LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe ING met uw nabestaanden omgaat

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wwynhout

Hoe ING met uw nabestaanden omgaat

Ongelezen bericht door wwynhout »

Op 7 januari j.l. is mijn moeder overleden, ik ben belast met de afwikkeling van haar nalatenschap (executeur ***).Ik ben op 28 januari naar het plaatselijke ING kantoor getogen met een uittreksel van het overlijdensregister en de verklaring van executele. Aldaar alles aan de baliemedewerker overlegd, deze heeft alles genoteerd. Op mijn vraag of de rekening geblokkeerd kon worden voor automatische overschrijvingen werd ontkennend geantwoord. Eerst moest ik een mail afwachten met een formulier en met dat formulier zou alles geregeld worden. Thuis gekomen bleek het formulier inderdaad in de mailbox te zitten. Het formuliertje ingevuld en de dag erna wederom naar het ING kantoor (waarom dat niet direct ten kantore de vorige dag kon worden gedaan is mij een raadsel). Het formulier zou opgestuurd worden en dan zou ik bericht krijgen. Twee weken later kreeg ik... een stapeltje overschrijvingskaarten. Ik wil graag de zaken afhandelen via internetbankieren, daar ik niet weet wie er allemaal waarvoor geld van mijn moeders rekening afschrijft. Daar kan ik dan vervolgens brieven naar sturen met de melding van overlijden en beeindiging van de diensten. Aldus vandaag wederom naar het ING kantoor. De baliemedewerker ging voor mij bellen met de nabestaandendesk. Hun antwoord luidde: indien ik geen klant ben bij ING kan ik voor de nabestaande rekening geen internetbankieren aanvragen. Dit alles werd mij op een behoorlijk onbeschofte manier meegedeeld, op een zeker punt verbrak de nabestaandendesk-medewerker zelfs de verbinding. Toen aan de baliemedewerker gevraagd de rekening per direct op te heffen. U raadt het al, dat ging niet. Daar moet een formuliertje voor worden ingevuld dat ik thuisgestuurd zou krijgen. Vervolgens aan de baliemedewerker gevraagd het volledige saldo over te boeken naar mijn priverekening. Dat ging dus ook niet niet... daar moet u de overschrijvingskaartjes voor gebruiken meneer. Hoeveel staat er dan op de rekening ? Daarvoor krijgt u eens per maand een afschrift in de bus meneer. Wat een verschrikkelijke bureaucratische moloch van een bank is dat zeg. En dat krijgt nog staatssteun ook ?!?! Ieder ander bedrijf dat zich zo manifesteerd had allang failliet geweest. Schandalig ING

tenormin

Re: Hoe ING met uw nabestaanden omgaat

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb, in andere vorm zoiets meegemaakt maar...is bijna 3 jaar geleden dus ik weet niet of de "help mevrouw" er nog is. Aangezien ik de gegevens niet op deze site mag zetten, zal ik u een PB sturen, als u nieuw bent hier, ben vergeten te kijken, dan krijgt u dit binnen onder: er is een nieuw bericht.

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij de zogenaamde Nabestaanden Desk: Ik heb daar een sollicitatie gesprek gevoerd. Ik had een zeer goed gesprek gehad bij de ING Bank. Echter ik zou niet commercieel genoeg zijn. Ik zie mij ook niet zo snel een product verkopen wanneer iemand verteld dat zijn/haar oma net is overleden en ik dan vraag heeft u misschien ook een creditkaart nodig? :?

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Nog gecondeleerd.

Als het goed is heeft u geen internet bankieren nodig. elke maand zo u afschriften moeten krijgen van de
ING wat er bij en af geschreven is. aan de hand daarvan kan u actie ondernemen. ALs u geen afschriften krijgt zou ik eens navragen hoe dat zit bij de ING. ik heb wel dat de zaken naar u adres worden gestuurt.

wwynhout

Vandaag contact gehad met ING, helaas kunnen ze niets aan de situatie veranderen. Dit is nu eenmaal hun beleid zeggen ze.
Op mijn stelling dat bij ABN-AMRO internet bankieren wél geregeld wordt en wel via één bezoek aan de bank en twee dagen later alles in huis om aan de slag te gaan, had hij geen antwoordt.
Zijn stelling was dat de nabestaanden niet de beschikking krijgen over de betaalmiddelen van de overledene (je zou maar eens geld van de rekening af kunnen halen of zo). Ook het feit dat ik executeur *** ben verandert daar bij de ING niets aan. Aan het feit dat de automatische incasso's wel gewoon door gaan (in mijn optiek ook een betaalmiddel) kon hij ook niets veranderen. Tenzij ... ik klant wordt van ING ! Dan kan ineens wel van alles. Dan kun je wél internetbankieren etc. etc.
Mooie manier van nieuwe klanten werven ! Wanneer een klant van hun komt te overlijden moet die natuurlijk wel vervangen worden voor een nieuwe... Nogmaals; een SCHANDALIGE behandeling van ING voor nabestaanden !

wwynhout

sadfly schreef:Nog gecondeleerd.

Als het goed is heeft u geen internet bankieren nodig. elke maand zo u afschriften moeten krijgen van de
ING wat er bij en af geschreven is. aan de hand daarvan kan u actie ondernemen. ALs u geen afschriften krijgt zou ik eens navragen hoe dat zit bij de ING. ik heb wel dat de zaken naar u adres worden gestuurt.
Dank voor de condoleance,
Ik wil direct actie kunnen ondernemen en zien wat er het afgelopen jaar aan automatische incasso's is gepasseerd zodat ik tijdig die partijen kan inlichten om hun diensten te beeindigen.
Tevens ben ik als executeur gebonden aan regels van uitbetalen (eerst de uitvaartondernemer, dan de notaris, vervolgens de rijksbelastingen dan de overige belastingen en dan de rest.
Doe ik dit niet en is er bijvoorbeeld niet genoeg geld om de belastingen te voldoen doordat er eerst andere betalingen zijn geschiedt (automatische incasso's). Ben ik als executeur daarvoor aansprakelijk, niet als beneficiair aanvaarder, maar wel als executeur.
Het duurt trouwens 2 weken voordat je bij ING alles in huis hebt om te kunnen bankieren bij hun firma.
Bij elkaar zijn we dan dus 5 weken verder. En ... alle betaalgeschiedenis van de overledene wordt gewist. (dat is om het makkelijker te maken) Vreselijk, wat een bank is dat zeg.
Bedenk dus goed of je wel bij deze onfrisse club wilt blijven, is het niet voor jezelf, dan wel voor je nabestaanden.

tenormin

Door mijn ervaring bij de ING heb ik alles opgeschreven voor mijn kinderen (tja, geef alles behalve je pincode) maar dus alles opgeschreven wat er allemaal te doen is en ze op het hart gedrukt vooral niet de bank in te lichten zodat ze zelf bij het geld kunnen; overmaken, afschrijven, de hele rataplan. Mag misschien niet maar er zullen kosten komen en dan kunnen ze e.e.a. gewoon van de (spaar)rekening afhalen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

tenormin schreef:Door mijn ervaring bij de ING heb ik alles opgeschreven voor mijn kinderen (tja, geef alles behalve je pincode) maar dus alles opgeschreven wat er allemaal te doen is en ze op het hart gedrukt vooral niet de bank in te lichten zodat ze zelf bij het geld kunnen; overmaken, afschrijven, de hele rataplan. Mag misschien nietmaar er zullen kosten komen en dan kunnen ze e.e.a. gewoon van de (spaar)rekening afhalen.
Het mag zeker niet en is zelfs strafbaar bij de wet. Het is voor bescherming van de erfgenamen. Dus wees daar heel voorzichtig mee.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.
Begrijp even niet waarom u niet eerder met uw moeder haar financiën niet heeft doorgenomen.
Dit had natuurlijk een hoop problemen kunnen voorkomen. Misschien een leer voor anderen.
Zoals bv. het downloaden van de rekening overzichten, zodat nabestaande direct een overzicht hebben.
Verder lijkt het mij toch simpel om een tijdelijke rekening bij ING te openen zodat u via internetbankieren alles verder kunt uitzoeken.
Hierbij zijn de kosten voor de ING vele malen hoger als voor u.

tenormin

Het mag zeker niet en is zelfs strafbaar bij de wet. Het is voor bescherming van de erfgenamen. Dus wees daar heel voorzichtig mee.
Voor mijn erfgenamen? Ach, laat ik dat nu voor hen juist zo geregeld hebben. Of denkt u dat ik het lijstje voor vreemden achterlaat? Het is al jammer genoeg dat de nu overleden moeder van de TS dit alles niet van te voren geregeld had. Strafbaar of niet, 't maakt wel dat ze gewoon door kunnen gaan met het afhandelen van alle normale zaken zonder de problemen die de TS nu heeft.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Ik reageer alleen maar op uw opmerking:

Mag misschien niet

en vertel u dat het inderdaad niet mag. Hoe u daar en uw erfgenamen mee omgaan, zal mij verder een zorg zijn. Het is verder aan u en uw erfgenamen of u zich wel of niet aan de wet wenst te houden.

tenormin

Hoe u daar
Geen idee, ben er dan niet meer :mrgreen:
en uw erfgenamen mee omgaan, zal mij verder een zorg zijn.
Ze zijn er immers al mee akkoord gegaan?
Het is verder aan u en uw erfgenamen of u zich wel of niet aan de wet wenst te houden.
Maken we ons geen zorgen over: is geen nalatenschap om 'over naar huis te schrijven'.

wwynhout

Jantje7 schreef:Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.
Begrijp even niet waarom u niet eerder met uw moeder haar financiën niet heeft doorgenomen.
Dit had natuurlijk een hoop problemen kunnen voorkomen. Misschien een leer voor anderen.
Zoals bv. het downloaden van de rekening overzichten, zodat nabestaande direct een overzicht hebben.
Verder lijkt het mij toch simpel om een tijdelijke rekening bij ING te openen zodat u via internetbankieren alles verder kunt uitzoeken.
Hierbij zijn de kosten voor de ING vele malen hoger als voor u.
Dank voor de condoleance, soms lopen de dingen zoals ze lopen, het einde was tot een week voor haar overlijden nog lang niet in zicht en die laatste week heb ik gebruikt voor dierbaardere herinneringen dan het doornemen van bankzaken (daar stond die laatste week ook mijn hoofd niet naar).
De rekening openen bij ING is dus wat ik van narigheid maar ga doen. Naar alle waarschijnlijkheid is dat de hele opzet van deze constructie (een nieuwe klant binnenhalen die misschien wel blijft hangen).
Weet u trouwens hoelang het duurt bij ING alvorens de nieuwe rekening functioneel is met internetbankieren en koppeling van mijn moeders rekening ??? Drie weken !!! Bij mijn bank (SNS) duurde het 2 dagen (zonder koppelen van een andere rekening uiteraard). Al met al ben ik met die hele toestand bij ING bijna 6 weken kwijt waar ik bij een andere bank hooguit 3 dagen kwijt ben.

Gesloten