aan deel te nemen.
Je zou bijna denken dat ik voor ACM werk, maar wees gerust, dat is niet zo.

Ik ben persoonlijk maar in één thema geïnteresseerd en dat zijn de overstapdrempels in energie.
Ik denk dat we ook hier kunnen discussiëren over wat de drempels zijn en hoe we deze kunnen wegnemen.

R1chardS

Re: Denk mee met ACM

Bij dezen een aantal suggesties waarmee wellicht de overstapdrempel kan worden verlaagd.

01. De leverancier mag geen opzegvergoeding meer berekenen bij een tussentijdse beëindiging van een overeenkomst van bepaalde duur.

02. Consumenten met een overeenkomst voor onbepaalde tijd moeten per direct (zonder opzegtermijn) kunnen overstappen naar een andere leverancier.

03. De leverancier mag geen vergoeding berekenen bij een tussentijdse beëindiging voor een gratis goed dat de consument heeft ontvangen bij het afsluiten van de overeenkomst.

04. De consument heeft ook bij een tussentijdse beëindiging recht op een deel van de in de overeenkomst opgenomen korting.
De eenmalige korting wordt volledig in het eerste jaar ontvangen naar rato van het aantal dagen dat u energie is geleverd/afgerekend.

05. De leverancier mag u voor het afsluiten van een overeenkomst niet vragen een waarborgsom te betalen, of op ander manier zekerheid te stellen.

06. De consument moet minimaal 30 dagen vóór het wijzigen van het tarief van de leverancier, door de leverancier schriftelijk worden geïnformeerd over de wijziging en de gevolgen van de wijziging.

07. De consument moet naast acceptgiro en automatische incasso ook via overschrijving kunnen betalen

08. De leverancier is verplicht bij een wijziging van leverancier of verhuizing een meterstand op te nemen. Deze meterstanden mogen niet worden berekend.

09. De consument moet schriftelijk en minimaal 30 kalenderdagen voor het einde van de overeenkomst worden geïnformeerd over een mogelijk stilzwijgende verlenging/vernieuwing van de overeenkomst en de gevolgen van de wijziging.

10. De leverancier moet worden verplicht bij een stilzwijgende verlenging/vernieuwing de overeenkomst om te zetten in de voor de consument gegeven zijn verbruik voordeligste overeenkomst.
Dit kan betekenen dat de overeenkomst wordt vernieuwd in een overeenkomst van bepaalde duur.
Deze maatregel kan tot gevolg hebben dat minder consumenten zullen overstappen, maar doel (het voorkomen van uitbuiting) wel wordt bereikt.

11. De leverancier moet worden verplicht de toegankelijkheid, zichtbaarheid en eenduidigheid van de tarieven te verbeteren.
Dit kan onder andere worden gerealiseerd door naast inhoudelijke eisen ook vormeisen te definiëren.

12. De leverancier moet worden verplicht in alle informatie en communicatie eenduidige terminologie te hanteren

13. De leveranciers moet worden verplicht elke consument jaarlijks en schriftelijk te informeren over de voordeligste aanbieding van de leverancier en het voordeel uitrekenen ten opzichte van zijn lopende overeenkomst. Zie ook punt 10.

14. De leverancier moet in zijn algemeenheid worden verplicht een meer pro-actieve houding aan te nemen met betrekking tot consumenten met een onnodig hoge energierekening. Dit moet voorkomen dat consumenten worden uitgebuit of het gevoel hebben dat ze worden uitgebuit. Dit betekent dat de leverancier moet worden verplicht met u mee te denken hoe u de energierekening omlaag kunt krijgen. Dit is wat mij betreft meer dan een verwijzing naar websites met informatie. Dit betekent wat mij betreft dat naar uw specifieke situatie wordt gekeken. Gratis en persoonlijk advies.

15. Versnelde invoering van de slimme meter. Gerelateerd aan punt 8 en 14. Iedereen heeft recht op gratis inzage in zijn verbruik, op dagbasis. Zonder uiteraard dat daarmee inbreuk wordt gepleegd op privacy consument. Pro-actief zodat ook de minder geïnformeerde consumenten hiervan kunnen profiteren en verrassingen kunnen worden voorkomen (zoals we ze regelmatig zien op dit forum)
rednier schreef: 16. Overstappen naar een andere leverancier is (conform zorgverzekering) alleen mogelijk per 1 januari.
De overeenkomst beslaat één of meerdere kalenderjaren (van 1 januari tot 1 januari).
Opzeggen kan tot en met 31 december.
De consument ontvangt per kalenderjaar een afrekening.
Laatst gewijzigd door R1chardS op 13 feb 2014 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik heb mij vanmiddag met plezier gemeld bij de ACM, R1chardS. Ik hoop dat de ACM in deze discussie open en snel zal zijn.

Ik vraag mij af of de ACM ook de fora in de gaten houdt. Met regelmaat zie ik hier ideeën, die de moeite waard zijn. Daarnaast zou ik nu, bij aanvang van het meedenken met de ACM, graag op de hoogte worden gebracht van recente besluiten van de ACM en eventueel zaken, die momenteel lopen. Ik meen dat o.a. iets is besloten op het gebied van uniformiteit van offerte en jaarrekening (ken je 1 rekening, dan ken je ze allemaal). Maar het fijne weet ik daar niet van.

Wilt u uw topic wellicht onder de aandacht brengen bij de ACM ? De werking van het forum is relatief vertrouwd. De website van de ACM is weer even wennen. Momenteel kan een bezoeker bij de ACM nog alleen maar reageren op een stelling en niet zelf een stelling inbrengen. Of ik moet iets over het hoofd zien.

R1chardS

e-chec schreef:Daarnaast zou ik nu, bij aanvang van het meedenken met de ACM, graag op de hoogte worden gebracht van recente besluiten van de ACM en eventueel zaken, die momenteel lopen.
In dit kader zijn twee ontwikkelingen wellicht interessant.

1. Betreft de implementatiewet van een nieuwe Europese richtlijn consumentenrechten.
Deze implementatiewet ligt al ter beoordeling in de Eerste Kamer. Invloed op inhoud is dus niet meer mogelijk.
Ik zal indien gewenst dit in een aparte post samenvatten. Er komen in ieder geval een aantal verplichtingen bij voor de leverancier (lees rechten bij voor de consument).
Burgerlijk Wetboek 6 (Verbintenissen recht) wordt uitgebreid met een aparte afdeling met daarin (1) algemene bepalingen voor overeenkomsten tussen consumenten en handelaren, (2) algemene bepalingen voor overeenkomsten op afstand (bijv telefonisch of via internet) en overeenkomsten die niet op afstand tot stand komen (bijv aan de deur), (3) specifieke bepalingen voor overeenkomsten die op afstand tot stand komen en (4) specifieke bepalingen voor overeenkomsten die niet op afstand tot stand komen.
Colportagewet komt daarmee te vervallen. De afdeling mbt overeenkomsten op afstand in het Burgerlijk Wetboek 7 (Bijzondere overeenkomsten: Koop en Ruil) komt daarmee te vervallen.

2. Betreft wetgevingsagenda STROOM
Hiervoor is de wetgever een internetconsultatie gestart. Invloed is wel mogelijk door voor 14-2 te reageren op de consultatie.
STROOM staat voor stroomlijnen, optimaliseren en moderniseren (van wet- en regelgeving).
Het consultatiedocument kunt u vinden via onderstaande link.
http://www.internetconsultatie.nl/stroom
Ook in dit kader worden er mbt consumentenbescherming een aantal veranderingen voorgesteld.
e-chec schreef:Ik meen dat o.a. iets is besloten op het gebied van uniformiteit van offerte en jaarrekening (ken je 1 rekening, dan ken je ze allemaal). Maar het fijne weet ik daar niet van.
Dat is niet recentelijk. Er is een richtlijn (de richtlijn energierekening voor consumenten 2010) die inmiddels dateert uit 2010 en sindsdien ook niet meer is aangepast. Hierin staan wel eisen opgenomen mbt de inhoud van de jaarrekening, geen vormeisen.
e-chec schreef:Wilt u uw topic wellicht onder de aandacht brengen bij de ACM ? De werking van het forum is relatief vertrouwd. De website van de ACM is weer even wennen.
Ik wil voorstellen even te wachten totdat de discussie hier (wel of niet) op gang komt.
e-chec schreef:Momenteel kan een bezoeker bij de ACM nog alleen maar reageren op een stelling en niet zelf een stelling inbrengen. Of ik moet iets over het hoofd zien.
Klopt, op dit moment kunnen we alleen reageren op de gegeven stellingen.

Tessa Schalm

Ongelezen bericht door Tessa Schalm »

Interessant om te lezen dat jullier hier praten over "denk mee met ACM"! Overstapdrempels op de energiemarkt zijn een belangrijk thema voor ons. Ik wil jullie graag uitnodigen om mee te discussieren op ons forum. We proberen daar alle partijen bij elkaar te brengen. Er kan gereageerd worden op stellingen, maar suggesties voor stellingen zijn ook welkom. Jullie inbreng is zeer welkom. Ik hoop jullie terug te zien op https://denkmee.acm.nl/thema/3-Overstap ... n-energie/.

e-chec

Dag Tessa,

Ik zie dat u zich vandaag als forumbezoeker hebt gemeld. Heel plezierig dat de ACM nu ook dit forum bezoekt.

Deze week heb ik mij als deelnemer aan het ACM-forum opgegeven (zie ook mijn eerdere bericht op dit topic). Het is nog wat onwennig om het ACM-forum te bezoeken. Bij mijn eerste bezoek meende ik te zien dat dit forumcontact tussen ACM en consument 38 dagen zou duren, maar nu zie ik dat niet staan.

Daarnaast denk ik dat u in de rijstebrijberg van bestaande fora heel wat goudbrokjes kunt vinden, die de ACM nuttig kan gebruiken. Maar dat is wel een hele klus, u moet dan echt even lezen. :wink:

e-chec

Beste Tessa,

Op de eerste vraag, die door de ACM aan consumenten is voorgelegd, wordt uitzonderlijk weinig gereageerd. Momenteel zijn na meerdere dagen 17 reacties binnen.

Die beperkte belangstelling verbaast mij niet. De vraag, die ACM stelt, luidt: “Hoeveel mensen denk je dat er vorig jaar overstapten van energieleverancier? En hoeveel van zorgverzekering?”

Tussen een energieleverancier en een zorgverzekering zit geen enkel verband. De ACM had ook de vraag kunnen stellen: “Wat slaat als een tang op een viool van Garibaldi ?” Ook een onzinnige, onnavolgbare vraag.

Neem energieleverantie en zorgverzekering serieus en houd ze apart van elkaar. Dan doet de consument, van wie de ACM een mening vraagt, dat ook.

Tessa Schalm

Ongelezen bericht door Tessa Schalm »

Beste e-chec,

Leuk dat je je hebt aangemeld voor ons forum. Daar zijn we blij mee. We hebben vandaag nieuwe vragen toegevoegd en daarbij jouw suggestie gebruikt om te splitsen tussen overstappen van energieleverancier en van zorgverzekeraar. Want dat is natuurlijk niet hetzelfde! We hopen je binnenkort op ons forum te begroeten. https://denkmee.acm.nl/thema/3-Overstap ... n-energie/

rednier

Ongelezen bericht door rednier »

R1chardS schreef:Bij dezen een aantal suggesties waarmee wellicht de overstapdrempel kan worden verlaagd.

01. De leverancier mag geen opzegvergoeding meer berekenen bij een tussentijdse beëindiging van een overeenkomst van bepaalde duur.

02. Consumenten met een overeenkomst voor onbepaalde tijd moeten per direct (zonder opzegtermijn) kunnen overstappen naar een andere leverancier.

03. De leverancier mag geen vergoeding berekenen bij een tussentijdse beëindiging voor een gratis goed dat de consument heeft ontvangen bij het afsluiten van de overeenkomst.

04. De consument heeft ook bij een tussentijdse beëindiging recht op een deel van de in de overeenkomst opgenomen korting.
De eenmalige korting wordt volledig in het eerste jaar ontvangen naar rato van het aantal dagen dat u energie is geleverd/afgerekend.

05. De leverancier mag u voor het afsluiten van een overeenkomst niet vragen een waarborgsom te betalen, of op ander manier zekerheid te stellen.

06. De consument moet minimaal 30 dagen vóór het wijzigen van het tarief van de leverancier, door de leverancier schriftelijk worden geïnformeerd over de wijziging en de gevolgen van de wijziging.

07. De consument moet naast acceptgiro en automatische incasso ook via overschrijving kunnen betalen
01. Bij een overeenkomst voor een bepaalde duur krijg je juist korting omdat je niet kunt opzeggen, zonder opzegvergoeding is het niet meer voor een bepaalde duur. Dan verdwijnt deze keuze.
02. Elke leverancier zou dezelfde, liefst zo kort mogelijke, opzegtermijn moeten hebben.
03. Zie punt 01. Dat gratis goed krijg je omdat je een bepaalde tijd blijft, anders doen ze dat niet. Dan verdwijnt dus de kans op een gratis goed.
04. Zie 1 en 3. Doe je dat dan verdwijnt de aangeboden eenmalige korting.
05. De mogelijkheid tot het eisen van een waarborgsom, moet voor iedereen en elke leverancier hetzelfde zijn. Bij iemand die bij elke leverancier, elk jaar weer steeds te laat betaald kan ik me voorstellen dat een waarborg gevraagd wordt. Het mag nooit afhankelijk zijn van buurt, andere familieleden, uitkering, bijstand, leeftijd, enz. Alleen bij meermalig wanbetalen door de persoon zelf.
06. Lijkt me erg duur en met vaste prijzen verandert je tarief niet.
07. Natuurlijk! en liefst zelfs contant als er een vestiging in de buurt zit.

rednier

R1chardS schreef: 08. De leverancier is verplicht bij een wijziging van leverancier of verhuizing een meterstand op te nemen. Deze meterstanden mogen niet worden berekend.

09. De consument moet schriftelijk en minimaal 30 kalenderdagen voor het einde van de overeenkomst worden geïnformeerd over een mogelijk stilzwijgende verlenging/vernieuwing van de overeenkomst en de gevolgen van de wijziging.

10. De leverancier moet worden verplicht bij een stilzwijgende verlenging/vernieuwing de overeenkomst om te zetten in de voor de consument gegeven zijn verbruik voordeligste overeenkomst.
Dit kan betekenen dat de overeenkomst wordt vernieuwd in een overeenkomst van bepaalde duur.
Deze maatregel kan tot gevolg hebben dat minder consumenten zullen overstappen, maar doel (het voorkomen van uitbuiting) wel wordt bereikt.

11. De leverancier moet worden verplicht de toegankelijkheid, zichtbaarheid en eenduidigheid van de tarieven te verbeteren.
Dit kan onder andere worden gerealiseerd door naast inhoudelijke eisen ook vormeisen te definiëren.

12. De leverancier moet worden verplicht in alle informatie en communicatie eenduidige terminologie te hanteren

13. De leveranciers moet worden verplicht elke consument jaarlijks en schriftelijk te informeren over de voordeligste aanbieding van de leverancier en het voordeel uitrekenen ten opzichte van zijn lopende overeenkomst. Zie ook punt 10.

14. De leverancier moet in zijn algemeenheid worden verplicht een meer pro-actieve houding aan te nemen met betrekking tot consumenten met een onnodig hoge energierekening. Dit moet voorkomen dat consumenten worden uitgebuit of het gevoel hebben dat ze worden uitgebuit. Dit betekent dat de leverancier moet worden verplicht met u mee te denken hoe u de energierekening omlaag kunt krijgen. Dit is wat mij betreft meer dan een verwijzing naar websites met informatie. Dit betekent wat mij betreft dat naar uw specifieke situatie wordt gekeken. Gratis en persoonlijk advies.

15. Versnelde invoering van de slimme meter. Gerelateerd aan punt 8 en 14. Iedereen heeft recht op gratis inzage in zijn verbruik, op dagbasis. Zonder uiteraard dat daarmee inbreuk wordt gepleegd op privacy consument. Pro-actief zodat ook de minder geïnformeerde consumenten hiervan kunnen profiteren en verrassingen kunnen worden voorkomen (zoals we ze regelmatig zien op dit forum)
08. Meterstanden zouden nooit moeten worden berekend! Doordat de meteropnemer niet de genoteerde stranden doorgaf, maar de berekende was zijn aantal m3 lager dan wat ik daarvoor online had ingevuld. Ik zou dus gas hebben geleverd. Altijd gewoon de goede datum en standen doorgeven. Elke factuur gaat bij mij elk jaar weer over een verschillend aantal dagen, dus maakt de datum niet uit en hoef je nooit te berekenen.
09. Helemaal mee eens.
10. Nééééé!!!! Wat op dat moment voordelig leek, kan de volgende dag onvoordelig zijn.
11. Helemaal mee eens en dat moet ook worden doorgevoerd in aanbiedingen. Soms hebben ze het over inclusief BTW en exclusief belastingen en alle mogelijke variaties daarin. Dus allemaal inclusief alles en allemaal per maand.
12. Ja en net als bij 11. alles identiek inclusief alles en per maand.
13. Nee, zie 10. Elke dag kan het veranderen, dat is dus ondoenlijk.
14. Nee, dat kost geld en dat moet weer betaald worden door de anderen die zichzelf informeren. Hoe je energie kunt besparen is overal te vinden en je maakt zelf de keuze. Als iemand zich alleen prettig voelt bij 22 graden in de kamer moet hij/zij zelf weten.
15. Onzin, de slimme meter zegt niets meer dan de normale meter. Als je niet dagelijks kijkt en noteert, weet je niet wat je dagelijks verbruikt. Je gaat ervoor staan en schrijft het op, dat werkt bij normale meters net als bij slimme meters.

rednier

Met dure tools en websites kun je met een slimme meter grafiekjes krijgen, met een normale meter doe ik dat gratis op mijn eigen computer. Met een apparaatje van 9 euro kan ik elk apparaat meten. Wie zonnepanelen heeft kan op een normale meter altijd in één blik zien wat hij/zij netto moet betalen en op de omvormer wat hij/zij heeft opgewekt. Bovendien ben je met een normale ferraris meter zeker dat je dezelfde prijs krijgt voor je stroom dan wat je betaald. Krijg je over 5 jaar 7 cent voor je stroom en betaal je 21 cent als je gebruikt? Wie weet.

rednier

Mijn tip is!
Ga net als bij zorgverzekeringen over per 1 januari.
Elk jaar krijg je een rekening over 365 dagen, dus eenvoudiger te vergelijken.
Net als bij zorgverzekeringen krijgen collectieve inkopers dezelfde periode om acties te organiseren en aanbieders dezelfde periode om aanbiedingen te doen.
Vergelijken met buren enóf bekenden, vrienden, enz, is veel eenvoudiger.
Iedereen gaat per 1 januari over, dus veel minder administratieve rompslomp. Die per 1 juni, die per 1 maart, enz.
Elke verhoging van BTW en energiebelasting... per 1 januari.
Elk jaar heb ik nu een factuur over een verschillend aantal dagen en als de BTW in oktober verhoogt werd en per januari de energiebelasting en mijn contract loopt van maart tot maart, krijg ik een enorm aantal periodes met een andere prijs. Of de factuur dan klopt is onmogelijk te achterhalen en of ik wel de afgesproken prijs betaal evenmin.
Alle aanbiedingen moeten inclusief alle kosten zijn en per maand en per jaar, zodat vergelijken eenvoudig is.

rednier

Aanvullend.
De meterstanden worden per 1 januari bij iedereen genoteerd en doorgegeven aan beide leveranciers, de oude en de nieuwe. Geen twintig dagen daarvoor geven, hoogstens 1 week voor en 1 week na 1 januari. Mijn ervaringen met doorbereken zijn slecht. Beide leveranciers kunnen dan actie ondernemen als je standen ver naast de werkelijkheid zitten. Bij een flink verschil tussen de werkelijke en de doorgegeven stand een flinke boete. Dus per 1 januari over met zorg en energie.

R1chardS

Dank je wel rednier voor je reactie. Ik heb wat tijd nodig om overal op te reageren :)
01. Bij een overeenkomst voor een bepaalde duur krijg je juist korting omdat je niet kunt opzeggen, zonder opzegvergoeding is het niet meer voor een bepaalde duur. Dan verdwijnt deze keuze.
In wet- en regelgeving is geregeld dat elke energie-overeenkomst met een termijn van max 30 kalenderdagen kan worden opgezegd. Echter, in wet- en regelgeving is ook geregeld dat bij een energie-overeenkomst van bepaalde duur de leverancier een opzegvergoeding mag vragen.
Er zijn leveranciers die daar gebruik van maken. Er zijn ook leveranciers die daar geen gebruik van maken.
Ik heb zelf ooit een 3-jarige overeenkomst gehad zonder opzegvergoeding.
Ik heb aangenomen dat het betalen van een opzegvergoeding een drempel zou kunnen zijn voor een afnemer om over te stappen.
Door het evt afschaffen van de opzegvergoeding verdwijnt de drempel maar neemt de kans toe dat afnemers tussentijds overstappen. Dit zou idd een averechts effect kunnen hebben op de prijs en de hoogte van de korting.
04. Zie 1 en 3. Doe je dat dan verdwijnt de aangeboden eenmalige korting.
Leveranciers kunnen in de voorwaarden opnemen dat de korting pas aan het einde van de looptijd wordt uitgekeerd en dat bij tussentijdse beëindiging de korting vervalt.
Dit zou een drempel kunnen zijn voor afnemers om over te stappen. Zeker als het een hoge korting betreft.
Alternatief is dat de afnemer de volledige korting het eerste jaar ontvangt naar het aantal dagen tussen de begindatum en einddatum van de overeenkomst in het geval de overeenkomst in het eerste jaar wordt opgezegd.
06. Lijkt me erg duur en met vaste prijzen verandert je tarief niet.
Dit is om de afnemer erop te wijzen dat de tarieven gaan wijzigen (door bijv het aflopen van de bestaande overeenkomst) en wat de financiële gevolgen zijn.
Aangenomen wordt dat de overstap drempel wordt veroorzaakt door onwetendheid (over tarieven en looptijd).
Ik vermoed dat een groot aantal huishoudens niet weet dat ze een overeenkomst hebben voor onbepaalde tijd met tarieven die elke 6 maanden worden aangepast.
Aangenomen wordt dat door extra informatie het bewustzijn toeneemt en meer afnemers zullen overstappen.

R1chardS

08. Meterstanden zouden nooit moeten worden berekend! Doordat de meteropnemer niet de genoteerde stranden doorgaf, maar de berekende was zijn aantal m3 lager dan wat ik daarvoor online had ingevuld. Ik zou dus gas hebben geleverd. Altijd gewoon de goede datum en standen doorgeven. Elke factuur gaat bij mij elk jaar weer over een verschillend aantal dagen, dus maakt de datum niet uit en hoef je nooit te berekenen.
Het is idd beter als nooit meterstanden worden berekend. Dit leidt vaak tot problemen. Je zou in ieder geval moeten kunnen afspreken dat begin- en eindstanden niet worden berekend. Dit kan er immers toe leiden dat leveranciers onderling weer moeten verrekenen. Dat een opnamestand bij uitzondering wordt berekend kan minder kwaad omdat dit zich bij de volgende opname vanzelf hersteld. Het herstel van een opnamestand is eenvoudiger dan het herstel van een begin- of eindstand. Daar zijn meerdere leveranciers bij betrokken.
Door toename van het aantal slimme meters, zal het aantal berekende meterstanden afnemen.
10. Nééééé!!!! Wat op dat moment voordelig leek, kan de volgende dag onvoordelig zijn.
Als de overeenkomst over 30 dagen afloopt, dan kun je niet wachten tot morgen of overmorgen of de volgende week om te bepalen of je overstapt of niet en naar welke leverancier je overstapt.
Het punt is dat op dit moment overeenkomsten met een vaste looptijd zonder actie van de klant aan het einde van de looptijd stilzwijgend worden omgezet naar een overeenkomst van onbepaald tijd. Bij de meeste leveranciers zijn dit de minst voordelige overeenkomsten. 50% van de huishoudens heeft op dit moment een overeenkomst voor onbepaalde tijd en betaalt dus de hoofdprijs voor energie.
De overeenkomst zou, als de klant niets van zich laat horen, moeten worden omgezet naar een voor de klant op dat moment meest voordelige overeenkomst.
Omdat het een verlengde/vernieuwde overeenkomst betreft, zou deze overeenkomst, indien de klant daarna toch wenst over te stappen, altijd boetevrij moeten kunnen worden opgezegd.
13. Nee, zie 10. Elke dag kan het veranderen, dat is dus ondoenlijk.
Het is niet ondoenlijk. In België werkt dit al zo.
14. Nee, dat kost geld en dat moet weer betaald worden door de anderen die zichzelf informeren. Hoe je energie kunt besparen is overal te vinden en je maakt zelf de keuze. Als iemand zich alleen prettig voelt bij 22 graden in de kamer moet hij/zij zelf weten.
De verantwoordelijkheid van de leverancier gaat mijn inziens wat verder dan levering van gas en elektriciteit. De leverancier heeft toegang tot gegevens waar de afnemer geen toegang toe heeft. De leverancier heeft meer kennis van zaken. Over het algemeen gaat het gebrek aan informatie en kennis ten koste van de meest kwetsbaren. Dat kunnen we wellicht voorkomen door een wat meer actieve houding van de leverancier.
Het minste wat de leverancier kan doen is signaleren dat een te zware aansluiting is geconstateerd of een te laag/hoog voorschot of een afwijkend verbruik of een hoog sluimerverbruik enzovoorts.
15. Onzin, de slimme meter zegt niets meer dan de normale meter. Als je niet dagelijks kijkt en noteert, weet je niet wat je dagelijks verbruikt. Je gaat ervoor staan en schrijft het op, dat werkt bij normale meters net als bij slimme meters.
Dit is niet waar. Met een slimme meter kan, mits je daar toestemming voor geeft, elke 15 minuten voor elektriciteit en elk uur voor gas een meterstand gratis worden uitgelezen.
Daarvoor heeft de afnemer geen aanvullende hardware en/of software nodig. Ben van mening dat iedereen recht heeft op deze informatie. Daarmee kunnen een hoop problemen/vragen/klachten worden voorkomen.

Gesloten