LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beveiliging internet

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Fangio33

Beveiliging internet

Ongelezen bericht door Fangio33 »

XP na april 2014

Staan we aan de vooravond van de grote banken truc? M.i.v. april wordt het XP computer programma niet langer meer ondersteund met updates en zijn we overgeleverd aan cyber criminelen die op onze huis computer proberen in te breken.

Is ons jarenlang geld uit de zak geklopt voor het rode (Russen) gevaar en dan hebben we nu ineens cybercriminelen in de kabel. Althans volgens het boze oog Opstelten. Op lepe wijze worden we richting een nieuwe computer gemanoeuvreerd.

Ik vrees nu dan ook dat de banken, bij een betwiste betaling, eerst de vraag gaat stellen; heeft u XP gebruikt? Zo ja, jammer dan, u kunt fluiten naar een vergoeding.
Is het niet vreemd dat we met z’n allen zijn overgeleverd aan de willekeur van een computerbedrijf?
Moet de overheid niet de beveiliging van internet gaan overnemen?
Ik zie graag de mening van mede forum lezers.

Het is uiteindelijk de overheid die ons deze kant heeft opgeduwd met digid codes etc. Voor de goede orde; ik ben nog uit het tijdperk dat een wekelijks loonzakje werd uitgedeeld. Mankeerde trouwens helemaal niets aan!

Harrie Kierie

Re: Beveiliging internet

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Fangio33 schreef: Moet de overheid niet de beveiliging van internet gaan overnemen?
Hoe?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Fangio33 schreef:XP na april 2014

Staan we aan de vooravond van de grote banken truc? M.i.v. april wordt het XP computer programma niet langer meer ondersteund met updates en zijn we overgeleverd aan cyber criminelen die op onze huis computer proberen in te breken.
Dat doen die cybercriminelen al jaren met heel veel succes, omdat er heel veel mensen zijn die verouderde besturings systemen gebruiken, hun virus scanner (voor zover aanwezig) niet updaten en allerlei dubieuze mails en programma's openen.
Is ons jarenlang geld uit de zak geklopt voor het rode (Russen) gevaar en dan hebben we nu ineens cybercriminelen in de kabel. Althans volgens het boze oog Opstelten. Op lepe wijze worden we richting een nieuwe computer gemanoeuvreerd.
Je hoeft geen nieuwe computer te kopen (maar als die zo oud is, dat die met Windows XP geleverd werd, dan wordt het wel eens tijd), een nieuwer besturings systeem is voldoende.
Ik vrees nu dan ook dat de banken, bij een betwiste betaling, eerst de vraag gaat stellen; heeft u XP gebruikt? Zo ja, jammer dan, u kunt fluiten naar een vergoeding.
Dat kun je bij de banken meestal, maar dat is een ander verhaal.
Is het niet vreemd dat we met z’n allen zijn overgeleverd aan de willekeur van een computerbedrijf?
Ik weet niet wel computer bedrijf je bedoelt, want er zijn er heel veel. Net zoals er trouwens buiten Windows nog andere besturings systemen bestaan. U heeft volgens mij zelf gekozen voor Windows destijds
Moet de overheid niet de beveiliging van internet gaan overnemen?
Ik zie graag de mening van mede forum lezers.
Aangezien de overheid geen verstand heeft computers, virussen en beveiling tegen virussen moeten ze zich er maar niet mee bemoeien. Als ze zich er mee gaan bemoeien wordt het probleem (voor zover als het er is) alleen maar groter
Het is uiteindelijk de overheid die ons deze kant heeft opgeduwd met digid codes etc. Voor de goede orde; ik ben nog uit het tijdperk dat een wekelijks loonzakje werd uitgedeeld. Mankeerde trouwens helemaal niets aan!
Zou je nu niet meer moeten doen. Zodra je het pand van je werkgever verlaat wordt je beroofd van je mooie loonzakje en de inhoud ervan.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het is logisch dat dingen vernieuwd worden, en het is denk ik ook logisch dat wij ons daaraan moeten aanpassen. Dus het idee dat we overgeleverd zijn aan een bedrijf vind ik een beetje overdreven.

Als je je huis niet op slot doet en er wordt ingebroken vergoedt de verzekering ook niet, je kunt dan ook niet zeggen: ja maar 40 jaar geleden waren er nog geen sloten. Zo hetzelfde met computers, criminelen worden slimmer, beveiliging wordt beter (hoop je dan) en als je daar zelf niet aan mee wilt doen loop je dus ook meer risico.

isabel

isabel

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ook is het van de gekke dat duizenden pc's op de schroothoop gaan vanwege een veroudert besturingssysteem.
Helemaal met je eens snuffel!
Let wel, ik ben geen voorstander van illegale software
Ik heb er geen moeite mee, zij ook niet met mensen die niks meer aan xp hebben.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

snuffel1 schreef:De banken geven wel aan dat als een besturingssysteem niet meer ondersteund wordt de gebruiker van dat systeem een verhoogd risico loopt. De meeste pc's die op xp draaien zijn geschikt voor windows 7 32 bits maar de prijs van windows 7 is een struikelblok. Microsoft stopt met de ondersteuning met als gevolg een toename van illegale kopieën van win 7, de software is alom te downloaden maar de activatie codes zijn wat moeilijker te vinden. Let wel, ik ben geen voorstander van illegale software maar Microsoft vraagt er zelf om. Ook is het van de gekke dat duizenden pc's op de schroothoop gaan vanwege een veroudert besturingssysteem.
1. Een "oude" PC kan in bijna alle gevallen nog steeds voorzien worden van een "state of the art" modern besturingssysteem
2. Wie de keuze voor een betaalde Win7 niet wil maken, kan uitwijken naar bijv. het gratis Ubuntu (of een andere Linux versie) waarop comfortabel, veilig en simpel gesurfd, ge-emaild en ge-internetbankierd kan worden - dit mag dus geen argument zijn om dan maar tot diefstal over te gaan
3. XP werd geintroduceerd in 2001, zo'n 13 jaar geleden dus en de ondersteuning is verscheidene malen verlengd. Niemand vind het gek dat je na 13 jaar eens een nieuwe auto, koelkast of TV moet aanschaffen voor het gemak of de veiligheid - waarom dan hier wel?
4. Illegale kopieën van besturingssystemen en de software om "cracks" te genereren brengen andere computergebruikers ook in gevaar - nèt als gladde banden van een louche sloophandel. Het gebruik ervan is dus crimineel te noemen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en de software om "cracks" te genereren brengen andere computergebruikers ook in gevaar
Dat heeft meer te maken met het feit dat er vaak trojans en ander ongedierte verstopt zit in dit soort software dan het feit van een zelf gegenereerde "Key" zelf.

newmikey

bprosman schreef:
en de software om "cracks" te genereren brengen andere computergebruikers ook in gevaar
Dat heeft meer te maken met het feit dat er vaak trojans en ander ongedierte verstopt zit in dit soort software dan het feit van een zelf gegenereerde "Key" zelf.
Ja, tuurlijk, dat snapt mijn neus ook wel :wink: :lol: Feit is dat de activiteit van het cracken je zelf en anderen onnodig blootstelt aan gevaren - bijna een garantie om in een botnet terecht te komen of je internet-bankieren te compromitteren via een keylogger.

newmikey

snuffel1 schreef: Onhandig, onbekend en niet gewild.
Te dom om het te proberen? Of gewoon te lui? Niet gewild door wie?
Niet relevant software is niet te vergelijken met hardware.
Niet relevant. Je verwacht toch ook géén kaartupdates voor een 13-jaar oude GPS? Of een zuinigheidsmeter bij een 13-jaar oude koelkast? Welk deel van "je hardware is aan vervanging toe" begrijp je exact niet helemaal?
Niet helemaal relevant de software hoe illegaal ook brengt andere pc gebruikers niet in gevaar. Crimineel wordt het pas als je een handeltje in begint.
Onzinnig, onkundig en gevaarlijk. Jouw PC in een botnet of als verspreider van malware brengt iedereen in gevaar. Crimineel is trouwens al het kraken van de software, niet alleen het verspreiden ervan. (anders dan bij muziek/films trouwens)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

snuffel1 schreef:De banken geven wel aan dat als een besturingssysteem niet meer ondersteund wordt de gebruiker van dat systeem een verhoogd risico loopt. De meeste pc's die op xp draaien zijn geschikt voor windows 7 32 bits maar de prijs van windows 7 is een struikelblok. Microsoft stopt met de ondersteuning met als gevolg een toename van illegale kopieën van win 7, de software is alom te downloaden maar de activatie codes zijn wat moeilijker te vinden. Let wel, ik ben geen voorstander van illegale software maar Microsoft vraagt er zelf om. Ook is het van de gekke dat duizenden pc's op de schroothoop gaan vanwege een veroudert besturingssysteem.
Hoezo "vraagt" Microsoft hierom? De achterliggende technieken van XP zijn achterhaalt en inmiddels op een vrij basic level gewoon onveilig. Daar is weinig meer aan te doen, behalve een volledige redesign van een aantal basis dingen, wat Microsoft ook gedaan heeft met de op XP volgende versies van hun desktop OS, en de IE browser die daarop veel gebruikt wordt.

Nu zou een upgrade ~130 euro kosten ofzo, dus dat betekend dat men, er van uitgaand dat men vóór 30 juni 2008 XP gekocht heeft, want toen is de verkoop gestopt, voor die 130 euro, 5+ jaar XP heeft kunnen gebruiken. Dat is nog geen 7 ct/dag als je het omrekent.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waar komt toch die verheerlijking van de overheid bij sommige mensen vandaan? Je weet wel, die overheid van bijvoorbeeld de belastingdienst die geen toeslagen kan uitkeren, die overheid die miljoenen per ongeluk teveel uitkeert en het dan voor veel geld moet terug proberen te krijgen, die overheid die de overheidsfinancieen niet op orde krijgt. En dat zou voor internetsecurity moeten gaan zorgen?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

newmikey schreef:
bprosman schreef:
Ja, tuurlijk, dat snapt mijn neus ook wel :wink: :lol: Feit is dat de activiteit van het cracken je zelf en anderen onnodig blootstelt aan gevaren - bijna een garantie om in een botnet terecht te komen of je internet-bankieren te compromitteren via een keylogger.

Beetje bangmakerij.
Er zijn genoeg programma's om te installeren, welke deze risico's verhinderen.
Trouwens, op een pc is voor mijn mening alleen een virusscanner niet voldoende en moeten andere maatregelen getroffen worden.

newmikey

Ik zou zeggen: lekker XP blijven gebruiken en anderen met de problemen opzadelen dan! Mij doet het eigenlijk weinig.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

newmikey schreef:Ik zou zeggen: lekker XP blijven gebruiken en anderen met de problemen opzadelen dan! Mij doet het eigenlijk weinig.
Mij ook niet, ben up to date met een goede versie! :lol:

Gesloten